Nieuwbouw met 300.000 euro haalbaar?

• Tags architect bouwvergunning nieuwbouw woning woningbouw
  • Status
    Niet open voor verdere reacties.
    Lid geworden
    26 jan 2020
    Waarderingsscore
    2
    Punten
    3
    Hey,

Ik en mijn vriend zouden graag willen gaan voor een nieuwbouw.
    Nu wat wij ons afvragen is of we grond + nieuwbouw zouden kunnen regelen voor +- 350.000/400.000 euro?
    We zouden graag een nieuwbouw willen van ongeveer 220 m², ik zelf ben nog student master architectuur dus heb al ondertussen een ontwerp uitgetekend volgens onze wensen.
    Ik ben bijna afgestudeerd en hij (IT-consultant) ook maar eer we zullen beginnen met grond, nieuwbouw etc ... zijn we natuurlijk al afgestudeerd en aan het werk.
    Dus de vraag is of het haalbaar zou zijn 220 m² voor 350 - 400 duizend euro?

Stagiair tuinarchitectuur.
    En nee, niet alleen om te ontwerpen, mee gaan aanplanten en mest veuren.

Mee met de groep van onderaannemers en medewerkers.
    Zijn reactie op het ' bevel ' van een van de gasten: He bertje haalt eens de sleutel veur de n compost.
    Was hilarisch.
    Iedereen lag in een breuk toen hij met een beteuterd gezichtje afkwam: waar ligt die dan ?
    Effe moeten uitleggen wat compost is.
    En dan breekt menne klomp want iemand die de opleiding tuinarchitectuur doe weet dat !!

Ander stagiare , tuinarchitectuur, langbenige schone met een lach waar je heel den dag blij van wordt.
    Samen op de werf aankomen om te planten met de gasten.
    - ' Tinne ik ga ff een boom zoeken
    ...
    - Euh , tinne, ge moet echt niet mee, ik kan dat zelf .
    _ hoe wat waarom mag ik niet mee ?
    - tinne je hebt jongetjes en meiskes en jongetjes staan tegen een boom hunne naam te p***ssen
    meisjes zitten achter een boom .
    Nog nooit iemand zo rood zien worden maar toen brak haar lach los.
    Gieren van het lachen , zelfs nu , na jaren liggen we nog altijd in een breuk.

@disco stu Het lijkt erop dat diploma inflatie nog zwak is uitgedrukt…

Dat zijn allemaal elementaire dingen die je opnoemt. Ik begrijp dat niet.

Met dit in het achterhoofd begrijpen we de reactie van TS… maar juist is ze niet.

Fel overdreven is het alsof je ze de wet van ohm leren als je stage gaat doen als elektronisch ontwerper.
    Breek me de bek niet open...🫢
    Ik kan op mijn plechtigecommuniezieltje zweren dat dat helaas niet overdreven is.

Enkele voorbeelden:
    1) schoolverlater-sollicitant uit de Master-ingenieursopleiding elektrotechniek
    Vraag: leg mij eens uit hoe een automaat qua principe werkt?
    Antwoord: dat weet ik niet, dat hebben we niet op school geleerd
    Waarbij na doorvragen om er eens zelf over te redeneren wat het antwoord op die vraag dan zou kunnen zijn, het antwoord "niet op school geleerd" blijft terugkomen alsof dat een rechtvaardiging is van niet te moeten redeneren... (tot zover ook die soft skills...)

2) schoolverlater-sollicitant Master chemie
    Vraag: als ik een volume V van een oplossing van een bepaalde stof met een concentratie van C wil verdunnen naar een concentratie die 3x lager is, hoeveel verdunningsmedium moet ik er dan bijgieten?
    Antwoord: "euhm" gevolgd door stilte

3) doctoraatsstudent biomedische
    "En wat gebeurt er nu als ik mijn hand in die vloeibare stikstof steekt?" (en de vraag bleek oprecht te zijn en geen grapje)

4) andere schoolverlater-sollicitant uit de Master-ingenieursopleiding elektrotechniek
    Vraag: welke kenmerken van een elektriciteitskabel hebben invloed op de spanningsval op die kabel?
    Antwoord: het kortsluitvermogen van de transfo

Ik zou een hall-of-shame kunnen aanleggen, maar daar wordt je ook niet vrolijker van.
    Vraag is of dat aan het curriculum ligt of aan die student. Velen weten wat in de cursus staat, maar daarbuiten weinig tot niets.
    Zelf ooit eens een openboekexamen gehad en die dikke map dus ook meegenomen. Had ik even goed niet kunnen doen, want er kwam geen enkele vraag uit de cursus. Je moest dus voor alles redeneren en je gezond verstand gebruiken.

Vraag is of dat aan het curriculum ligt of aan die student.
    Combinatie van beiden denk ik.
    Ik haal nu ook wel de ergste gevalleks er uit, dus daar gaat een behoorlijk aandeel aan de student liggen. maar als je die voorbeelden leest, vraag je je toch echt af hoe die mensen door 4 of 5 jaar studies met examens heen zijn geraakt met een masterdiploma op het einde. Dus ik kan niet anders dan ook een aandeel bij de onderwijsinstelling te leggen.

Ik heb al geleerd om geen kennisvragen meer te stellen om louter de kennis af te toetsten, maar puur om de mindset af te toetsen. Het is niet meer belangrijk dat een sollicitant iets wel/niet weet, maar wel wat zijn reactie is en hoe hij omgaat met een situatie waarin hij geen pasklaar antwoord heeft op de vraag. Zegt die dan gewoon "niet geleerd op school" en daarmee kous af, of begint de persoon spontaan na te denken en doet een poging tot redenering of zegt die "gho ik zou dat daar eens beginnen op te zoeken of na te vragen", zegt al veel over de persoon die je voor je hebt.

Aan beiden. Als student zou je er mogen vanuit gaan dat het curriculum je voorbereidt op je latere werk. En ja, dat daar niet alles in staat, lijkt me logisch; een studie zou anders misschien 10 jaar moeten duren. Anderzijds: een geïnteresseerde student, kijkt ook al eens verder dan de grenzen van zijn boeken. Maar je hebt studenten en studaxen. De eersten kennen hun cursus misschien niet van binnen en vanbuiten maar kjiken dan wel eens verder. De laatsten kennen die cursus wel tot in de puntjes maar zijn 'een vis' op alles wat erbuiten valt (mijn dochter is zo eentje :eek:)

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Als die stageperiode verplicht deel uitmaakt van het curriculum van de opleiding en met vriucht moet vervolledigd worden, dan is het zeker verdedigbaar dat een aantal competentieverwervingen worden doorgeschoven van de "aulaperiode" naar de "stageperiode". Of het slim is is een andere vraag, maar de uiteindelijke bedoeling is dat de student alle nodige competenties heeft als hij afgestudeerd is (en dus ook stage af heeft).

Als ik de discussie iets breder opentrek van opleiding architectuur specifiek naar opleidingen hoger onderwijs in het algemeen dan stel ik ook vast dat die "diploma inflatie" (mooi woord, die ga ik onthouden) inderdaad heel sterk aanwezig is en in alle studierichtingen.
    En eigenlijk is het ook best logisch. Als je de evolutie op instroom in en financiering van het hoger onderwijs bekijkt van de laatste decennia dan vallen mij 3 zaken op:
    A) de instroom is enorm gestegen. Tegenwoordig gaat *iedereen* verder studeren. Het is de regel ipv de uitzondering. Toen ik in mijn laatste middelbaar mij aan het oriënteren was, wat ik zou gaan doen, waren er veel klasgenootjes die al besloten hadden dat 1) ze gingen studeren 2) in welke studentenstad 3) aan de unief 4) en al een kot hadden toegezegd... alleen wisten ze begot totaal nog niet wat ze wouden gaan doen. Om maar even de mindset over dat verderstuderen te duiden.
    B) De voorafgaande oriëntatie van een kandidaat student om te evalueren of een bepaalde studie wel iets voor hem is (zowel interessegebied als haalbaarheid) lijkt er helemaal niet meer te zijn. "Gho ik ga X proberen en als dat niet bevalt ga ik het jaar daarna wel Y doen.".
    C) Last but not least: de financiering van het hoger onderwijs gebeurt op basis van een belangrijke KPI: hoeveel geslaagde studenten de hogeronderwijs instelling "aflevert"

Als je nu A) + B) + C) doet, dan kan je je wel inbeelden dat de instellingen een zeer sterke incentive hebben om het niveau van de opleiding en de examens alsmaar meer te laten zakken zodat er zo veel mogelijk van de instromers ook slagen. Het is een financieel verdienmodel. Ergo krijg je diploma inflatie.

Voor de rest is het me ook al een paar keer opgevallen (meer specifiek in de ingenieursrichtingen) dat de docenten en opleidingscoördinatoren van de onderwijsinstellingen vaak totaal vervreemd zijn van de industrie (en uiteraard meer sectoren) waar de bedrijven zitten waar de afstuderende studenten naar doorstromen om te gaan werken. Ik ben al een paar keer naar thesisverdedigingen alsook naar seminaries geweest waarin de markt dan geconsulteerd wordt hoe de opleidingen er moeten uitzien en welke competenties de studenten moeten verwerven. Op zich dus heel mooi dat ze dat organiseren, maar de feedback die ik (en andere deelnemers uit andere bedrijven) daar dan unaniem en consequent geven, wuiven die docenten dan systematisch weg en er wordt niks inhoudelijk mee gedaan. Steevast komt aan bod dat de nadruk terug moet verschuiven van de "softvakken" naar de harde wetenschappelijk-technische vakken. Het niveau van de basiskennis van de studenten moet terug omhoog, zodat je als bedrijf iemand hebt met de nodige kennis en competentie en de rest volgt wel in "on the job training". Dan zeggen die docenten jamaar wij vinden dat wel belangrijk dat onze studenten superveel uren les krijgen in vakken als management, communicatie, presentatieskills, leidinggeven, brainstorming, mindmapping en ander shit dus we gaan dat niet veranderen.. Sja, waarom kom ik dan nog naar deze seminaries...

Mooi omschreven en klopt imo volledig. Kan er mezelf zéker in terugvinden. Ik heb hier nog een nutteloze bachelor liggen. Maar ik heb wel een papierke met daarop bachelor om te tonen aan bedrijven die een bachelor zoeken.

De opleiding die ik indertijd volgde was toen (nu is het naar het schijnt wél veel verbeterd) een dikke ramp. De docenten waren ooit in de sector werkzaam geweest maar zouden er 9/10 nooit nog werk in vinden. Mijn stagebegeleider is ooit met rode kaken weggewandeld op mijn stageplaats. Ik kwam al niet te goed overeen met die mevrouw wegens bovenstaande reden (zelf niet in de industrie kunnen werken maar dan wel met alle plezier studenten afkraken) en die kwam eens horen hoe "goed" ik het had gedaan want ja, veel herexamens, ... Was één van de beste stagiairs daar en ze gingen mij toen zelfs een contract aanbieden na het afstuderen. Sindsdien sprak mevrouw mij niet veel meer aan.

Bon, totaal niet-relevante anekdote van mij, maar het doet mij wel al afvragen wat mijn eigen kinderen later gaan moeten doorgaan.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Vraag is of dat aan het curriculum ligt of aan die student.
    Combinatie van beiden denk ik.
    Ik haal nu ook wel de ergste gevalleks er uit, dus daar gaat een behoorlijk aandeel aan de student liggen. maar als je die voorbeelden leest, vraag je je toch echt af hoe die mensen door 4 of 5 jaar studies met examens heen zijn geraakt met een masterdiploma op het einde. Dus ik kan niet anders dan ook een aandeel bij de onderwijsinstelling te leggen.

Ik heb al geleerd om geen kennisvragen meer te stellen om louter de kennis af te toetsten, maar puur om de mindset af te toetsen. Het is niet meer belangrijk dat een sollicitant iets wel/niet weet, maar wel wat zijn reactie is en hoe hij omgaat met een situatie waarin hij geen pasklaar antwoord heeft op de vraag. Zegt die dan gewoon "niet geleerd op school" en daarmee kous af, of begint de persoon spontaan na te denken en doet een poging tot redenering of zegt die "gho ik zou dat daar eens beginnen op te zoeken of na te vragen", zegt al veel over de persoon die je voor je hebt.
    Dat is iets wat er dan ook ingeramd zit via het onderwijs. Docent stelt een vraag. Student weet het niet. Oke, 0/2 en op naar de volgende vraag.

Van al mijn docenten was er maar één iemand op een mondeling examen die je een poging gaf tot redeneren. Maar die had ook wel de grootste buiskans en toch was die het meest geliefd.

Je mag het nog over geïnteresseerde studenten hebben, maar er wordt op gehamerd dat een diploma belangrijk is en dan is het toch logisch dat ze hun best doen om dat diploma te halen. En dat is dan blindelings volgen wat de docenten zeggen/vragen.

Een docent zei ooit eens: those who can, do. Those who can't, teach. :) Nen toffe pee. Kende zijn cursus zeker wel en kon het ook goed overbrengen. Maar miste zonder enige twijfel wel de praktijkkennis. Het onderwijs...daar kunnen bomen tot in de hemel over worden opgezet 🙄

Belangrijkste criteria die ik aan mijn studenten, stagiairs , medewerkers en aannemers opleg is :
    Hoe ver zijn ze gedreven ???

Ooit hier eens een stagiair gehad die een ontwerp moest maken vna een tuin off course.
    Haar conclusie was , dat klinkt hier als een nijptang op een speenvarken.
    Waarom ?
    Er klopt iets niet met het ontwerp van de woning.
    Wat klopt er niet?
    Waarom moet die garagedeur vanachter staan en niet aan de straatzijde !??
    Wat ga je er aan doen?
    euh, niets want das van dien architect.
    FOUT
    Ontwerp samen met haar gemaakt en voorgelegd aan de klant.
    Met een garagedeur aan de straatzijde.
    Ontwerp architect vuilnisbak in en een nieuwe architect waar we wel mee konden samenwerken.

Van al mijn docenten was er maar één iemand op een mondeling examen die je een poging gaf tot redeneren. Maar die had ook wel de grootste buiskans en toch was die het meest geliefd.
    Zaten met 2 in die specifieke opleiding en ooit eens over de middag nog gaan praten met een bepaalde docent. Nuchtere mens met gezond verstand. Na anderhalf uur kwamen we daar buiten. Daardoor les gemist. Maar die anderhalf uur was echt wel een les waard.

Maar die anderhalf uur was echt wel een les waard.
    Herkenbaar. Ooit een avondopleiding gevolgd.

Na de les samen met de docent en enkele andere (gemotiveerde) studenten in 't café op de hoek steevast nog een pint gaan drinken.
    Wat ik daar geleerd en opgestoken heb complementair aan die opleiding, is onbetaalbaar. Heel veel praktische zaken, extra informatie, tips en adviezen, case studies, ervaringen, overpeinzingen, filosofisch doorbomen over veel zaken... dingen die in geen enkele cursus staan. Nergens. Maar wel heel praktijkgericht direct toepasbaar. Weken daarna al direct geld mee verdient.
    Diegenen die nooit mee op café gingen hebben veel gemist. En stonden op het eind van de cursus ook merkbaar zwakker.
    Misschien ook omdat ze iets minder motivatie en drive hadden binnen dat vakgebied.

Hier is dat nu wel een "slechte gewoonte" geworden, om altijd nieuwe kennis te blijven opzoeken en opzuigen en te implementeren in m'n dagelijkse bezigheid. Zelfs nu na 30 jaar dat ik het al allemaal wel heb gezien en meegemaakt, leer ik nog heel regelmatig bij.

Ik durf dit zeker door te trekken naar het hoger dagonderwijs. Overdag gaan we naar school, maar 's avonds en in "t weekend gaan we tennissen, voetballen, netflixen, concerten,.. plannen we alles vol, maar ontbreekt vaak een intrinsieke motivatie/drive om naast het schoolse curriculum voldoende eigen onderzoek te doen of extra literatuur uit te spitten. Of om het curriculum zelf in vraag te stellen.

Maar dan kijken we ook naar mensen met een 'zelfstandige' attitude, en niet die met een 9-5 loontrekkende mindset...

dan kijken we ook naar mensen met een 'zelfstandige' attitude
    Niet iedereen die mee op café ging was zelfstandig. Maar akkoord; wel allemaal mensen die in hun job dikwijls moesten doorduwen om verder te geraken of om dingen gedaan te krijgen. Inderdaad niemand met een 9 to 5 mentaliteit. Er waren er zelfs die in het weekend soms afspraken om samen iets te doen rond de lesinhoud, of samen naar een beurs of een presentatie gaan (buiten de school om) is ook een paar keer gebeurd. Geweldige momenten als ik daar aan terug denk.

De "ninetofivers" gingen na 1 koffietje al naar huis. Die zaten nooit lang op café... En zijn ook niet mee geweest op een buitenschoolse activiteit die we onder ons hadden afgesproken. Docent hebben we wel een paar keer meegekregen, was heel tof. Vooral zijn commentaar achteraf tussen pot en pint was een eye-opener waardoor je toch wel heel snel een ander begrip van de dingen krijgt.
    Docent stond wel al vele decennia met z'n 2 voeten in het vak, kende de praktijk beter dan z'n cursussen. En had zelf het vak uitgeoefend op zelfstandige basis.

Laatst bewerkt:
    Een docent zei ooit eens: those who can, do. Those who can't, teach. :) Nen toffe pee. Kende zijn cursus zeker wel en kon het ook goed overbrengen. Maar miste zonder enige twijfel wel de praktijkkennis. Het onderwijs...daar kunnen bomen tot in de hemel over worden opgezet 🙄

Aan de universiteiten zou ik dat niet meteen durven zeggen, toch zeker niet in technische en wetenschappelijke faculteiten. Veel proffen hebben een aantal jaren in de privé achter de rug, en zelfs de rasechte academici zijn frequent betrokken bij translationeel onderzoek in samenwerking met bedrijven (vaak resulterend in patenten, spin-offs en dergelijke meer).

Een groter probleem is misschien dat professoren in wezen geen lesgevers zijn, en daar ook maar heel minimaal voor opgeleid zijn. Bij selectie/benoeming wordt bijna uitsluitend naar onderzoeksoutput gekeken. Na aanstelling nemen onderzoek, fondsenwerving voor dat onderzoek en het managen van de onderzoeksgroep het overgrote deel van de tijd in. Onderwijs is bijkomstig, en wordt vaak als een last gezien.

Hogescholen zijn een ander verhaal. Daar is lesgeven de hoofdtaak en onderzoek een bijkomstigheid, wat zich toch uit in (veel) meer pedagogische bekwaamheid bij de docenten. Kennis (zowel van praktijk als van theorie) zijn misschien net daardoor wel iets vaker een werkpunt naar mijn ervaring. Zeker in combinatie met de steeds 'zwakkere' vooropleiding van nieuwe studenten aan hogescholen resulteert dat in afgestudeerden die niet altijd meer genoeg achtergrond/diepgang hebben.

Amai amai amai… weer veel veronderstellingen, vooroordelen en broodje-aap-verhalen bij elkaar.

De beste stuurlui staan aan wal zeker? Er zijn massa’s vacatures voor onderwijs. Dus als je het gevoel hebt dat je het beter kan, zeker eens een paar jaar gaan lesgeven!

Ik ben wat ze noemen een “zij-instromer”. Iemand uit de prive-sector die de overstap naar onderwijs heeft gemaakt. Daarnaast heb ik mijn eigen zaak (in bijberoep) om in mijn eigen sector actief te blijven.

Elke student is anders, elke school is anders, elke opleiding is anders. Ja, zelfs elke opleiding is op elke school anders!

Maar misschien moeten we terug on topic gaan? Een nieuwbouw plaatsen? Dan heb je veel centjes en een goede architect nodig. Liefst een architect die goede prijsramingen kan maken 😉

Amai amai amai… weer veel veronderstellingen, vooroordelen en broodje-aap-verhalen bij elkaar.

De beste stuurlui staan aan wal zeker? Er zijn massa’s vacatures voor onderwijs. Dus als je het gevoel hebt dat je het beter kan, zeker eens een paar jaar gaan lesgeven!

Ik ben wat ze noemen een “zij-instromer”. Iemand uit de prive-sector die de overstap naar onderwijs heeft gemaakt. Daarnaast heb ik mijn eigen zaak (in bijberoep) om in mijn eigen sector actief te blijven.

Elke student is anders, elke school is anders, elke opleiding is anders. Ja, zelfs elke opleiding is op elke school anders!

Maar misschien moeten we terug on topic gaan? Een nieuwbouw plaatsen? Dan heb je veel centjes en een goede architect nodig. Liefst een architect die goede prijsramingen kan maken 😉
    Maar nee, kan "al" met 350k-400k.

Ben wel benieuwd naar het resultaat en de facturen.

Ik voel me wat aangesproken, dus kan het niet laten om nog effe hierop te reageren.
    De beste stuurlui staan aan wal zeker?
    Euhm dan denk ik dat je toch heel wat berichten maar half gelezen hebt.
    Ik lees hier toch dat er veel geparticipeerd wordt van bedrijven uit naar het onderwijs toe. Stageplaatsen aanbieden, stagebegeleidingen, thesisverdedigingen, masterproeven, jobbeurzen, infosessies over het werkveld, seminaries over hoe het curriculum moet ingevuld worden,...
    Dat noem ik niet echt "aan wal staan".
    Er zijn massa’s vacatures voor onderwijs. Dus als je het gevoel hebt dat je het beter kan, zeker eens een paar jaar gaan lesgeven
    Dit is zo een tegenreactie waarmee je elke kritiek, terecht of onterecht, kan trachten te counteren zonder er inhoudelijk op in te gaan.

Ik schiet toch eerder op het onderwijs dan op de student... Zelfs als je een docent hebt die kundig en gedreven is, als je een voltijdse lesopdracht hebt, kan je gewoon je praktijkervaring niet opbouwen en onderhouden. Een docent heeft dan zogezegd wel "veel verlof" (ik zeg duidelijk: "zogezegd"), maar dan kan je niet verwachten dat die mens tussendoor nog huizen gaat tekenen of beurzen bezoeken of...
    En wat de stages betreft: op die paar maand krijg je ook niet alle ervaring mee die je zou moeten hebben... Je krijgt wat starterstaakjes die je hopelijk niet te hard kan verknoeien...

In 't middelbaar moesten we bij elektriciteit zowat alles kunnen uitrekenen en bewijzen wat met asynchrone motoren te maken heeft. En wat moet je daar in de praktijk eigenlijk van weten? Ster driehoek en draaiveld. Je kan dat, in een technische richting, gerust als "black box" beschouwen. En in 't graduaat kwam heel die stof nog eens terug. Maar een frequentiesturing aansluiten en instellen, dat was alleen maar voor de gespecialiseerde richtingen (terwijl dat juist iets is wat in de praktijk wel eens kan voorkomen). Goed ja, je kan dan ook zeggen: wat is het nut dat een middelbare scholier weet waar de Takla Makan ligt.

En in 't graduaat was het bij TV- en videotechniek een half jaar over het Anubis A-chassis van Philips, omdat die docent als ik het mij goed herinner destijds bij Philips ook meegewerkt had aan dat ontwerp. Interessant hoor, dat ze deze specifieke condensator daar hadden moeten zetten omdat... enzovoort enzovoort, maar in een graduaatsopleiding ga je niet voor ontwerper, daar moet je een ingenieursdiploma voor hebben. Maar om dan eens te zeggen wat er courant fout gaat, hoe je dat uitzoekt en hoe het bij andere merken opgebouwd is, dat stond niet in de cursus. (En Philips was dan nog het makkelijkste merk om te herstellen, je moest gewoon kijken wat er ontploft was of waar er rook uit kwam, dat was dan kapot :-p)

Nu, de verzuchting "die jonge gasten van tegenwoordig kunnen niets meer", die is natuurlijk van alle tijden ;-) Maar eigenlijk zou je dan eens moeten terugblikken naar wat je zelf op die leeftijd maar wist en welke missers je dan zelf uitgehaald hebt omdat je van niet beter wist... Niks kan tippen aan ervaring, in combinatie met inzicht, intelligentie en motivatie.

Als ik een jonge werknemer aan neem (meestal ingenieurs), dan check ik vooral gezond verstand, curiositeit, leergierigheid en motivatie.
    De rest moeten ze toch leren, en daartoe bereid zijn.

Maar ik heb al ingenieurs gehad die niet kunnen uit rekenen wat de remafstand is van een auto die afremt van 90km/h naar stilstand als de vertraging 5m/s2 is.
    Ze vergeten bv om 90km/h om te zetten in m/s… of ze slagen er niet in…
    En als ze met een remafstand aan komen van 5m, dan vraag ik of dat realistisch is….
    (Juist antwoord: auto staat stil na 5s, remafstand is 62,5m, en 90km/h is 25m/s)

Tja, in mijn branche wordt bij wijze van praktijktest al eens gevraagd wat het verschil is tussen hooi en stro :ROFLMAO:
    En er is de befaamde test met de snoeischaar. Sommige studenten weten niet wat er mee gedaan, het ding zit vast als je niet weet dat je het lipje moet opendoen.:Fietser op zijn bek:

Maar ... het wordt allemaal beter. Binnenkort weten kleuters waar de Nijl ligt, kennen ze 15 letters en kunnen ze tellen tot 20. Ik kon dat allemaal niet na de kleuterklas.

Status
    Niet open voor verdere reacties.
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan