• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe inbouwkachel: gas/pellets/...?

nick__j

Lid
Lid geworden
5 apr 2010
Berichten
108
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik ben mijn living aan het renoveren en ga een inbouwhaard laten installeren.

Ik heb al wat winkels bezocht/informatie ingewonnen. En momenteel denk ik voor een gesloten verbranding te gaan op gas.

Zijn er mensen met ervaring van dit type/opmerkingen/... eventueel links naar sites met voor/nadelen.

Altijd goed om eens te horen van mensen die dit gebruiken al primaire verwarming.



Sommige mensen dat ik ken, leken ook nogal verkocht te zijn voor pellets; dat het veel goedkoper is en ik zot zou zijn om naar gas te gaan.

Maar dit lijkt me nogal onhandig: je moet zakken aankopen & kunnen stapelen voor reserve, geeft as, duurder toestel (wat je normaal gezien snel terug wint)



BTW: Mijn vorige kachel was gas.





Tnx

Nick
 
Lid geworden
27 mrt 2006
Berichten
652
Waarderingsscore
0
Punten
0
Uiteraard





- Jaarlijks onderhoud heb je bij CV ook...





Daarom best bij 1 systeem blijven.



ik moet dat niet,ketels tot 20kw moeten geen onderhoud,heb wel een contract afgesloten voor twee jaarlijks nazicht natuurlijk

jaarlijks is echt te zot
 
Lid geworden
29 apr 2014
Berichten
73
Waarderingsscore
0
Punten
0
janus wago;1939019 wrote:
Ik heb vorig jaar een pelletkachel gekocht, maar alleen omdat het gas (flessen) hier 3x zo duur is als in België.

Een zak pellets kost 4€ daar zit 75kWh in dus prijs per kWh is 0,053€/kWh

Gasprijs in BE is momenteel rond de 0,06€/kWh

Iemand die zegt dat pellets tov gas veel goedkoper zijn, liegt dus of houdt zichzelf voor de gek.

Jouw prijzen kloppen wat de gasprijzen in België betreft, maar dat is dan wel zonder nettarieven gerekend.

Gas is wel degelijk véél duurder dan pellets in België.
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Quote:
Gas is wel degelijk véél duurder dan pellets in België.



Begrippen als veel zijn niet veel zeggend.

Waarom vernoem je niet gewoon de prijs?
 

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
69
Waarderingsscore
8
Punten
8
janus wago;1941540 wrote:
Quote:
Gas is wel degelijk véél duurder dan pellets in België.



Begrippen als veel zijn niet veel zeggend.

Waarom vernoem je niet gewoon de prijs?



Ik heb de prijzen nog eens uitgerekend, en zijn dus actueel voor 2014:



- Gasprijs (inclusief abonnement, btw, distributiekost, meteruur, taksen...): 60 cent/kWh

- Pellets goedkope kwaliteit in zak (gerekend aan 3,50 eur/15kg), bij aankoop heel pallet: 47 cent/kWh

- Pellets betere kwaliteit in zak (gerekend aan 4,00 eur/15kg), bij aankoop heel pallet: 53 cent/kWh

- Pellets geleverd in bulk (gerekend aan 260 eur/ton): 52 cent/kWh



Veel goedkoper zijn pellets dus niet, en opslag is lastiger. De gasvooraden zijn nog enorm en de gasprijs zal niet zo rap stijgen zoals sommigen beweren, zeker niet als schaliegas er ook doorkomt in europa (hopelijk niet!).



Je moet het vooral doen als je begaan bent met het milieu en niet wil dat er CO2 vrijkomt die milioenen jaren geleden in de lucht zat toen er nog geen leven op aarde was. Maar da's mn persoonlijke mening :)
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Bigjim;1947941 wrote:
Je moet het vooral doen als je begaan bent met het milieu en niet wil dat er CO2 vrijkomt die milioenen jaren geleden in de lucht zat toen er nog geen leven op aarde was. Maar da's mn persoonlijke mening :)

Dan moet je wel opletten vanwaar je pellets komen!

Er worden namelijk ook massa's Canadese wouden geveld om per boot naar hier te transporteren en te degraderen tot pellets. Echt ecologisch bezig... :rolleyes:
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.865
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Bigjim;1947941 wrote:
janus wago;1941540 wrote:
Quote:
Gas is wel degelijk véél duurder dan pellets in België.



Begrippen als veel zijn niet veel zeggend.

Waarom vernoem je niet gewoon de prijs?



Ik heb de prijzen nog eens uitgerekend, en zijn dus actueel voor 2014:



- Gasprijs (inclusief abonnement, btw, distributiekost, meteruur, taksen...): 60 cent/kWh

- Pellets goedkope kwaliteit in zak (gerekend aan 3,50 eur/15kg), bij aankoop heel pallet: 47 cent/kWh

- Pellets betere kwaliteit in zak (gerekend aan 4,00 eur/15kg), bij aankoop heel pallet: 53 cent/kWh

- Pellets geleverd in bulk (gerekend aan 260 eur/ton): 52 cent/kWh



Veel goedkoper zijn pellets dus niet, en opslag is lastiger. De gasvooraden zijn nog enorm en de gasprijs zal niet zo rap stijgen zoals sommigen beweren, zeker niet als schaliegas er ook doorkomt in europa (hopelijk niet!).



Je moet het vooral doen als je begaan bent met het milieu en niet wil dat er CO2 vrijkomt die milioenen jaren geleden in de lucht zat toen er nog geen leven op aarde was. Maar da's mn persoonlijke mening :)



Ik denk dat je de komma verkeert hebt staan.:D

6 cent/kWh voor gas komt beter in de buurt.
 

Bigjim

Nieuw Lid
Lid geworden
4 mei 2010
Berichten
69
Waarderingsscore
8
Punten
8
janus wago;1947968 wrote:
Ik denk dat je de komma verkeert hebt staan.:D

6 cent/kWh voor gas komt beter in de buurt.



OMG, Inderdaad alle prijzen zijn factor 10 te groot... Waar zat ik met mn gedachten... Goed dat het mn belastingsbrief niet was :)
 
Lid geworden
3 aug 2007
Berichten
616
Waarderingsscore
0
Punten
0
Pellets kan een alternatief zijn voor een verouderde stookolie installatie en als er geen gas in straat ligt. Voor de rest zou ik er vanaf blijven. Keep it simple. 1 cv installatie met 1 schouw voor heel uw huis.

En als er gas ligt kies dan voor cv op gas. Eandis heeft voor u al de voorbereidingen al gedaan. Enkel nog aansluiten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan