Nieuwbouw --> vochtinsijpeling :-(

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag allen,

wij wonen nu een klein jaar in onze nieuwbouw. Een dik jaar geleden, toen ik de vloerisolatie aan het plaatsen was, merkte ik dat de waterdichtheid langs de achterzijde van de arduindorpels gebrekkig was uitgevoerd. Er was een gat waardoor ik gewoon van binnen naar buiten kon kijken. En dit bij alle zijkanten van de dorpels.

Half in paniek naar de architecht gebeld. De ruwbouwaannemer is daarop gekomen om dit 'op te lossen'. Dit werd gedaan:

- aanbrengen vloeibare rubbercoating (zo een netje met teer) langs binnen

- bijkomende waterdichting langs  buiten (type PEC 3000) ter hoogte van arduindorpel en ondergronds metselwerk

- aansluiting zijkant arduindorpel en gevelsteen werd elastisch afgedicht

Ik heb hier altijd een beetje mijn twijfels bij gehad, maar de architect zei dat alles zeker opgelost was nu. Ik heb het toch laten opnemen in het PV van oplevering.

Nu wonen we hier een jaar en merken we dat de voegen van onze vloer donker worden. Zowat overal, maar toch vooral dicht bij de ramen/deuren. Dus waar die herstellingswerken die ik hierboven opsomde, werden gedaan. De vloerder komt volgende week met de vertegenwoordiger van het voegsel, maar volgens mij ligt daar het probleem niet. De architect blijft beweren dat het niet kan liggen aan de ruwbouw. Maar ik begin meer en meer daaraan te twijfelen (en in paniek te schieten, als ik eraan denk).

Vandaar mijn vragen:

- stel dat we effectief met vochtinsijpeling zitten, onder de vloer. Wat zijn daarvan de gevolgen op termijn? Kun je dit gewoon zo laten, of wordt dit desastreus na verloop van tijd? En zoja, op welke manier?

- stel dat dit effectief het probleem is...hoe los je dit bouwkundig dit op? valt het uberhaupt nog op te lossen of is de enige oplossing huis afbreken en opnieuw bouwen, bij wijze van spreken

- stel dat dit effectief het probleem is...wat is dan de procedure? Wie bel ik? Hoe zet ik alles in gang? De architect/aannemer bellen en vragen om het op te lossen, uiteraard op hun kosten? Lijkt me te gemakkelijk? Al is het maar omdat er vanalles zal moeten uitgebroken worden?

De 'paniek' wordt met de dag groter, niet in het minst bij mijn vrouw. Ergens hoop ik nog altijd dat het aan de vloerder ligt die iets verkeerd gedaan heeft met het voegsel, maar hij komt dus volgende week langs maar hij gaf al mee dat hij absoluut niet kan weten wat het is, want hij gebruikt al heel zijn leven hetzelfde voegsel dus heeft er absoluut geen verklaring voor.

Alvast bedankt voor jullie insteken!

beste groeten

Dries

ps in bijlage foto's van de voegen
voegen_1.jpg

Bijlagen

• voegen_1.jpg
    voegen_1.jpg
    811 KB · Weergaven: 1
  • voegen_2.jpg
    voegen_2.jpg
    820,6 KB · Weergaven: 2
  • voegen_3.jpg
    voegen_3.jpg
    778,9 KB · Weergaven: 2
  • voegen_4.jpg
    voegen_4.jpg
    722,2 KB · Weergaven: 2

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.213
Punten
113
Tussen de ruwbouw ligt wellicht een grotendeels waterdichte gespoten pur, waarop een waterdichte plastiekfolie ligt, van de ruwbouw afgescheiden door een grotendeels waterdichte randisolatie van 1cm, waarop dan jouw chape ligt.

Om dus water tot in de voegen van de vloer te krijgen langs die weg moet de ruwbouwkuip gevuld zijn als een zwembad.

Hoogst onwaarschijnlijk.

Er komt best eerst eens iemand met een deftige vochtmeter langs om de voegen op vocht te controleren.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Dag DIY

bedankt voor je (hoopgevende) reactie.

De vloerder ging een vochtmeter mee hebben.

Even afwachten dus.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Onze vloerder is gisteren langsgeweest, met zijn vochtmeter.

Er werd - zoals verwacht - vocht gemeten op de plaatsen waar de voegen donker zijn. De meter ging op meerdere plaatsen in het rood.

De plaatsen waar het probleem het felst opduikt, is altijd nabij de gevel/ramen/deuren. Kortom: nabij de plaatsen waar de ruwbouwers gebrekkig gedicht hebben (zie beginpost).

De vaststellingen werden gemaild naar de architect die terugmailde dat hij 'de metsers ook zal inlichten'. Waardoor dus blijkt dat hij ook in die richting denkt.

De architect zit momenteel in het buitenland, dus ik wacht zijn reactie af, maar ondertussen vragen wij ons wat wij moeten doen. Reeds iemand in gebreke stellen? En zoja, wie? Zolang je niet zeker weet bij wie de fout ligt, kun je toch ook niemand in gebreke stellen? Of direct een advocaat raadplegen? Sommige collega's op het werk maken mij al zot :s

Ik regel ook liefst alles onderling, maar ik weet ondertussen ook dat je voor jezelf moet opkomen en de rechten die je hebt goed in de gaten moet houden. De relatie met de ruwbouwers was sowieso al niet 100 % tijdens de bouw, dus ik vrees voor een constructieve samenwerking. Ik wil het wel proberen, maar een gebrekestelling hoeft dit niet in de weg te staan, het is gewoon kwestie van jezelf in te dekken. Pff, ik weet het niet meer, nooit gedacht dat we in zo'n situatie gingen belanden.

Stefaan Van Slycken

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2017
Waarderingsscore
1.010
Punten
113
Op het technische gebied kan ik je weinig helpen, maar vooral: niet panikeren, je hoeft nog geen advocaat te nemen, zeker als je architect ook nog betrokken is bij het zoeken naar een oplossing. Hou wel voor jezelf alvast een dossiertje bij (digitaal of op papier) met de data en inhoud van de mails/telefoongesprekken/allerhande communicatie.

Ingebrekestelling, advocaat, dagvaarding... dat is pas aan de orde als het vinden van de oorzaak van het probleem een expertise vraagt (wie zal die betalen?) en als de aannemer(s) die verantwoordelijk zijn dit niet in orde willen maken.

Zo lang je architect reageert en het niet op de lange baan schuift moet je nog niet panikeren...

Het verwondert mij wel dat dan alle dorpels slecht afgedicht zouden zijn...

Lid geworden
6 sep 2015
Waarderingsscore
3
Punten
0
heb je geen ABR polis afgesloten voor de bouwwerken?
Dan moet je dit bij hun aankaarten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
4.576
Punten
113
...
Nu wonen we hier een jaar en merken we dat de voegen van onze vloer donker worden. Zowat overal, maar toch vooral dicht bij de ramen/deuren....

Wat is de opbouw van de vloer?

Is de wachtperiode tussen vloeren en voegen gerespecteerd ?

Ik hoor dat het fenomeen overal manifesteerd. Ik moest dadelijk denken aan een tegelvloer die te snel is opgevoegd zodat het aanmaakwater uit de chape /mortelbed/lijmbed niet voldoende is kunnen uitzweten.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Als dat het probleem zou zijn, is dat dan niet iets wat op termijn zichzelf oplost?

Maar de wachttijd werd gerespecteerd...

vloeropbouw:

chape-vloerisolatieplaten-vloerverwarmingsbuizen met  daarop zand-en-mortelbed met daarin de keramische tegels

Wat ons ook opvalt is dat ook de opstaande voegen tussen de plinten verdonkeren. Ons doembeeld is dan ook vocht dat in de muren zal trekken.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
38
werk via je (verplichte) verzekering " storm en waterschade"

want dit is uiteindelijk water schade en die is in de polis opgenomen

de verzekering zal dan wel bekijken bij wie ze hun geld gaan terug halen en dat gaan ze zeker doen (zij kennen hun weg en hebben hordes advocaten) en jij zit dan al financieel uit de wind en moet de financiele discussies met aannemers, architect,.. niet voeren

zeker ergens een foute constructie, zelfs al is er "te snel " gewerkt door de vloerder, vocht vermeerderd niet met de tijd maar verminderd, en blijkbaar was het vocht eerst niet aanwezig en nu wel

verantwoordelijk? in eerste plaast je architect, hij had de foute cosntructie  moeten constateren tijdens de opbouw, denk dat hij daarom ook goed meewerkt nu :) (maar dan moet hij wel werfbezoeken doen natuurlijk) 

oplossing?? zal een hele discussie en zoektocht worden (en geld kosten)

Enk

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 mrt 2011
Waarderingsscore
399
Punten
83
11221 zei:
heb je geen ABR polis afgesloten voor de bouwwerken? Dan moet je dit bij hun aankaarten.

???

Slecht/niet aangebrachte waterkering kan hiervoor zorgen.

Wat DIY zegt over de hoeveelheid water klopt niet.  Door capilariteit kan je dat al veel sneller zien voor heel uwe huis onder water staat.

Ik vrees, nu ja vrees, dat ze toch op minstens 1 plaats (neem de plek waar het probleem zich maximaal stelt) "destructief" onderzoek gaan moeten doen. Als ze dat omzichtig aanpakken valt dat allemaal wel mee. Laat u niet paaien door 'injecties' en wat nog allemaal van dien aard.

jan 007

Zeer Actief lid
Lid geworden
16 nov 2018
Waarderingsscore
12
Punten
38
en oorzaak? kan van alles zijn, grondvocht,  insijpeling langs de muren/ramen, lek in leidingen (vvw of waterleiding), lek dakgoot, lek dak, riolering/afvoer lek, water van opperlakte (bv parking) dat binnenloopt in/onder/tussen  de woning...  ga je moet proberen uitzoeken 

start met vvw en waterleiding (op druk zetten en kijk of de druk verlaagt met de tijd) kan je meten zonder breekwerken

afvoer kan je met camera laten inspecteren

dakgoot kan je visueel nakijken (dak ook)

bekijk ook eens hoe hoog je grondwater zit buiten

mss mogelijk waar de vloerder een tegel verwijderd een gaatje te boren en dieper onder de vloer te inspeteren (opletten voor je vvw en andere leidingen) 

succes 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.213
Punten
113
Capilariteit doorheen isolatieplaten en randisolatie? Dat zal dan afhangen van het soort isolatie wellicht.

Dat het zich vooral voordoet rond de hoeken van lage raam- en deurdorpels is dan weer in het voordeel van jouw these. Ik had begrepen dat het maar op 1 plek was, maar blijkbaar is het op meerdere plekken en zet het zich nu door naar de plinten ook.

Maar om langs die weg te komen en zo opvallend en zonder uit te drogen moet er toch heel veel water in die hoeken komen... (tenzij de dorpels naar binnen afwateren?)

Het kan natuurlijk ook van hoger komen en afgeleid worden door de waterkering boven het raam of ingebouwde waterafleiding in het profiel en dus naar de hoeken... maar op meerdere plekken?

w.g.b.

Zeer Actief lid
Lid geworden
28 okt 2008
Waarderingsscore
83
Punten
48
Knippen en plakken.

"vloeropbouw:

chape-vloerisolatieplaten-vloerverwarmingsbuizen met  daarop zand-en-mortelbed met daarin de keramische tegels"

Voor een beter beeld.  Het moet toch ongeveer zo zijn gemaakt. 

Grond,  plasticfolie isolatie hoe dik ??. Of plasticfolie, beton ?? dik en dan isolatie ?? dik.

Of een kruipruimte, isolatie dik??, beton ?? dik en dan de vloerverwarming. 

Ik haak maar een beetje op je andere bericht in. 

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Eerlijk, ik ken zelfs niets (echt niets) van bouw, dus moet zelf even goed nadenken

maar inderdaad: de beton van de ruwbouwers - chape (ik weet niet of de chaper plastiek tussen beton en chape heeft gelegd) - dan op de chape plastiek met daarop vloerisolatieplaten - dan terug plastiek met daarop vloerverwarmingsbuizen - en dan zand-en mortelbed met tegels.

art

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mei 2009
Waarderingsscore
2.158
Punten
113
Beste,

heb je zicht (foto’s) op de waterdichting van de fundering ter hoogte vhmaaiveld?

en van de waterkering in je spouw, thv de vloer?

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Ja, er zijn tijdens de bouw heel veel foto's getrokken. Ik probeer er vanavond eens enkele relevante up te loaden.

Als ik vraag aan de architect of het vocht inderdaad van onderuit kan komen, ontkent hij dit altijd met klem. Al is het maar omdat er 3 verschillende folies in de vloeropbouw zitten. Ik ken jammer genoeg te weinig van bouw om inhoudelijk in discussie te gaan.

Deze 2 stappen zijn al gezet: 

- stap 1: lekdetectie (negatief)

- stap 2: toedichten van de aansluitingen ramen/muur.

Het is nu afwachten of de vochtige voegen opdrogen.

Architect zegt echter zelf dat hij niet gelooft dat stap 2 de oorzaak is. Kortom: hij weet het zelf niet. 

Het is enerverend afwachten.

Iedereen werkt op zich wel goed mee tot nog toe, maar niemand heeft tot nog toe een antwoord.

clubje

Nieuw Lid
Lid geworden
17 nov 2017
Waarderingsscore
0
Punten
6
Onze zoektocht gaat verder.

Vraagje nog: vele mensen in mijn omgeving schrikken van het feit dat onze vloerder rechtstreeks gevloerd heeft op de vloerverwarmingsbuizen. Hij heeft dus zijn zand-en mortelbed uitgestort op de vloerverwarmingsbuizen en daarop gevloerd. Er is geen chape meer tussen gekomen.

Dus opbouw:

betonplaat

uitvullingschape

plastiekfolie

vloerisolatieplaten

plastiekfolie

vloerverwarmingsbuizen

zand-en mortelbed door vloerder met daarop de tegels

is dit een normale manier van werken? Mijn boerenverstand zegt dat het logisch zou zijn dat er nog eens chape komt op die vloerverwarmingsbuizen om alles mooi uit te vlakken, maakt het alleen maar gemakkelijker voor de vloerder. 

Zou een verkeerde samenstelling van het zand-en mortelbed aan de basis kunnen liggen (te veel water ofzo?)

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Waarderingsscore
3.213
Punten
113
chape is ook een zandbed.

er zijn verschilende technieken om te vloeren. Een meer klassieke is zand- en mortelbed. Een meer moderne is verlijmen op een afzonderlijk gelegde chape.

de vloerders onder ons zullen wellicht beter kunnen zeggen of verlijming de voorkeur heeft bij vvw (ik denk van wel: flexibele lijm). als de tegels niet hol klinken en nog overal vastliggen, dan zal het niet veel uitgemaakt hebben, want dat is de voornaamste reden om voor chape+flexlijm te kiezen.

voor waterinsijpeling heeft de ene of andere methode geen enkele invloed

Bovenaan