Nieuwe douchekraan blijft lekken

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij vervingen in een huurhuis de oude douchebak met gordijn door een complete douchecabine Vm Kohne door Go Van Marcke. Tijdens test bij plaatsing lekte niets.
Na paar douchebeurten lekte het uit het inwendige kraangedeelte zelf. Het is een mengkraan met 1 hendel
De verkoper stuurde wisselstuk. Ool deze kraan begon te lekken na douchen daags nadien. Dit kan volgens ons geen fabricagefout meer zijn. Loodgieters die we belden, hebben lange wachttijden en willen niet langskomen omdat wij d'e douchecabine zelf plaatsten en zeggen dat het kraanwerk goedkoop.is. Maar dan zou het toch nog naar behoren moeten functioneren bij nieuwe plaatsing.

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Wij hebben inmiddels een tweede wizselstuk ontvangen maar durven dit niet plaatsen alvorens we weten dat we niets over het hoofd zien.
De vriend die het installeerde moest bij installatie 1 oude koperen leiding losmaken en omdraaien van richting omdat de watertoevoer in hoek is ipv rechts. Verder gebruikte hij flexibele aanvoerslangen op de koperen leidingen. Mocht er vuil in de leidingen zitten door losmaken en omdraaien van de leiding, dan zou dit toch al weggespoeld moeten zijn tijdens de douchebeurten met de eerste kraan ? Of kunnen oude koperen leidingen sowieso problemen geven met goedkope mengkranen ?
Verder verwarmen we het water met een kleine Opalia badverwarmer/boiler. Kan er daar een probleem zijn van overdruk wat het lekken zou kunnen veroorzaken ?
Alvast bedankt voor alle hulp want we worden er moedeloos van.

Bijlagen

• 20220601_164521.jpg
    20220601_164521.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 18

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Is het de warmwater kraan?
Ik veronderstel van wel gezien na installatie het lek pas begint als we paar warme douches namen. Maar eens het lek er is, geeft het ook bij koudwaterstand evengoed problemen

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Heb je het blauwe element al eens uit de kraan gehaald? Misschien zit er vuil tussen. Dit is een gewone cartouche die er in zit.
De installateur deed dit bij het eerste wisselstuk om te kijken of hij het kon aanspannen
Bij de tweede kraan die er nu op zit , kunnen we het niet doen omdat we de cabine nog niet kunnen verzetten zonder hulp.
Maar het eerste wisselstuk zouden we graag eens open smijten, alleen de bevriende installateur woont verder weg en zelf zien we niet hoe we dit kunnen openen. We vinden geen vijs ofzo. Hoe krijgen we dat blauwe gedeelte er uit ?

Bijlagen

• 20220605_144205.jpg
    20220605_144205.jpg
    91,2 KB · Weergaven: 8
  • 20220605_144215.jpg
    20220605_144215.jpg
    97 KB · Weergaven: 8
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Ik veronderstel van wel gezien na installatie het lek pas begint als we paar warme douches namen. Maar eens het lek er is, geeft het ook bij koudwaterstand evengoed problemen
Je boiler beschikt vermoedelijk niet over een veiligheidsgroep. Als deze gaat opwarmen stijgt de druk in het systeem (warm water zet uit) en gaat het zwakste punt lekken.
Als dit inderdaad het geval is is dit niet alleen vervelend maar ook een potentieel veiligheidsrisico. Stel dat je boiler blijft opwarmen dan gaat er ergens iets stuk onder deze druk. De oplossing bestaat er in door een veiligheidsgroep te plaatsen en/of een sanitair expansie vat die de druk verhoging opvangt.

Kan je is een foto plaatsen van je warmwater opwekker?

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Je boiler beschikt vermoedelijk niet over een veiligheidsgroep. Als deze gaat opwarmen stijgt de druk in het systeem (warm water zet uit) en gaat het zwakste punt lekken.
Als dit inderdaad het geval is is dit niet alleen vervelend maar ook een potentieel veiligheidsrisico. Stel dat je boiler blijft opwarmen dan gaat er ergens iets stuk onder deze druk. De oplossing bestaat er in door een veiligheidsgroep te plaatsen en/of een sanitair expansie vat die de druk verhoging opvangt.

Kan je is een foto plaatsen van je warmwater opwekker?

Bijlagen

• 20220605_174923.jpg
    20220605_174923.jpg
    62,2 KB · Weergaven: 13

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
@Bob.en.bobette.bouwer

Hoe komt het dan dat bij mijn vorige douchehoek (bak met douchegordijn) met 2 gewone kranen ik dit probleem niet had ?
Komt het omdat die (goedkope) mengkraan gevoeliger is ?

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
We begrijpen het niet goed. De waterverwarmer blijft toch niet opwarmen ? Hij slaat enkel aan als ik de warm waterkraan opendraai ? Hoe kan er dan iets stuk gaan onze de druk als hij pas aanslaat als ik warmwaterkraan opendraai ?

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Kan je een foto sturen van de onderbouw? Zeg maar de aansluitingen.

Hoe komt het dan dat bij mijn vorige douchehoek (bak met douchegordijn) met 2 gewone kranen ik dit probleem niet had ?
Als het hetgeen ik beschrijf zou zijn dan zou dat kunnen.

We begrijpen het niet goed. De waterverwarmer blijft toch niet opwarmen ? Hij slaat enkel aan als ik de warm waterkraan opendraai ? Hoe kan er dan iets stuk gaan onze de druk als hij pas aanslaat als ik warmwaterkraan opendraai ?
Je sprak ergens van een boiler, dacht ik, maar het is een doorstroom-apparaat dan klopt dit niet. Het druk verhaal is wel van toepassing.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6

Je sprak ergens van een boiler, dacht ik, maar het is een doorstroom-apparaat dan klopt dit niet. Het druk verhaal is wel van toepassing.
Ekskuses, in volksmond zeggen we in Gent altijd boiler maar is inderdaad een doorstroomtoestel

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6

Bijlagen

• 20220605_193932.jpg
    20220605_193932.jpg
    150,6 KB · Weergaven: 14

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6

2de foto aansluitingen bovenaan. Zie ook 1ste foto hierboven voor aansluitingen onderaan

Bijlagen

• 20220605_194207.jpg
    20220605_194207.jpg
    133,7 KB · Weergaven: 10

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.896
Punten
113
Geen overdrukventiel dus
en ook nog een levensgevaarlijke doorstromer ?

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Geen overdrukventiel dus
Waarom vind je deze levensgevaarlijk ? Wordt jaarlijks nagekeken. Doorstromer werd wel al lang geleden geplaatst, dacht in 2008.
Is het ontbreken van overdrukventiel het probleem waarom de (goedkope) mengkraan lekt ? Kunnen ze daar overdrukventiel op plaatsen? Zit zo,n ventiel dan wel op nieuwe doorstroomtoestellen ? Kan ik dit eisen van verhuurder om te vernieuwen?

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.896
Punten
113
Geen overdrukventiel dus
Waarom vind je deze levensgevaarlijk ? Wordt jaarlijks nagekeken. Doorstromer werd wel al lang geleden geplaatst, dacht in 2008.
Is het ontbreken van overdrukventiel het probleem waarom de (goedkope) mengkraan lekt ? Kunnen ze daar overdrukventiel op plaatsen? Zit zo,n ventiel dan wel op nieuwe doorstroomtoestellen ? Kan ik dit eisen van verhuurder om te vernieuwen?
Open verbranding is altijd gevaarlijk
jaarlijks een paar dodelijke slachtoffers ?

V

Verwijderd lid 219242

Guest
Mijn vermoeden (met dank aan Art die over "druk" begon) is denk ik bevestigd. Tenzij mijn medeforumers er nog een andere idee op na houden.

Er ontstaat overdruk en je beschadigd de kraan. De oplossing bestaat erin om een overdruk ventiel te bevestigen en/of expantievat. Je kunt dit zelf maar ik raad u aan (gezien uw kennis van sanitair en dit is geen belediging) om dit te laten uitvoeren door een professional. Het overdruk ventiel wordt geplaatst aan de inlaat zijde van de doorstromer en moet geschikt zijn voor drinkwater. Een overdrukventiel of ook wel bekend als veiligheidsgroep behoort standaard geplaatst te worden. De huisbaas moet zorgen dat dit in orde is! Ik verhuur zelf ook en vind het verschrikkelijk dat verhuurders zo hun eigendom verhuren!

Wat Stefan aangeeft bevestig ik ook, open verbranding is te gevaarlijk met het oog op CO vergiftiging. Ik weet niet of er een wet bestaat maar eigenlijk vind ik dat zoiets verboden zou moeten worden.

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Mijn vermoeden (met dank aan Art die over "druk" begon) is denk ik bevestigd. Tenzij mijn medeforumers er nog een andere idee op na houden.

Er ontstaat overdruk en je beschadigd de kraan. De oplossing bestaat erin om een overdruk ventiel te bevestigen en/of expantievat. Je kunt dit zelf maar ik raad u aan (gezien uw kennis van sanitair en dit is geen belediging) om dit te laten uitvoeren door een professional. Het overdruk ventiel wordt geplaatst aan de inlaat zijde van de doorstromer en moet geschikt zijn voor drinkwater. Een overdrukventiel of ook wel bekend als veiligheidsgroep behoort standaard geplaatst te worden. De huisbaas moet zorgen dat dit in orde is! Ik verhuur zelf ook en vind het verschrikkelijk dat verhuurders zo hun eigendom verhuren!

Wat Stefan aangeeft bevestig ik ook, open verbranding is te gevaarlijk met het oog op CO vergiftiging. Ik weet niet of er een wet bestaat maar eigenlijk vind ik dat zoiets verboden zou moeten worden.
Net nagekeken, het betreft een doorstroom.Opalia F 14EN wat wel degelijk een gesloten type.is met afvoer verbrandingsgassen via geveldoorvoer in dakplatform naast dakkoepel. Waaruit leidden jullie af dat dit toestel open verbranding zou hebben ?
Verder zie ik het niet als een belediging dat mijn kennis van sanitair weinig is . Daarom plaats ik hier ook de vraag en ben ik heel dankbaar voor het feit dat jullie meedenken en jullie kennis delen.
Het zou dus wel mogelijk zijn hier op.dit oud toestel een overdrukventiel te plaatsen?
Moet dit volgens huurwet standaard bij doorstromer geplaatst worden ?
Dinsdag komt nazicht Bulex services . Kan ik het gelijk vragen.
En deze overdruk zou zeker de verklaring zijn van de blijvend lekkende nieuwe kranen ?

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Volgens mij gesloten verbranding? Afvoer via dakplatform

Bijlagen

• 20220605_203411.jpg
    20220605_203411.jpg
    104,8 KB · Weergaven: 10
V

Verwijderd lid 219242

Guest
Net nagekeken, ik het een doorstroom.Opalia F 14EN wat wel degelijk een gesloten type.is met afvoer verbrandingsgassen via geveldoorvoer in dakplatform naast dakkoepel. Waaruit leidden jullie af dat dit toestel open verbranding zou hebben ?
Ik heb even gecontroleerd en het vermelde type blijkt inderdaad een gesloten type te zijn. Ik vermoed dat mijn collega forumers en ikzelf zich hebben gebaseerd op de opening in het front paneel.

Moet dit volgens huurwet standaard bij doorstromer geplaatst worden ?
Dat durf ik niet te stellen. U kunt dit best zelf even nakijken of navragen.

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Waarderingsscore
1.896
Punten
113
Een gesloten toestel met kijkvenstertje voor waakvlam, raar

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan