Bouwinfo-tip:
Vragen over (ver)bouwen? Vraag hier je bouwgids aan

Nieuwe Silent CDZ afzuigventilator toilet blijft draaien

• Tags badkamerventilator toilet
  • Lid geworden
    10 feb 2021
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    1
    Gisteren een nieuwe S&P Silent CDZ 100 afzuigventilator geïnstalleerd in de toiletruimte. Dit ter vervanging van een 25 jaar oud gelijkaardig exemplaar (ook met bewegingssensor) dat weliswaar nog goed zijn werk deed maar een stuk luidruchtiger was.

De nieuwe Silent blijft echter continu draaien. In principe zou hij pas moeten beginnen draaien na detectie van beweging en vervolgens ergens tussen minimum 1 en maximum 30 minuten moeten blijven nadraaien na detectie van de laatste beweging (al naargelang de mate waarin de instelschroef (potmeter) voor de nadraaitijd werd uit -of ingedraaid). Maar zodra ik de twee voedingsdraden (nul en lijn) aansluit aan de ventilator en de spanning (220V) terug opzet, begint hij te draaien, valt hij na ongeveer 30 seconden uit en begint na weer 30 seconden opnieuw te draaien en ditmaal zonder te stoppen.
    Wat ik ook doe met de instelschroef van de nadraaitijd, hij blijft gewoon zonder stoppen verder draaien. Idem wat betreft de detectie: Wc-ruimte volledig afgesloten, lichten uit, mogelijk bewegende of reflecterende objecten uit de ruimte verwijderd, baat allemaal niet: de ventilator blijft verder draaien.

Vervolgens opnieuw de spanning afgezet (de voeding komt rechtstreeks vanuit de zekeringskast. er zitten geen onderbrekingen tussen de zekering en de ventilator). Na een kwartier de spanning terug op, hetzelfde scenario: ondanks dat er geen beweging is (toiletruimte afgesloten, licht uit, enz...) en de nadraaitijd op minimum ingesteld staat -> de ventilator begint te draaien, valt na 30 seconden uit, begint vervolgens na 30 seconden opnieuw te draaien en stopt vervolgens niet meer met draaien (ik heb hem 2 uren laten draaien alvorens hem van de voedingsdraden los te koppelen).

Bij de klantendienst van S & P hadden ze geen idee wat het probleem kon zijn.

Vooraleer ik hem demonteer en hem inruil, doe ik een poging om via dit forum een oplossing te vinden of tips te krijgen.

Merci

Tom

Heb je de schuifjes ook aangepast? Die om vochtgehalte in te stellen.
    Wat wel belangrijk is bij s en p en heb ikzelf ook pas na 2 jaar geleerd;
    Als je die schuifjes verzet moet de stroom/zekering/pries af staan, dan de zekering op en neemt hij nieuwe waarde. Als je bv draait of schuifjes verzet tijdens stroom vallen deze precies terug op geheugen. Ikzelf geen problemen met de 300 en 100, schoonvader veel problemen met de 100, tot ik dit vertelde en was het opgelost. Bleef toen ook draaien.

Zeker dat je geen CZ hebt?
    Heb het eens voor gehad dat het verkeerde toestel in de doos zat.
    Was wel een CRZ ipv van een CZ dus valt snel op aan de hand van de aansluitingen.

Zeker dat je geen CZ hebt?
    Heb het eens voor gehad dat het verkeerde toestel in de doos zat.
    Was wel een CRZ ipv van een CZ dus valt snel op aan de hand van de aansluitingen.
    Vrij zeker dat het een CDZ is. PIR-sensor is duidelijk zichtbaar

Als je die schuifjes verzet moet de stroom/zekering/pries af staan, dan de zekering op en neemt hij nieuwe waarde. Als je bv draait of schuifjes verzet tijdens stroom vallen deze precies terug op geheugen. Ikzelf geen problemen met de 300 en 100, schoonvader veel problemen met de 100, tot ik dit vertelde en was het opgelost. Bleef toen ook draaien.
    Ik weet niet wat je met 'schuifjes' bedoelt.
    En vochtgehalte is bij deze CDZ niet aan de orde omdat er geen vochtsensor in zit. De CDZ werkt enkel op basis van bewegingsdetectie. Het enige dat ik kan instellen, is 1 schroefje waarmee de nadraaitijd geregeld wordt.
    Voor zover ik kan zien tenminste...

Hier idem situatie gehad - de plaatser had de handleiding niet gelezen en had de plastic bescherming van de sensor getrokken. Het ziet eruit alsof dat moet maar het mag niet. Nieuwe moeten plaatsen en het werkt perfect (idd wat zoeken met die knopjes én zekering dan even uitschakelen zoals hiervoor aangeduid). Niet zo handig…

Hola, sorry, ik lees dat je geen vochtsensor hebt… dan zal het iets anders zijn…

Ik weet niet wat je met 'schuifjes' bedoelt.
    En vochtgehalte is bij deze CDZ niet aan de orde omdat er geen vochtsensor in zit. De CDZ werkt enkel op basis van bewegingsdetectie. Het enige dat ik kan instellen, is 1 schroefje waarmee de nadraaitijd geregeld wordt.
    Voor zover ik kan zien tenminste...
    Ok, ja bij de chz zitten er schuifjes/klikkertjes voor aan/uit bv. Dit is om vochtgehalte en nadraaitijd allemaal in te stellen. Bij cdz durf ik niet 100% zeggen dat die er ook op zitten. Is wel niet in het zicht en enkel zichtbaar als je frontkapje eraf haalt.
    Zoals hierboven aangehaald is het plastiekje aan de sensors ook belangrijk.
    Afgaand op reactie van Dixie vermoedt ik dat de sensor nu altijd denkt dat er iemand is. Sensor reageert en doet zijn ingesteld programma bv 10min. In deze 10 min kan je doen wat je wil en verandert er niets. Al sensor niets ziet of juist wel gaat hij na die 10 min gewoon terug opstarten.

Ok. Ik heb nu getest met het ‘sensorplastiekje’ en het front erop.
    Nadat ik de voeding aangezet heb, begint de ventilator te draaien en stopt weer met draaien na ongeveer 30 seconden.
    Na een paar minuten wachten, ga ik het toilet binnen en begint de ventilator te draaien t.g.v. gedetecteerde beweging. Ik verlaat onmiddellijk het toilet. De ventilator stopt na ongeveer 7 minuten met draaien. Weer enkele minuten later activeer ik hem weer door het toilet binnen te gaan, te bewegen en het toilet terug te verlaten nadat de ventilator terug in gang gesprongen is. Deze keer blijft hij 8min30 draaien.
    Bij de volgende activatie blijft hij ongeveer 10 minuten draaien. De keer daarop maar 5 minuten.
    Ongeveer een uur geleden heb ik hem nogmaals geactiveerd en heeft hij bijna een uur lang ononderbroken gedraaid…
    Vorige week heeft hij n keer zelfs 4 uren gedraaid na activatie.
    Voor alle duidelijkheid: het is een afgesloten wc-ruimte zonder ramen. Er is 1 deur en er hangt 1 lamp. De activatie doe ik door te bewegen in de ruimte. Vervolgens verlaat ik de ruimte en kom ik er niet meer in totdat ik hoor dat de ventilator uitgevallen is. Het licht is uit wanneer er niemand in de toiletruimte is.
    Volgens de handleiding is de nalooptijd instelbaar tussen 1 en 30 minuten. Ik heb al met verschillende posities van de instelschroef van de nalooptijd geëxperimenteerd: het resultaat blijft even onvoorspelbaar.
    Iemand nog ideeën?

Grt

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan