• Momenteel zijn we bezig met een onderzoek naar het gebruik en de ervaringen met grindmatten. Wil jij ons helpen? Meld je aan of registreer dan vlug en reageer op dit topic

Nieuwe ketel huis 1965 - vergelijking offertes

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Waarderingsscore
1
Punten
8
Vervolg van vorige posts, maar heb info gebundeld dus hopelijk overzichtelijker.

Situatie

Nieuwe verwarmingsketel voor rijhuis van 1965. Bewoonbare oppervlakte is 180 m². Er staan 9 originele gietijzeren radiatoren (denk ik: redelijk zwaar, maar paneel uitvoering zonder lamellen binnenin, dit type vind ik niet terug op internet) en 2 radiatoren type 33, achterkant (noord) van het huis is goed geïsoleerd, voorkant (zuid) niet. Dakvloer geïsoleerd met 22 cm glaswol. Er wordt regelmatig verlucht door ramen volledig open te maken. Temperatuur wordt in de winter op 16 à 17 graden gehouden.
SWW wordt geregeld via doorstroomboilers, dus in eerste instantie niet nodig om boiler te plaatsen. We wonen in Kessel-Lo waar zachter water voorzien wordt door gemeente.
Bestaande ketel: buderus 1981, nominale belasting 42 kW, nominaal vermogen 36 kW. Deze is volledig kapot, onherstelbaar.
Huidig verbruik ongeveer 15000 kWh / jaar (vòòr bijkomende isolatie zolder)

Gezocht

Eenvoudige oplossing, goede prijs kwaliteit, robuuste ketel, goed rendement, geen toeters en bellen naar comfort en gebruikgsgemak toe, betrouwbare installateur. Vermogen ketel met wat reserve, af en toe wel wat bijverwarmen tot max 22 °C

Wat ik wel wil gebaseerd op info die ik gekregen heb:

• Regeling ketel: WAR + kamerthermostaat living + thermostatische kranen
  • Externe magneet, microbellenafscheider, vuilafscheider
  • Diepe modulatie
  • Condenspomp, Expansievat

In bijlage de 4 offertes die ik tot hiertoe kreeg. Vind het moeilijk om te vergelijken...

Verder nog wat vragen
  • ik denk eerder aan gas, geen warmtepomp, later eventueel hybride, HRTop ketel of zie ik iets over het hoofd?
  • modulaire pomp is dit zelfde als diepe modulatie?
  • stelregels radiatoren om te weten of ze al dan niet overgedimentioneerd zijn? 5 installateurs zijn komen kijken, niemand heeft radiatoren opgemeten, opgeschreven welk type het is. Ik ga ervan uit dat de dimensionering van de ketel hierop berekend wordt?
  • moet ik mij zorgen maken over de bestaande leidingen, zouden die kunnen lekken? Er zijn al paar verbouwingen geweest waarbij water systematisch uit verwarmingssysteem werd uitgelaten en terug opgevuld. Kan er product worden toegevoegd ah water om leidingen te beschermen? Vullen en spoelen ketel met onthard water?
  • Vloerketel, wandketel, maakt dit verschil
  • 1 verwarming wordt nu niet warm op 2de verdiep in normale omstandigheden, wordt wel warm als alle andere radiatoren afgesloten worden. Dit duidt op? Vermogen pomp te laag?
  • Weet niet of dit hier toegelaten is maar mocht iemand/firma kunnen aanbevolen worden die betrouwbaar is en waar wachttijd niet tot in december is is dit ook al heel nuttig!

Bijlagen

• OFFERTES.pdf
    1,3 MB · Weergaven: 23
Offerte 1 en offerte 2 moet je redelijk goed naast elkaar kunnen leggen omdat het redelijk vergelijkbare ketel gaat (als je de juiste opties in + of -meetelt). Tot welk prijsverschil het verschil in vermogen tussen de ketels resulteert, kan je makkelijk afleiden uit de brutoprijslijst van Viessmann en daar het verschil tussen nemen.
Offerte 1 vermeldt geen expansievat. Offerte 2 wel.
Offerte 1 vermeldt dat de rookgasafvoer gebeurt die aan schouwvoering en de aanzuig via de schacht. Offerte 2 vermeldt dit niet expliciet, maar je kan dat waarschijnlijk afleiden uit de vrij uitgebreide onderdelenlijst in de offerte die origineel Viessmann zijn. De prijs-onderdelenlijst van Viessmann vind je hier: klik. Je kan de artikelreferenties er 1-op-1 in terugvinden. De brutoprijzen van de ketels kan je er ook in terugvinden.

Een modulerende kamerthermostaat en een buitenvoeler voor WAR is redundant aan elkaar lijkt me, dus maar 1 vd 2 nodig. De goedkoopste Viessmann kan tot 3.2kW terugmoduleren, de duurste tot 1.9kW

Offerte 3 is heel beknopt en kan je moeilijk oordelen wat er wel of niet is inbegrepen. Geen expansievat, condenspomp, regeling? verse lucht aanvoer? Prijs is ook significant lager dan de rest.

Offerte 4 is met Buderus. Hier zijn er anderen op het forum die daar wat van kunnen zeggen. Hoe laag kan deze moduleren? Verse lucht aanvoer?

Hebben de aanbieders bij het plaatsbezoek zelf nog wat info meegegeven die niet op de offerte staat? Welke indruk krijg je van de aanbieders over hoe betrouwbaar/bereikbaar ze gaan zijn als er een probleem is, service na verkoop en voor onderhoud?

Regio?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan