• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe ketel, geen toeters en bellen, enkele vragen mbt offertes

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
1
Punten
8
Vervolgend op een eerdere post:

Situatie: Nieuwe verwarmingsketel voor rijhuis van 1965.
Bewoonbare oppervlakte is 180 m². Er staan originele gietijzeren radiatoren, achterkant van het huis is goed geïsoleerd, voorkant niet. Dakvloer wordt opnieuw geïsoleerd met 22 cm. We regelen temperatuur momenteel manueel via radiatorkranen. Dit lukt prima. Er wordt regelmatig verlucht door ramen volledig open te maken. Temperatuur wordt in de winter op 16 à 17 graden gehouden.
SWW wordt geregeld via doorstroomboilers, dus in eerste instantie niet nodig om boiler te plaatsen.

Gezocht: eenvoudige oplossing, goede prijs kwaliteit, geen toeters en bellen naar comfort en gebruikgsgemak toe.

Ik heb een aantal offertes gekregen voor plaatsing van nieuwe gascondensatieketel, maar nu bijkomende vragen:

- zijn er eenvoudige stelregels om nodig vermogen van de ketel te berekenen rekening houdende met uitgaan van eenvoudige CV ketel op gas, die vooral beneden zal moeten verwarmen en af en toe een paar kamers boven, met relatief lage temperatuur
- hoe kan ik weten of de (gietijzeren)radiatoren al dan niet overgedementioneerd zijn voor het huis, zijn hier ook stelregels? Heeft dit invloed op te kiezen vermogen van de ketel?
- moet ik mij zorgen maken over de bestaande leidingen, zouden die kunnen lekken? Er zijn al paar verbouwingen geweest waarbij water systematisch uit verwarmingssysteem werd uitgelaten en terug opgevuld. Kan er product worden toegevoegd ah water om leidingen te beschermen?
- regeling van de ketel: ik zou gaan voor kamerthermostaat in living + thermostatische kranen in de andere ruimtes? Ik zie het nut niet van buitensensor en weersafhankelijke regeling als we toch opteren voor manuele regeling met de insteek dat we temperatuur in de ruimtes laag houden en 's nachts geen verwarming of zeeer laag als het vriest.
- nut van externe magneet, microbellenafscheider, vuilafscheider: allemaal hetzelfde of allemaal verschillend en belangrijk? we wonen in Kessel-Lo waar zachter water voorzien wordt door gemeente
- merk ketel voor goede prijs/kwaliteit: vaillant, viessman, bulex, ....?

Alvast bedankt voor de moeite!
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Veel vragen in één topic.

Ik vind je regeling niet meer 'up to date'.

Eerst en vooral, als je nooit radiatoren vervangen hebt, maar wel extra geïsoleerd, en je bent tevreden met 16-17 graden, dan zijn je radiatoren héél waarschijnlijk wel overbemeten en dat is goed.

Ik zou juist wel uitgaan van een WAR en een kamerthermostaat, gecombineerd met thermostatische radiatorknoppen voor de slaapkamers en badkamer bv. In je woonkamer moet je die dan wel open zetten.
Net door die WAR ga je de stooktemperatuur zo laag mogelijk houden, en dat is extra rendement.

Nu ... heb je al een WP overworgen?
Heb je een idee hoe warm het water in de CV nu op een goed koude dag wordt?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
- moet ik mij zorgen maken over de bestaande leidingen, zouden die kunnen lekken? Er zijn al paar verbouwingen geweest waarbij water systematisch uit verwarmingssysteem werd uitgelaten en terug opgevuld. Kan er product worden toegevoegd ah water om leidingen te beschermen?
- regeling van de ketel: ik zou gaan voor kamerthermostaat in living + thermostatische kranen in de andere ruimtes? Ik zie het nut niet van buitensensor en weersafhankelijke regeling als we toch opteren voor manuele regeling met de insteek dat we temperatuur in de ruimtes laag houden en 's nachts geen verwarming of zeeer laag als het vriest.
- nut van externe magneet, microbellenafscheider, vuilafscheider: allemaal hetzelfde of allemaal verschillend en belangrijk? we wonen in Kessel-Lo waar zachter water voorzien wordt door gemeente
- merk ketel voor goede prijs/kwaliteit: vaillant, viessman, bulex, ....?

Alvast bedankt voor de moeite!
Hoe de staat van uw leidingen is, dat kan niemand van hieruit zien.

qua sturing zou ik toch gaan voor iets moderner. waarbij een goede regeling jou wss beter comfort kan bieden met minder verbruik.
De toeters en bellen zijn allen om uw systeem optimaal te laten werken. de vervuiling en lucht wordt uit het systeem gehaald, minder kans op roest, etc.
kies eentje die diep kan moduleren
Junkers/Bosch, Vaillant, Daalderop... allemaal merken die prijs/kwaliteit goed scoren.

Maar persoonlijk zou ik ookde mogelijkheid L/W wp bekijken,
 

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
1
Punten
8
Veel vragen in één topic.

Ik vind je regeling niet meer 'up to date'.

Eerst en vooral, als je nooit radiatoren vervangen hebt, maar wel extra geïsoleerd, en je bent tevreden met 16-17 graden, dan zijn je radiatoren héél waarschijnlijk wel overbemeten en dat is goed.

Ik zou juist wel uitgaan van een WAR en een kamerthermostaat, gecombineerd met thermostatische radiatorknoppen voor de slaapkamers en badkamer bv. In je woonkamer moet je die dan wel open zetten.
Net door die WAR ga je de stooktemperatuur zo laag mogelijk houden, en dat is extra rendement.

Nu ... heb je al een WP overworgen?
Heb je een idee hoe warm het water in de CV nu op een goed koude dag wordt?
Ja, idd veel vragen, misschien best onderverdelen in de toekomst.

OK, duidelijk.

Geen idee hoe warm het water wordt in de CV op een koude dag :/ en de huidige ketel is kapot dus we kunnen niets meer testen. Kan dit geregeld worden door te zeggen: in de winter 's nachts wordt temperatuur op bvb 12°C gezet.

Bestaat er ergens een goede uitleg over al die verschillende sensoren/temperaturen, hoe ze samenwerken en ingesteld moeten worden? De welke de bovenhand heeft etc...
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Veel vragen in één topic.

Ik vind je regeling niet meer 'up to date'.

Eerst en vooral, als je nooit radiatoren vervangen hebt, maar wel extra geïsoleerd, en je bent tevreden met 16-17 graden, dan zijn je radiatoren héél waarschijnlijk wel overbemeten en dat is goed.

Ik zou juist wel uitgaan van een WAR en een kamerthermostaat, gecombineerd met thermostatische radiatorknoppen voor de slaapkamers en badkamer bv. In je woonkamer moet je die dan wel open zetten.
Net door die WAR ga je de stooktemperatuur zo laag mogelijk houden, en dat is extra rendement.

Nu ... heb je al een WP overworgen?
Heb je een idee hoe warm het water in de CV nu op een goed koude dag wordt?
Ja, idd veel vragen, misschien best onderverdelen in de toekomst.

OK, duidelijk.

Geen idee hoe warm het water wordt in de CV op een koude dag :/ en de huidige ketel is kapot dus we kunnen niets meer testen. Kan dit geregeld worden door te zeggen: in de winter 's nachts wordt temperatuur op bvb 12°C gezet.

Bestaat er ergens een goede uitleg over al die verschillende sensoren/temperaturen, hoe ze samenwerken en ingesteld moeten worden? De welke de bovenhand heeft etc...
Je voegt niet veel toe.

Laat me even vertellen hoe een WAR werkt.
Die gaat de temperatuur van het rondgepompt water bepalen aan de hand van de buitentemperatuur.

BV als het buiten 10 graden is, dan worden je radiatoren 40 graden, en als het vriest, dan wordt het water 50 graden etc.

Maar, je kan ook instellen dat de kamertemperatuur daar een invloed op heeft.
Als het binnen al 20 graden is, dan zakken die temperaturen, is het nog onder de gewenste temperatuur, dan stijgen die temperaturen. Maar aan je vragen te horen... laat die instelling maar over aan je chauffagist.

Om je ketel veel te laten condenseren (= extra rendement) heb je liefst een zo laag mogelijke temperatuur, en dat bereik je door lang en continu te verwarmen, en niet 's morgens een uur 80° rond te pompen, en dan nog eens hetzelfde in de namiddag en avond.

Wat belangrijk is, is dat je een ketel kiest met het juiste vermogen, en die kan moduleren tot een laag vermogen.
Heb je een idee hoe veel gas/mazout je verstookt per jaar?
 

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
1
Punten
8
Veel vragen in één topic.

Ik vind je regeling niet meer 'up to date'.

Eerst en vooral, als je nooit radiatoren vervangen hebt, maar wel extra geïsoleerd, en je bent tevreden met 16-17 graden, dan zijn je radiatoren héél waarschijnlijk wel overbemeten en dat is goed.

Ik zou juist wel uitgaan van een WAR en een kamerthermostaat, gecombineerd met thermostatische radiatorknoppen voor de slaapkamers en badkamer bv. In je woonkamer moet je die dan wel open zetten.
Net door die WAR ga je de stooktemperatuur zo laag mogelijk houden, en dat is extra rendement.

Nu ... heb je al een WP overworgen?
Heb je een idee hoe warm het water in de CV nu op een goed koude dag wordt?
Ja, idd veel vragen, misschien best onderverdelen in de toekomst.

OK, duidelijk.

Geen idee hoe warm het water wordt in de CV op een koude dag :/ en de huidige ketel is kapot dus we kunnen niets meer testen. Kan dit geregeld worden door te zeggen: in de winter 's nachts wordt temperatuur op bvb 12°C gezet.

Bestaat er ergens een goede uitleg over al die verschillende sensoren/temperaturen, hoe ze samenwerken en ingesteld moeten worden? De welke de bovenhand heeft etc...
Je voegt niet veel toe.

Laat me even vertellen hoe een WAR werkt.
Die gaat de temperatuur van het rondgepompt water bepalen aan de hand van de buitentemperatuur.

BV als het buiten 10 graden is, dan worden je radiatoren 40 graden, en als het vriest, dan wordt het water 50 graden etc.

Maar, je kan ook instellen dat de kamertemperatuur daar een invloed op heeft.
Als het binnen al 20 graden is, dan zakken die temperaturen, is het nog onder de gewenste temperatuur, dan stijgen die temperaturen. Maar aan je vragen te horen... laat die instelling maar over aan je chauffagist.

Om je ketel veel te laten condenseren (= extra rendement) heb je liefst een zo laag mogelijke temperatuur, en dat bereik je door lang en continu te verwarmen, en niet 's morgens een uur 80° rond te pompen, en dan nog eens hetzelfde in de namiddag en avond.

Wat belangrijk is, is dat je een ketel kiest met het juiste vermogen, en die kan moduleren tot een laag vermogen.
Heb je een idee hoe veel gas/mazout je verstookt per jaar?
Bedankt Tommie. Tot hiertoe was het 17000 kWh, maar met oude ketel, zeker 35 jaar oud, dus nu ga ik naar 35% beter rendement schat ik.

OK, ik begrijp beter langer op lagere temperatuur dan af en toe heel hard stoken. Mijn idee is nu: 2 standen: laag (vakantie, zomer, 's nachts iha): 12°C, en 'hoog' overdag in de winter: 16°C. Af en toe naar 17°C of als er bezoek komt naar 21°C. Niet iedereen is 17°C gewoon ;-) Mij lijkt het dat buitensensor hiermee overbodig is, dat we veel met kamerthermostaat en ketelthermostaat kunnen regelen voor belangrijkste ruimte (beneden) en thermostatische kranen boven.
 

spoc_123

Nieuw Lid
Lid geworden
28 aug 2011
Berichten
81
Waarderingsscore
1
Punten
8
en warmtepomp: ik heb geen vloerverwarming, maar misschien toch optie met overgedimentioneerde gietijzeren radiatoren? installateurs leken te zeggen: zeer duur en met huidige technologie geen garantie dat huis verwarmd zal kunnen worden.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
@spoc_123
Met een hele ruwe benadering, en gebaseerd op je verbruik van 17000 kWh (wat overigens behoorlijk veel is voor een rijwoning van 180m2 die je niet hoger dan 17° stookt) heb je een ketel nodig van ongeveer 15 à 20 kW.
20-30% besparing lijkt haalbaar als je die goed laat moduleren, en dat bereik je juist met een WAR, en een ketel die ook langduring vermogens van 3à4 kW kan leveren.
Beter een hele dag op 3 kW draaien met lauwe radiatoren dan een paar keer een uur draaien tot loeiheet.

In November met 10 graden buiten krijg je de boel wel warm met water van 40 graden, als het -5 is zal je 60 graden nodig hebben.
Het hele jaar door 60° stoken gaat je een pak rendement kosten.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.866
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Tot hiertoe was het 17000 kWh, maar met oude ketel, zeker 35 jaar oud, dus nu ga ik naar 35% beter rendement schat ik.
Het is niet zo dat die oudere ketels zo'n slecht rendement hadden hoor, verder denkt de mens al snel, de ketel is toch zuiniger dus kan ik wel voor iets meer comfort zorgen en een graadje warmer stoken. In de praktijk zal je zo amper verschil in het verbruik zien.
 

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Berichten
3.327
Waarderingsscore
2.260
Punten
113
Enkele groffe cijfers van bij mij om een idee van grootteorde aan te geven:
Ongeveer 20.000kWh per jaar (gemiddelde van de afgelopen 4 jaar) om het grootste deel van het benedenverdiep op een comfortabele 20-21° te houden + SWW 2 volwassenen en 2 kinderen. Met een max verwarmingsvermogen van 15kW zat ik ruimschoots ok. Open bebouwing 1986 met matige/beperkte isolatie.

Ik heb een ketel die in principe tot (ik dacht) 1.8kW kan terugmoduleren en zelfs dat is nog veel op sommige momenten in de tussenseizoenen. Dus hoe laag je ketel kan gaan is denk ik wel een heel belangrijke factor.
Hier ook WAR en de vertrektemperatuur is dan toch 95% van de tijd heel laag hoor. Dus lekker efficiënt en condenseren.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan