• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe XVB leggen in bestaande flex

CiJu

Lid
Lid geworden
3 aug 2024
Waarderingsscore
42
Punten
18
Zoals de titel van het topic al laat uitschijnen wens ik nieuwe draad te steken in een bestaande flexbuis. Er zouden drie draden (XVB - 1,5m2) door moeten getrokken worden over een afstand van circa 4 meter. De flex vertrekt aan een lichtknop en eindigt bij een lichtpunt. Het parcours dat afgelegd moet worden, bevat 2 bochten.
Ik heb me letterlijk de haren uit de kop getrokken omdat ik momenteel op geen enkele manier verder kom. Hoop via deze weg wat professionele meningen te horen te krijgen over een mogelijke oplossing voor dit probleem. Jammer genoeg zijn er geen bestaande draden meer aanwezig in de flex.

1. Reeds geprobeerd om met een trekveer door de buis te geraken maar ik loop constant vast in de bochten. Trekveer die gebruikt is, kan je hieronder terugvinden. Is dit een trekveer van het verkeerde type? Heb die kop al eens proberen bol maken met wat tape maar ook dat lukt niet.
  2. Ik heb een kleine camera waarmee ik de buizen reeds geïnspecteerd heb en deze zijn gewoon open. (ik geraak hier ook niet verder dan de bochten)
  3. om uit te sluiten dat de buizen niet open zouden zijn heb ik met een stofzuiger geprobeerd aan de ene kant een propje papier er door te zuigen. Dit kwam aan de andere kant aan dus de buizen zijn open. Jammer genoeg niet genoeg zuigkracht om er een touwtje door te krijgen. (Stofzuiger te lomp om te zuigen in het potje aan de muur en de flex zit een kleine 5 cm verzonken in het plafond waar ook daar geen goede zuigkracht mogelijk is)
  4. Dreft, Talkpoeder, vaseline en zelf Durex pleasure gel :Fietser op zijn bek:hebben geen soelaas geboden.
Scherm­afbeelding 2024-11-28 om 17.55.06.png

Kan je evt proberen met 1 vob, als deze wel aankomt kan je die gebruiken als trekdraad.
Had ik erbij moeten zetten maar ook al geprobeerd. Je kan niet genoeg kracht zeggen omdat die direct dubbel plooien

Iets in mij zegt dat, wanneer je de trekveer er niet door krijgt, je die XVB er ook niet zal doorkrijgen. Ook zonder die info lijkt het me quasi onhaalbaar om een XVB in een flex te trekken als daar 2 bochten inzitten en je de trekveer er niet doorkrijgt.

Kan je evt proberen met 1 vob, als deze wel aankomt kan je die gebruiken als trekdraad.
Had ik erbij moeten zetten maar ook al geprobeerd. Je kan niet genoeg kracht zeggen omdat die direct dubbel plooien
En een 4 carré? Is niet zo flexibel. Andere kant zou het dan met je trekveer ook moeten lukken.
Ik heb zo al eens reclame gezien Facebook Chinese toestanden dat er een magneetje aan gedaan werd en dat je dan met andere magneet over de muur tot aan je uitgang gaat. Of dit überhaupt werkt geen idee want internet staat vol met zo een reclame 🫣

Iets in mij zegt dat, wanneer je de trekveer er niet door krijgt, je die XVB er ook niet zal doorkrijgen. Ook zonder die info lijkt het me quasi onhaalbaar om een XVB in een flex te trekken als daar 2 bochten inzitten en je de trekveer er niet doorkrijgt.

Dat gevoel heb ik dus ook constant. Maar aan de andere kant zit zo'n flex vol ribbels en dat je dan met je volle gewicht in zo een ribbel zit en dan nog in een haakse bocht, moet je al heel veel geluk hebben dat die er voorbij schuift. Maar aan de andere kant, het propje is er wel doorgezogen, dus de buis is open.

Kan je dat potje aan de muur niet volledig luchtdicht afplakken, daar dan een klein gatje in prikken en daar de stofzuiger opzetten? Maakt soms een groot verschil. Touwtje hing aan dat propje papier?

Kan je dat potje aan de muur niet volledig luchtdicht afplakken, daar dan een klein gatje in prikken en daar de stofzuiger opzetten? Maakt soms een groot verschil. Touwtje hing aan dat propje papier?

Yes, maar het lichtpunt aan het plafond is wat grilliger waardoor ik de stofzuiger er niet echt goed kan positioneren. Niet genoeg zuigkracht om het propje dat aan het touwtje hing erdoor te krijgen.

Yes, maar het lichtpunt aan het plafond is wat grilliger waardoor ik de stofzuiger er niet echt goed kan positioneren. Niet genoeg zuigkracht om het propje dat aan het touwtje hing erdoor te krijgen.
Je kan het touwtje toch ook naar de andere kant zuigen.

Ik wil dat zeker aannemen maar waarom denk je dat? (ik spreek je zeker niet tegen, maar kan moeilijk veren blijven kopen)
Dat oog van jouw trekveer lijkt mij veel te groot, mijn type gaat sneller de bocht om.

eerst vraag: waarom moet daar XVB door? Je moet daar "iets" doorkrijgen, en dan kun je daar 3 VOB's aanhangen... Die ga je er wel iets makkelijker doorkrijgen dan een XVB.

Los hiervan: dat is een pruts & geduldwerkje. Ik heb ooit een elektricien geweten die de shit van een DHZ'er moest oplossen. Verkeerde kabel tussen 2 drukknoppen getrokken... Die heeft een volledige werkdag nodig gehad om er een nieuwe SVV door te krijgen... geduld is een schone deugd zeggen ze :).

soit: Trek eens een overzichtsfoto van de situatie & een aparte foto van de inbouwdoos en van de positie waar de lamp komt. Ik weet niet van waar je bent, maar ik heb hier een trekveer liggen die je gerust mag komen halen om te gebruiken, met een bolle kant op. als je die er niet doorkrijgt vrees ik dat je er niks gaat doorkrijgen...

Ken je niemand met een betere stofzuiger? Als je een krachtig toestel hebt, zuigt die daar wel een héél fijn draadje door hoor, desnoods maak je het uiteinde van het draadje iets dikker door een paar knoopjes in te leggen of zo. Als er een dun draadje door zit, kun je daar een iets dikker draadje aanhangen, misschien zelfs al 1 VOB van 1,5mm. als die er door zit, kun je de rest daar aanhangen. De kunst is dan gewoon om je verbindingen lang & smal te maken (een beetje verlies heb je altijd). En als je zo ver bent... Met 2 man werken... 1 duwen, 1 trekken zodat er zo weinig mogelijk spanning op die draden komt.

Neem een oude muziekcassette en gebruik die als eerste trekdraad. Dit is érg licht en geeft meestal geen problemen voor de stofzuiger. Eens die erdoor is, trek je deze met een nylondraad door en gebruik je die tenslotte als effectieve trekdraad. Meermaals gedaan en steeds succesvol.

Ivm stofzuiger niet kunnen positioneren: use your imagination :cool: . Er is altijd wel een oplossing. Met wat plastic of kartonnen kokers en duct tape kan er veel gebeuren.

Ik blijf er bij: draadjes - cassettetapes door die flex zuigen -> allemaal goed en wel maar ik geef het geen kans op slagen om die xvb door die flex getrokken te krijgen. Tenzij hij opnieuw 3 draden VOB er door willen trekken (zoals @c00kie aanhaalde) , dan geef ik het wel een kleine kans op slagen. TS geeft al aan dat hij de trekveer er niet door krijgt, een xvb is al vele malen dikker: ijdele hoop met andere woorden.

• Leuk
Waarderingen: CiJu
Ik blijf er bij: draadjes - cassettetapes door die flex zuigen -> allemaal goed en wel maar ik geef het geen kans op slagen om die xvb door die flex getrokken te krijgen. Tenzij hij opnieuw 3 draden VOB er door willen trekken (zoals @c00kie aanhaalde) , dan geef ik het wel een kleine kans op slagen. TS geeft al aan dat hij de trekveer er niet door krijgt, een xvb is al vele malen dikker: ijdele hoop met andere woorden.

Ik ben op het punt dat het mij al niet meer uitmaakt wat er door moet komen. Ik weet dat je zoveel mogelijk informatie moet geven, maar ik ben overgestapt van VOB naar XVB omdat die VOB op zich niet normaal hard plooit.

eerst vraag: waarom moet daar XVB door? Je moet daar "iets" doorkrijgen, en dan kun je daar 3 VOB's aanhangen... Die ga je er wel iets makkelijker doorkrijgen dan een XVB.

Los hiervan: dat is een pruts & geduldwerkje. Ik heb ooit een elektricien geweten die de shit van een DHZ'er moest oplossen. Verkeerde kabel tussen 2 drukknoppen getrokken... Die heeft een volledige werkdag nodig gehad om er een nieuwe SVV door te krijgen... geduld is een schone deugd zeggen ze :).

soit: Trek eens een overzichtsfoto van de situatie & een aparte foto van de inbouwdoos en van de positie waar de lamp komt. Ik weet niet van waar je bent, maar ik heb hier een trekveer liggen die je gerust mag komen halen om te gebruiken, met een bolle kant op. als je die er niet doorkrijgt vrees ik dat je er niks gaat doorkrijgen...

Ken je niemand met een betere stofzuiger? Als je een krachtig toestel hebt, zuigt die daar wel een héél fijn draadje door hoor, desnoods maak je het uiteinde van het draadje iets dikker door een paar knoopjes in te leggen of zo. Als er een dun draadje door zit, kun je daar een iets dikker draadje aanhangen, misschien zelfs al 1 VOB van 1,5mm. als die er door zit, kun je de rest daar aanhangen. De kunst is dan gewoon om je verbindingen lang & smal te maken (een beetje verlies heb je altijd). En als je zo ver bent... Met 2 man werken... 1 duwen, 1 trekken zodat er zo weinig mogelijk spanning op die draden komt.

Daar hoeft niet percé een XVB door maar daar kon ik gewoon meer kracht opzetten in de bochten omdat een VOB op zich direct plooit.
Ikzelf ben van het noorden van de provincie Antwerpen.
IMG_2908.jpgIMG_2909.jpgIMG_2910.jpg

Zodra je denkt kracht te moeten zetten in de bochten mag je het vergeten dat je die erdoor krijgt. En dan ben je verkeerd bezig.
Je MOET een trekveer/draad door je buis hebben. Wij gebruiken altijd een metalen trekveer genre https://cdn.toolstation.be/images/160916-BE/800/74129.jpg proberen van elke kant. Desnoods een pomp opzetten genre https://www.kabelshop.nl/image/Spirado_Trekveerpomp_|_Spirado_01.475.79_K100100503_m1_medium.jpg om die door te buis te duwen.
Als je dat goed doet, en het dan niet lukt, is de kans klein dat je er iets gaat doorkrijgen.
en natuurlijk VOB, XVB is helemaal uit den boze.

Ik ben op het punt dat het mij al niet meer uitmaakt wat er door moet komen. Ik weet dat je zoveel mogelijk informatie moet geven, maar ik ben overgestapt van VOB naar XVB omdat die VOB op zich niet normaal hard plooit.
om er iets door te krijgen moet je trekken, niet duwen... het duwen mag als ondersteuning gebeuren, maar mag niet de basis zijn.

Ikzelf ben van het noorden van de provincie Antwerpen.
ik woon in Vrasene, liefkenshoek door en ge zijt er :). Hij hangt hier te hangen als je wil... hij heeft al menig preflex van binnen gezien :).

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan