• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Nieuwe douchekraan blijft lekken

Kv7!

Nieuw Lid
Lid geworden
5 jun 2022
Waarderingsscore
0
Punten
6
Wij vervingen in een huurhuis de oude douchebak met gordijn door een complete douchecabine Vm Kohne door Go Van Marcke. Tijdens test bij plaatsing lekte niets.
Na paar douchebeurten lekte het uit het inwendige kraangedeelte zelf. Het is een mengkraan met 1 hendel
De verkoper stuurde wisselstuk. Ool deze kraan begon te lekken na douchen daags nadien. Dit kan volgens ons geen fabricagefout meer zijn. Loodgieters die we belden, hebben lange wachttijden en willen niet langskomen omdat wij d'e douchecabine zelf plaatsten en zeggen dat het kraanwerk goedkoop.is. Maar dan zou het toch nog naar behoren moeten functioneren bij nieuwe plaatsing.

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Wij hebben inmiddels een tweede wizselstuk ontvangen maar durven dit niet plaatsen alvorens we weten dat we niets over het hoofd zien.
De vriend die het installeerde moest bij installatie 1 oude koperen leiding losmaken en omdraaien van richting omdat de watertoevoer in hoek is ipv rechts. Verder gebruikte hij flexibele aanvoerslangen op de koperen leidingen. Mocht er vuil in de leidingen zitten door losmaken en omdraaien van de leiding, dan zou dit toch al weggespoeld moeten zijn tijdens de douchebeurten met de eerste kraan ? Of kunnen oude koperen leidingen sowieso problemen geven met goedkope mengkranen ?
Verder verwarmen we het water met een kleine Opalia badverwarmer/boiler. Kan er daar een probleem zijn van overdruk wat het lekken zou kunnen veroorzaken ?
Alvast bedankt voor alle hulp want we worden er moedeloos van.

Bijlagen

• 20220601_164521.jpg
    20220601_164521.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 18
Verkoper moet geen wisselstukken bezorgen, hij moet zorgen dat kraan werkt

Ik volg je, Stefan. Maar gezien we in huurhuis wonen en we dus alles wat we plaatsen, moeten achterlaten, kozen we ervoor on line op webshop te bestellen (goedkope kitvrije dij cabine). Bovendien Nederlandse site gezien de vriend die de cabine installeerde, in Nederland woont. Verkoper garandeerde me ook dat andere klanten dit probleem niet hebben
We kunnen ons niet voorstellen dat 2 x op rij een nieuwe goed aangesloten kraan lekt. Dus zoeken we de oorzaak. Vragen ons af of we het probleem moeten zoeken bij overdruk/boiler of de oude leidingen ? Een duurdere kraan installeren is uiteraard niet evident gezien het een complete douchecabine betreft en die kraan op maat daarop is gemaakt.

Huurhuis?
Waarom heb je met de huisbaas afgesproken dat alle werken die jij uitvoert jij moet betalen en dan nog eens achterlaten?
Das een deal die ik persoonlijk niet zou nemen.

As je vriend in Nederland woont dan wil die alleen maar met nederlandse materialen werken ? Raar en kort gezegd : zever. Nu moet je je garantie en ingebrekestelling volgens de nederlandse wetgeving gaan opstellen en waarmaken. Hopelijk blijft het bij een zeer boze brief want een advocaat ga je er niet opzetten als die naar daar moet tenen.

" Verkoper garandeerde me .... "
Dan is het simpel, als JIJ de enigste bent die dit euvel voor heeft zal hij dan toch alles er aan doen om dit op te lossen met een nieuwe kraan , of niet ? Nee hij stuurt wisselstukken en zegt eigenlijk, man lost het zelf op.
Meer nog, jij bent de enigste die dit gebrek al 2 keer voor heeft. Waar zit dan zijn bewering?

Stel de verkoper aangetekend in gebreke voor de levering van de kraan . Eis een nieuwe kraan in plaats van hulpstukjes , vervangstukjes.
Jij moet niet bewijzen dat het een fabricagefout is, de eerste 6 maand is dit neit van toepassing ( sinds 1 juni is deze termijn naar 2 jaar gebracht door de europse wetgeving)
neem geen genoegen met wisselstukken.
Als hij niet kan overgaan tot levering van nieuwe kraan dan eis je het geld terug.
Brief in dubbel opsturen, 1 per as en de andere per reguliere post. Verwijs in de brief naar deze brieven.
Stel duidelijk een termijn en of einddatum vast waar je van hen een def; oplossing verwacht.
Stel duidelijk dat bij uitblijven van enige reactie dat je niet zal nalaten je rechten als consument te vrijwaren en je via gerechterlijke weg je eis zal kracht bijzetten.

Ik denk dat het niet duidelijk was dat ik met wisselstuk wel een volledig nieuwe kraan bedoelde. Reeds 2x dus al volledig nieuwe kraan ontvangen. Degene die op cabine zelf zat bij levering, lekte dus al. En de eerste opgestuurde nieuwe kraan (wat ik wisselstuk noemde).dus ook.

Vandaar mijn vraag wat kan hier mis zijn/dit probleem veroorzaken alvorens dat we derde kraan installeren ? Zag hier nog een post van StevenVI die exact zelfde probleem had (douchekraan die bleef lekken ook bij nieuwe geinstalleerde kranen).maar daar stond geen oplossing/verklaring bij

Waarom ik huisbaas er buiten laat, daar heb ik mijn eigen redenen voor. Staat trouwens ook in kontrakt dat vernieuwen douchehoek voor huurder is.
En bestellen in Nederland deden we omdat wij amper thuis zijn en die Nederlandse vriend werkt thuis dus levering was daar makkelijk.

Los van dit alles, zoek ik nog steeds een technische verklaring. Kan echt niet geloven dat dit aan kraan op zich ligt. Ken evengoed nog mensen die goedkope (Brico/Hubo) cabines installeerden en geen enkele problemen hebben met lekkende kranen.

Wij vervingen in een huurhuis de oude douchebak met gordijn door een complete douchecabine Vm Kohne door Go Van Marcke. Tijdens test bij plaatsing lekte niets.
Na paar douchebeurten lekte het uit het inwendige kraangedeelte zelf. Het is een mengkraan met 1 hendel
De verkoper stuurde wisselstuk. Ool deze kraan begon te lekken na douchen daags nadien. Dit kan volgens ons geen fabricagefout meer zijn. Loodgieters die we belden, hebben lange wachttijden en willen niet langskomen omdat wij d'e douchecabine zelf plaatsten en zeggen dat het kraanwerk goedkoop.is. Maar dan zou het toch nog naar behoren moeten functioneren bij nieuwe plaatsing.

Wat zou dit probleem kunnen veroorzaken? Wij hebben inmiddels een tweede wizselstuk ontvangen maar durven dit niet plaatsen alvorens we weten dat we niets over het hoofd zien.
De vriend die het installeerde moest bij installatie 1 oude koperen leiding losmaken en omdraaien van richting omdat de watertoevoer in hoek is ipv rechts. Verder gebruikte hij flexibele aanvoerslangen op de koperen leidingen. Mocht er vuil in de leidingen zitten door losmaken en omdraaien van de leiding, dan zou dit toch al weggespoeld moeten zijn tijdens de douchebeurten met de eerste kraan ? Of kunnen oude koperen leidingen sowieso problemen geven met goedkope mengkranen ?
Verder verwarmen we het water met een kleine Opalia badverwarmer/boiler. Kan er daar een probleem zijn van overdruk wat het lekken zou kunnen veroorzaken ?
Alvast bedankt voor alle hulp want we worden er moedeloos van.
In de handleiding van onze kraan stond er om de leiding 10 min te laten doorspoelen zonder kraan of flexibel op en daar kwam toch serieus wat vuil uit. Zou het raar vinden dat dat het probleem is, maar misschien het proberen waard.

De technische dienst van van marcke al eens proberen contacteren?

Merci @Kaffe om mee te denken voor oplossing. Eerste keer hebben we inderdaad de leiding niet uitgespoeld voor plaatsen en er is een stuk (oude) leiding afgehaald en omgedraaid van richting.
Dus dit zou lek bij 1ste kraan kunnen verklaren want las al on line dat vuil lek kan geven in goedkope mengkraan.
Maar dan zou je toch verwachten dat na een paar douchebeurten met die eerste kraan er op, de leidingen al proper zouden zijn tegen dat we de tweede kraan er op plaatsten, die dus na dag ook begon te lekken ? Of kon er nog vuil in flexibele slang blijven zitten ?

De technische dienst van van marcke al eens proberen contacteren?
Ja maar daar wisten ze niet veel meer te vertellen omdat ze zelfs die kraan als wisselstuk niet hebben. Het is een goedkopere dij cabine van het merk Go Van Marcke en die lijn verdelen ze niet. Maar ga dinsdag eens naar een andere afdeling Technics horen want we hebben er 2 hier.

Ja maar daar wisten ze niet veel meer te vertellen omdat ze zelfs die kraan als wisselstuk niet hebben. Het is een goedkopere dij cabine van het merk Go Van Marcke en die lijn verdelen ze niet. Maar ga dinsdag eens naar een andere afdeling Technics horen want we hebben er 2 hier.
Dat is het probleem tegenwoordig van die B-lijnen. Recentelijk nog gehoord bij STG (groothandel) dat daar mensen met een kraan van Grohe komen, gekocht in bv X2O en dan voor wisselstukken vragen. STG kan die dan niet bestellen en dan zijn die mensen verbaasd/boos want "we hebben toch een kraan van Grohe..."

Dit helpt natuurlijk niets voor jou. Zoals Luk aangeeft de kraan moet gewoon werken.
Volgende zaken kan je proberen:
- Je kan de aansluiting op stoppen zetten en kijken of de rest lekvrij is.
- De kraan vrijstaand aansluiten op bv een tuinslang en kijken of ze dan naar behoren werkt.
- Voldoende vlas of teflon gebruikt?
- Zitten de S-koppelingen diep genoeg in de muur
- Zitten er dichtingen tussen de S-koppelingen en de kraan
- ...
Het minste gedoe is een andere kraan kopen van een gerenomeerd merk (dan wel de A-lijn) en deze installeren.

@Bob.en.bobette.bouwer
Dank voor je reaktie.
Vreemde is dat kraan (1ste en 2de ) bij installeren telkens goed werkte bij uittesten. De problemen kwamen pas daags nadien na nemen van warme douches.
Het gaat om een complete hoekdouchecabine waarbij de kraan dus in het kolompaneel zit en niet in muur. Kan men toch volgens mij weinig verkeerd mee doen ? Is er in schroeven en met ringen vastzetten aan kolom/wand, wat correct is gebeurd. k voeg even foto toe van kraan voor alle duidelijkheid (1ste die erop zat bij aankoop nieuwe cabine en derde nieuwe toegestuurde kraan. 2de nieuwe toegestuurde zit er dus nog op)
Volgens Van Marcke Technics is er geen andere kraan compatibel op deze complete douchecabine wegens de afstanden schroefdraad enzo. Al zijn we dat wel aan het bekijken of dat toch niet te fixen is.
Wat ook vreemd is, is dat ik sinds de installatie last heb van tikkend geluid 1 tik om 5 tal minuten in waterleiding . Weet niet of het er verband mee kan houden, mazr meld het maar volledigheidshalve

Bijlagen

• 20220605_131459.jpg
    20220605_131459.jpg
    226,5 KB · Weergaven: 14
  • 20220605_131645.jpg
    20220605_131645.jpg
    87,9 KB · Weergaven: 14
De technische dienst va
Merci @Kaffe om mee te denken voor oplossing. Eerste keer hebben we inderdaad de leiding niet uitgespoeld voor plaatsen en er is een stuk (oude) leiding afgehaald en omgedraaid van richting.
Dus dit zou lek bij 1ste kraan kunnen verklaren want las al on line dat vuil lek kan geven in goedkope mengkraan.
Maar dan zou je toch verwachten dat na een paar douchebeurten met die eerste kraan er op, de leidingen al proper zouden zijn tegen dat we de tweede kraan er op plaatsten, die dus na dag ook begon te lekken ? Of kon er nog vuil in flexibele slang blijven zitten ?
Ik dacht dat in onze flexibel een kleine filter zat. Ofwel moet er bij het werken aan de leiding veel vuil in gevallen zijn, maar dat zou jouw kennis toch gezien moeten hebben. Heeft hij overal de correcte materialen voor gebruikt? Heb je een online versie van de installatiehandleiding van de cabine?

De technische dienst va
Ik dacht dat in onze flexibel een kleine filter zat. Ofwel moet er bij het werken aan de leiding veel vuil in gevallen zijn, maar dat zou jouw kennis toch gezien moeten hebben. Heeft hij overal de correcte materialen voor gebruikt? Heb je een online versie van de installatiehandleiding van de cabine?

Geen idee of er op de flexibel een filter zit. Denk het niet. De kraan was oorspronkelijk al op de kolom/wand gemonteerd. Tweede opgestuurde nieuwe kraan op zelfde manier op kolom gezet. Handleiding bijgevoegd maar daar zie je niet veel meer ivm kraan m.u.v aansluiting voor flexibel aan achterkant.

Bijlagen

• complete_douchecabine_vm_khone_iv_90x90x220_cm_hoekinstap_mat_wit_-_product_info (1).pdf
    1,1 MB · Weergaven: 4
@Bob.en.bobette.bouwer
Dank voor je reaktie.
Vreemde is dat kraan (1ste en 2de ) bij installeren telkens goed werkte bij uittesten. De problemen kwamen pas daags nadien na nemen van warme douches.
Het gaat om een complete hoekdouchecabine waarbij de kraan dus in het kolompaneel zit en niet in muur. Kan men toch volgens mij weinig verkeerd mee doen ? Is er in schroeven en met ringen vastzetten aan kolom/wand, wat correct is gebeurd. k voeg even foto toe van kraan voor alle duidelijkheid (1ste die erop zat bij aankoop nieuwe cabine en derde nieuwe toegestuurde kraan. 2de nieuwe toegestuurde zit er dus nog op)
Volgens Van Marcke Technics is er geen andere kraan compatibel op deze complete douchecabine wegens de afstanden schroefdraad enzo. Al zijn we dat wel aan het bekijken of dat toch niet te fixen is.
Wat ook vreemd is, is dat ik sinds de installatie last heb van tikkend geluid 1 tik om 5 tal minuten in waterleiding . Weet niet of het er verband mee kan houden, mazr meld het maar volledigheidshalve
en waar lekt het precies?

@Bob.en.bobette.bouwer
Dank voor je reaktie.
en waar lekt het precies?
Het water lekt uit de kunststoffen witte hendel (van hendelknop uit/aan/warm/koud) . De kraan vult zich zo van binnen na tijd met water (zie foto) en lekt dan via hendel dop en tussen dop en bolwerk van kraan (zie foto kraan zonder dop met hendel)

Bijlagen

• 20220601_164521.jpg
    20220601_164521.jpg
    90,7 KB · Weergaven: 7
Neen. Ik woon in Gent. Er waren wel half jaar geleden wel werken aan de waterleidingen in de straat.... maar met de oude douchebak met gewone kranen (geen mengkraan maar koud/warm apart) nooit geen problemen sindsdien.
Loodgieter uit Gentse die Ik aan lijn had (kan en wil niet komen kijken wegens lange wachttijd en douchecabine niet door hem geïnstalleerd).zei wel dat het hem.zou verbazen dat dit met druk te maken heeft gezien in Gent er zelden overdruk is. Woon in rijhuis, niet appartement. Ze komen dinsdag wel badverwarmer Bulex Opalia nakijken. Ik ga ervan uit dat ze dan tegelijkertijd die druk kunnen opmeten ? Denk je dat bljjvend lek nieuwe mengkranen zou kunnen komen door druk in leidingen ?

Heb je het blauwe element al eens uit de kraan gehaald? Misschien zit er vuil tussen. Dit is een gewone cartouche die er in zit.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan