• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Nieuwbouw schuurwoning in buitengebied

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Reaction score
360
Na al een tijdje met sketchup aan het spelen geweest te zijn voor een toekomstige woning wordt het tijd om eens wat feedback te vragen alvorens ik naar een architect stap.

Het gaat om een woning met zelfstandige kantoorruimte in NL waarbij de begane grond op 1,50 m zit zodat de kelder voor het grootste gedeelte boven peil zit zodat je daar fatsoenlijk daglicht hebt en ook nog naar buiten kan kijken. Niet op de tekening staat een vrijstaande schuur/garage.

De begane grond heeft hier bewust hoge plafonds waarbij ik kijk op de dakconstructie. Bij de kelder is de plafondhoogte 2,60, het minimum in NL.

De ligging van de woning komt in het buitengebied te liggen zodat je goed weg kan kijken.

De beperkingen die ik heb in verband met bestemmingsplannen zijn:

• Inhoud: max 750 m3 gemeten vanaf 0,40m beneden peil (exclusief bijgebouwen)
  • Goothoogte: maximaal 4,50 m, voor bijgebouwen maximaal 3m.
  • Maximaal 50 m2 bijgebouw aan de woning vast (overdekte veranda telt mee in de berekening)

Beperkingen vanwege belastingregels:

• Zelfstandige kantoorruimte met eigen voorzieningen en eigen ingang. Dit heb ik opgelost met een centrale ingang als voorportaal met tenminste een vrije rumte van 1,50 x 1,50 m (ingegeven door bouwbesluit)
  • Het kantooroppervlakte heb ik zo groot mogelijk gemaakt i.v.m. de mogelijkheid om gedeeltelijk de BTW terug te vragen. Na 10 jaar mag ik dan de kantoorruimten weer bij privé trekken zonder dat ik de retour ontvangen BTW moet terugstorten.

Zaken waar ik op dit moment mijn twijfels over heb zijn de volgende:

• Het bijgebouw aan de oost gevel waarin o.a. de wasmachine e.d. komt te staan, vind ik esthetisch gezien nog niet ideaal;
  • De kapconstructie met eiken sporen en eiken dakbeschot in het zicht, is wat onconventioneel en zal vermoedelijk duur zijn;
  • De plek van de deur vanuit de slaapkamer naar de badkamer;
  • Is 5 m niet te breed voor een woonkamer en is in verband met overspanningen smaller niet beter;
  • De hal is wat krap en een beetje een gangenstelsel geworden i.v.m. de eisen aan een zelfstandige kantoorruimte;
  • De akoestiek bij hoge plafonds;

Energetisch gezien heb ik in ieder geval het volgende voorzien:

• Rc waarde dak: minimaal 8 waarvan 2 in leidingspouw t.b.v. spots e.d.
  • Rc waarde muren: minimaal 7
  • Rc waarde rondom kelder 3,5 of meer afhankelijk van de prijs en de energiebesparing
  • RC waarde vloer kelder, additioneel onder gepolierde betonvloer EPS met RC=3 (totaal vloer dan 6,5)
  • Triple glass
  • Ventilatie D met enthalpiewisselaar (ventilatiekanalen is reeds rekening mee gehouden)
  • Bodem water warmtepomp met horizontaal captatienet op watergedragen zandgrond (misschien ook onder de kelder, afhankelijk van warmteverlies en mogelijkheid voor recuperatie door koeling)
  • LTV;
  • Douche WTW voor badkamer op begane grond (niet in de kelder omdat deze voorlopig toch alleen door gasten gebruikt wordt en omdat een horizontale douche WTW zich daar nooit terugverdiend)
  • Op ramen westkant komt zonwering (of een rijtje lindebomen voor natuurlijke zonwering). De zuidkant is afgedekt met overstekken m.u.v. de kamer onder de tuinkamer/serre;
  • Voldoende zonnepanelen op schuur of gehele zuidkant van het dak met thinfilm panelen.

In de tekening ben ik uitgegaan van een muurdikte van 0,40m en de verdiepingsvloer is ook 0,40m dik (20 cm kanaalplaat, 8 cm isolatie, 12 cm gepolierde beton). De vijver op de tekening wat lijkt op een zwembad mag je negeren en is slechts een probeerseltje.

De gebruikte kleuren en afwerkingen zijn slechts in concept. Hier heb ik mij nog niet zoveel mee beziggehouden.

Ik ben benieuwd naar jullie tips en tricks.

-edit-

nu met leesbare foto's

Attachments

• doorsnede 2.jpg
    doorsnede 2.jpg
    20,7 KB · Views: 0
  • doorsnede 1.jpg
    doorsnede 1.jpg
    17,7 KB · Views: 0
  • aanzicht vanuit NO.jpg
    aanzicht vanuit NO.jpg
    17,6 KB · Views: 0