• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe mazoutketel vs. warmtepomp

Lid geworden
11 apr 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Wij zitten met volgende situatie:

Informatie woning
  • Bouwjaar 1994
  • EPC 276
  • Open bebouwing
  • 2 verdiepingen
  • ± 210m² in totaal
  • Middelmatig geïsoleerd (dak = 12cm glaswol (is al nat geweest), muren=7cm glaswol)
  • Matige luchtdichtheid (zeker thv de garage, maar ook in andere ruimtes onder het dak: daar voelen we soms een lichte tocht)
  • Verwarming huis + water op basis van een mazoutketel van bijna 30 jaar oud. Momenteel kleine 4.000 liter per jaar verbruik (dit is voor de ingrepen die hieronder uitgelegd staan).
  • Gelijkvloers: vloerverwarming, 1ste verdieping radiatoren
  • Vide (gelijkvloers): als het echt koud is buiten, dan krijgen we de ruimte moeilijk verwarmd (19-20°C), tenzij de zon schijnt. Dit is mogelijk ook ten gevolge van de leidingen van de vloerverwarming die een spoeling nodig hebben.
  • Ramen: dubbel glas (maar dus van ± 1994) & raamprofielen zijn thermisch middelmatig performant
Wat we al gaan aanpakken (nog niet gebeurd!)
  • Dak wordt volledig vervangen, luchtdicht gemaakt en beter geïsoleerd (exacte hoeveelheid nog TBD met architect - maar de bedoeling is om het ineens naar hedendaagse normen te isoleren)
  • Plaatsen zonnepanelen
  • Vervangen van garagepoort en voordeur (luchtdichter + isolatie)
  • Verwijderen kachel (oud, laag rendement)
Wat we (momenteel) niet gaan aanpakken
  • Isolatie muren: de spouwmuren zitten al vol met isolatie. Er is een verkoper langs geweest om een offerte op te stellen voor langs buiten te isoleren, maar die raadde ons dit volledig af omdat de kost zo hoog ging zijn dat we ons geld er nooit uit zouden halen. Isoleren langs de binnenkant is niet evident en vaak zelfs onmogelijk tenzij we grote ingrepen uitvoeren (bv: douche/bad tegen de muur)
  • Vervangen ramen: we hebben wel dubbel glas, maar volgens de EPC expert waren ze thermisch niet zo performant (tov moderne beglazing). Daarnaast waren de raamprofielen ook niet zo geweldig isolerend. Op termijn willen we de ramen wel vervangen, maar dit is kostelijk en daar hebben we het geld momenteel niet voor. Tenzij we bv. het dak niet aanpakken, maar dan vervangen we liever het dak.
Probleem
  • Onze mazoutketel is zeer versleten en hebben al hoge reparatiekosten gehad
  • Het is een kwestie van (korte) tijd tot we opnieuw met problemen zitten die tot hoge kosten leiden. Daarom zouden we deze willen vervangen
Vragen
  • Moeten we opnieuw voor een mazoutketel gaan of ineens voor een warmtepomp? We gaan wel een aantal zaken aanpakken voor de energiebehoefte te beperken, maar we weten niet goed of deze zullen volstaan om het met een warmtepomp te trekken. Daarmee bedoel ik 2 zaken:
    • Comfort: gaat de warmtepomp het warm genoeg krijgen (vnl. in de vide) gezien dit nu in de winter soms moeilijk is? Eén van de CV experts die was langs gekomen zei dat er mogelijk wat vuil in de vloerverwarmingsleidingen zit en dat dit ook wel een impact kan hebben. Dus misschien helpt een spoeling wel.
    • Prijs: we gaan wel zonnepanelen plaatsen, maar die brengen niet heel veel op in de winter... Dus mogelijk zitten we met een gigantische elektriciteitskost?
  • Ik dacht eraan om nu nog een nieuwe hoogrendement mazoutketel te laten plaatsen (nu het nog mag :)) die sowieso een stuk zuiniger zal zijn dan de huidige + de vloerverwarmingsleidingen te laten spoelen. Hier kunnen we dan nog 15+ jaar mee verder en in die periode kunnen we dan ook sparen voor alle ramen (glas & raamprofielen) volledig mee aan te pakken. Binnen 15 jaar kunnen we de opties dan opnieuw evalueren.
    • Wat denken jullie van deze approach?
    • Mij lijkt dit een goede tussenoplossing, maar ik blijf toch een beetje met een wrang gevoel zitten gezien je investeert in een technologie die uitgefaseerd wordt... Daarnaast zie ik het gebeuren dat ze mazout duur maken/extra belasten. Anderzijds zit ik met een warmtepomp met vraagtekens rond comfort/prijs. We willen ook niet investeren in een warmtepomp om daarna in de kou te gaan zitten/ons blauw te betalen.
    • Note: we hebben wel een groot dak dat naar het ZO is gericht. We hebben dus wel de mogelijkheid om heel veel zonnepanelen te plaatsen. Misschien dat extra veel zonnepanelen (die kost lijkt aan zich mee te vallen) in combinatie met een warmtepomp toch een mogelijkheid is?
  • Los van de mazoutketel/warmtepomp vraag: zijn er nog andere zaken die we kunnen doen voor de energiebehoefte te doen dalen? Ik hoor graag als er meer informatie nodig is

Alvast bedankt.

FYI: We hebben geen gas in het straat liggen en mogen nog een nieuwe mazout ketel plaatsen.
 
Laatst bewerkt:

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
Niet vergeten dat mazout ook veel meer vervuilt en niemand over 10-20 jaar jullie woning zal willen kopen met een mazoutketel.
De vraag is ook of je over enkele jaren nog iemand gaat vinden die het onderhoud kan en wil doen.
Ik zou mij als chauffagist snel omscholen naar onderhoud van warmtepompen en eventueel gas. Veel properder en gezonder.
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.488
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Die vloerverwarming is je redding: kan perfect met een warmtepomp.
Die radiatoren kunnen niet: andere lage temperatuur radiatoren of eens nadenken over lucht-lucht WP (airco's om ook mee te verwarmen)... De vraag is hoeveel warmte je nodig hebt op de verdieping, maar vaak is dat maar een beetje tijdens het studeren of werken bijvoorbeeld.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Ook niet vergeten dat als je nu voor een warmtepomp gaat de schouw voor je mazoutketel ook weg kan, als de dakwerker komt kan hij die dan ook wegnemen en is dat ook een koudebrug minder.
 
Lid geworden
11 apr 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
Dat zijn zeker al een aantal zaken die in het voordeel van de warmtepomp spelen. Ik zou het liefst van al een warmtepomp steken gezien dit de toekomst is en mazout uitgefaseerd wordt, maar ik kan heel moeilijk inschatten of 1) een warmtepomp voldoende warmte gaat geven en 2) de elektriciteitskost niet extreem hoog gaat zijn. Is er iemand die hier wat ervaring mee heeft en dit kan inschatten voor ons specifiek geval? Of zijn hier vuistregels voor?

@stefan: bedankt voor de suggestie, deze optie hebben we nog niet bekeken
 

jm188

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
25 jul 2017
Berichten
1.016
Waarderingsscore
585
Punten
113
ik weet ook niet hoe je in zon geval de juiste warmtepomp kan bepalen, je gaat nog niet weten wat je warmtevraag is na de geplande aanpassingen.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Niet vergeten dat mazout ook veel meer vervuilt en niemand over 10-20 jaar jullie woning zal willen kopen met een mazoutketel.
De vraag is ook of je over enkele jaren nog iemand gaat vinden die het onderhoud kan en wil doen.
Ik zou mij als chauffagist snel omscholen naar onderhoud van warmtepompen en eventueel gas. Veel properder en gezonder.
Als TS er nog 20 jaar blijft wonen, is de mazoutketel toch aan vervanging toe en kan hij (of de volgende eigenaar) er een warmtepomp steken. Maar het onderhoud blijft natuurlijk wel een dingetje. Hoewel... als er enkele slimmeriken zijn, dan blijven ze toch nog onderhoud van mazoutketels opvolgen. Gegarandeerd nog een tijd werk. Heel veel werk. Technisch geschoold personeel is er sowieso al gigantisch te kort.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Die vloerverwarming is je redding: kan perfect met een warmtepomp.
Die radiatoren kunnen niet: andere lage temperatuur radiatoren of eens nadenken over lucht-lucht WP (airco's om ook mee te verwarmen)... De vraag is hoeveel warmte je nodig hebt op de verdieping, maar vaak is dat maar een beetje tijdens het studeren of werken bijvoorbeeld.
Ik weet niet hoor: TS heeft een verbruik van 4000 liter stookolie per jaar ? Da's iets van een 40.000 kWh ? Stel rendement van 3.. toch nog 13.000 kWh aan elektriciteit (zonder de rest) ? Best pittig.
 

Onwetende doehetzelver

Zeer Actief lid
Lid geworden
7 sep 2018
Berichten
560
Waarderingsscore
233
Punten
43
Wat we (momenteel) niet gaan aanpakken
  • Isolatie muren: de spouwmuren zitten al vol met isolatie. Er is een verkoper langs geweest om een offerte op te stellen voor langs buiten te isoleren, maar die raadde ons dit volledig af omdat de kost zo hoog ging zijn dat we ons geld er nooit uit zouden halen. Isoleren langs de binnenkant is niet evident en vaak zelfs onmogelijk tenzij we grote ingrepen uitvoeren (bv: douche/bad tegen de muur)
  • Vervangen ramen: we hebben wel dubbel glas, maar volgens de EPC expert waren ze thermisch niet zo performant (tov moderne beglazing). Daarnaast waren de raamprofielen ook niet zo geweldig isolerend. Op termijn willen we de ramen wel vervangen, maar dit is kostelijk en daar hebben we het geld momenteel niet voor. Tenzij we bv. het dak niet aanpakken, maar dan vervangen we liever het dak.
Oud dubbel glas van 1994 ? Ik heb hier op zolder de vergelijking van dubbel glas van 15 jaar oud tegenover recent... het scheelt 3 graden. Nieuw glas en vooral luchtdichting gaat een hele hele grote slok op een borrel schelen. Qua warmtegevoel dan. Geen idee of je - als je met mazout nog een tijdje bezig blijft - het er ook financieel uithaalt. Hier hebben we deze winter 40 % op onze gasrekening bespaard, enkel door een WC-kotje luchtdicht(er) te maken.
 

sociaalverhuurder

Gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mei 2012
Berichten
635
Waarderingsscore
360
Punten
63
- is het een begin van een oplossing om de vide anders in te richten?
- Met zonnepanelen en een warmtepomp kan je heel wat dagen per jaar gratis je woning verwarmen. Je kan ook de woning wat voorverwarmen als er veel zon is en een koudere periode aangekondigd is.
Met mazout betaal je elke keer als je stookt, en het ziet er niet naar uit dat die prijzen ooit nog zullen dalen. Voor elektriciteit is dat wel mogelijk (als ze eindelijk een deel van de heffingen verschuiven van elektriciteit naar fossiele brandstoffen)
 
Lid geworden
11 apr 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
De ramen vervangen staat zeker op de verlanglijst :).

De vide anders inrichten is niet mogelijk, dat zou helaas een halve verbouwing vragen.

Onze kachel staat wel pal in het midden van de vide en kan in principe de gehele woonruimte (keuken, eetruimte, living) verwarmen. Misschien moeten we deze vervangen door een modern exemplaar (pelletkachel?) zodat die op de koudere winterdagen bij kan verwarmen indien we voor een warmtepomp gaan? De schouw is wel volledig 360° 'naakt' tot die het dak bereikt. Dus is aan zich ook wel een stevige koudebrug.
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Zou gaan voor een nieuwe mazoutketel nu je nog kan.

Je kent je huidige situatie maar niet degene die het effectief wordt.
Raad eens wat duurder wordt nu iedereen moet overschakelen, ja juist , elektriciteit. Het hele plaatje moet kloppen als je overschakelt.

Meerderheid Wallonie hangt aan stookolie...wie daar aan morrelt heeft daar afgedaan, en groen/ecolo zal de komende 5 jaar er niet op vooruitgaan.
Ondanks de 21% btw was ik zelf zeer tevreden van nog op mazout te zitten.

Nieuw ramen gaan al een groot verschil geven. Kan 500 l of wat meer zijn. Ga je dus niet direct terug verdienen , maar wel voelen in comfort.

Verbaast me we wel dat u aan 4000l zit. Gezien de isolatie aan dak en spouw. Veel tocht?

Als een ruimte opgefrist dient te worden of je vertoeft hier vaak in (bv werkbureau) kan je binnenisolatie overwegen. Je hoeft daarom niet alle muren te doen. Hier een ruimte met 2-3 cm isolatie gedaan en dat geeft een groot verschil. Kan je zelf relatief goedkoop doen.

Al gaan er weinig het met me eens zijn. Gezien uw "beperkt" budget : nieuwe mazoutketel, ramen of dak, kachel houden, tochtmaatregelen. Later resterend dak/raam, andere maatregelen en kan je nog overstappen.
 

Fitz

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2021
Berichten
119
Waarderingsscore
51
Punten
28
Wij hebben ook een matig geïsoleerd huis van 1960 (dak is bijv. 5cm pir plaat, spouwmuur 5 cm eps parels) en bewoonbare opp van 300m2. Wij hadden een gasverbruik van +- 25000kwh.
Vloerverwarming op benedenverdieping en radiatoren boven. Nu ongeveer anderhalf jaar WP (lucht-water) icm zonneboiler en airco’s boven. Het verbruik valt heel goed mee dankzij de vloerverwarming.. we verbruiken ongeveer 4500 kWh meer per jaar (tegenover 25000 kWh gas)

Geen spijt van de overschakeling naar een WP.. maar is wel een grote investering natuurlijk

Maar dat de woning niet opgewarmd geraakt is zeker niet zo, jullie situatie is beter dan hier 😊
 
Lid geworden
5 okt 2021
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Zou gaan voor een nieuwe mazoutketel nu je nog kan.

Je kent je huidige situatie maar niet degene die het effectief wordt.
Raad eens wat duurder wordt nu iedereen moet overschakelen, ja juist , elektriciteit. Het hele plaatje moet kloppen als je overschakelt.

Meerderheid Wallonie hangt aan stookolie...wie daar aan morrelt heeft daar afgedaan, en groen/ecolo zal de komende 5 jaar er niet op vooruitgaan.
Ondanks de 21% btw was ik zelf zeer tevreden van nog op mazout te zitten.

Nieuw ramen gaan al een groot verschil geven. Kan 500 l of wat meer zijn. Ga je dus niet direct terug verdienen , maar wel voelen in comfort.

Verbaast me we wel dat u aan 4000l zit. Gezien de isolatie aan dak en spouw. Veel tocht?

Als een ruimte opgefrist dient te worden of je vertoeft hier vaak in (bv werkbureau) kan je binnenisolatie overwegen. Je hoeft daarom niet alle muren te doen. Hier een ruimte met 2-3 cm isolatie gedaan en dat geeft een groot verschil. Kan je zelf relatief goedkoop doen.

Al gaan er weinig het met me eens zijn. Gezien uw "beperkt" budget : nieuwe mazoutketel, ramen of dak, kachel houden, tochtmaatregelen. Later resterend dak/raam, andere maatregelen en kan je nog overstappen.
Met de gegevens die ik hier lees, zou ik dat ook doen. Mazout is gewoon zeer goedkoop verwarmen.
Ondertussen zal de technologie in de WP ook nog evolueren.
 

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Zou gaan voor een nieuwe mazoutketel nu je nog kan.

Je kent je huidige situatie maar niet degene die het effectief wordt.
Raad eens wat duurder wordt nu iedereen moet overschakelen, ja juist , elektriciteit. Het hele plaatje moet kloppen als je overschakelt.

Meerderheid Wallonie hangt aan stookolie...wie daar aan morrelt heeft daar afgedaan, en groen/ecolo zal de komende 5 jaar er niet op vooruitgaan.
Ondanks de 21% btw was ik zelf zeer tevreden van nog op mazout te zitten.

Nieuw ramen gaan al een groot verschil geven. Kan 500 l of wat meer zijn. Ga je dus niet direct terug verdienen , maar wel voelen in comfort.

Verbaast me we wel dat u aan 4000l zit. Gezien de isolatie aan dak en spouw. Veel tocht?

Als een ruimte opgefrist dient te worden of je vertoeft hier vaak in (bv werkbureau) kan je binnenisolatie overwegen. Je hoeft daarom niet alle muren te doen. Hier een ruimte met 2-3 cm isolatie gedaan en dat geeft een groot verschil. Kan je zelf relatief goedkoop doen.

Al gaan er weinig het met me eens zijn. Gezien uw "beperkt" budget : nieuwe mazoutketel, ramen of dak, kachel houden, tochtmaatregelen. Later resterend dak/raam, andere maatregelen en kan je nog overstappen.
Met de gegevens die ik hier lees, zou ik dat ook doen. Mazout is gewoon zeer goedkoop verwarmen.
Ondertussen zal de technologie in de WP ook nog evolueren.
Ik ben voorstander van WP algemeen maar ik denk ook voor TS dat hij voor 10-15 jaar nog beter voor stookolie gaat. Zeker met het Belgisch beleid dat elektriciteit extra belast.
 
Lid geworden
11 apr 2023
Berichten
5
Waarderingsscore
1
Punten
3
We hebben inderdaad wel wat last van tocht. Ik ben er quasi zeker van dat dit aan het dak ligt dat helemaal versleten is. De 4.000l is wel een bovengrens/maximum hoor, dat is op een jaar met heel koude winter met weinig zon.

Een ander 'minpunt' voor een warmtepomp ivm elektriciteit is dat de Belgische staat mij niet echt gerust stelt dat ze voldoende elektriciteit gaan kunnen voorzien de komende jaren (kerncentrales die uitgefaseerd worden/stilliggen, opkomst van elektrische wagen, etc.). Dat zal de prijs ook niet gen goede komen.

In het bericht van Tumkie zie ik nog een ander alternatief: een pelletkechel. Iemand dat daar ervaring mee heeft?
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Wij hebben ook een matig geïsoleerd huis van 1960 (dak is bijv. 5cm pir plaat, spouwmuur 5 cm eps parels) en bewoonbare opp van 300m2. Wij hadden een gasverbruik van +- 25000kwh.
Vloerverwarming op benedenverdieping en radiatoren boven. Nu ongeveer anderhalf jaar WP (lucht-water) icm zonneboiler en airco’s boven. Het verbruik valt heel goed mee dankzij de vloerverwarming.. we verbruiken ongeveer 4500 kWh meer per jaar (tegenover 25000 kWh gas)

Geen spijt van de overschakeling naar een WP.. maar is wel een grote investering natuurlijk

Maar dat de woning niet opgewarmd geraakt is zeker niet zo, jullie situatie is beter dan hier 😊
Je verbruik plots meer dan 5 keer kleiner zonder verdere ingreep, geloof er niet veel van tenzij we niet alles weten, PV? Houtstook? Minder comfort?
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan