Nieuwbouw zonnewering: boom, of toch screens?

Maiskolf

Nieuw Lid
Lid geworden
8 nov 2022
Waarderingsscore
9
Punten
8
Dag allen,

Wij werken momenteel onze ruwbouwplannen af en staan daarbij voor volgende keuze, waarbij we graag jullie advies / ervaringen hadden gevraagd. Ik heb al wat oude topics doornomen, maar onze situatie lijkt net iets anders te zijn.

Onze woning is voorzien van grote glaspartijen richting het zuid-zuidwesten en het oosten. De woning wordt voorzien van passieve, geothermische koeling en zonnewerend glas (g-factor 0.28).

De ramen op het zuid-zuidwesten (niv.0) bevinden zich in een soort open patio waar een boom in geplaatst zal worden:
Patio.jpg

De ramen zijn momenteel tot plafond gerekend, maar bij het voorzien van screens zouden deze verlaagd moeten worden (wat esthetisch minder mooi is, vooral langs buitengevel).

Volgens de EPB-studie is het theoretisch niet nodig om screens te voorzien; de passieve koeling en zonnewerende beglazing houdt de theoretische kans op overhitting voldoende laag.

Comfortgewijs is natuurlijke een andere vraag:
  1. Zouden jullie screens voorzien op het (zuid)westen, ondanks de natuurlijke zonnewering door de voorziene boom?
  2. Zouden jullie screens voorzien op het oosten, ondanks het reeds aanwezige zonnewerend glas en de passieve koeling?

Zijn er mensen die in een gelijkaardige situatie bewust niet voor screens hebben gekozen? Alle inzichtigen (ook mét screens) zijn meer dan welkom. Bedankt!

Wij hebben ramen op het noord-westen waar we enkele bomen hebben staan. Paar kleinere van de buren en een grotere van onszelf. Er zit zonwerend glas in. In de zomer schijnt de late avondzon wel eens binnen en dan warmt het hier serieus op!

Ergens spijt dat we daar geen screens hebben zitten. We hopen dat de bomen snel groeien en voor meer schaduw gaan zorgen de komende jaren

Screens langs binnen of buiten ?

Wij hebben ramen op het noord-westen waar we enkele bomen hebben staan. Paar kleinere van de buren en een grotere van onszelf. Er zit zonwerend glas in. In de zomer schijnt de late avondzon wel eens binnen en dan warmt het hier serieus op!

Ergens spijt dat we daar geen screens hebben zitten. We hopen dat de bomen snel groeien en voor meer schaduw gaan zorgen de komende jaren
Bedankt om je ervaring te delen. Hebben jullie ook passieve koeling die de opwarming (deels) tegen gaat? Ook een goed punt wat je zegt over die bomen: de eerste jaren hebben we daar waarschijnlijk niet zo veel aan...
Screens langs binnen of buiten ?
Buitenkant, echt als zonnewering bedoeld.

De ramen zijn momenteel tot plafond gerekend, maar bij het voorzien van screens zouden deze verlaagd moeten worden (wat esthetisch minder mooi is, vooral langs buitengevel).
Screen kan perfect met plafond hoge ramen.
Wie heeft het argument gegeven dat de ramen dan lager moeten?

Onze architect (die ook de aanbesteding doet en opvolgt) gaf dit aan. De technische aspecten ken ik er niet van, maar er zal wel een goede reden achter zitten...

Bedankt om je ervaring te delen. Hebben jullie ook passieve koeling die de opwarming (deels) tegen gaat?
Als je met passieve koeling de ventilatie bedoelt dan hebben we dat ja. Maar dat effect is echt zeer minimaal!

Bedankt om je ervaring te delen. Hebben jullie ook passieve koeling die de opwarming (deels) tegen gaat?
Als je met passieve koeling de ventilatie bedoelt dan hebben we dat ja. Maar dat effect is echt zeer minimaal!
Ik doelde op een geothermische warmtepomp die het water van de vloerverwarming door de grondboringen stuurt en daarmee de vloer afkoelt. De EPB verslaggever gaf aan dat dit een noemenswaardig effect heeft en dat dit de (theoretische) overhitting enorm drukt, maar ben toch benieuwd naar wat dat in de praktijk geeft als er ondertussen een hete zon op je ramen staat...

los van de koeling zelf, is het niet beter voor de geothermische bron op temperatuur te houden dat je er in de zomer warmte in steekt?

Wij hebben 2 ramen op ZW, geen zonnewerend glas, wel passieve koeling via geothermie.

EPB gaf hetzelfde advies: theoretisch gezien geen screen nodig. Architect bevestigde dat een screen niet nodig was.

Wat de passieve koeling doet is de vloer koel houden, zodat die na zonsondergang geen warmte meer afgeeft. Hierdoor zakt de temperatuur wel weer snel in de kamer eens de warme lucht eruit is. Maar als de zon schijnt is de kamer te heet om in te verblijven.

Wij hebben achteraf een buitenscreen laten plaatsen die het probleem vermijdt. Onze ramen zijn ook kamerhoog. Wij hadden langs buiten 10cm profiel onder de dakrand voorzien, waar de buitenscreen nu op gemonteerd staat.

Wij hebben ook een boom, maar zoals hierboven vermeld heb je daar bij een jonge boom de eerste jaren weinig aan

Mijn advies: plaats nu een screen indien budget, of voorzeker je van een optie om later te kunnen bijplaatsen

Laatst bewerkt:
met vals plafond dan vermoed ik? die screenbak moet ergens in verdwijnen en als er vlak boven beton zit... Mijn plaatser wou alvast 16cm vrije ruimte hebben boven het glas. Ik vermoed dat ze het wel in de spouw zouden kunnen schuiven, maar blijft iets lastig niet? Met oversteek sowieso onmogelijk omdat de beton doorloopt.

Misschien meer opties met HSB.

met vals plafond dan vermoed ik? die screenbak moet ergens in verdwijnen en als er vlak boven beton zit... Mijn plaatser wou alvast 16cm vrije ruimte hebben boven het glas. Ik vermoed dat ze het wel in de spouw zouden kunnen schuiven, maar blijft iets lastig niet? Met oversteek sowieso onmogelijk omdat de beton doorloopt.

Misschien meer opties met HSB.
Zelfs al uitgevoerd met zichtbaar blijvende beton. Als er een oversteek zit is het idd een ander verhaal.
Zolang er genoeg plaats is in de spouw kan de kast daarin. De dag van vandaag wordt er meestal en zeker bij nieuwbouw met buitenrevisie gewerkt waardoor de kast langs de binnenzijde niet toegankelijk moet zijn. Desgewenst kan de screenkast met een dunne isolatie voorzien worden (gelijkaardig zoals in vliegtuigen bv.)

Qua plaatsing is het altijd handiger om het raam er recht in te plaatsen, echter om de kast in de spouw te krijgen heb je niet heel veel extra ruimte nodig. We hebben dit zelfs al gedaan met buiten jaloezieën deze hadden een kast van 120 x 280mm en we hadden 25 a 30mm speling, met een beetje moeite gaat er nogal veel.

Passieve koeling met geothermische warmtepomp is een zaligheid maar je mag er geen wonderen van verwachten als je dit niet combineert met een andere manier om de zon buiten te houden. Bij dagen met hoge temperaturen en veel zonuren zijn bij ons de screens dicht, anders krijgt de passieve koeling dit niet getrokken.

Passieve koeling met geothermische warmtepomp is een zaligheid maar je mag er geen wonderen van verwachten als je dit niet combineert met een andere manier om de zon buiten te houden. Bij dagen met hoge temperaturen en veel zonuren zijn bij ons de screens dicht, anders krijgt de passieve koeling dit niet getrokken.
Bedankt om je ervaring te delen! Mag ik vragen op welke kanten jullie wel/geen screens hebben (zuid, oost)? En hebben jullie zonnewerend glas?

Spijtig dat je maar een klein stukje van je plan toont.
Maar wat ik al lees van dit plan :
Heb je alleen last van de avondzon.
Een boom een dakvorm zou dit kunnen oplossen. maar hoe hoog is die carport?
Wat zijn die afmetingen van patio 5x5?
Wat gebruik je als bodem?
Bodembedekker of witte carerasteentjes ? Reflectie
Wat is de hoogte van het bouwwerk?
Want niv o en niv; 1 zegt mij dus niets .
Ik heb hier een niv 0 dat tenopzichte van de grondslag toch nog 50 cm hoger ligt.
Mijn hoogte van gelijkvloers gaat van 2.45 tot 3.80
Niveau 1 is bij mij 3 verschillende niveaus !!

En qua wortelvolume voor dien boom, toch al eens stilstaan wat de verharding wordt van carport en overkapping.

Bedankt om je ervaring te delen! Mag ik vragen op welke kanten jullie wel/geen screens hebben (zuid, oost)? En hebben jullie zonnewerend glas?
Achterkant huis pal op het zuiden, veel glas, niet zonnewerend (mag je ook geen wonderen van verwachten vertelde onze ramenboer) wel 3 dubbel glas. Daar dus overal screens. Voorkant huis op het noorden geen screens

Ik heb overal screens geplaatst en die doen hun werk goed, maar in de zomer kan het toch te warm worden! Ik zou u aanraden om zeker screens te plaatsen!

Mijn redenering destijds was om screens te plaatsen en achteraf te bekijken of ook nog bomen nodig zijn.

Ik heb nu rustig tijd om te bepalen waar exact ik een boom wil.

Onze architect (die ook de aanbesteding doet en opvolgt) gaf dit aan. De technische aspecten ken ik er niet van, maar er zal wel een goede reden achter zitten...
Dat zonnewering glas is ook zo een grap van deze architect?
hoe heb je deze gekozen?

Beste,

Wij zitten in de eindfase van ons project en stonden ook voor de keuze.
Moest niet maar we hebben er toch voor gekozen om 12 meter glas achteraan van screens te voorzien.

Bij ons is het totaalrenovatie maar de situatie lijkt me verder gelijkend aan uw situatie.

Dar betekende ook dat het glas enkele centimeters lager ging komen maar daar merk je absoluut niks van.

Zeker screens laten plaatsen als jullie de kost kunnen dragen.
Passieve koeling via geothermie is heel mooi maar werkt pas optimaal als men de warmte en zon maximaal kan buiten houden ten alle tijde.

Ik heb hier op het forum eens gelezen dat passieve koeling ongeveer 3°C scheelt.

Zie het dus als een extraatje: Indien het tijdens een hittegolf binnen 35°C is omdat je geen screens hebt, dan zal die 3°C niet veel helpen… . Is het binnen 28°C (met screens) dan zal die 3°C een wereld van verschil zijn!

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan