Nieuwe router - Wifi installatie thuis

• Tags bekabeling draadloos elektriciteit netwerk
  • c00kie

Beheerder
    Forumleiding
    Lid geworden
    22 mrt 2006
    Waarderingsscore
    3.734
    Punten
    113
    mijn tp-link router heeft de geest gegeven, de repeaters doen eigenlijk niet echt wat ze moeten doen, dus ik wil mijn netwerkinstallatie hier in huis vernieuwen.

Ik wil een netwerk, deels bekabeld, maar in gans de woning moet ik ook een wifi netwerk hebben, liefst allemaal met dezelfde naam, want nu heb ik 3 verschillende wifinetwerken, en dat schakelt niet automatisch over enzo... Lastig :p.

De woning: iets minder dan 260m² bewoonbare oppervlakte, verdeeld over 3 verdiepen, waar 1 & 2 ongeveer 100m² zijn, het 3e iets minder dan 60m², maar eigenlijk slechts 1 ruimte bevat.

Gelijkvloers
    1748960430942.png
    Verdieping:
    1748960982417.png

De router komt in een kast te staan, in den bureau op het gelijkvloers, daar zijn ook alle "patchmogelijkheden". Hier staat mijn telenetrouter, dus daar moet ik wel vertrekken.

Ik heb al rondgekeken, en om de één of andere reden kom ik altijd bij unify terecht (maar vooral omdat ik denk dat dat het beste is :)). Ik wil dus een router, en een aantal accespoints. Ik zal wel wat moeite moeten doen om die bedraad te krijgen, maar dat zou min of meer moeten lukken denk ik.

Waar ik de router ga plaatsen, staat al een switch, want er zijn nog wel wat bedrade connecties mogelijk ook, maar de pubers in huis willen natuurlijk wifi, want ze zitten overal met die laptop :-).

Ik zou in de keuken, of toch in ieder geval langs die kant een accespoint willen hangen zodat er buiten ook goeie wifi is. Hier heb ik een bedrade connectie ter beschikking, dus acces point kan bedraad zijn

Voor de verdieping zou ik dan ook nog een accespoint hangen, maar daar wordt het iets lastiger omdat ik dan in een slaapkamer eentje moet hangen. Als die dingen licht geven, stoort dat 's nachts tijdens 't slapen, dan moet ik beginnen boren en ik weet niet of moeder de vrouw dat graag heeft :). Maar als het moet, dan moet het.

Bij veel van die access points zie ik dan POE staan, ik weet dus niet of ik daar dan nog eens iets speciaals voor moet kopen...

Ik zat te denken aan een unify dream machine met daar dan een aantal (3) Unifi U6+ access points bij.

Bedenkingen? Opmerkingen? Alternatieven?

Thanks, mijn pubers zijn jullie nu al dankbaar voor jullie antwoorden ;-)

Ik heb hier gewoon de telenet modem-router als router fungerende met dus 4 LAN poorten.
    Vandaar vertrekken ethernetkabels naar het TV meubel beneden en de bureau boven.

Aan TV meubel ligt er een goedkoop 4 of 5 port switchke waar de kabel van de router op toekomt. en er vertrekt weer een kabel naar de PoE-injector en dan naar de Unifi acces point nr1.

Aan de bureau boven wil ik hetzelfde doen: switch waar de kabel van de router op toekomt, en dan een kabel naar de acces point nr2 (met eventueel een PoE injector er tussen.

Dan ga ik mogelijk onvoldoende dekking hebben achteraan in huis, dus daar wil ik ook nog een acces point hebben, die ik waarschijnlijk ga laten verbinden met een powerline of ethernet-over-coax verbinding. Ben ik nog niet uit.

De 2 access points hebben dezelfde SSID en de clients schakelen vlot over van de ene naar de andere access point zonder dat ik het merk.

Mijn bevindingen/tips:
    als ik nu nog iets van router of switch zou kopen, dan moet het PoE LAN poorten hebben, zodat ik die verdomde PoE-injectoren kan elimineren. Dat zijn toch ondingen hoor.

Bij veel van die access points zie ik dan POE staan, ik weet dus niet of ik daar dan nog eens iets speciaals voor moet kopen...
    Dat hangt dus af van waar die access point aan hangt. Als dat hardware is die een PoE uitgeeft, dan kan je access point daar gewoon via de ethernetkabel van gevoed worden.

voor zo ver ik nu dus gelezen heb, zou ik dus ook een PoE switchke moeten plaatsen zodat ik die access points daar op kan aansluiten.

dus voorlopig "winkelmandje"
    1. Unifi dream machine als router
    2. Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE - dan heb ik 8 poorten waar ik PoE op heb
    3. 3 keer Ubiquiti UniFi U6+

Een PoE toegangspunt heeft een PoE switch of een injector nodig. Dat laatste is geklooi, want daar heb je opnieuw een stopcontact voor nodig.

Heeft Ubiquiti geen PSE spul? Switches of routers die PoE bieden?

TP-Link heeft ook Omada trouwens, vergelijkbaar met UniFi.

Hoe is je draadloos bereik nu trouwens? Ik veronderstel dat dat op zich wel OK is aangezien je al repeaters hebt?

Unify PoE 24 ports switch 2 AP ubitique 6 en nog wat en de router is een ubitique huppel de pup (straks is kijken als ik thuis ben). Die dream machine is vrij prijzig voor hetgeen het moet doen.

Een PoE toegangspunt heeft een PoE switch of een injector nodig. Dat laatste is geklooi, want daar heb je opnieuw een stopcontact voor nodig.
    @disco stu zei dus hetzelfde, dus zeker PoE switchke bijkomen om die dingen te voeden.
    Heeft Ubiquiti geen PSE spul? Switches of routers die PoE bieden?
    je zenne
    TP-Link heeft ook Omada trouwens, vergelijkbaar met UniFi.
    zal prijsverschil eens opzoeken :).
    Hoe is je draadloos bereik nu trouwens? Ik veronderstel dat dat op zich wel OK is aangezien je al repeaters hebt?
    Nu zuigt het... Ik heb nu een oude wifi router gezet, en dat ding heeft niet voldoende power om die repeaters te voeden. Dus het signaal is zwak. Die router heeft het probleem dat ik die om de paar dagen moet resetten omdat die blokkeert. Niet echt handig dus.

Daarvoor was het wel beter, maar ook niet optimaal. Op de bovenste verdieping kon ik eigenlijk niet deftig tv kijken via de wifi, dat haperde en had immens slechte kwaliteit. Dus ik wil nu zeker bedrade access points. router, daar kan over gediscussieerd worden, dat moet niet het van het zijn.

Unify PoE 24 ports switch 2 AP ubitique 6 en nog wat en de router is een ubitique huppel de pup (straks is kijken als ik thuis ben). Die dream machine is vrij prijzig voor hetgeen het moet doen.
    ok, dream machine wordt het dus niet.

Backbone sowieso bedraad hé, ik dacht uit je eerste post te hebben begrepen dat kabels trekken wel zou moeten lukken tussen de netwerkapparatuur die je wil voorzien? Indien niet kan je met mesh werken voor bepaalde stukken. Daar is best wat keuze in, bij meerdere fabrikanten. Wel zien dat je een dedicated backhaul neemt dan, niet één die de bandbreedte met de clients moet delen.

Maar moet je nog een extra router hebben? Je hebt toch al een telenetrouter?

Als je eens een concreet grondplan stuur wil ik wel eens een wifi heatmap voor u maken.

