Nieuwe ramen aan 1 gevel het geld waard (EPC,...)

• Tags buitenschrijnwerk energie energieverbruik raam
  • Joshua Jensen

Nieuw Lid
    Lid geworden
    19 okt 2016
    Waarderingsscore
    0
    Punten
    6
    We wonen in een huis van 1961, open bebouwing, waarbij binnenkort één gevel opnieuw wordt gevoegd, geverfd etc. ... om doorslaand vochtprobleem aan te passen.
    Nu was het idee om in die gevel ook de ramen aan te pakken (2 ramen van ongeveer 1.4x1.6 en 3 kleine ramen), maar nieuwe ramen kosten uiteraard erg veel (inclusief rolluiken etc), dus twijfelen of dit ooit wel terugverdiend zal worden. Huidige ramen zijn dubbelglas, maar meer dan 15 jaar oud dus weinig isolatiewaarde.
    Zeker omdat we erover nadenken om binnen 4 a 8 jaar te verhuizen. Anderzijds als de aanpassing een verschil zou maken tussen EPC E en D, dan kan het het geld wel waard zijn, maar dat is dus heel erg moeilijk in te schatten.
    Los van esthetisch enzo, wat zou jullie advies zijn, mening of input? Ik besef dat het moeilijk beoordeelbaar is op basis van enkele regels, maar ben toch benieuwd

Laatst bewerkt:
    Voegen en verf is dat DE oplossing voor vocht?

Het gaat om doorslaand vocht en hebben minstens 8 firma's het probleem laten bekijken en nu een doordachte oplossing gekozen, dus nee het is niet enkel voegen en verven, vandaar de '...', maar het is gewoon niet de kern van mijn vraag ☺️

Dus je hebt nu een "E" en je hebt een attest op basis van de huidige staat?
    Je zou aan de opmaker kunnen vragen of die een simulatie kan maken en zien wat het verschil zou zijn. Die heeft alle andere gegevens al waardoor je soms niet de volle pot moet betalen voor een nieuw epc.

Aan hoeveel zit je nu binnen de E?

Het is dubbel.. als het mijn woning was zou ik de ramen mee vervangen als dat financieel mogelijk is. Het is het ideale moment omdat de hele gevel wordt aangepakt.

Maar als je van plan bent om binnen 4 jaar te verhuizen, dan zou ik dat denk ik niet doen. De kans dat je dat gaat terugverdienen lijkt me eerder klein. Ik zou als koper niet meer of minder bieden als 3 ramen recent zijn vervangen maar alle andere ramen niet. Het is alles of niks 😊
    Als het een epc E is de kans zowieso groot dat de volgende eigenaar grondig gaat verbouwen en alles gaat aanpakken, dan gaan die 3 ramen geen verschil maken (als ik zou kopen toch niet, kan niet in het hoofd van anderen kijken)..

goedkoopste PVC ramen nemen zonder rolluiken geen optie? financieel ga je daar geen voordeel aan doen.

Dit verdien je niet meer terug maar je hebt wel wat extra comfort.

Indien profielen nog ok enkel het glas vervangen?

Uit nieuwsgierigheid en even offtopic : maar wat is dan wel de aanpak voor doorslaand vocht?
    Hydrofuge is een mogelijkheid
    Eerst oorzaak zoeken en aanpakken

In kader van een totaalrenovatie isolatie plaatsen en crepie Vb of andere afwerking

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan