• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwbouw ter vervanging van bestaand huis - gesloten bebouwing

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Hoi iedereen, 

Een situatieschets:
Wwe hebben ons huidige huis gekocht met het idee dat we onder ons getweeën zouden blijven. Dat plan is veranderd naar een gezin van zes. Uiteraard willen we iedereen zijn plekje geven.

We mogen op onze huidige locatie een huis zetten dat iedereen voldoende ruimte geeft. Alleen is de huidige structuur daar niet op berekend en komt het erop neer dat het huis volledig plat moet om het te vervangen (renovatie met enkel de muren laten staan kan ook, maar dat gezien we in Antwerpen wonen maakt dat voor het percentage niet uit).

Voor een nieuwe woning mogen we van de bank rekenen op een budget van 335.000 - 350.000 euro. 
Daarmee begint ons dilemma. We zitten hier ideaal qua locatie en kennen eigenlijk als enige nadeel de beperkte ruimte. In onze zoektocht naar een andere woning lopen we toch altijd tegen meer nadelen dan voordelen op ten opzichte van ons huidige huis.
Daarom willen we de mogelijkheid verkennen om toch hier te blijven, maar we zien door de bomen het bos niet meer.
We lieten reeds door een architect een berekening maken die uiteindelijk op 300.000 euro uitkwam.

Dit vinden we erg veel gezien het een om een rijhuis gaat met een gevelbreedte van 5m en het eigenlijk 3 balkvormige constructies zijn die bovenop elkaar moeten komen.
Heel veel recht op recht met een minimaal aan binnenmuren. Zien wij het zo verkeerd of is dit aan de dure kant?
In ieder geval noopt het ons tot een zoektocht naar de verschillende moderne bouwtechnieken, maar daarin verdwalen we dus.
Welke bouwtechnieken moeten we zeker een kans geven in onze situatie?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 
 

bert2

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Berichten
825
Waarderingsscore
259
Punten
63
Een huis herbouwen in Antwerpen kan ook duurder zijn dan ergens op de buiten bouwen. Tijdelijk stutten van de buren? Plaatsgebrek? Ik vrees dat dat budget nog wel eens zou kunnen stijgen. 

Waar ga je ondertussen wonen?

Ik zou ook kijken om te verhuizen. Je huis afbreken is toch waardevernietiging tenzij je zeker bent dat dat huis niet meer waard is dan de grond waarop het staat.

Koop iets dat 175k meer kost dan je huidige woning en renoveer dit voor 175k. In Antwerpen heb je vaak nog veel huis voor je geld in vergelijking met andere steden.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
bert2 zei:
In Antwerpen heb je vaak nog veel huis voor je geld in vergelijking met andere steden.

Dat hangt toch zeer sterk af van waar in Antwerpen je bedoelt.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
bert2 zei:
Een huis herbouwen in Antwerpen kan ook duurder zijn dan ergens op de buiten bouwen. Tijdelijk stutten van de buren? Plaatsgebrek? Ik vrees dat dat budget nog wel eens zou kunnen stijgen. 

Waar ga je ondertussen wonen?

Ik zou ook kijken om te verhuizen. Je huis afbreken is toch waardevernietiging tenzij je zeker bent dat dat huis niet meer waard is dan de grond waarop het staat.

Koop iets dat 175k meer kost dan je huidige woning en renoveer dit voor 175k. In Antwerpen heb je vaak nog veel huis voor je geld in vergelijking met andere steden.

 

De piste van een ander huis kopen en renoveren, valt voor ons volledig af. We hebben het een beetje gehad met de miserie van andere mensen over te nemen. Dus het zal een nieuwbouw worden of een zeer recent gebouwde woning. Bovendien kunnen we ons qua ligging en buurt niet echt verbeteren in onze gemeente vinden we zelf, dus zouden we hier blijven als we in deze gemeente blijven.
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Mario_ zei:
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 

 

Dat is inclusief alles :). En neen, want de minimale overwaarde van de huidige woning zou volledig opgaan aan de verbonden kosten bij de aankoop van een andere woning. :(
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Hoeveel m2 bewoonbare oppervlakte zou de nieuwe woning zijn?

is de basis van de oude woning niet meer ok na ontmantelen? Dan kun je besparen op de ruwbouw.

Als je de architect een budget geeft van 300000, reken er dan maar die overige 50 ook bij want zeker niet alle afwerking wordt meegerekend door een architect. 
spreek ook een vast bedrag af voor zijn werk als je wil,  op percentage wordt hij beloond op meerkosten...

 
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
stefand2e zei:
Hoeveel m2 bewoonbare oppervlakte zou de nieuwe woning zijn?

is de basis van de oude woning niet meer ok na ontmantelen? Dan kun je besparen op de ruwbouw.

Als je de architect een budget geeft van 300000, reken er dan maar die overige 50 ook bij want zeker niet alle afwerking wordt meegerekend door een architect. 
spreek ook een vast bedrag af voor zijn werk als je wil,  op percentage wordt hij beloond op meerkosten...

 

 Dat deden we reeds, architectenraming is 250 00 euro ongeveer, we telden er zelf al 50 000 bij. Er zouden eventueel een aantal muren kunnen blijven staan, maar een groot deel van het de grond moet worden uitgegraven.

De nieuwe woning zou +/- 200m² zijn.
 

stefand2e

Actief Lid
Lid geworden
5 apr 2006
Berichten
380
Waarderingsscore
44
Punten
28
Thundernimf zei:
stefand2e zei:
Hoeveel m2 bewoonbare oppervlakte zou de nieuwe woning zijn?

is de basis van de oude woning niet meer ok na ontmantelen? Dan kun je besparen op de ruwbouw.

Als je de architect een budget geeft van 300000, reken er dan maar die overige 50 ook bij want zeker niet alle afwerking wordt meegerekend door een architect. 
spreek ook een vast bedrag af voor zijn werk als je wil,  op percentage wordt hij beloond op meerkosten...

 

 Dat deden we reeds, architectenraming is 250 00 euro ongeveer, we telden er zelf al 50 000 bij. Er zouden eventueel een aantal muren kunnen blijven staan, maar een groot deel van het de grond moet worden uitgegraven.

De nieuwe woning zou +/- 200m² zijn.


Denk dat de raming, volledig afgewerkt 300000 correct zal zijn. 
Je gaat volgens mij, puur financieel niet zo een goede zaak doen. De prijs die het nu waard is + 300000 eur gaat het momenteel nooit de verkoopprijs worden dus in feite ga je wat achteruit.

Maar het kan het voor jullie natuurlijk wel waard zijn en dat is wat telt. 
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Thundernimf zei:
In ieder geval noopt het ons tot een zoektocht naar de verschillende moderne bouwtechnieken, maar daarin verdwalen we dus.
Welke bouwtechnieken moeten we zeker een kans geven in onze situatie?

Als er voldoende plaats is in de (stads-) tuin kan je daar uw nieuwe woning optrekken (staalbouw, HSB) en die dan inschuiven. Op die manier hoef je zelfs niet te verhuizen :)
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 

 

Dat is inclusief alles :). En neen, want de minimale overwaarde van de huidige woning zou volledig opgaan aan de verbonden kosten bij de aankoop van een andere woning. :(

ik heb  het dan nog niet over overwaarde, maar je hebt nu ook een lening lopen. waarbij je dus van de bank een extra lening kan krijgen van 350k. Tel het bedrag van beide leningen op....

Want je woning afbreken, dat is vermoedelijk kapitaalsvernieteging, aangezien je deze woning niet als afbraakpand hebt gekocht (neem ik aan )
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Keon zei:
Thundernimf zei:
In ieder geval noopt het ons tot een zoektocht naar de verschillende moderne bouwtechnieken, maar daarin verdwalen we dus.
Welke bouwtechnieken moeten we zeker een kans geven in onze situatie?

Als er voldoende plaats is in de (stads-) tuin kan je daar uw nieuwe woning optrekken (staalbouw, HSB) en die dan inschuiven. Op die manier hoef je zelfs niet te verhuizen :)

 

Wel  daar zijn we dus over aan het denken, maar het verschil tussen traditionele bouw is daar in ons geval niet heel duidelijk. :)
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Mario_ zei:
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 

 

Dat is inclusief alles :). En neen, want de minimale overwaarde van de huidige woning zou volledig opgaan aan de verbonden kosten bij de aankoop van een andere woning. :(

ik heb  het dan nog niet over overwaarde, maar je hebt nu ook een lening lopen. waarbij je dus van de bank een extra lening kan krijgen van 350k. Tel het bedrag van beide leningen op....

Want je woning afbreken, dat is vermoedelijk kapitaalsvernieteging, aangezien je deze woning niet als afbraakpand hebt gekocht (neem ik aan )

Neen, die 350 is als we dit verkopen. Als we dit houden, dan is de lening 220.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 

 

Dat is inclusief alles :). En neen, want de minimale overwaarde van de huidige woning zou volledig opgaan aan de verbonden kosten bij de aankoop van een andere woning. :(

ik heb  het dan nog niet over overwaarde, maar je hebt nu ook een lening lopen. waarbij je dus van de bank een extra lening kan krijgen van 350k. Tel het bedrag van beide leningen op....

Want je woning afbreken, dat is vermoedelijk kapitaalsvernieteging, aangezien je deze woning niet als afbraakpand hebt gekocht (neem ik aan )

Neen, die 350 is als we dit verkopen. Als we dit houden, dan is de lening 220.

Ik had het anders begrepen in uw vorige posts

je budget om een woning te bouwen op de huidige locatie is dus 220K 

en wil je elders bouwen, is het 350K ....voor grond+huis.. 

 
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
Mario_ zei:
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Thundernimf zei:
Mario_ zei:
Moeilijk te oordelen, we weten helemaal niet wat je voor die 300k zou krijgen.

En is dat incl of excl .... BTW, afbraakwerken, architect,....

Als je 350k van de bank zou krijgen, zou dat dan geen mooi budget zijn als je de waarde van de huidige woning erbij telt ? 

 

Dat is inclusief alles :). En neen, want de minimale overwaarde van de huidige woning zou volledig opgaan aan de verbonden kosten bij de aankoop van een andere woning. :(

ik heb  het dan nog niet over overwaarde, maar je hebt nu ook een lening lopen. waarbij je dus van de bank een extra lening kan krijgen van 350k. Tel het bedrag van beide leningen op....

Want je woning afbreken, dat is vermoedelijk kapitaalsvernieteging, aangezien je deze woning niet als afbraakpand hebt gekocht (neem ik aan )

Neen, die 350 is als we dit verkopen. Als we dit houden, dan is de lening 220.

Ik had het anders begrepen in uw vorige posts

je budget om een woning te bouwen op de huidige locatie is dus 220K 

en wil je elders bouwen, is het 350K ....voor grond+huis.. 

 

Ja, dat klopt. Mijn excuses. :) 
 

Thundernimf

Zeer Actief lid
Lid geworden
19 mei 2013
Berichten
287
Waarderingsscore
112
Punten
43
D I Y zei:
220k om af te breken en nieuw te bouwen... het zal toch niet erg groot worden.

als je zelf de handen uit de mouwen wil/kan steken, neem dan eens de tijd om dit -lange- topic door te lezen: https://www.bouwinfo.be/forum/bouwen-en-verbouwen/bouwmethodes/nieuwzelfbouw-rijwoning-uniek-staalbouw-systeem-van-skellet. Ergens staat ook een post met wat hij uitgegeven heeft.

 

Dat topic had ik al gevonden en heb ik reeds gelezen. Daardoor ben ik ook beginnen kijken wat de mogelijkheden zijn buiten de traditionele bouw. Alleen loop ik in die andere mogelijkheden dus verloren en hoopte ik daar meer informatie te winnen als dat ook een valabele optie blijkt. Als mensen met ervaring nu al konden zeggen: tijdsverlies, ja dan bespaar ik het me :)
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Het meest spectaculair is natuurlijk de nieuwe woning klaarzetten in de tuin en inschuiven maar evident is dat ook niet.

De breedte van 5m biedt anders ook mogelijkheden voor modulaire prefab (Skilpod, Kabien,...). Het voordeel zit daar louter in de snelheid van uitvoering en niet in de prijs vrees ik.

Gezien de beperkte breedte moet je wel uitkijken om niet meer binnenruimte op te geven dan strikt nodig. Dit hangt ook af van de structuur van de huidige woning, zijn de zijmuren gemeenschappelijk of niet?

Als uw nieuwe plannen en de structuur van de woning het toestaan, kan je ook van binnenuit verbouwen door selectief te demonteren en monteren. Skellet is op dat vlak (conceptueel) een optie (qua finale uitwerking op vlak van thermische inertie, geluid en duurzaamheid ben ik nog niet overtuigd, het is wachten op de ervaringen van Le0n).

Rijwoningen kan je eigenijk beschouwen als een gestapelde loften... je moet "enkel" nadenken over de verticale circulatie, centrale lichtinval en de leidingkoker (vaak kan je die drie combineren)..
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan