• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2023 in gent aan! Niet geldig op zondag

Nieuwe douchekraan blijft lekken

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij vervingen in een huurhuis de oude douchebak met gordijn door een complete douchecabine Vm Kohne door Go Van Marcke. Tijdens test bij plaatsing lekte niets.
Na paar douchebeurten lekte het uit het inwendige kraangedeelte zelf. Het is een mengkraan met 1 hendel
De verkoper stuurde wisselstuk. Ool deze kraan begon te lekken na douchen daags nadien. Dit kan volgens ons geen fabricagefout meer zijn. Loodgieters die we belden, hebben lange wachttijden en willen niet langskomen omdat wij d'e douchecabine zelf plaatsten en zeggen dat het kraanwerk goedkoop.is. Maar dan zou het toch nog naar behoren moeten functioneren bij nieuwe plaatsing.

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Wij hebben inmiddels een tweede wizselstuk ontvangen maar durven dit niet plaatsen alvorens we weten dat we niets over het hoofd zien.
De vriend die het installeerde moest bij installatie 1 oude koperen leiding losmaken en omdraaien van richting omdat de watertoevoer in hoek is ipv rechts. Verder gebruikte hij flexibele aanvoerslangen op de koperen leidingen. Mocht er vuil in de leidingen zitten door losmaken en omdraaien van de leiding, dan zou dit toch al weggespoeld moeten zijn tijdens de douchebeurten met de eerste kraan ? Of kunnen oude koperen leidingen sowieso problemen geven met goedkope mengkranen ?
Verder verwarmen we het water met een kleine Opalia badverwarmer/boiler. Kan er daar een probleem zijn van overdruk wat het lekken zou kunnen veroorzaken ?
Alvast bedankt voor alle hulp want we worden er moedeloos van.

Bijlagen

• 20220601_164521.jpg
    20220601_164521.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 18
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Volgens mij gesloten verbranding? Afvoer via dakplatform
Een schouw duid niet op gesloten verbranding. Een gesloten verbranding wil zeggen dat de lucht nodig voor de verbranding niet uit de kamer komt maar van buiten af. Meestal wordt dit uitgevoerd door een dubbele schouw te gebruiken. Als u de schouw zou doorzagen ziet u een tweede buis in de eerste. De buitenste buis zorgt voor de luchttoevoer en de binnenste buis zorgt dat de verbrandingsgassen naar buiten worden afgevoerd.

Een gesloten toestel met kijkvenstertje voor waakvlam, raar
Ik heb me ook laten vangen :) Assumptions are the mother of all fuckups!

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Je ziet geen waakvlam als toestel niet verwarmt voor warm water. Enkel als Ik warm water neem, zie ik vlammetjes aanslaan in kijkvenstertje. Denk dat Bulex controle het bij jaarlijkse controle (waar ik bewust ipv de verplichte 2 jaarlijkse voor koos omwille van Co vergiftiging tegengaan) anders niet hadden goedgekeurd of zelfs niet hadden geplaatst gezien open verbranding bij douche wettelijk verboden is

Maar iedereen is het wel eens dat het overdrukventiel wel op dit toestel zou ontbreken en het lek van de (goedkopere) nieuwe mengkraan zou verklaren. ? Zijn die dan zoveel gevoeliger dan de oude "gewone " kranen met gewoon 2 doppen warm/koud ?

Laatst bewerkt:
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Je ziet geen waakvlam als toestel niet verwarmt voor warm water. Enkel als Ik warm water neem, zie ik vlammetjes aanslaan in kijkvenstertje. Denk dat Bulex controle het bij jaarlijkse controle (waar ik bewust ipv de verplichte 2 jaarlijkse voor koos omwille van Co vergiftiging tegengaan) niet anders niet hadden goedgekeurd of zelfs niet hadden geplaatst gezien dit wettelijk verboden is
(y) We kunnen rustig slapen en dat is niet sarcastisch bedoelt.

Het issue van de veiligheidsgroep blijft wel bestaan.

Maar iedereen is het wel eens dat het overdrukventiel wel op dit toestel zou ontbreken en het lek van de (goedkopere) nieuwe mengkraan zou verklaren. ? Zijn die dan zoveel gevoeliger dan de oude "gewone " kranen met gewoon 2 doppen warm/koud ?
Alles staat en valt met de prijs. De prijs van de kraan wordt niet alleen bepaald door het design maar ook door wat er intern wordt gebruikt. Het is daar waar fabrikanten quick wins kunnen doen. Mensen zien uiterlijk weinig verschil maar onderhuids kunnen ze toch een kosten besparing realiseren.

Dure producten hebben nu eenmaal (er kunnen uitzonderingen zijn) betere technische eigenschappen. Gewoon omdat ze meer marges kunnen nemen op die producten.

Een heel ander voorbeeld de Porsche 911 is de meest winstgevende auto van alle modellen. Waarom? omdat er een topproduct wordt afgeleverd met zeer goede technische eigenschappen en de kopers hiervoor willen betalen. Echter had zonder de Cayenne (en daarna de Macan) Porsche allang niet meer bestaan. Misschien kort door de bocht maar je begrijpt wel wat ik bedoel.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Merci zeg om zo hard te helpen. Dus ik zeg tegen die technieker van Bulex Services die dinsdag komt dat er een overdrukventiel moet geïnstalleerd worden ? Of hoe leg ik dat uit ? Neemt dat veel plaats in beslag ? Maw is hier ruimte voor (zie eerdere foto, weinig plaats eronder/ernaast) stel dat de eigenaar dit niet wilt betalen, wat kost zoiets? En dit zou het probleem van lekkende kraan zéker oplossen ?

Alles staat en valt met de prijs. De prijs van de kraan wordt niet alleen bepaald door het design maar ook door wat er intern wordt gebruikt. Het is daar waar fabrikanten quick wins kunnen doen. Mensen zien uiterlijk weinig verschil maar onderhuids kunnen ze toch een kosten besparing realiseren.

Dure producten hebben nu eenmaal (er kunnen uitzonderingen zijn) betere technische eigenschappen. Gewoon omdat ze meer marges kunnen nemen op die producten.

Een heel ander voorbeeld de Porsche 911 is de meest winstgevende auto van alle modellen. Waarom? omdat er een topproduct wordt afgeleverd met zeer goede technische eigenschappen en de kopers hiervoor willen betalen. Echter had zonder de Cayenne (en daarna de Macan) Porsche allang niet meer bestaan. Misschien kort door de bocht maar je begrijpt wel wat ik bedoel.
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Maar gezien her huurhuis is... en gezien het gebrek aan ruimte was de keuze ook beperkt qua complete DIJ kitvrije douchecabines ... soit, vijgen na Pasen. Ik zit er nu mee dus moer het opgelost zien te krijgen.

Het tikkend/kloppend geluid in buizen af en toe zou hier dan ook door komen ? Door gebrek aan overdrukventiel ? Zo vreemd wel dan dat ik dat voor installatie nieuwe douche niet had

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Kan er perfect bij geplaatst worden, is niet groot. Er zijn diverse afbeeldingen te vinden maar verschillende versies (en ik ben ook gewoon te lui :p) dus ik ga geen foto toevoegen. Denk er wel aan dat dit gaat lekken he. Je zult er dus een emmer onder moeten zetten, dat kan je dan weer oplossen met een sanitair expantievat.

Het tikkend/kloppend geluid in buizen af en toe zou hier dan ook door komen ? Door gebrek aan overdrukventiel ? Zo vreemd wel dan dat ik dat voor installatie nieuwe douche niet had
Tikkend geluid duid op uitzettende buizen. Misschien had u vrager ergens anders een lek? Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Kan er perfect bij geplaatst worden, is niet groot. Er zijn diverse afbeeldingen te vinden maar verschillende versies (en ik ben ook gewoon te lui :p) dus ik ga geen foto toevoegen. Denk er wel aan dat dit gaat lekken he. Je zult er dus een emmer onder moeten zetten, dat kan je dan weer oplossen met een sanitair expantievat.
Er is geen plaats om een emmer onder te zetten. Boiler hangt boven wastafel. Sanitair expansievat evenmin plaats of is dat niet groot en kan dat ernaast ? Ja de ruimte is hier echt beperkt....
Zonder overdrukventiel zou een duurdere kraan wel goed werken ? Of is overdrukventiel sowieso nodig voor veiligheid? Weer veel vragen van een leek ?

Tikkend geluid duid op uitzettende buizen. Misschien had u vrager ergens anders een lek? Er zijn vele wegen die naar Rome leiden.
Uitzettende buizen, ook door overdruk bedoel je ? Ik probeer het hier volledig te begrijpen

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Zonder overdrukventiel zou een duurdere kraan wel goed werken ? Of is overdrukventiel sowieso nodig voor veiligheid? Weer veel vragen van een leek
Die garantie gaat niemand geven. Een overdrukventiel is zeker nodig.

Uitzettende buizen, ook door overdruk bedoel je ? Ik probeer het hier volledig te begrijpen
Dat kan, sowieso zet het metaal van de buizen uit onder invloed van de warmte van het water.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Merci voor alle reakties. Morgen komt technieker van Bulex services om de badgeiser doorstromer na te kijken. Ik zal dan hier update plaatsen. Ondertussen vond ik dat bij doorstromer plaatsen van veiligheidsgroep niet verplicht is ? Zou drukregelaar na watermeter ook het probleem kunnen oplossen ? Hiervoor kan ik immers ook aan eigenaar vragen om dit te betalen want volgens wetgeving is alles betreffende leidingen na hoofdkraan voor haar rekening.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Vandaag technieker van doorstromer Bulex Opalia langsgeweest. Werkt naar behoren. Overdrukventiel/veiligheidsgroep volgens hem helemaal niet nodig daar het een open circuit is (wel gesloten veilige verbranding ) en er dus geen druk wordt opgebouwd zoals in boiler of cv ketel. Hij kent ook niemand bij wie Bulex doorstromers die ze verkopen lekkende mengkranen geeft. Ik denk dat we dus op´verkeerde piste zaten met drukverhaal ?

Ik smeet de eerste kraan open (tweede zit er nog op) en zie daar vuil in zitten. Zou dit de oorzaak van lek kunnen zijn ? Verder heb ik indruk dat deze kraan heel simpel is en zelfs geen terugkeerklep heeft ? Morgen proberen we alsnog de derde nieuwe kraan te installeren na eerst 10 min leiding "spoelen" door water te laten lopen via flexibele aanvoerslang in emmer. Moeten we terugkeerklep installeren tussen flexibel en kraan ?
Ik zit ook te overwegen kompleet nieuwe kraan te laten steken door loodgieter. Opbouw via wit plaatje (voordeel: kraan kan er later afgehaald worden zonder de cabine te moeten versleuren). Of 2 nieuwe gaten laten boren in aluminium hoekpaneel , nieuwe deftige kraan plaatsen en andere lekkende kraan buiten werking plaatsen.
Wat raden jullie nu aan ?

Bijlagen

• 20220607_153203.jpg
    20220607_153203.jpg
    103,1 KB · Weergaven: 7
  • 20220607_153442.jpg
    20220607_153442.jpg
    107,9 KB · Weergaven: 8
  • 20220607_155444.jpg
    20220607_155444.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 7
  • 20220605_131645.jpg