Ik heb destijds voor TP-link Omada gekozen, nog geen spijt van gehad. Set-up bestaat uit een ER605 router (Proximus router in bridge gezet, zodat ik kan “vpn’en” naar mijn thuisnetwerk via WireGuard), een 24 poort switch (SG3428), een kleinere 10-poort POE switch (SG2210), enkele APs (EAP653 binnen, de outdoor versies voor buiten) en een Omada controller. De APs worden gevoed met de POE switch. Verder bewust gekozen om de POE switch apart te houden van de grotere switch, de grote versies met POE hebben typisch fans aan boord, en wou die geluidsbron niet in huis. De controller software kan je ook op een eigen server draaien.

De wifi passeert hier wel het driedubbel glas niet (AP op 2m van raam), afhankelijk van je constructie dus even bekijken of je signaal wel tot buiten raakt als je een AP in de keuken zet. Hier opgelost met outdoor APs…

De LEDs van de access points en switches kan je uitzetten (alvast in Omada, Ubiquiti zal dat vast ook wel kunnen). Verder heb ik hier ook een POE schedule opgezet: de access points boven gaan ‘s nachts uit.

Ik heb een paar Ubiquiti AC Pro's, heel tevreden van. Bij mijn ouders ook een paar gestoken en de management applicatie constant draaiend in een docker image op Synology NAS; handig dat dat gewoon toegankelijk is via login op unifi.ui.com. Dus ik ben ook heel tevreden van hun firm/software en configuratie/logging mogelijkheden. Client gewijs is dat éénzelfde wifi, en switch je (voor zover ik merk) zonder drops van de ene naar de andere. Initiële configuratie van extra AP's is super gemakkelijk, de controller vindt die automatisch, je klikt op "adopt" en klaar.

Zelf heb ik een recup PoE switch (24-ports) gebruikt en dat maakt inderdaad wat lawaai, daarom dat die ook in de kelder staat. PoE injectors (zoals bij mijn ouders) is maar een lapmiddel en zou ik vermijden als het kan.

Als ik ooit geld teveel heb, koop ik er nog meer Ubiquiti spul bij. Eerst maar eens een 2dehands rack op de kop tikken en al mijn ethernet runs termineren op een patch panel.

Hier zeer tevreden over de deco X50. Met bedrade backhaul. Bestaat in poe.
    Buitenruimte inderdaad met het outdoor-modelletje

Je kan op https://design.ui.com/ je grondplan opladen, muren tekenen en dan access points plaatsen, dan krijg je een goed idee van het bereik dat je zal hebben met type a, b, c, ...

Zou eerder de Dream Machine Special Edition aanraden, die heeft zowel de gateway als 8 PoE poorten voor je access points. Je kan er later dan zelfs nog een harde schijf in steken en enkele camera's hangen als je dat wenst.

Je kan op https://design.ui.com/ je grondplan opladen, muren tekenen en dan access points plaatsen, dan krijg je een goed idee van het bereik dat je zal hebben met type a, b, c, ...

Zou eerder de Dream Machine Special Edition aanraden, die heeft zowel de gateway als 8 PoE poorten voor je access points. Je kan er later dan zelfs nog een harde schijf in steken en enkele camera's hangen als je dat wenst.
    Wil u dan wel waarschuwen voor het gebruik van unifi design center want wat daar uitkomt van uitkomst hoe je u acces points en hoeveel acces points je moet plaatsen komt niet overeen met de werkelijkheid.

Zelfs hun ingenieurs bevestigen dit:

Tip als je gaat bekabelen, gebruik geen CCA (copper clad aluminum) voor PoE, maar massief koperen kern.

Tjonge, daar is hij weer met z'n heatmap. De laatste keer dat ge het hier probeerde te verkopen was geen succes he?

voor zo ver ik nu dus gelezen heb, zou ik dus ook een PoE switchke moeten plaatsen zodat ik die access points daar op kan aansluiten.

dus voorlopig "winkelmandje"
    1. Unifi dream machine als router
    2. Ubiquiti UniFi USW-Lite-8-PoE - dan heb ik 8 poorten waar ik PoE op heb
    3. 3 keer Ubiquiti UniFi U6+
    1. Heb je een dreammachine nodig? Daar kan een HDD in voor eventuele camerabewaking, maar als je die niet van plan bent te gebruiken is de dream machine eigenlijk overkill.
      Alternatief is een unifi Express, dream router of cloud gateway meer dan voldoende. Voordeel is dat je in je bureau dan meteen een AP hebt staan en die hoek is dan gecovered.
      De express heb ik bij mijn schoonouders gezet: huis van 11x8m uit jaren 70 is helemaal gedekt. Zelfs 4m tot buiten is geen probleem op het terras. Nuja dat zijn mensen met 1 laptop, google tv, 2 gsm's dus het gebruik is beperkt. Maar dat is een heel sterk apparaatje voor z'n prijs.
    2. Switch nemen naargelang uw behoeftes, neem een PoE switch zodat je AP's rechtstreeks kan aansluiten op UTP zonder nog voeding te moeten geven.
    3. Er zijn nu ook al U7 AP's, aan u de keuze, voor enkele 10-tallen euro's zou ik toch meteen naar de 7-reeks gaan ipv 6.
      Ik zou op het glv 2 AP's lite zetten, of 1 als je de hierboven genoemde gateways neemt...
      Op het verdiep lijkt het dat je voldoende hebt met 1 stuk. Te testen en eventueel iets bijplaatsen.
    Lampjes kan je helemaal uitschakelen, dat is hier ook het geval. Die hangt gewoon in de slaapkamer van een kind.

Ik heb nog de AP Lite 5, 1 AP op de verdieping (9x10)is meer dan voldoende hier, hangt redelijk centraal (tja en in mijn dressing is de nood aan wifi al een heel stuk minder)
    Ik zou liever een extra Lite hangen op de verdieping dan naar een Pro te gaan, Je hebt de pro nooit nodig voor het aantal apparaten, enkel voor dekking en dan is een extra AP gewoon interessanter.

Vergeet geen AP buiten te hangen... Wat een zaligheid om 40m ver in de tuin wifi te hebben ;) Ik heb de AC Mesh hier onder het afdakje gehangen
    Werkt ook als 'versterker' (mesh functie) zodat je geen bekabeling nodig hebt.

Backbone sowieso bedraad hé, ik dacht uit je eerste post te hebben begrepen dat kabels trekken wel zou moeten lukken tussen de netwerkapparatuur die je wil voorzien? Indien niet kan je met mesh werken voor bepaalde stukken. Daar is best wat keuze in, bij meerdere fabrikanten. Wel zien dat je een dedicated backhaul neemt dan, niet één die de bandbreedte met de clients moet delen.
    backbone inderdaad bedraad. Moet gewoon goed uitzoeken waar ik die accespoints dan ga zetten ;-)
    Maar moet je nog een extra router hebben? Je hebt toch al een telenetrouter?
    is dat telenetding een router of een modem? Ik wil gewoon graag onafhankelijk zijn van de internetprovider, ook al ben ik al meer dan 20 jaar happy telenet customer ;).
    Als je eens een concreet grondplan stuur wil ik wel eens een wifi heatmap voor u maken.
    meer als hierboven heb ik niet.
    Ik heb destijds voor TP-link Omada gekozen, nog geen spijt van gehad. Set-up bestaat uit een ER605 router (Proximus router in bridge gezet, zodat ik kan “vpn’en” naar mijn thuisnetwerk via WireGuard), een 24 poort switch (SG3428), een kleinere 10-poort POE switch (SG2210), enkele APs (EAP653 binnen, de outdoor versies voor buiten) en een Omada controller. De APs worden gevoed met de POE switch. Verder bewust gekozen om de POE switch apart te houden van de grotere switch, de grote versies met POE hebben typisch fans aan boord, en wou die geluidsbron niet in huis. De controller software kan je ook op een eigen server draaien.
    zal die setup ook eens uitrekenen. Ik zou idd ook voor een kleine PoE switch gaan, omdat er hier al een gewone staat.
    De wifi passeert hier wel het driedubbel glas niet (AP op 2m van raam), afhankelijk van je constructie dus even bekijken of je signaal wel tot buiten raakt als je een AP in de keuken zet. Hier opgelost met outdoor APs…
    ok, dus misschien ook nog eentje voor buiten. Dat zal ik moeten testen :).
    De LEDs van de access points en switches kan je uitzetten (alvast in Omada, Ubiquiti zal dat vast ook wel kunnen). Verder heb ik hier ook een POE schedule opgezet: de access points boven gaan ‘s nachts uit.
    top.
    Ik heb een paar Ubiquiti AC Pro's, heel tevreden van. Bij mijn ouders ook een paar gestoken en de management applicatie constant draaiend in een docker image op Synology NAS; handig dat dat gewoon toegankelijk is via login op unifi.ui.com. Dus ik ben ook heel tevreden van hun firm/software en configuratie/logging mogelijkheden. Client gewijs is dat éénzelfde wifi, en switch je (voor zover ik merk) zonder drops van de ene naar de andere. Initiële configuratie van extra AP's is super gemakkelijk, de controller vindt die automatisch, je klikt op "adopt" en klaar.

Zelf heb ik een recup PoE switch (24-ports) gebruikt en dat maakt inderdaad wat lawaai, daarom dat die ook in de kelder staat. PoE injectors (zoals bij mijn ouders) is maar een lapmiddel en zou ik vermijden als het kan.

Als ik ooit geld teveel heb, koop ik er nog meer Ubiquiti spul bij. Eerst maar eens een 2dehands rack op de kop tikken en al mijn ethernet runs termineren op een patch panel.
    door zo'n antwoord, en dan vooral "de management applicatie constant draaiend in een docker image op Synology NAS; handig dat dat gewoon toegankelijk is via login op unifi.ui.com." Dan krijg ik een beetje schrik dat het toch iets te technisch gaat zijn :). Ik zal het wel uitzoeken, zoals ik ook met mijn HA gedaan heb, maar toch... 't Wordt weer zoeken.
    1 ding is duidelijk: Geen PoE Injectors, daar heb ik nu nog niks positief over gelezen :p
    Tip als je gaat bekabelen, gebruik geen CCA (copper clad aluminum) voor PoE, maar massief koperen kern.
    kabels liggen er al ;), al 20 bijna 20 jaar, die ga ik nie meer veranderen.
    1. Heb je een dreammachine nodig? Daar kan een HDD in voor eventuele camerabewaking, maar als je die niet van plan bent te gebruiken is de dream machine eigenlijk overkill.
    nee, ik heb geen dreammachine nodig. Ik denk niet dat er ooit camerabewaking komt, maar zeg nooit nooit. Maar dat is dan een probleem dat we dan wel counteren :).

1. Alternatief is een unifi Express, dream router of cloud gateway meer dan voldoende. Voordeel is dat je in je bureau dan meteen een AP hebt staan en die hoek is dan gecovered.
      De express heb ik bij mijn schoonouders gezet: huis van 11x8m uit jaren 70 is helemaal gedekt. Zelfs 4m tot buiten is geen probleem op het terras. Nuja dat zijn mensen met 1 laptop, google tv, 2 gsm's dus het gebruik is beperkt. Maar dat is een heel sterk apparaatje voor z'n prijs.
    ik zal eens voor de express kijken.
    1. Switch nemen naargelang uw behoeftes, neem een PoE switch zodat je AP's rechtstreeks kan aansluiten op UTP zonder nog voeding te moeten geven.
    yep, dat had ik uit andere reacties ook al begrepen.
    1. Er zijn nu ook al U7 AP's, aan u de keuze, voor enkele 10-tallen euro's zou ik toch meteen naar de 7-reeks gaan ipv 6.
      Ik zou op het glv 2 AP's lite zetten, of 1 als je de hierboven genoemde gateways neemt...
      Op het verdiep lijkt het dat je voldoende hebt met 1 stuk. Te testen en eventueel iets bijplaatsen.
    Ok, ik zal dus op het gelijkloers nog 1 AP bijzetten, kijken of ik daarmee dan ook buiten mijn dekking heb, anders zal ik daar nog iets voor moeten verzinnen :).
    Lampjes kan je helemaal uitschakelen, dat is hier ook het geval. Die hangt gewoon in de slaapkamer van een kind.
    Super, dan bespaart mij wat boorwerk en een lastige moeder de vrouw.
    Ik heb nog de AP Lite 5, 1 AP op de verdieping (9x10)is meer dan voldoende hier, hangt redelijk centraal (tja en in mijn dressing is de nood aan wifi al een heel stuk minder)
    Ik zou liever een extra Lite hangen op de verdieping dan naar een Pro te gaan, Je hebt de pro nooit nodig voor het aantal apparaten, enkel voor dekking en dan is een extra AP gewoon interessanter.
    Ik kan idd wel 2 AP's hangen op de verdieping indien nodig. Dan kan ik nog altijd kijken om achteraf eentje bij te kopen.
    Vergeet geen AP buiten te hangen... Wat een zaligheid om 40m ver in de tuin wifi te hebben ;) Ik heb de AC Mesh hier onder het afdakje gehangen
    Werkt ook als 'versterker' (mesh functie) zodat je geen bekabeling nodig hebt.
    Dat zullen dan de zorgen voor later zijn :). (aangezien ik buiten geen kabel meer krijg, is dat wwel een goeie oplossing).

is dat telenetding een router of een modem
    Dat is beide. Zowel een DOCSIS modem, alsook een router die NAT (zorgt dat niet elk toestel een publiek IP krijgt), DNS (vertaalt webadressen als google.com naar hun ip adres), DHCP (zorgt ervoor dat elk lokaal toestel een IP krijgt), en nog meer doet.

Je hebt twee (drie) opties dan:
    (1) Ofwel laat je de telenet modem/router die dingen blijven doen, en laat je je wifi-systeem enkel en alleen wifi voorzien (dus je zet alle NAT, DNS, etc functies van Ubiquiti/tplink/.. uit).
    (2) Of je kijkt of je telenet modem in bridge kan (dan schakel je alle functies buiten de modem functie uit). Dit kan echter enkel op bepaalde modellen van modems. Alternatief kan je zelf een modem kopen om de telenet modem te vervangen
    (3) Als derde optie kan je zowel telenet als ubiquiti/tplink al die funties laten doen (noemen ze ook wel "dubbele NAT"). Dat heeft als nadeel dat je hogere latency hebt, en soms werken bepaalde programmas/toestellen daar niet zo goed mee. Ik heb wel het gevoel dat dit echt voornamelijk 10 jaar geleden een issue is; mijn ouders draaien om diverse redenen al 10 jaar dubbele NAT, en dat heeft nog nooit issues gegeven.

Iets waar je wel rekening mee moet houden is dat bij telenet de digicorders en digiboxen niet achter een andere NAT/router mogen staan, ze moeten 'rechtstreeks' aan de telenet modem hangen. Als je nog digicorders/boxen hebt staat maakt dit het vaak wel wat lastiger. Met hun nieuwe 'TV box' (de hele kleine) is dat echter niet meer het geval.

door zo'n antwoord, en dan vooral "de management applicatie constant draaiend in een docker image op Synology NAS; handig dat dat gewoon toegankelijk is via login op unifi.ui.com." Dan krijg ik een beetje schrik dat het toch iets te technisch gaat zijn :). Ik zal het wel uitzoeken, zoals ik ook met mijn HA gedaan heb, maar toch... 't Wordt weer zoeken.
    Ik zou zelf aanraden om (in het geval van Ubiquiti, geen ervaring met andere) gewoon een ubiquiti cloudkey of cloud gateway (of dream machine, maar das al groot en rack-mounted) te gebruiken ipv dat zelf te hosten. Maar andere hebben hier al duidelijke suggesties gegeven waar ik zelf niet echt nog aan kan bijbrengen.

Hier zeer tevreden over de deco X50. Met bedrade backhaul. Bestaat in poe.
    Buitenruimte inderdaad met het outdoor-modelletje
    Ik heb net als DIY ook een TP-link deco. Zeer makkelijk allemaal. Bedraad nemen waar kan, maar op een groot verdiep kan je ook ééntje extra onbedraad extra zetten als het nodig is. Allemaal mogelijk. Je hebt er met POE en zonder POE (ik heb zonder), je kan ook mixen (ééntje met POE op plaats waar je geen extra stopcontact hebt, en op andere plaatsen gewoon ééntje zonder POE)

Hier een huis met gelijkvloers + 1e verdiep en 2e verdiep. Een 280m² bewoonbare opp.

Ik zou gewoon de prijsverschillen eens bekijken/berekenen. En daar ook een beetje de keuze van laten afhangen.
    Ik heb alvast geen klagen over TP linke deco en voor mij zou een duurdere geen nut hebben.
    Kostprijs:
    -2 switches: 60€ in totaal
    -3 decos x20 in één pack: 185€
    -1 extra deco x20: 60€
    =>TOTAAL 305€

Ik heb de deco's staan in de garage (bij de telenet modem). 1x aan de TV en 1x slaapkamer 1e verdieping.
    In mn enthousiasme heb ik nog een extre deco x20 gekocht voor op 2e verdieping omdat de zoon zei geen goede wifi te hebben.
    Al denk ik dat dat niet perse een must was. Maar kom, nu is hij nog maar 10j, binnenkort gaat hij nog veeleisender worden.

Ik heb een 16poort tp link switch naast de telenet router hangen. Om zo alles aan te sluiten op die switch.
    Enkel de 'main deco' steekt in op de telenet router met één poort en de andere poort gaat naar de switch.
    En dan aan de TV heb ik nog een 5 poort switch om daar ook alles zoveel mogelijk bedraad te doen.

Je kan de deco in 'router mode' zetten of in 'access point mode'. Ik las dat je liefst onafhankelijk bent van telenet? Dan ga je hem in router mode zetten (heb ik ook), dan heb je ook de meeste instelmogelijkheden in de tp link deco app.

Ohja, die tp link deco's kan je ook relatief makkelijk 2dehands vinden. Al was het maar om één extra deco ergens nog bij te plaatsen.
    Ohja, indien je POE wil, moet je dacht ik voor deco X50 gaan. Van de X50 heb je ook een outdoor model.

EDIT: ik heb er ééntje in de garage staan omdat de main deco op de telenet modem moet. Maar nu ik even nadenk, had ik even goed die van de TV als main deco kunnen gebruiken, en het UTP stopcontact van de TV gewoon op de telenet modem aansluiten, dat is volgens mij even goed. En ik denk dat voor mijn case enkel een deco in de living aan de TV op gelijkvloers voldoende is. Zo had ik toegekomen met mn 3 deco's en had ik geen vierde moeten kopen volgens mij. Maar kom, tis nu gekocht :)

Laatst bewerkt:
    dat het toch iets te technisch gaat zijn
    Bwaa, ik leg mijn praktisch gebruik er van uit en toon mogelijkheden (bv. enkel AP's nodig, configuratietool kan gerust op laptop/NAS draaien), ik blijf bewust redelijk beknopt; je gaat toch iets van configuratie moeten doen, al is het maar om het wifi wachtwoord in te stellen; lees de eerste beste tutorial en google een paar van de termen/merknamen die ik aanhaal en dan is het potentieel al minder uitdagend.

Al bij al vond ik het redelijk plug en play, zelfs zonder extra ubiquiti componenten om als brein (unifi manager) te functioneren (mijn laptop deed dat, bij mijn ouders de NAS).

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
    Aangemaakt door
    Laatste reactie
    Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan