• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe bouwmethode

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Dit impliceert wel een perfect luchtdicht binnenblad en vooral blijvend luchtdicht (geen tapes die lossen en na een tijdje gezellig samen onderin de spouw liggen).

en wat met mijn destructief onderzoek?
wekelijks beitelen wij stenen uit een parement voor onderzoek spouw en infiltraties.
Hoe moet ik dat nu (laten) herstellen???
Heb een uitnodiging liggen voor een infoavond en demoavond (ergens in december) over deze bouwmethode .
K'zal het effe vragen aan de leermeesters :)
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Een belangrijk item van deze stenen is dan ook niet gebruiksgemak, maar circulariteit. Het nieuwe modewoord waar iedere fabrikant aan wil voldoen. Deze gevels zijn eenvoudiger af te breken, en de gevelstenen kunnen zonder verlies worden getransporteerd naar een andere werf bij wijze van spreken...
Circulair bouwen : een geleerde manier om te zeggen bouwen met de afval van een ander :love::love::love:

Ben wel benieuwd of die inox plaatjes makkelijk uit die stenen te halen zijn , gezien ze er worden ingklopt met ne hamer.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ben wel benieuwd of die inox plaatjes makkelijk uit die stenen te halen zijn , gezien ze er worden ingklopt met ne hamer.
Daar zal tegen die tijd wel een speciaal gevormde tang voor ontwikkeld worden, mocht het ooit doorbreken.
 

c00kie

Beheerder
Forumleiding
Lid geworden
22 mrt 2006
Berichten
12.110
Waarderingsscore
2.340
Punten
113
Dit topic toch effe opnieuw ophalen...
Eergisteren naar een persconferentie gegaan waar dit systeem werd voorgesteld. Eerste rij stenen moet perfect vlak gelegd worden, en wordt wel degelijk in de mortel gelegd om oneffenheden op te vangen. Daarna is het blokjes stapelen... Ik heb een rijtje gedaan, en ja dat gaat héél makkelijk en snel. Over kwaliteit op langere termijn ga ik mij niet uitspreken, maar naar snelheid wat hierboven in twijfel getrokken werd is het wel een verbetering.

Er moet geen mortel meer gemaakt worden, paletten kunnen gewoon op de stelling geplaatst worden, mengen van de stenen gebeurt al op de pallet, dus moet niet meer gebeuren... Als je dit een beetje goed aanpakt denk ik eerlijk gezegd dat er hiermee we stevig op uren kan bespaart worden. Een niet te ingewikkelde muur kan door iedere dhz-er met een basis handigheid gebouwd worden. Het moeilijkste is volgens mij zorgen dat de gevel niet overhelt. Daar zijn speciale spouwankers voor beschikbaar waarmee je kunt corrigeren, maar dat lijkt mij niet zo eenvoudig.

Honestly, mijn gevoel zegt dat dit systeem wel een blijvertje kan worden...
 

Tomvdw

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
28 jun 2017
Berichten
4.487
Waarderingsscore
3.039
Punten
113
Honestly, mijn gevoel zegt dat dit systeem wel een blijvertje kan worden...
Ik zie hier ook wel toekomst in
En dan vooral bij gebouwen die niet de verwachte levensduur van een gebouw bereiken omdat functiewijziging of gebouwgrootte aangepast moet worden.
De levensduur van een normaal gebouw is 50-60 jaar, maar bij supermarkten, winkels, openbare gebouwen, scholen,... wordt dat zelden gehaald. Dan is dit interessant om snel te kunnen verwijderen, uitbreiden en opnieuw te bouwen zonder veel afval.
 

JeroenDf

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
21 jan 2020
Berichten
979
Waarderingsscore
843
Punten
93
Uiteindelijk is er maar één iets dat kan bepalen hoe populair dit systeem gaat worden, en dat is de prijs. Als dit systeem op het einde van de rit evenveel kost per m² dan een klassiek gemetste gevel dan zie ik dit absoluut een succes worden. Echter de speciale vorm/groeven van de stenen en de precisie die vereist is om dit alles te laten werken doen me vermoeden dat het prijskaartje dat aan die stenen hangt niet mals gaat zijn.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Wat ook een argument is, is het "proper" werken. Er komt nagenoeg geen water aan te pas, dus ook geen modder. Ook minder werfruimte buiten nodig (geen mortelsilo of betonmolen.
Vooral voor werven in de binnenstad kan dat van belang zijn (plaatsgebrek, hinder naar de buren ...).
 

julien

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 mrt 2006
Berichten
6.372
Waarderingsscore
529
Punten
113
Zeker, maar dat zijn allemaal argumenten die relatief eenvoudig in € om te zetten zijn.
Dat wordt gewoon mee genomen in de kostprijs en dan wordt er gekeken wat het goedkoopste is.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Zeker, maar dat zijn allemaal argumenten die relatief eenvoudig in € om te zetten zijn.
Dat wordt gewoon mee genomen in de kostprijs en dan wordt er gekeken wat het goedkoopste is.
Euh ... of wat kan vermijden dat de buren klagen en uw werf door een actiecomité wordt stilgelegd. Bedrijven doen soms behoorlijk gekke dingen om slechte publiciteit te vermijden - om van de kost van eventuele stilstand nog te zwijgen. Hé,daar is de kost weer, we gaan het toch nog eens worden 😁
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.036
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
De productieprijs van het blok zelf is geen punt. Dat wordt strenggeperst en machinaal gesneden en komt dus met de exacte randjes en voegjes uit de machine zonder noemenswaardige meerkost tov een andere steen.
Er is misschien wel wat meer uitval door vervorming tijdens het bakken, maar ik mag aannemen dat ze dit na honderden jaren baksteenbakken intussen redelijk onder controle hebben door hun kleimengsel en droogproces.
Het ontwikkelproces zal wel een aardige duit gekost hebben. Dat moet over een lange periode terugverdiend worden uit de verkoop.

Wat de verkoopprijs van zo’n product bepaalt is wat de concurrentie kost. Je zorgt dat het eindresultaat ongeveer hetzelfde kost, maar je geeft wat voordelen in de marge: sneller, droog, propere werf en dus nu: circulair.
Heeft er ooit al iemand gehoord van iemand die zijn klik-laminaat heeft opgebroken en in een ander huis herlegd? Dat blijft dus gerommel in de marge. Al is de waarde van bakstenen veel hoger en komt er weinig tot geen visuele schade aan bakstenen. Dus wie weet binnen 100 jaar…

Het lijkt me dus dat dit ivglm de productiekost een erg duur systeem zal worden, dat even veel per m2 zal kosten als een klassieke muur. Een cash-koe voor de producent dus. Het zal wel meer DHZ gevelwerken toelaten, maar je zal er maar weinig mee besparen omdat het basismateriaal veel duurder zal zijn en de component werk veel minder.
Vergelijk het met de steenstrips: de materialen kosten in DHZ even veel als een gevel laten metsen. Terwijl er in de pers in de aanloop en tijdens de ontwikkeling ervan werd gesproken van hoe goedkoop het wel niet was in productie. En dan komt het op de markt en hopla… even duur per m2 maar wel ‘veel meer architecturale mogelijkheden en lichtere bouw’. Een voorwaarde in de rand waar je met een rechthoekig epc-optimaal blokje op draagkrachtige grond niks aan hebt, terwijl je met een normale winstmarge een gevel aan halve prijs zou kunnen zetten.
 

gvo

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 okt 2014
Berichten
927
Waarderingsscore
617
Punten
93
Baksteenproducent vindt het mogelijk ook interessant dat hij op deze manier het volledige pakket materiaal voor de muren kan leveren. In het klassieke systeem moet hij wat laten liggen voor de cementboer. M.a.w. meer stenen per M2.
Of andersom geredeneerd : als een klassieke muur 100 zloty kost, zit daar bvb 5 zloty cement en voegsel in, en 95 zloty baksteen. In het nieuwe systeem kan hij 99 zloty baksteen verkopen zonder het totale plaatje duurder te maken.

Het afbreken-en-terug-opzetten verhaal, daar twijfel ik ook aan. Daarnaast zie ik wel een ecologisch aspect in het vermijden van cement. Cementproductie vreet energie.

Afin, ik ben echt wel benieuwd of dit systeem een plaats kan veroveren
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan