• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwe aansluiting aardgas bij een bestaande woning

Lid geworden
10 jul 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Goedemiddag,
Bij de voorbereidende werkzaamheden in afwachting tot fluvius mijn nieuwe gasleiding komt aansluiten heb ik mijn werkput van 1x1x1 gegraven . Deze ligt tegen de voorgevel van ons huis maar dit punt is een soort van uitbouw waaronder de kelder gelokaliseerd is waar de gasmeter dient aangesloten te worden . Nu blijkt dat deze uitbouw niet op de keldermuur gebouwd is maar hiervoor staat nog een muur , dus tussen muur/gevel en keldermuur is een ruimte van een 70 tal cm . Weet er iemand of bij een bestaande woning deze muurdoorvoer word gerealiseerd door fluvius zelf ? Of moet ik hiervoor zelf zorgen en in deze tussenruimte ook een wachtbuis voorzien ? Online kan ik hier wel het een en ander over terug vinden indien ruimtes dienen gekruist te worden dit door de eigenaar zelf dient voorbereid te worden maar hoor dat soms omdat het een bestaande woning is dit door de netbeheerder zelf uitgevoerd zou worden . Alvast bedankt ! Mvg
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Normaal moet je zelf doorvoer maken
 

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Berichten
178
Waarderingsscore
93
Punten
28
@Raf: Wat ik gedaan heb (in 2019, dus zolang niet geleden) is eerst een afspraak gemaakt met iemand van Fluvius: ik had een paar vragen en hij moest toch komen voor een offerte op te maken. Even later kreeg ik de offerte: eerst betalen natuurlijk, alles voorbereid, zoals de sleuf en werkput zoals jij al hebt gedaan, nadien een afspraak. Zij hebben alles zelf geregeld, ook de doorvoer (veel geklaag omdat de oude keldermuur een 60-70 cm dik is). En ze hebben ook gratis de nieuwe digitale meter komen plaatsen op die dag (waar ik niet gelukkig mee was, maar ja,...)
Ik denk dat ze sowiso moeten komen zien om een offerte op te maken, je kan dan meteen vragen wat je moet doen. Indien niet, vraag hen gewoon dat je een afspraak wil, of misschien kan je hen alles uitleggen via email of telefonisch.
 
Lid geworden
10 jul 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Bedankt voor de reacties,
In mijn geval heb ik alles online moeten regelen en diverse afmetingen moeten doorgeven en met deze data hebben ze mij een offerte gemaakt . Na deze goed gekeurd te hebben werd ook de datum gepland voor de werkzaamheden . Zou kunnen dat ik de mogelijkheid over het hoofd heb gezien om iemand tot bij mij te kunnen laten komen . Maar in ieder geval zal het eens navragen bij fluvius. Mvg
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
Hier de link naar de officiële en actuele fluvius folder. Op pagina 8 van de folder staat de uitleg. https://www.fluvius.be/sites/fluviu...-aardgas-eengezinswoning-fluvius-nl-web_0.pdf

edit : in grote lijnen wil dat zeggen dat je voor bestaande woning zonder energiebocht de doorgang niet hoeft te maken. Dit doen ze zelf. Je MAG hem echter wel zelf maken volgens de richtlijnen.
belangrijk puntje vergeet je wel even

beetje verder naar onder opmerking als de muurdoorvoer andere ruimtes moet kruisen
dat doet fluvius dus niet


enkel een gat boren met diamantboor recht naar buiten
(1 muur dus )
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Hier de link naar de officiële en actuele fluvius folder. Op pagina 8 van de folder staat de uitleg. https://www.fluvius.be/sites/fluviu...-aardgas-eengezinswoning-fluvius-nl-web_0.pdf

edit : in grote lijnen wil dat zeggen dat je voor bestaande woning zonder energiebocht de doorgang niet hoeft te maken. Dit doen ze zelf. Je MAG hem echter wel zelf maken volgens de richtlijnen.
belangrijk puntje vergeet je wel even

beetje verder naar onder opmerking als de muurdoorvoer andere ruimtes moet kruisen
dat doet fluvius dus niet


enkel een gat boren met diamantboor recht naar buiten
(1 muur dus )
Klopt daar heb ik inderdaad over gelezen, en in dit geval zou het goed kunnen datl @Raf1986 een wachtbuis moeten voorzien ALS het geen volle muur is van 70cm. Als het wel een volle muur is het alsnog voor Fluvius. In de praktijk zal dit wel eens voor frustatie of afwijkingen zorgen, want wat is een volle muur, wat is 'een andere ruimte' en wat niet.

Het is dus niet : 'normaal moet je dat zelf doen'.
 
Lid geworden
10 jul 2020
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Zou veel ook niet afhangen van de goodwill van de uitvoerende technieker ? Ik weet nu in mijn geval dat het niet zomaar dadelijk vanuit de keldermuur naar buiten is , of moet ik dit op voorhand even meedelen ? Iemand die dit niet weet moeten ze dan toch ook de muurdoorvoer maken of zie ik dit verkeerd ? ( bij bestaande woning ) mits eventuele meerkost van tweede boring , extra werkzaamheden eventueel ? Mvg
 

Koenraad123

Actief Lid
Lid geworden
18 feb 2020
Berichten
178
Waarderingsscore
93
Punten
28
Zou veel ook niet afhangen van de goodwill van de uitvoerende technieker ? Ik weet nu in mijn geval dat het niet zomaar dadelijk vanuit de keldermuur naar buiten is , of moet ik dit op voorhand even meedelen ? Iemand die dit niet weet moeten ze dan toch ook de muurdoorvoer maken of zie ik dit verkeerd ? ( bij bestaande woning ) mits eventuele meerkost van tweede boring , extra werkzaamheden eventueel ? Mvg
Daar zou ik niet op rekenen Raf. Die mensen hebben ook hun planning, staan onder druk en vaak is dit in onderaanneming. Er is wel iemand van Fluvius bij die de zaken controleert, maar ze voeren uit zoals ze dit moeten doen. Daarom heb ik eerst iemand gevraagd: lag er wel gas in de straat aan mijn kant, zonder ik vanalles moet betalen om die leiding te leggen. Bovendien had ik een vraag of dit in de kelder mocht (plafond was wat lagere dan voorgeschreven): dat mocht, verluchting was ook goed, maar de oude stookolieketel moest wel weg (dat was geen probleem, dat was voorzien). En ik wou eerst een offerte alvorens de voortuin op te breken: stel dat dit duizenden euro's had geweest, ja dan had ik voor een warmtepomp gekozen.
Moest ik van jou zijn, toch eens goed bevragen want die mensen gaan niet verder willen werken vrees ik. Is toch wel wat werk hoor, bij mij zijn ze een halve dag bezig geweest. Dat lassen, testen, meter plaatsen, muurdoorvoer wat niet vlot verliep enzovoorts.
 

bir

Actief Lid
Lid geworden
7 dec 2018
Berichten
199
Waarderingsscore
32
Punten
28
@Koenraad123 , ik vermoed dat jij zonnepanelen hebt ? indien ja, kon je dan die digitale meter niet weigeren ?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
@Koenraad123 , ik vermoed dat jij zonnepanelen hebt ? indien ja, kon je dan die digitale meter niet weigeren ?
Dit kan zeker nog

Normaal tot 2025

Kans is wel dat je bord al aangepast wordt naar een 25d60 kast

Je kan vragen je analoge meter te behouden
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan