• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe verbouwpremie vanaf oktober - ramen reeds geplaatst

Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
11
Punten
3
Ik heb recentelijk twee nieuwe ramen met 1.0 HR-glas en een nieuwe voordeur laten plaatsen in de woonkamer met het oog op het aanvragen van de renovatiepremie. De nieuwe verbouwpremie zou echter voordeliger zijn (30% subsidie i.p.v. 20%) maar er is een bijkomende voorwaarde m.b.t. ventilatie. De aannemer die de ramen geplaatst heeft, heeft mij geen duidelijk antwoord gegeven op de vraag of er aan de vereisten voldaan is :(

Kan iemand mij zeggen of dit oké is wat betreft de ventilatie-eisen? Het gaat om 2 ramen van ongeveer 2200 mm * 1400 mm. 1 raam heeft géén ventilatierooster en het andere heeft een Invisivent Air Light van 217 cm. Op de site van Renson vind ik het volgende debiet terug bij 2 pa: 64,0 m³/h/m. Is het debiet van dit rooster dan 64 x 2,17 = 138,88 m²/h? En is dit dan voldoende voor een woonkamer van 24 m² als ik uitga van 3,6 m³/m²/h = 86.4m³/h? Ik ben zelf absoluut niet bekend met deze materie en ik wilde even dubbelchecken of het wel echt zo eenvoudig is. Alvast bedankt als iemand me hiermee kan helpen!
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Rooster is toevoer voor ventilatie
welke afvoer gebruik je?
 
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
11
Punten
3
Geen afvoer. Dit kadert niet in een EPB-plichtige totaalrenovatie maar simpelweg het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in oudere woning zonder mechanisch ventilatiesysteem. Er zijn in de andere droge ruimtes ventilatieroosters in de rolluikbakken en een mechanische afvoer in de badkamer en that's it.
Ik heb ondertussen dit (goed weggestoken) bestand gevonden op de website van de Vlaamse Overheid : https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1652269086/Ventilatie-eisen_Mijn_VerbouwPremie_o4pjva.pdf
Mij lijkt het dat mijn initiële redenering correct was en ik dus voldoe aan de ventilatie-eisen voor deze premie?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Geen afvoer. Dit kadert niet in een EPB-plichtige totaalrenovatie maar simpelweg het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in oudere woning zonder mechanisch ventilatiesysteem. Er zijn in de andere droge ruimtes ventilatieroosters in de rolluikbakken en een mechanische afvoer in de badkamer en that's it.
Ik heb ondertussen dit (goed weggestoken) bestand gevonden op de website van de Vlaamse Overheid : https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1652269086/Ventilatie-eisen_Mijn_VerbouwPremie_o4pjva.pdf
Mij lijkt het dat mijn initiële redenering correct was en ik dus voldoe aan de ventilatie-eisen voor deze premie?
Mechanische ventilatie is nergens verplicht

afvoer zit dus in de badkamer, goed zo
dan zit je goed volgens mij
 
Lid geworden
2 mrt 2021
Berichten
15
Waarderingsscore
11
Punten
3
Geen afvoer. Dit kadert niet in een EPB-plichtige totaalrenovatie maar simpelweg het plaatsen van nieuw buitenschrijnwerk in oudere woning zonder mechanisch ventilatiesysteem. Er zijn in de andere droge ruimtes ventilatieroosters in de rolluikbakken en een mechanische afvoer in de badkamer en that's it.
Ik heb ondertussen dit (goed weggestoken) bestand gevonden op de website van de Vlaamse Overheid : https://assets.vlaanderen.be/image/upload/v1652269086/Ventilatie-eisen_Mijn_VerbouwPremie_o4pjva.pdf
Mij lijkt het dat mijn initiële redenering correct was en ik dus voldoe aan de ventilatie-eisen voor deze premie?
Mechanische ventilatie is nergens verplicht

afvoer zit dus in de badkamer, goed zo
dan zit je goed volgens mij
Er wordt ook totaal niet gesproken over afvoer en dergelijke, enkel de ventilatie-eis van 3.6m³/m²/h bij het vervangen van buitenschrijnwerk indien je voor de premie in aanmerking wil komen d.m.v. roosters in de ramen of in de rolluikbakken. (Zie link naar PDF-file in vorige document).
Klopt het dan dat ik met mijn Invisivent van 2.17m aan 64*2.17=138.88m³/h zit en dus ruimschoots aan de eis van 3.6*24=86.4m³/h voldoe? Ik denk van wel maar ik ken niets van deze materie dus heel duidelijk is het allemaal niet.
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
je kan dit misschien even navragen bij het woonloket van de gemeente.
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
de ventilatie-eisen bij de renovatiepremie en MijnVerbouwpremie zijn krak hetzelfde. En het is 35% of 50% als je een laag inkomen hebt :D Inderdaad interessanter, te meer omdat het maximaal premiebedrag hoger ligt.
Zie hier uitleg over de ventilatie; https://www.wonenvlaanderen.be/sites/wvl/files/wysiwyg/ventilatie-eisen_0.pdf

nog een verschil tussen de reno en mvp: in dat laatste tellen de rolluiken NIET meer mee (ze moeten dus apart op offerte of factuur staan)
 

JokeVDH

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 aug 2012
Berichten
477
Waarderingsscore
116
Punten
43
ervaring leert trouwens dat men de debieten niet echt controleert, er wordt vooral gekeken of de roosters al dan niet aanwezig zijn. Een foto en bijhorende grondplannetje is vaak al voldoende
 
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
25
Waarderingsscore
1
Punten
3
roosters zijn niet verplicht in een natte ruimte enkel mechanische afvoer
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
roosters zijn niet verplicht in een natte ruimte enkel mechanische afvoer
… enkel afvoer, systeem A
mechanisch, systeem C is NIET verplicht
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan