Nieuwbouw zonnewering: boom, of toch screens?

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
9
Punten
8
Dag allen,

Wij werken momenteel onze ruwbouwplannen af en staan daarbij voor volgende keuze, waarbij we graag jullie advies / ervaringen hadden gevraagd. Ik heb al wat oude topics doornomen, maar onze situatie lijkt net iets anders te zijn.

Onze woning is voorzien van grote glaspartijen richting het zuid-zuidwesten en het oosten. De woning wordt voorzien van passieve, geothermische koeling en zonnewerend glas (g-factor 0.28).

De ramen op het zuid-zuidwesten (niv.0) bevinden zich in een soort open patio waar een boom in geplaatst zal worden:
Patio.jpg

De ramen zijn momenteel tot plafond gerekend, maar bij het voorzien van screens zouden deze verlaagd moeten worden (wat esthetisch minder mooi is, vooral langs buitengevel).

Volgens de EPB-studie is het theoretisch niet nodig om screens te voorzien; de passieve koeling en zonnewerende beglazing houdt de theoretische kans op overhitting voldoende laag.

Comfortgewijs is natuurlijke een andere vraag:
  1. Zouden jullie screens voorzien op het (zuid)westen, ondanks de natuurlijke zonnewering door de voorziene boom?
  2. Zouden jullie screens voorzien op het oosten, ondanks het reeds aanwezige zonnewerend glas en de passieve koeling?

Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie bewust niet voor screens hebben gekozen? Alle inzichtigen (ook mét screens) zijn meer dan welkom. Bedankt!

Ik heb overal screens geplaatst en die doen hun werk goed, maar in de zomer kan het toch te warm worden! Ik zou u aanraden om zeker screens te plaatsen!
Moest niet maar we hebben er toch voor gekozen om 12 meter glas achteraan van screens te voorzien.
Bedankt om jullie ervaringen te delen! Begrijp ik uit de reacties goed dat het hier gaat om screens op het zuiden? Hebben jullie ook gekozen voor screens op het oosten, indien van toepassing?

Ik heb gekozen voor screens overal, behalve op het oosten omdat het eigenlijk een beetje NO is en dus heel weinig van invloed… ... dacht ik.

Begin volgend jaar laat ik daar ook screens plaatsen!

Dat zonnewering glas is ook zo een grap van deze architect?
hoe heb je deze gekozen?
Even mijzelf corrigeren: er wordt driedubbele beglazing voorzien met lage U-waarde. Ik dacht dat dit als "zonwerend glas" werd benoemd, maar na wat opzoekwerk blijkt dat die term gebruikt wordt voor glas met een laagje. Dat is dus niet wat er voorzien wordt.

De architect heeft hier ook niets mee te maken. Dit is wat er aanbevolen wordt door de EPB studie, en in theorie dus voldoende is om overhitting te voorkomen. De vraag is nu of dat in de praktijk ook voldoende is, zonder screens.

Laatst bewerkt:
Begrijp ik uit de reacties goed dat het hier gaat om screens op het zuiden? Hebben jullie ook gekozen voor screens op het oosten, indien van toepassing?
Mijn vorige nieuwbouwwoning uit 2013 was zeer goed geïsoleerd. Voor die tijd toch, nu is dat de norm. Die woning was een rijwoning en had enkel ramen op het oosten en westen. Door budgettaire afwegingen hadden we niet gekozen voor screens, maar het eerste jaar werd het in de zomer binnen gemakkelijk 30 graden en meer. Wel, het tweede jaar hebben we screens laten plaatsen… Dus screens op het oosten? Gewoon doen.

hoe heb je deze gekozen?
Even mijzelf corrigeren: er wordt driedubbele beglazing voorzien met lage U-waarde. Ik dacht dat dit als "zonwerend glas" werd benoemd, maar na wat opzoekwerk blijkt dat die term gebruikt wordt voor glas met een laagje. Dat is dus niet wat er voorzien wordt.

De architect heeft hier ook niets mee te maken. Dit is wat er aanbeloven wordt door de EPB studie, en in theorie dus voldoende is om overhitting te voorkomen. De vraag is nu of dat in de praktijk ook voldoende is, zonder screens.
Neen, uiteraard niet, lees alle verhalen hierboven maar.

Hier hetzelfde advies gek van architect en EPB, en toch screens geplaatst. Met de passieve koeling erbij houden we het doenbaar tijdens een hittegolf, maar verwacht geen 21° bij 35° buitentemperatuur. Dat kan enkel airco.

Denk er aan dat de U-waarde van het glas misleidend kan zijn:

Je hebt de U-w waarde nodig(w voor window).

De U-w waarde is het totaal van het glas(U-g) de profielen (U-f) en de afstandhouders.

Indien je slechte profielen hebt, dan is glas met u-g waarde van 0,5 weggegooid geld!

Kies dus voor een goed profiel(7 kamers of zo) en warm edge afstandhouders.

Bij mij was een U-g waarde van ongeveer 0,9 de beste prijs/kwaliteit.

Onze epb gaf een oververhitting van 13 ofzo, dus quasi nul. 1 week 30° buiten en dan hebben we toch 2 weken lang een aangename 28° binnen.

Wij hebben dus airco geplaatst.
Zonder screen op zuiden zou het een ramp zijn, al is het maar de zon die binnen schijnt en te fel is.
Op het oosten hier ook een kleine screen, is vaak dicht.

Spijt van geen screen op NW, want daar schijnt 's avonds lang veel zon binnen, dan draaien de airco's altijd een uur wat harder.

Denk er aan dat de U-waarde van het glas misleidend kan zijn:

Je hebt de U-w waarde nodig(w voor window).

De U-w waarde is het totaal van het glas(U-g) de profielen (U-f) en de afstandhouders.

Indien je slechte profielen hebt, dan is glas met u-g waarde van 0,5 weggegooid geld!

Kies dus voor een goed profiel(7 kamers of zo) en warm edge afstandhouders.

Bij mij was een U-g waarde van ongeveer 0,9 de beste prijs/kwaliteit.
Hout ipv kunststof, nog beter

De ervaringen die ik heb met grote ramen op het zuiden, is dat ze allemaal binnen serieus opwarmen. Passieve koeling kan die enorme opwarming door de grote opp ook niet aan.. meesten hebben screens en allemaal (de geen die ik ken) airco. Het voordeel van geo valt dan ook deels weg.

Zelf 80% ramen op het noorden. En daar ben ik heel blij om.

hoe heb je deze gekozen?

De architect heeft hier ook niets mee te maken. Dit is wat er aanbevolen wordt door de EPB studie, en in theorie dus voldoende is om overhitting te voorkomen. De vraag is nu of dat in de praktijk ook voldoende is, zonder screens.
Iedereen die in het vak zit weet dat 3 voudig glas net oververhitting in de hand werkt door een infra-rood effect . Deze "expert" EPC deskundige weet dat dus duidelijk niet.

De ervaringen die ik heb met grote ramen op het zuiden, is dat ze allemaal binnen serieus opwarmen. Passieve koeling kan die enorme opwarming door de grote opp ook niet aan.. meesten hebben screens en allemaal (de geen die ik ken) airco. Het voordeel van geo valt dan ook deels weg.

Zelf 80% ramen op het noorden. En daar ben ik heel blij om.
Hier pal op zuiden, zonder airco maar enkel de combo screens + passieve koeling. Is perfect te doen.

Antwoord op een andere vraag: oosten is onze buur van hob dus niet van toepassing.

Onze woning heeft zeer veel grote ramen op het zuiden en westen, minder op het oosten.
Deze zomer de temperatuur in de woning perfect onder controle kunnen houden door koeling via de vloer.
Dit was enkel mogelijk wanneer de de screens naar benden deden, wanneer we dit niet deden steeg de temperatuur onmiddelijk en zeer snel !
bij nieuwbouw raad ik iedereen aan voor screens te plaatsen, het is een kost maar een zaligheid bij veel zon !
Zelf in het voor en najaar gebruiken we deze.
Passieve koeling is geen wondermiddel maar wel in combinatie met screens, dat is in mijn ogen een winning combo !
Wij hebben op alle ramen sceens of rolluiken behalve noorden niet.
Persoonlijk advies zeker screens plaatsen, die ziet zeer veel nieuwbouwen waar er achteraf (opbouw) screens geplaatst worden (gemiste kans voor ze mooi in de bouwen).

Onze woning heeft zeer veel grote ramen op het zuiden en westen, minder op het oosten.
Deze zomer de temperatuur in de woning perfect onder controle kunnen houden door koeling via de vloer.
Dit was enkel mogelijk wanneer de de screens naar benden deden, wanneer we dit niet deden steeg de temperatuur onmiddelijk en zeer snel !
bij nieuwbouw raad ik iedereen aan voor screens te plaatsen, het is een kost maar een zaligheid bij veel zon !
Passieve koeling is geen wondermiddel maar wel in combinatie met screens, dat is in mijn ogen een winning combo !
Persoonlijk advies zeker screens plaatsen, die ziet zeer veel nieuwbouwen waar er achteraf (opbouw) screens geplaatst worden (gemiste kans voor ze mooi in de bouwen).
Bedankt om je ervaring te delen! Je spreekt over dat je deze in het voor- en najaar ook gebruikt: hebben jullie ook driedubbel glas met lage U-waarde (lage g-factor)? Ben benieuwd of dergelijk glas wel voldoende is om in voor- en najaar de screens omhoog te kunnen laten.

Bedankt om je ervaring te delen! Je spreekt over dat je deze in het voor- en najaar ook gebruikt: hebben jullie ook driedubbel glas met lage U-waarde (lage g-factor)? Ben benieuwd of dergelijk glas wel voldoende is om in voor- en najaar de screens omhoog te kunnen laten.
We hebben 3 voudig glas, wel 18m glas op het zuiden van 3m hoog (enkel gelijkvloers).
Voorbeeld gisteren was het een zonnige dag, zon zat laag, rond 15h was het 25°C binnen (zonder verwarming aan).

Voor en najaar is het zeer aangenaam dat je de woning gratis kan opwarmen met de zon.
Wanneer het voldoende warm is, is het ook fijn te kunnen ingrijpen -> screens naar benden en de opwarming is weg.

In de zomermaanden -> screens vanaf s'ochtends tot s'avonds toe, komt nog warmte binnen in de woning maar beperkt, dit vang je op de passieve koeling en je woning blijft koel en je kan zelf de temperatuur laten dalen.
Deze zomer was het bij ons nooit boven de 22°C, en de koeling werkte enkel overdag (energie zonnepanelen).
In de zomermaanden is het niet te doen zonder screens ! passieve koeling is niet opgewassen tegen deze warmte.

niet te doen denk ik zonder screens.
3dubbel glas met goede u waarde doen niets af tegen zonnestraling dat binnenschijnt.
spijtig dat er geen overkapping is voorzien met zoveel glas op het zuiden. heel de zomer screens dicht aan uw tuinkant is ook niet fijn.
kwa opbouwhoogte van screens bij kamerhoge ramen: dat is volgens mij geen probleem met opbouwscreens, dat zit gewoon bovenaan uw raam aan de buitenkant en valt niet eens erg op. de bak ziet er hetzelfde uit als een dik raamprofiel en steekt niet eens voorbij de gevelsteen uit

doe gewoon dat zonwerend glas weg en neem gewoon drievoudig glas (g-waarde 0,5 of hoger) en neem screens. In de zomer hou je met alleen zonwerend glas de zonnewarmte toch niet buiten, maar je houdt die in de winter daarmee ook buiten terwijl zonnewarmte dan net wonderen kan doen).
Verwar trouwens de Ug (maat voor isolatiegraad van het glas) niet met g-waarde (of ZTA).

doe gewoon dat zonwerend glas weg en neem gewoon drievoudig glas (g-waarde 0,5 of hoger) en neem screens. In de zomer hou je met alleen zonwerend glas de zonnewarmte toch niet buiten, maar je houdt die in de winter daarmee ook buiten terwijl zonnewarmte dan net wonderen kan doen).
Verwar trouwens de Ug (maat voor isolatiegraad van het glas) niet met g-waarde (of ZTA).
En wat zou je doen met een groot raam op het westen waar er geen screens geplaatst kunnen worden? Is zonwerend glas daar wel een optie?

Jm188 zei:”heel de zomer screens dicht aan uw tuinkant is ook niet fijn.”

Je kan door de meeste screens kijken, het is een beetje zoals een zonnebril: De tuin is perfect zichtbaar en je hebt geen last van de zon!

Enkel in uitzonderlijke gevallen wordt een niet doorzichthaar screen geplaatst, voor een slaapkamerraam bijvoorbeeld.

spijtig dat er geen overkapping is voorzien met zoveel glas op het zuiden.
kwa opbouwhoogte van screens bij kamerhoge ramen: dat is volgens mij geen probleem met opbouwscreens, dat zit gewoon bovenaan uw raam aan de buitenkant
overkapping in combinatie met plafondhoge ramen (waarbij je 0 tot 5cm raamkader ziet) is haast onmogelijk zonder vals plafond (zoals eerder in dit topic vermeld). Tenzij je een uitsparing kunt maken in de beton speciaal voor de screenbak, maar dit zou me toch straf lijken: die oversteken kragen uit en wegen heel veel. Bij houtskelet en crepi gevel zie ik het nog gebeuren, maar daar heb je sowieso een gyproc plafond.

Je kan door de meeste screens kijken, het is een beetje zoals een zonnebril: De tuin is perfect zichtbaar en je hebt geen last van de zon!
dit kan je zelf kiezen als je de screens bestelt, zie stap 2 op deze link.

En wat zou je doen met een groot raam op het westen waar er geen screens geplaatst kunnen worden? Is zonwerend glas daar wel een optie?
Nee.
Ik begrijp eigenlijk gewoon niet waarom architecten niet wijzen op de noodzaak van externe zonwering (kunnen screens zijn, maar ook beplanting bv) op die kant want je kan daar nog geweldig veel zonnewarmte binnen krijgen en dat kan er net voor zorgen dat de oververhittingsdrempel overschreden wordt..

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan