• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe aarding voor nieuwe zekeringkast pre1981

Reaction score
1
Beste,

Ik heb een (Belgisch) huis gekocht van 1974.

Na enkele jaren aanmodderen is er ondertussen stevig wat verbouwd, maar werd er steeds rond de bestaande elektrische installatie gewerkt.

Daar heb ik nu een einde aan gemaakt, en een nieuwe zekeringkast klaargemaakt om te plaatsen.
Alles is nagekeken, en alle niet-conforme zaken zijn er uit gehaald.

Nu is er enkel nog wat te doen aan de aarding.

Er zit een pen van 2.5 meter, vanwaar een aardingskabel van 16mm² vertrekt naar een aardingsrail. Deze ga ik veranderen door een aardingsonderbreker met equipotentiale verbindingen (de befaamde T)

Nu wil ik van hieruit vertrekken naar de aardingsrail in nieuwe zekeringkast die ongeveer 15 meter verder hangt, en ik vraag me of of dit in 10mm² volstaat, of het 16 mm² moet zijn, en of dit met volkern moet of ook met samengeslagen draad mag.

De zekeringkast is aangesloten op een tellerkast met vermoedelijk 10mm² (2x230V 63A) volkern XVB.

Ik overweeg ook de nieuwe gasmeter en watermeter te aarden om de aardingsrail van de zekeringkast, aangezien die daar vlakbij hangen.

Mag dat? En met welke kabel doe ik dat dan?

Alvast bedankt!

De kabelsectie van de aarding moet -dacht ik- minimaal dezelfde zijn als de geleiders die binnenkomen. Dus 10mm2 in jouw geval.

Equipotentiaalverbindingen (water/gas) moeten rechtstreeks op de aardingsonderbreker worden aangesloten. Dus niet via het verdeelbord. Hiervoor mag je wel 2,5mm2 gebruiken

Bedankt voor de snelle reactie!
Die 10mm², mag dat samengeslagen kabel zijn?

Dus voor gas en water moet ik rechtstreeks naar de aardingsonderbreker. Nu komt de gasleiding en alle waterleidingen ook vlakbij de aardingsonderbreker voorbij (ne de tellers wel te verstaan) maar tussen dit punt en de tellers zit wel zo een 10 meter.
Mag ik eventueel de meters aarden vlakbij de aardingsonderbreker?

@janus wago daarin zie ik staan dat equipotentiaalverbindingen in 4mm2 moeten, klopt dit?

Das een mooie handleiding Janus, die ga ik eens even doorlezen, bedankt!

Deze handleiding geeft blijkbaar ook een antwoord op de vraag die ik nog had over 4 samengenomen geleiders die gebruikt zijn om een inductieplaat aan te sluiten.
Plaats ik zo metteen nog een topic over...

De handleiding van Vincotte zegt dat de verbinding met de aarding van water, gas en verwarming een hoofdequipotentiale verbinging is, en rechtstreeks en ononderbroken aan de aardingsonderbreker.
Die moet volgens Vincotte in minimum 6mm² zijn...

Kunnen jullie nog volgens?

Het nieuw arei (boek 1) zegt:

"De volgende minimumdoorsneden moeten in alle gevallen in acht genomen worden:
- 2,5 mm2 wanneer de geleiders mechanisch beschermd zijn;
- 4 mm2 wanneer de geleiders niet mechanisch beschermd zijn."

edit: mechanische bescherming is bijvoorbeeld een buis/mantel rond de geleider.

Ok, duidelijk!
Ik lees ook in de handleiding dat hoofd en bijkomende equipotentiaal verbindingen in een huis van voor 1981 zelfs niet verplicht zijn.
Verklaard meteen waarom ze er nu niet zijn...

Ik ga ze toch leggen deze keer, kost geen moeite!

De enige nog onbeantwoorde vraag is welk type kabel ik moet gebruiken om de aarding voor de zekeringkast en voor de equipotentiaal verbindingen te leggen.

Moet dit volkern zijn, of mag dit samengeslagen zijn?

Mag samengesteld zijn.

hoofdequipotentialen (dus gas, water,...) moeten minstens in 6mm2
Bijkomende equipotentialen (dus bad, douche,...) moeten minstens in 4mm2 (of 2,5mm2 indien in een buis).

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief