Beste Pieter,
Ik heb het niet over het soldeerstadium
Dat het al verder is dan dat is mij ook wel duidelijk.
Waar ik het over heb is, is niet eens zozeer de techniek, als wel de consument zelf.
In feite geef je het zelf ook al aan:
Ook het aanpassen van de basis programmatie kan in vele gevallen door de gebruiker zelf mits wat initiele hulp / opleiding en een basis IT kennis.
Een basale opleiding gaat een ongeinteresseerde gebruiker niet helpen, omdat die maar een beperkte behoefte heeft aan verandering, maar daardoor ook geen enkele behoefte heeft aan het begrijpen van, of analyseren van een verstoring. Die wordt principieel vooral als hinderlijk ervaren.
Vergelijk het met bijvoorbeeld digitaal TV kijken. Deze apparaten zijn voor een boel mensen onnodig gecompliceerd. Voor de jongere generaties helemaal niet natuurlijk.
Dat vertelt ons op zich ook direct dat dit een kwestie van tijd is voor domotica goed ingeburgerd raakt. Dit is het overigens nog lang niet. Verre van zelf.
De oplossingsgerichte willekeurige tiener gaat bij uitgevallen verlichting op dit moment als eerste op zoek naar de meterkast om te zien of er een zekering uitgevallen is. En deze weer inschakelen. (Voorbeeld is inhoudelijk niet relevant, het gaat puur als voorbeeld.)
Hoe zit dat bij domotica? Omdat ik bekend ben met Loxone kan ik ook andere systemen bedienen?
Bedenk ook goed dat je het hier hebt over nuts-voorzieningen. Die moeten er gewoon zijn, en voor iedereen te begrijpen zijn. Intuitief gedrag en beheer zijn dus essentieel voor grootschalige acceptatie.
Omdat ik al die factoren onvoldoende zie, is het MIJN mening, dat het momenteel nog weggelegd is voor early adopters, en een vrij hoog hobby-gehalte heeft. En net als bij alle producten gericht op early adopters is hier een goede marge te halen in de verkoop, dus ik begrijp ook wel waarom dit gepusht wordt. Is ook heel belangrijk om tot een bredere acceptatie te komen.
Allemaal heel begrijpelijk dus, maar het verandert niets aan mijn perceptie.
pieterke;1973499 wrote:
aartwessels;1973170 wrote:
Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de gemiddelde domotica-installatie een behoorlijk hoog hobby-gehalte heeft, en niet zomaar overgedragen kan worden aan een leek. Zeker het beheer niet.
Zolang dat punt nog niet bereikt is blijft het voor mijn gevoel pionieren. Heel belangrijk overigens. Zonder deze pioniers kom je ook niet verder vooruit.
Beste Aart,
Ik denk dat we dit soldeer en knutsel stadium ondertussen wel voorbij zijn. De meeste pakketten van de gerenommeerde fabrikanten kunnen perfect worden afgestemd op de zowel kleinere als grotere gebruikers met tegenwoordig een feilloos werkend resultaat. Uiteraard kan je bij de ene verder gaan als bij de andere maar het is aan de installateur om u hierin verder te helpen. Ook het aanpassen van de basis programmatie kan in vele gevallen door de gebruiker zelf mits wat initiele hulp / opleiding en een basis IT kennis.
grtn
pieter