Nieuwbouw - Massief-passief woning - Budget + Uitvoering

• Tags Aannemer architect budget energie epb massief-passief nieuwbouw woning
  • Lid geworden
    24 nov 2022
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    Beste mensen,

Ik zou volgend jaar (2026) graag van start willen gaan met mijn nieuwbouw.

De grond voor deze nieuwbouwwoning heb ik 5 jaar geleden al gekocht.

Ik heb tot hiertoe enkel een eigen layout gemaakt voor een (grote) vrijstaande woning in twee bouwlagen en een plat dak, die tevens kan (en zal) dienen als kangoeroewoning.

De eerste twee zaken waarover ik jullie input graag zou willen horen, zijn:

VRAAG 1

Ik neem aan dat een budget van 2300-2500 EUR/m² haalbaar moet zijn, te meer omdat het een grote woning betreft (> 400 m²) met een degelijke maar standaardafwerking? Ik ga er voorlopig van uit dat alles zal worden uitbesteed.

VRAAG 2

Ik zou op dit moment willen opteren voor een massief-passieve woning (alleszins een lager E- en S-peil dan een BEN-woning), maar ik kan momenteel moeilijk achterhalen welke architecten/aannemers in de omgeving van Turnhout (2300 Turnhout) hiermee genoeg ervaring hebben.

Iemand die hierop (constructief) kan antwoorden?

Alvast bedankt voor jullie input,

Guy

Laatst bewerkt:
    Maar dat is dan weer formaldehyde.

Je kan als isolatie ook opteren voor glaswol/rotswol/steenwol of iets dergelijks, dat kan ook de spouw. Alleen zit je dan wel met dubbele dikte als PUR min of meer. Verder zijn een groot deel van die 'voordelen' dezelfde 'voordelen' die ze aanhalen bij HSB-bouw. Allemaal wel met een korrel zout te nemen.

Ah ok gewoon traditionele passief dus. Ja bouwtermen zijn locatie gebonden (stempels, duimse planken, enz…).

Hier is naar uitvoering niets speciaals aan gewoon conventionele bouw met veel isolatie.

Kan met alle soorten isolatie. Kennis van mij heeft het zijn 15j geleden met een laagje glaswol en dan pur gedaan. Was toen nog een dingetje om spouwhaken te vinden die lang genoeg waren, is nu allemaal opgelost.

De firma waar ik naar verwees doet massieve betonbouw en zitten in Olen.

Het is altijd hetzelfde:
    • Veel isolatie, bij voorkeur een ononderbroken isolatieschil. Zet je bouw op isolatie bijvoorbeeld.
    • Maximale zonnewinsten
    • Maximale inzet op zonnewering (terugvallen van raamvlakken, uitkraging, screens)
    • Luchtdicht
    • Goede compactheid door goede vormgeving (benadering van een bol)
    • Ventilatie D (wat tegenwoordig sowieso defacto standaard is)
    • Geothermie voor sww en goedkope passieve koeling. Die ga je toch nodig hebben ongeacht doorgedreven isolatie en zonnewering. Voor verwarming zal dit meevallen.

VRAAG 2

Ik zou op dit moment willen opteren voor een massief-passieve woning (alleszins een lager E- en S-peil dan een BEN-woning), maar ik kan momenteel moeilijk achterhalen welke architecten/aannemers in de omgeving van Turnhout (2300 Turnhout) hiermee genoeg ervaring hebben.

Iemand die hierop (constructief) kan antwoorden?
    Voor wat vraag 2 betreft, zit ik inmiddels al iets dichter bij huis.

ZeroHuis: https://www.zerohuis.be/.

Dit is misschien ook het bedrijf waarnaar BnB2 verwees (Zitten in Noorderwijk, Herentals, net op de grens met Olen)?

Aansluitend bij deze thread:

1) Zijn er hier mensen die reeds hebben samengewerkt met ZeroHuis (Noorderwijk, Herentals - Website: https://www.zerohuis.be/)?

2) Naast het feit dat een totaalaannemer waarschijnlijk duurder uitvalt, zijn er ook zaken die een totaalaannemer, relatief gezien, goedkoper kunnen maken? Ik denk dan vooral aan: een schaalvoordeel, betere tarieven voor onderaannemers, betere prijzen voor materialen, enz.?

Guy

Voor die totaalaannemer komt dat beter uit ja. Die verdient meer. Jij krijgt daar geen euro korting van integendeel.

Goede tip (na zelf recent nieuwbouw te hebben gezet): Reken die prijs maar excl BTW, dan heb je sowieso al een buffer (die er gegarandeerd door wordt gedraaid eenmaal je concreet keuzes begint te maken).

En wat de meeste vergeten..
    Tuin
    Alleen al de grondwerken in orde brengen voor een simpel gazon en een recht toe recht aan pad naar de voordeur en de oprit naar de garage kost geld.
    Niet vergeten, wadi zit er ook en laat dat net een van de hekele punten zijn waar aannemers bouw en architecten weinig kaas van hebben gegeten... of spek met eieren

Massief-passief is dubbelzinning als term. TS kan best specifiëren.
    Ik moest onwillekeurig aan massiefhoutbouw denken (wat niet direct in het plaatje van passief pastte).
    Waarom zou een massiefhoutbouw woning geen passiefhuis kunnen zijn? Wij zijn bezig met ontwerp van toekomstige woning massiefhoutbouw passief.

Oei gevoelig onderwerp.

Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat dat niet kan.

In mijn hoofd en kort door de bocht lijkt me dat je met enkel massief hout als wandopbouw nogal moeilijk aan de nodige R-waarden kan geraken ten aanzien van een gelijkaardige klassiek opgebouwde woning met binnenspouwblad, PUR platen, spouw en buitenspouwblad.
    Maar dat hoef zeker niet onmogelijk te zijn en het is ook niet gezegd dat er bij massiefbouw ook geen extra isolatielaag kan aangebracht worden.

Oprecht benieuwd naar jullie opbouw buitenschil en technische info. Heb je ergens een topic?

Geen gevoelig onderwerp hoor, vroeg me gewoon af waarom dat gedacht werd.
    Houtmassief hoeft ook niet een volledig hout te zijn, in ons geval CLT constructie met gebruikelijke isolatieschil en gevel. Kan je nog geen waardes geven want zo ver zijn we nog niet 😉

Oei gevoelig onderwerp.

Nee hoor, ik zeg helemaal niet dat dat niet kan.

In mijn hoofd en kort door de bocht lijkt me dat je met enkel massief hout als wandopbouw nogal moeilijk aan de nodige R-waarden kan geraken ten aanzien van een gelijkaardige klassiek opgebouwde woning met binnenspouwblad, PUR platen, spouw en buitenspouwblad.
    Maar dat hoef zeker niet onmogelijk te zijn en het is ook niet gezegd dat er bij massiefbouw ook geen extra isolatielaag kan aangebracht worden.

Oprecht benieuwd naar jullie opbouw buitenschil en technische info. Heb je ergens een topic?
    Houtmassief bouw zonder isolatieschil? Dat ga je (hier en nu) toch niet meer zien? Dat heeft toch altijd nog extrrieure isolatie? Enige verschil met traditionele passiefbouw is dat het binnenspouwblad hout is.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan