• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwbouw zonnepanelen + batterij?

Lid geworden
13 mei 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Beste,

Wij zijn bezig met een nieuwbouw en zijn aan het kijken voor zonnepanelen (en een thuisbatterij?).
Nu vragen we ons af of een thuisbatterij wel zijn meerwaarde heeft (kostprijs).
We horen veel verschillende dingen, zoveel mogelijk zonnepanelen leggen zonder batterij, etc..

Iemand die wat tips heeft voor onze situatie?

Situatie:
Nieuwbouw van 2022, inwonen vanaf mei 2023
3N400V
Bewoonbare oppervlakte: 200m² met 2 inwonenden
Geothermische warmtepomp, SCOP 5,77
Ventilatiesysteem D
Vloerverwarming beneden en boven
Geen elektrische wagen (eventueel wel in de toekomst)
Zadeldak Oost-West

Momenteel al 1 offerte ontvangen van:
- 18 panelen 415 wp / merk Jinko
- omvormer 5kw / merk Goodwe
- batterij 5.4kwh + extra module 5.4kwh / merk Goodwe
Prijs incl btw + plaatsing: 17651

Laatst bewerkt:
Ik kan alleen mijn huidige situatie doorgeven... Ik ben sinds mei aan het meten, met de huidige installatie (Oost/west) ongeveer zelfde wp als jij, opbrengst van 7200 kWh op jaarbasis. In deze periode krijg ik mijn batterij van 5kWh af en toe nog vol, groter nooit meer... De voorlopige terugverdientijd van de batterij ligt daar op iets meer dan 13jaar... Die van 10 (die bij jou voorgesteld wordt), zit momenteel op een tvt van 20 jaar... Die ga ik waarschijnlijk met de komende maanden niet terugverdiend krijgen onder de 10 jaar. (maart & april zullen hier nog een duit in het zakje kunnen doen, maar de komende 4 maanden gaan niet veel opleveren).

Ik zou kijken naar meer panelen, grotere omvormer, en een goed teruglevercontract...

Idd, vergeet die batterij momenteel, en leg zo veel panelen als je dak plaats heeft en je kan betalen. Dat gaat veel meer opleveren dan die batterij.

Gho.. het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken.. De aankoop van PV+batterij kan je vaak in jouw krediet mee opnemen en dan kost het je eigenlijk niets extra. Je maandelijkse energiekost ga je wel betalen.
Een (kleine) batterij die ervoor zorgt dat je 's avonds en 's nachts je standaardverbruik (alle toestellen die aanstaan, lichten die branden, etc.) kan voorzien zonder afname, geeft ook een vorm van comfort.

Puur financieel is een batterij pas op lange termijn zinvol.
Vraag altijd 2 offertes: met en zonder batterij, dan kan je eenvoudig vergelijken.

Gho.. het hangt er natuurlijk vanaf wat je wil bereiken.. De aankoop van PV+batterij kan je vaak in jouw krediet mee opnemen en dan kost het je eigenlijk niets extra. Je maandelijkse energiekost ga je wel betalen.
Een (kleine) batterij die ervoor zorgt dat je 's avonds en 's nachts je standaardverbruik (alle toestellen die aanstaan, lichten die branden, etc.) kan voorzien zonder afname, geeft ook een vorm van comfort.

Vraag altijd 2 offertes: met en zonder batterij, dan kan je eenvoudig vergelijken.
Nee, op lange termijn is het niet zinvol. Je krijgt ze niet terugbetaald (20 jaar) voor ze versleten is.

En wat het aan extra comfort geeft.... Mijn was is even proper of die nu draait op zonneenergie bij directe afname, met stroom uit een batterij of met gekochte stroom....
En de lampen branden even mooi.
Als die batterij defect gaat, en je moet een vakman bellen om dat te herstellen of vervangen, dat is het tegengestelde van "comfort".

De voorlopige terugverdientijd van de batterij ligt daar op iets meer dan 13jaar...
Je krijgt ze niet terugbetaald (20 jaar) voor ze versleten is
Kijk, elke situatie is anders en er zijn al heel wat discussies gevoerd over de tvt. Maar die is dus bij iedereen anders.

20 jaar (zoals @Tommie1 zegt) vind ik ook te lang om er aan te beginnen. Maar 13 jaar (zoals @c00kie aangeeft) vind ik dan weer wel de moeite.
Daarom:

Maar 13 jaar (zoals @c00kie aangeeft) vind ik dan weer wel de moeite.
dit is gerekend met het verbruik dat ik uitspaar tussen 19 mei 2022 en vandaag... Dus dat gaat nog zakken.

Of je het nu zo betaalt of in een krediet... Je moet het wel betalen. Dat het maandelijks bedrag niet zo groot gaat zijn, dat klopt. Maar het blijft een meerprijs en op 20j of 25j met intrest is het eindbedrag dat je dan uiteindelijk betaald hebt ook een pak hoger.
Welk comfort heb je ? Alsof je toestellen zonder batterij geen voeding krijgen ..

dit is gerekend met het verbruik dat ik uitspaar tussen 19 mei 2022 en vandaag... Dus dat gaat nog zakken.
13j is toch lang, zeker voor een product waar je uiteindelijk niet van weet wat het nog kan na die jaren..

Hier wordt altijd gesproken van een te lange terugverdientijd, terecht, maar hoe zit het eigenlijk met het ecologisch aspect? Is zo een batterij duurzaam?

Sommige personen kijken verder dan het economisch plaatje en hechten aan duurzaamheid ook een bepaalde waarde.

Gisteren Telefacts gezien: zonnepanelen, windernergie, batterijen (e-car) ... allemaal niet zooo mooi als je het totale plaatje bekijkt. Maar of ik uit puur idealisme dat ga laten en dan maar de volle pot ga betalen voor m'n elektriek ... ?

13j is toch lang, zeker voor een product waar je uiteindelijk niet van weet wat het nog kan na die jaren..
true, voor mij nog te lang... Maar ik heb nog maar 5 maand mijn batterij virtueel kunnen vullen hé... Als ik de komende 7 maand, hetzelfde kan vullen in mijn batterij, dan is het nog 6,5 jaar... en dan wordt het opeens wel interessant natuurlijk...

Ik kan alleen mijn huidige situatie doorgeven... Ik ben sinds mei aan het meten, met de huidige installatie (Oost/west) ongeveer zelfde wp als jij, opbrengst van 7200 kWh op jaarbasis. In deze periode krijg ik mijn batterij van 5kWh af en toe nog vol, groter nooit meer... De voorlopige terugverdientijd van de batterij ligt daar op iets meer dan 13jaar... Die van 10 (die bij jou voorgesteld wordt), zit momenteel op een tvt van 20 jaar... Die ga ik waarschijnlijk met de komende maanden niet terugverdiend krijgen onder de 10 jaar. (maart & april zullen hier nog een duit in het zakje kunnen doen, maar de komende 4 maanden gaan niet veel opleveren).

Ik zou kijken naar meer panelen, grotere omvormer, en een goed teruglevercontract...

Zou het dan de moeite zijn om een aantal zonnepanelen meer te nemen en een kleinere batterij (5kwh).
Of is dit maar een minimaal verschil?

Of toch maar best genoeg zonnepanelen leggen en niets van batterij?

Ik ga nu eerst mijn eigen installatie uitbereiden naar max capaciteit, geen batterij, en dan de oefening opnieuw doen. 3 dingen worden hier gemeten:
1. hoeveel energie wekken de zonnepanelen op
2. hoeveel energie wordt er geimporteerd
3. Hoeveel wordt er geëxporteerd

Dit alles op een tijdlijn van 1u. (heb verschil gemaakt met berekening per minuut, maar dat verschil was verwaarloosbaar klein).

Op die manier vul ik virtueel verschillende groottes van batterijen, en op dit moment komt de 5kWh batterij er het voordeligste uit. (na 5 maanden metingen).

Op basis van wat ik meet & weet, ga ik dan al dan niet een batterij installeren...

13 jaar terugverdientijd... ik vind dat dramatisch slecht.
Je geeft vandaag 10k uit, en het duurt verdomme 13 jaar eer je dat terug bij elkaar gespaard krijgt ... als er ondertussen niks gebeurt...
En die batterij is na 13 jaar geen fluit meer waard, waarschijnlijk kost het geld om ze een paar jaar later te laten verwijderen.

Sommige mensen vergelijken dat met een obligatie aan 6%... het grote verschil is dat je je kapitaal behoudt, en je je centen dan op 13 jaar verdubbelt (wat ook niet zo vet is).

Ik blijf er bij, batterijen zijn momenteel nog veel te duur voor inzet in privé woningen.
Dat gaat wel veranderen als we batterijen kunnen gebruiken die hun eerste leven in een auto gehad hebben. Maar even goed waarschijnlijk dat we als particulier gewoon te veel gaan betalen in verhouding tot een energiebedrijf wat dan ineens 10 MWh gaat installeren.

Nu, een batterij van 5,12kW (BYD HVS 5,12kW) kostte volgens mijn offerte ongeveer 3.800€ BTW inc (zelf te installeren). Dat vond ik nog best een schappelijke prijs.
Als ik dat bij de rest van mijn offerte tel (inc. alle materialen, wel zelfbouw), omvormer SMA STP8.0-3SE40 en 18 panelen AEG 400Wp, dan kom ik iets over de 12.500€ inc. BTW uit.
Persoonlijk vind ik TS zijn offerte vrij hoog (wel geplaatst tegen zelfplaatsting bij mezelf):
- de SMA-omvormer van mijn offerte is dan nog eens ruim dubbel zo duur als de Goodwe
- de panelen van AEG zijn ook opmerkelijk duurder dan de Jinko-panelen (+/- 40€/stuk bij een van de groothandels waar ik prijs heb gevraagd),
- de Goodwe batterij is ook ongeveer 800€ goedkoper (dan BYD-batterij voor mijn opstelling).
Dan spreken we al over een prijsverschil van ruim 3.000€ op enkel het materiaal alleen.

true, voor mij nog te lang... Maar ik heb nog maar 5 maand mijn batterij virtueel kunnen vullen hé... Als ik de komende 7 maand, hetzelfde kan vullen in mijn batterij, dan is het nog 6,5 jaar... en dan wordt het opeens wel interessant natuurlijk...
Klopt, en de prijs van elec moet natuurlijk ook in dezelfde lijn blijven.

Hier wordt altijd gesproken van een te lange terugverdientijd, terecht, maar hoe zit het eigenlijk met het ecologisch aspect? Is zo een batterij duurzaam?

Sommige personen kijken verder dan het economisch plaatje en hechten aan duurzaamheid ook een bepaalde waarde.
Batterijen zijn al wel veel ecologische dan voorheen, beter recycleerbaar etc. Maar blijft natuurlijk een afdruk hebben

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan