• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe inbouwkachel: gas/pellets/...?

nick__j

Lid
Lid geworden
5 apr 2010
Berichten
108
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik ben mijn living aan het renoveren en ga een inbouwhaard laten installeren.

Ik heb al wat winkels bezocht/informatie ingewonnen. En momenteel denk ik voor een gesloten verbranding te gaan op gas.

Zijn er mensen met ervaring van dit type/opmerkingen/... eventueel links naar sites met voor/nadelen.

Altijd goed om eens te horen van mensen die dit gebruiken al primaire verwarming.



Sommige mensen dat ik ken, leken ook nogal verkocht te zijn voor pellets; dat het veel goedkoper is en ik zot zou zijn om naar gas te gaan.

Maar dit lijkt me nogal onhandig: je moet zakken aankopen & kunnen stapelen voor reserve, geeft as, duurder toestel (wat je normaal gezien snel terug wint)



BTW: Mijn vorige kachel was gas.





Tnx

Nick
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Sommige mensen dat ik ken, leken ook nogal verkocht te zijn voor pellets; dat het veel goedkoper is en ik zot zou zijn om naar gas te gaan.

Maar dit lijkt me nogal onhandig: je moet zakken aankopen & kunnen stapelen voor reserve, geeft as, duurder toestel (wat je normaal gezien snel terug wint)



Ik heb vorig jaar een pelletkachel gekocht, maar alleen omdat het gas (flessen) hier 3x zo duur is als in België.



Een zak pellets kost 4€ daar zit 75kWh in dus prijs per kWh is 0,053€/kWh

Gasprijs in BE is momenteel rond de 0,06€/kWh



Iemand die zegt dat pellets tov gas veel goedkoper zijn, liegt dus of houdt zichzelf voor de gek.
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Gas of pellets, tja dat is een keuze waar een aantal dingen in meespelen:

- vlambeeld: voor gas is dat typisch zeer stabiel, voor hout zeer onrustig, voor pellets zit dat er tussen in

- schouw: gaskachel kan eventueel schouwkanaal horizontaal naar buiten, bij pellets kan dat ook, maar wordt neit direct aangeraden, bij hout moet je natuurlijke trek hebben en dus verticale schouw

- leidingen: gas vereist uiteraard gasleiding, wat achteraf vaak neit makkelijk te leggen is? Pellets vereist een stopcontact, hout vereist niets

- investering in kachel zelf: pellets is normaal een stuk duurder aangezien daar meer bewegende onderdelen en sturing in zit, houtkachel het goedkoopst, maar er zijn uiteraard ook designpareltjes waar een prijskaartje aan hangt.

- brandstof: gas is uiteraard zeer gemakkelijk maar ook het duurst, prijs zal ook quasi zeker stijgen. Pellets zijn iets goedkoper, maar dan moet je wel per pallet kopen dat je dus ergens moet opslaan en om de paar dagen moet je zakje uit de berging/garage/... halen en in die kachel kappen, hoe de prijzen daar gaan evolueren is koffiedik kijken, maar zakken zal het allicht ook wel niet doen. Hout kan het goedkoopst zijn, afhankelijk van waar je er aan geraakt, maar daar moet je om her uur een nieuw blok in leggen, vinden sommigen leuk en anderen onhandig.



Wijzelf hebben geen gasaansluiting, dus het zou nogal onzinnig zijn om enkel voor de kachel aansluiting te maken. Houtkachel lijkt me teveel werk, ik ga me dat zeker ontzien om 's avonds na het werk snel eerst die stoof in gang te steken. Vandaar dat wij wellicht een pelletkachel plaatsen.

Die zakken aankopen en laden lijkt me geen groot probleem, maar tenzij je wekelijks een zakje meebrengt van de colruyt/GB of waar je maar je aankopen doet, moet je inderdaad wel ergens een m² voorzien om een pallet zakken te kunnen leggen.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
als men het makkelijk wil gas natuurlijk,prijs kwasie gelijk

nadeel pellets,met zakken werken stapelplaats hebben

elke week stil leggen en kachel kuisen,stof in huis er zijn er genoeg die na drie dagen de kachel uitzuigen

regelmatig schouw kuisen,

pellets steigen zeker zo hard als gas

vraagd veel meer kennis van stoken veel vrouwen kunnen er niet mee overweg

en dikwijls afwachten of de pellets van goede kwalitijd zijn,wat zelfs veel mannen niet zien

en geen goed rendement geeft duurder stoken dus

kachel maakt ook geluiden,voor vele iretant

vlam is heel geforceerd,of dat men dat gezellig vind zal van persoon tot persoon afhangevoor het gemak is het niet moeilijk kiezen
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
marcelvm;1939356 wrote:
...vraagd veel meer kennis van stoken veel vrouwen kunnen er niet mee overweg...

1e is gewoonweg niet waar, pellets moet/kan je stooktechnisch niet veel aan veranderen, dat is aan/uit en temperatuur kiezen.

2e is nogal straffe opmerking
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
ik weet niet of u een pelletkachel heeft,maar u moet eens kijken

geef enkele voorbeelden over stoken



het verschil in temp rookgas voor/na de warmtewisselaar heeft de grootste invloed op de warmteafgifte van de kachel,

dit is de hoeveelheid warmte die opgenomen word door de buizen van de warmtewisselaar.









_________________

Edilkamin Mariu - okt 2009












hawkz



aardolie.jpg


hawkzStarter

default1.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 12

Registration date: 16-11-12




  • Bericht nummer 3
[h=3]
empty.gif
rookgastemperatuur[/h]
empty.gif
van hawkz op do dec 12, 2013 1:16 pm



buurman zijn rookgastemperatuur is tussen 100 - 150 graden min P1/max P5, ze hadden hem verteld dat het beter tussen 150 - 200 was dat dan de kachel meer warmte zou geven.
















hawkz



aardolie.jpg


hawkzStarter

default1.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 12

Registration date: 16-11-12




  • Bericht nummer 4
[h=3]
empty.gif
rookgastemperatuur[/h]
empty.gif
van hawkz op do dec 12, 2013 1:58 pm



Redenering



Nu rookgastemp

P1 +-100

P2 +-120

P3 +-130

P4 +-140

P5 +-155



rookgastemp afstellen naar

P1 +-130

P2 +-150

P3 +-170

P4 +-190

P5 +-210



als in de nieuwe P2 stand gaat zal de kachelwarmte hetzelfde zijn als vroeger in P4 stand, aangenamer omdat P2 minder lawaai maakt dan P4.



weet niet of deze redenering klopt wat denken jullie?
















janus_wago



7549-17.jpg


janus_wagoPelletkacheltje

default4.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 204

Registration date: 12-06-13




  • Bericht nummer 5
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van janus_wago op do dec 12, 2013 4:10 pm



hawkz schreef:als in de nieuwe P2 stand gaat zal de kachelwarmte hetzelfde zijn als vroeger in P4 stand, aangenamer omdat P2 minder lawaai maakt dan P4.

weet niet of deze redenering klopt wat denken jullie?


Ik zit mij daar ook suf op te piekeren wat nu beter is.

Want hoe warmer de rookgas hoe meer er door de schouw naar buiten gaat.

Dus rendement wordt minder.



Maar van de andere kant wordt de warmtewisselaar warmer, waardoor er meer warmte de living in geblazen wordt.

Maar de snelheid van die warme lucht speelt ook een rol.

Op P2 draait de ventilator langzamer dan op P4 dan koelt de warmte wisselaar minder af en verdwijnt er weer meer door de schouw, = lager rendement.



Mijn voorlopige conclusie is dat je als leek (bijna) niet kan bepalen wanneer je kachel optimaal brandt.

Dat moet echt in een test opstelling gebeuren.



Maar misschien zijn er hier leden die er anders over denken?











_________________

La Nordica Extraflame, comfort mini.

Ebepellets




















 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit zij nog antwoorden





Fleur



4549-13.jpg


FleurPELLETKACHEL!

default6.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 1984

Registration date: 06-12-11




  • Bericht nummer 6
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van Fleur op do dec 12, 2013 8:02 pm



@hawkz



hoe stel jij uw rookgastemperatuur af ??





dat doet zijn leonardo wel.









_________________

_________________________________________

HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET

HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET

HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

_________________________________________












hawkz



aardolie.jpg


hawkzStarter

default1.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 12

Registration date: 16-11-12




  • Bericht nummer 7
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van hawkz op vr dec 13, 2013 11:49 am



@fleur



rookgastemperatuur kan je verhogen en verlagen via pellet toevoer indien de vlam te hoog/min wordt extractie motor iets hoger/lager gezet.
















Fleur



4549-13.jpg


FleurPELLETKACHEL!

default6.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 1984

Registration date: 06-12-11




  • Bericht nummer 8
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van Fleur op vr dec 13, 2013 12:21 pm



@hawkz

dan klopt jou redenering ook niet,alles hangt te veel af van andere faktoren,uitlaat en in het bijzonder het soort pellets

er is werkelijk een TE groot verschil in de kwaliteit en de warmte-afgifte van de pellets die je gebruikt

met de pellet toevoer te verhogen regel je eigenlijk de warmte-afgifte ,ik verander nooit de extractie, de rookgastemperatuur stijgt dan iets naarmate de hoeveelheid brandstof (pellets)je toevoegd...........maar te veel pellets toevoegen betekent ook grotere hitte van de kachel die in veiligheid springt.(pellet toevoer word stopgezet)









_________________

_________________________________________

HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET

HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET

HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

_________________________________________












hawkz



aardolie.jpg


hawkzStarter

default1.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 12

Registration date: 16-11-12




  • Bericht nummer 9
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van hawkz op vr dec 13, 2013 1:04 pm



@fleur



Redenering en testen is van buurman (hij is daar al 5 dagen aan bezig), ik hou het in de gaten in de hoop iets slimmer te worden
icon_smile.gif




Testen worden gedaan met altijd de zelfde pellets, als ge pellet toevoer teveel verhoogd wordt vlam veel hoger en blijft je verbranding niet goed (zeer zwarte ruit) gevolg dat je moet bijstellen van extractiemotor of kachel valt in veiligheid zoals je zegt.



Ikzelf probeer gewoon te weten te komen of de rookgastemperatuur echt invloed heeft op warmteafgifte van kachel, als ik mijn kachel op fabriek instellingen is verbranding niet goed (zwarte ruit - hoge vlam). Als ik men pellet toevoer verminder is verbranding heel goed maar gaat rookgastemperatuur een heel stuk naar beneden bijgevolg dat ik de indruk heb dat warmteafgifte ook minder is, kan maar een gevoel zijn. Het is niet gemakkelijk om zeker te weten, de ene dag is het kouder als de andere het zit hem in veel factoren hé.



Hou jullie op de hoogte als ik slimmer wordt van de buurman zijn bevindingen
icon_lol.gif

























Fleur



4549-13.jpg


FleurPELLETKACHEL!

default6.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 1984

Registration date: 06-12-11




  • Bericht nummer 10
[h=3]
empty.gif
meer warmte bij hogere temperatuur rookgas ?[/h]
empty.gif
van Fleur op vr dec 13, 2013 1:13 pm



hawkz shreef :als ge pellet toevoer teveel verhoogd wordt vlam veel hoger en blijft je verbranding niet goed (zeer zwarte ruit) gevolg dat je moet bijstellen van extractiemotor





dan heb je een groot probleem met je uitlaat (schouw) volgens mij









_________________

_________________________________________

HOE MEER JE WEET HOE MEER JE VERGEET

HOE MEER JE VERGEET HOE MINDER JE WEET

HOE MINDER JE WEET HOE MINDER JE VERGEET

HOE MINDER JE VERGEET HOE MEER JE WEET

_________________________________________












dxnature



4121-26.jpg


dxnaturePelletkacheltje

default4.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 310

Registration date: 25-10-11




  • Bericht nummer 11
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van dxnature op vr dec 13, 2013 3:44 pm



@hawkz



Ik regel meestal de kachel bij naar rendement. Ik zorg dat het verschil tussen rookgas temperatuur en uitgeblazen temperatuur (ventilatiewarmte) zo groot mogelijk is. Het is dus de kunst om de temperatuur die de kamer in blaast hoog is een de rookgas temperatuur laag. Ze hangen beide aan mekaar vast door de optimale verbranding die kan worden ingeregeld als je weet waar je mee bezig bent. Het belangrijkste gegeven hierin is METEN! Niet met de natte vinger werken. Koop een IR temperatuur meter en je kan evalueren anders kom je er nooit.



Het spreekt voor zich dat je wel hoeft te verstaan hoe het verbrandingsproces van je kachel werkt en dat je daarbij alle stappen noteert samen met de verkregen resultaten. Werk spat voor stap en geen tal van parameters tegelijk. Ik was dertijds begonnen met P1 te optimaliseren en als dat gedaan was verder te gaan met de andere P standen. Meten is weten, de gulden regel van de meet- en regel technici. De weg is lang maar het resultaat o zo mooi.



Succes!
















janus_wago



7549-17.jpg


janus_wagoPelletkacheltje

default4.gif




icon_minigender_male.gif
Aantal berichten: 204

Registration date: 12-06-13




  • Bericht nummer 12
[h=3]
empty.gif
Re: invloed temperatuur rookgas op warmteafgifte ?[/h]
empty.gif
van janus_wago op vr dec 13, 2013 4:19 pm



dxnature schreef:Ik regel meestal de kachel bij naar rendement. Ik zorg dat het verschil tussen rookgas temperatuur en uitgeblazen temperatuur (ventilatiewarmte) zo groot mogelijk is. Het is dus de kunst om de temperatuur die de kamer in blaast hoog is een de rookgas temperatuur laag.


Spreek je je zelf hier nu niet tegen?

Een lage rookgas temp. en hoge uitblaastemp. houdt toch in dat het verschil tussen beide klein is?









_________________

La Nordica Extraflame, comfort mini.

Ebepellets

















 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Hebt u zelf gelezen wat u hier allemaal post?

Iedereen is maar wat aan het spelen met zijn instellingen, zonder consensus wat er nu eigenlijk beter is.

Beste bewijs dat je er eigenlijk beter afblijft tenzij je de kachel als speelgoed beschouwt.



Enfin, we wijken af van de originele vraag, TS heeft hier helemaal niets aan.
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
dit komt wel van het pellet forum

als u het forum goed leest zal u wel zien,dat men wel degentlijk zijn kachel moet leren kennen om zo zuinig en proper mogentlijk te stoken,

maar dat die mensen daar met hun klak naartoe zwaaien denk het niet

zelfs als men tweemaal zelfde merk pellets haalt,kan het rendement al anders liggen,maar als u er niets mee in zit om uw warmte door de schouw te jagen uw zaak natuurlijk

als een schouw 200 graden of 150 graden door de schouw jaagd,toch een verschil in rendement denk ik

als u leest zijn er veel verkopers die niet veel van de kachel afstelling weten,als u zo iemand treft,dan gaat u er ook van uit pellets er in en stoken maar
 

turboke

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jul 2012
Berichten
1.443
Waarderingsscore
433
Punten
83
Ik zeg niet dat ze er met hun klak naar smijten, ik zeg dat het feit dat er zo'n discussies over zijn, duidelijk illustreren dat er geen duidelijk, eenvoudig te vinden optimum bestaat en dat de gemiddelde consument er zich beter geen zorgen over maakt om een percent rendement te verliezen.

Hoeveel mensen laten hun CV-ketel jaarlijks effectief bijregelen? En gebeurt dit dan correct?

Hoeveel mensen laten hun gaskacheltje jaarlijks bijregelen naar optimale verbranding?

Hoeveel mensen regelen hun houtkachel naar optimaal rendement? Voor zover dat al mogelijk is.



Terug naar de grond:

Het feit dat je een pelletkachel kunt bijregelen kan je nu toch moeilijk als een nadeel zien?

Het is niet omdat je hem kunt bijregelen (vaak door installateurs codes te vinden via pelletforum) dat je dat ook moet doen.
 
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
Als ik opnieuw de keuze moest maken: DIREKT weer pellets!



- GOEDE en DEFTIGE kachel nemen. (onze maakt praktisch geen lawaai)

- Niet iedere maand ofzo ander merk of type korrels nemen.... dat is miserie zoeken!

- Wekelijks eens ruitje kuisen met vochtige spons zonder product op!!! (gewoon voor de looks!)

- Wekelijks eens uitzuigen met aszuiger (goede ervaring met Karcher AD-type)



Houtblokken moet je ook versleuren, beestjes en stof binnen.

- Pelletzakken wegen 15kg en kunnen er in 1 keer in. Minder stof binnen dan hout! (Stof binnen? Koop deftige pellets... )



Onze is een zware Caminetti Montegrappa, Pellets komen van Vepa te Reningelst, Wvl.



Weetjes:

- Brand hier nog 250 euro PER JAAR en dat met een strenge winter.

- PRIJS per zak is in 10 jaar misschien 20 cent gestegen (ouders branden al langer pellets)

- in SOMMIGE gemeenten krijg je een premie van 250 euro wegens het gebruik van biomassa-verbranding. (ook zelf gekregen)





grts, Roadsterke



ps: commentaar op men input mag je laten, dit bericht is enkel om TS te informeren.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
ps: commentaar op men input mag je laten, dit bericht is enkel om TS te informeren.



Iemand juist informeren kan alleen als je het hele verhaal verteld.

Alleen roepen dat je 250€ verstookt is onzinnig.



Geef eens een "eerlijk" vergelijk met je gasverbruik.
 
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
janus wago;1940149 wrote:
Quote:
ps: commentaar op men input mag je laten, dit bericht is enkel om TS te informeren.



Iemand juist informeren kan alleen als je het hele verhaal verteld.

Alleen roepen dat je 250€ verstookt is onzinnig.



Geef eens een "eerlijk" vergelijk met je gasverbruik.

Eerlijk?

- Heb eerst u bericht moeten "bekijken" omdat je op men negeerlijst staat...



--------------



Om op je vraag te antwoorden:

- Hebben hier gas voor 6pits-kookplaat, CV en Doorstromer... CV staat hier tijdens dag op 18 graden en slaat dus nooit aan... E78 en K45 (was het volgende dat je ging vragen)



Conclusie: niet te vergelijken met gasverbruik, zucht...





grts, Roadsterke
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Je hebt dus zelf geen benul van je "besparing" maar probeert wel een ander te overtuigen dat het goedkoper is :rolleyes:



Of misschien beter uitgedrukt, je wilt de aanschaf van de pelletkachel voor jezelf goedpraten.
 
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
janus wago;1940157 wrote:
Je hebt dus zelf geen benul van je "besparing" maar probeert wel een ander te overtuigen dat het goedkoper is :rolleyes:



Of misschien beter uitgedrukt, je wilt de aanschaf van de pelletkachel voor jezelf goedpraten.

Ow, wie zegt dat het over "besparen" gaat?

- Als ik wil besparen, dan kocht ik een fleece dekentje en dan zaten we in de zetel zonder kachel of CV,



Als iemand CV heeft en men zet nog een houtkachel... welk nu heeft die kachel dan? Geld verbranden door hout te kopen? OF gekregen hout verbranden en dan met een schoorsteenbrandje zitten ofzo omdat je "hout hebt kunnen krijgen van een kennis???"





grts, Roadsterke
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Ow, wie zegt dat het over "besparen" gaat?

- Als ik wil besparen, dan kocht ik een fleece dekentje en dan zaten we in de zetel zonder kachel of CV,



Nu is het mijn beurt om te zuchten.

TS vraagt daar toch naar :cry:



Quote:
Sommige mensen dat ik ken, leken ook nogal verkocht te zijn voor pellets; dat het veel goedkoper is en ik zot zou zijn om naar gas te gaan.

Maar dit lijkt me nogal onhandig: je moet zakken aankopen & kunnen stapelen voor reserve, geeft as, duurder toestel (wat je normaal gezien snel terug wint)



Jij wilt de TS informeren, maar wat voor info geef je nu eigenlijk??
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
voor 1 kuub gas heeft men 2.5 kilo pellets nodig

gas prijs momenteel

een kuub gas 0.62452euro



2.5kilo pellets aan 0.24de kilo is 0.6 euro



prijs verschil,?????
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
prijs verschil,?????



"dure" extra kachel.

extra schouw.

extra jaarlijk onderhoud

extra aszuiger



Enigste voordeel wat ik kan verzinnen.

backup systeem voor cv ketel.
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Men vergeet dikwijls wat een kachel (hout, pellets, gas) kost in een nieuwbouw. Zeker als men traditioneel een gemetste schouw plaatst. Zeker als er toch al een cv voorzien is. Tel maar uit.

Niks is zo handig als een cv die je dag en nacht laat draaien uiteraard in een goed geïsoleerd huis.

En de gezelligheid? Je hebt daar mooie kaarsen voor !
 
Lid geworden
21 apr 2012
Berichten
169
Waarderingsscore
0
Punten
16
janus wago;1940444 wrote:
Quote:
prijs verschil,?????



"dure" extra kachel.

extra schouw.

extra jaarlijk onderhoud

extra aszuiger



Enigste voordeel wat ik kan verzinnen.

backup systeem voor cv ketel.

Idem voor iedereen die cv heeft EN ook een houtkachel heeft...

- Jaarlijks onderhoud heb je bij CV ook...





grts, Roadsterke
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan