• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Niko 05-715 vervangen door 330-00700, maar geen licht

Reaction score
1
Hallo

Ik heb nog een aantal 230V-halogeenspots hangen en wil die vervangen door dimbare 230V-led-spots. De huidige modulaire dimmers zijn van het type Niko 05-715. De nieuwe dimmers die ik wil plaatsen zijn Niko 330-00700. De dimmers worden bediend met Niko potentiaalvrije drukknoppen op 24V.

Zonet heb ik één oude dimmer vervangen door een nieuwe, maar ik krijg de lichten niet aan de praat. Als ik op de drukknop druk gebeurt niets. Het lijkt al fout te lopen bij het opzetten van de zekering: op de dimmer zou volgens de handleiding een rode led continu moeten branden. Als ik de zekering opzet, dan knippert de rode led een vijftal keer en daarna blijft die uit. Ik heb tevergeefs alle dimprofielen geprobeerd; de symptomen blijven dezelfde.

Achter de dimmer hangen zes dimbare 230V-led-spots, typenummer 9290020657.

Voor de volledigheid hieronder nog wat foto's. Links de dimmer die ik zonet heb aangesloten ter vervanging van het ouder type, zoals er aan de rechterkant nog een hangt. De nieuwe dimmer hangt momenteel op zijn kop omdat de kabels te kort zijn. De aansluitingen zitten bij dit nieuwe type omgekeerd. Ik verleng de kabels met Wagoklemmen eenmaal ik de eerste dimmer aan de praat krijg.

Hopelijk zien jullie wat ik fout doe. Bedankt!

h9QL4dm.jpg

zNfkFDV.jpg

Volgens de site/ handleiding van de nieuwe dimmer:
De dimmer schakelt zichzelf uit. De rode led op de dimmer knippert
->De beveiliging tegen thermische overbelasting (te hoge temperatuur) en kortsluiting is in werking getreden.
-
Controleer of de lamp dimbaar is. Dit wordt op de verpakking aangegeven met het volgende symbool:
- Controleer of de belasting niet te hoog is. Hou hierbij rekening met het blinde vermogen van gewikkelde transformatoren
- Controleer de temperatuur in de kast (max. 35 °C) of laat wat meer afstand tussen de dimmer en de naastliggende module.
- Controleer of er gemengde belastingen gebruikt zijn, en zorg ervoor dat slechts één type lampbelasting in de lichtkring zit.

Staan je dipswitches correct?

Samengevat: ofwel heb je ergens een kortsluiting gemaakt, zijn je aangekochte LED-lampen niet- dimbaar ofwel zit er in je dimbare kring nog een halogeenlampje in combinatie met een LED-lamp(en). Ik ga ervan uit dat de temperatuur in je kast niet te hoog is.

Geef misschien ook even het type lamp mee dat je je in je armatuur hebt gestoken (of een foto van de verpakking).

Ik heb er de schema's van de 05-715 nog eens bijgehaald, volgens wat ik daar zie werken die met potentiaalvrije drukknoppen; voor de 330-00700 moet er wel degelijk spanning op de stuuringang komen. Laat eens iemand een drukknop indrukken (of overbrug er één) en meet of je daadwerkelijk 24V tussen grijs en rood meet. Indien niet is dat je probleem.

Als dat wel het geval is: hang eens een socketje met een lamp rechtstreeks aan de uitgang en kijk eens wat dat doet.

Bedankt voor de reacties!

@NicoP:
- De uitleg bij het knipperen van de rode led had ik ook gelezen. In mijn geval knippert de led +-5 keer na het opzetten van de zekering en blijft die daarna uit. Ik ging er daardoor van uit dat dit overeenkomt met het eerste item in de probleemoplossing in de handleiding: "De dimmer werkt niet. De rode led op de dimmer brandt niet. > De netspanning is niet aangesloten."
-
Of de dipswitches correct staan kan ik moeilijk met zekerheid zeggen. Ik heb nog niet de kans gehad om te testen. Op dit moment staan ze op profiel LED 5, wat aanbevolen wordt als startpunt in de handleiding.
- Net opnieuw gecheckt, elk van de 6 lampen is LED.
- Het type lamp is Philips 9290020657. Een afbeelding van de verpakking kan je hier vinden.

@Stefaan Van Slycken:
- In de beschrijving van 330-00700 lees ik: "De bediening gebeurt door N.O.-drukknoppen (niet verlicht) of potentiaalvrije drukknoppen (8 – 24 V)". Ik meende daar te mogen uit afleiden dat deze nieuwe dimmer compatibel was met de drukknoppen type 170-40000 die ik heb hangen. Deze knoppen zijn verbonden met een 63VA-transfo. Een foto van de bekabeling achter de betreffende drukknop kan je hier vinden.

Last edited:
Klopt, deze heeft spanning nodig. Dan een brug tussen N en com. Tussen L en impulsingang eens even contact maken om aan/uit te sturen.

Lijkt me ook plausibel dat er een ander dimprofiel LED3, LED4, LED7 of LED8 gekozen moet worden, aangezien de rode LED van de dimmer enkele keren knippert en zich daarna uitschakelt...

Ondertussen alle dimprofielen geprobeerd, maar helaas geen succes. Om problemen met bekabeling uit te sluiten heb ik de oude dimmer zonet teruggehangen, die doet het meteen.

Ja, maar zonder de draden van uw drukknoppen er op hé, of uw transfo en uw drukknoppen gaan de lucht in.

Huh, zo lukt het inderdaad. Een puls met de fase zorgt ervoor dat de spots gaan branden. Ik snap echter niet waarom; wat is het verschil met een 24V-puls via de drukknop?

Ik heb zelf geen multimeter maar kan er morgen één lenen. Hopelijk weet ik dan meer.

Ik heb er de schema's van de 05-715 nog eens bijgehaald, volgens wat ik daar zie werken die met potentiaalvrije drukknoppen; voor de 330-00700 moet er wel degelijk spanning op de stuuringang komen. Laat eens iemand een drukknop indrukken (of overbrug er één) en meet of je daadwerkelijk 24V tussen grijs en rood meet. Indien niet is dat je probleem.

Als dat wel het geval is: hang eens een socketje met een lamp rechtstreeks aan de uitgang en kijk eens wat dat doet.

Het is mij niet duidelijk wat hier het verschil is tussen enerzijds "potentiaalvrije drukknoppen" in combinatie met de 05-715 en anderzijds "spanning op de stuuringang" in combinatie met 330-00700. Met andere woorden: bestaat er een scenario waarin de drukknoppen wel werken in combinatie met de 05-715 maar niet met de 330-00700? Zo ja, waarom?

Het is mij niet duidelijk wat hier het verschil is tussen enerzijds "potentiaalvrije drukknoppen" in combinatie met de 05-715 en anderzijds "spanning op de stuuringang" in combinatie met 330-00700.
De 05-715 leverde zelf de spanning of stroom voor de drukknoppen (dus die moesten potentiaalvrij aangesloten worden: zonder dat je er zelf spanning ofte potentiaal op zet).
Bij de 330-00700 moet je zelf voor stuurspanning zorgen. Je kan de drukknoppen dus niet aansluiten zoals je vroeger deed. Er moet ofwel 230V op (maar dat kunnen jouw drukknoppen niet aan) of er moet een transfo tussen de knoppen en de module. Vanaf de transfo uitgang 12 of 24V moet dan één draad naar de ‘com’ van de module en 1 naar de ingang van de knop. De uitgang van de knop moet dan naar de impuls ingang van de module.

IMG_0178.jpeg

Last edited:
Bedankt voor het schema. Er moeten dus twee aparte circuits door de nieuwe dimmers passeren en beide circuits hebben spanning nodig.

Dan rest mij enkel nog te begrijpen waarom de oude dimmers aangesloten zijn zoals ze zijn. De teleruptoren snap ik:

zkomZvw.jpg

Maar de oude dimmers niet:

U1nW01z.jpg

Ik heb de bekabeling meermaals gevolgd en ben zeker dat de sturingskant van de dimmer uiteindelijk tweemaal op dezelfde pool van de transfo is aangesloten, eenmaal rechtstreeks (rode SVV-draad) en eenmaal via de drukknoppen (rode SVV-draad tot aan knop, andere kleur terug naar dimmer). Kan dit kloppen? Werken doet het blijkbaar wel.

Met de oude dimmer zal dat inderdaad werken. Die pool is zwevend. Maar als de oude 230V als stuurspanning zou gebruiken (wat niet is, het is 0 tot 10V en kan ook als ingang geschakeld worden) dan zou op dat losse uiteinde van de transfo 230V+24V staan. Gelukkig niet het geval.

Wellicht is indertijd de transfo voorzien, en dan ontdekt dat die niet nodig is, en dan maar 1 kant van de transfo als verbindingspunt gebruikt.
Je kan deze voor de nieuwe modules anders schakelen, zodat die wel nut heeft.

Gelukt! Bedankt voor jullie hulp en geduld allemaal!

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief