Nieuwbouw - Massief-passief woning - Budget + Uitvoering

• Tags Aannemer architect budget energie epb massief-passief nieuwbouw woning
  • Lid geworden
    24 nov 2022
    Waarderingsscore
    5
    Punten
    3
    Beste mensen,

Ik zou volgend jaar (2026) graag van start willen gaan met mijn nieuwbouw.

De grond voor deze nieuwbouwwoning heb ik 5 jaar geleden al gekocht.

Ik heb tot hiertoe enkel een eigen layout gemaakt voor een (grote) vrijstaande woning in twee bouwlagen en een plat dak, die tevens kan (en zal) dienen als kangoeroewoning.

De eerste twee zaken waarover ik jullie input graag zou willen horen, zijn:

VRAAG 1

Ik neem aan dat een budget van 2300-2500 EUR/m² haalbaar moet zijn, te meer omdat het een grote woning betreft (> 400 m²) met een degelijke maar standaardafwerking? Ik ga er voorlopig van uit dat alles zal worden uitbesteed.

VRAAG 2

Ik zou op dit moment willen opteren voor een massief-passieve woning (alleszins een lager E- en S-peil dan een BEN-woning), maar ik kan momenteel moeilijk achterhalen welke architecten/aannemers in de omgeving van Turnhout (2300 Turnhout) hiermee genoeg ervaring hebben.

Iemand die hierop (constructief) kan antwoorden?

Alvast bedankt voor jullie input,

Guy

Laatst bewerkt:
    Als eens bij Pamaflex gekeken? Dat is 100% massief/passief. Die zitten wel in St-Vith maar ik weet dat ze werven hebben/hadden in Brussel dus afstand lijkt me geen probleem. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar toen ik in de regio werkte als kraanman waren we daar toch wekelijks voor aan het werk. Propere werven en alles zag er wel degelijk en logisch uit.

Zijn er nog mensen die hun licht zouden kunnen laten schijnen op mijn twee vragen?

Alvast bedankt,

Guy

Budget is moeilijk te zeggen.
    Inclusief of exclusief btw?
    Zal ook afhangen of ge een dure smaak hebt of niet. Wat voor iemand standaard is kan voor een ander iets te gewoon zijn.
    Ik weet ook niet of een grotere woning veel besparing gaat opleveren.
    Architect kan misschien wat minder zijn en mogelijks nutsvoorzieningen enzo maar heel hard zou ik daar toch niet op tellen.
    Maar materialen of uurlonen stijgen volgens mij toch gewoon mee met de m²

Dat klopt niet helemaal, hoe groter je aankoopt, hoe lager de prijs per eenheid meestal wordt. Hoe groot dat verschil wordt, dat is moeijlijk t evoorspellen.
    Uurlonen... hoe meer rechte meters, hoe sneller die gaat gezet worden dan eenkleine blok met meer hoeken en kanten.
    Een vloer van 100m² rcht op recht gaat sneller vooruit dan 50m² leggen waar alles moet bijgesneden en gepuzzeld worden.

Vaste kosten worden verdeeld over meer m² , dus wordt die prijs per m² lager voor een grotere werf

Dat klopt niet helemaal, hoe groter je aankoopt, hoe lager de prijs per eenheid meestal wordt. Hoe groot dat verschil wordt, dat is moeijlijk t evoorspellen.
    Uurlonen... hoe meer rechte meters, hoe sneller die gaat gezet worden dan eenkleine blok met meer hoeken en kanten.
    Een vloer van 100m² rcht op recht gaat sneller vooruit dan 50m² leggen waar alles moet bijgesneden en gepuzzeld worden.

Vaste kosten worden verdeeld over meer m² , dus wordt die prijs per m² lager voor een grotere werf

Dank je wel voor de feedback, Rombo en Mario.

Die 2300-2500 EUR/m² is inclusief BTW.

Met die standaardafwerking bedoel ik in de eerste plaats een degelijke afwerking, en dan vooral voor de fundering, de ruwbouw en de isolatieschil.

Ik baseer mij hiervoor hoofdzakelijk op wat ik her en der op het Internet vind, en wat ik van enkele ervaringsdeskundigen (mensen die recent hebben gebouwd) als schatting meekreeg. De vraag is alleen: is dit ook allemaal écht representatief!?

Voorbeeld Internetbron: https://bouwplannen.be/kostprijs-nieuwbouw/.

"Om je een idee te geven van de kosten voor een nieuwbouwwoning in 2025, schatten we de richtprijs in op 2.150 tot 2.688 euro per vierkante meter. Dit is een stijging ten opzichte van de prijzen in 2023, die tussen de 2.000 en 2.500 euro per vierkante meter lagen. Deze richtprijs is inclusief btw en architectenkosten.".

Guy

Goed prijzen vergelijken, meerdere offertes opvragen, af en toe met iets minder tevreden zijn, ... dat zal dat wel haalbaar zijn.
    De beste manier om te besparen is als ge zelf af ook de handen uit de mouwen kunt steken.
    Recent is hier nog een topic geweest waar iemand een overzicht gegeven heeft van de verschillende kostenposten ... maar is niet gemakkelijk te vergelijken natuurlijk: aantal m² vs de dure of goedkope smaak maar dat geeft u mss een beter beeld.

Heeft u een link naar het topic waar iemand een overzicht heeft gegeven van de verschillende kostenposten?

Waarom massief-passief?

• Leuk
    Waarderingen: Kvgw
    Wat versta je onder massief-passief?

Ik denk dat meteen aan volle betonwoning. In Olen zit er een bedrijf die dat doen, mening zijn zoals altijd verdeeld. Ik zelf heb er geen ervaringen mee.

Wat versta je onder massief-passief?

Ik denk dat meteen aan volle betonwoning. In Olen zit er een bedrijf die dat doen, mening zijn zoals altijd verdeeld. Ik zelf heb er geen ervaringen mee.
    Neen, snelbouw kan ook
    Is initieel een commerciële benaming van terca + recticel geweest
    Is tegengestelde van hsb

ja massief-passief is eigenlijk gewoon de traditionele bouwmethode. snelbouw isolatie en gevelafwerking.

Massief-passief is dubbelzinning als term. TS kan best specifiëren.
    Ik moest onwillekeurig aan massiefhoutbouw denken (wat niet direct in het plaatje van passief pastte).

Ik moest onwillekeurig aan massiefhoutbouw denken (wat niet direct in het plaatje van passief pastte).
    Vandaar ook mijn vraag want snelbouwers zijn niet massief…

Vandaar ook mijn vraag want snelbouwers zijn niet massief…
    Dat is je eigen interpretatie maar overal staat massief-passief gewoon voor de traditionele bouwmethode hoor. Dat slaat niet op het type bakstenen ;)

Waarom massief-passief?
    Dag Woubeir,

Massief-passief is, zoals Caroto hierboven al aangaf, een bouwconcept dat 'traditioneel' metselwerk combineert met de principes van een passiefhuis.

Ik kies in de eerste plaats voor massief-passief omdat:
    • Dit, indien goed uitgevoerd, garant staat voor een langere levensduur van de woning.
    • Een massief-passieve woning een betere thermische inertie heeft bij korte hittegolven (< 1 week).
    • Een massief-passieve woning zorgt voor een betere akoestische isolatie.
    • En tot slot, massief-passief ook iets brandveiliger zou moeten zijn.
    Ik heb overigens ook een hele tijd in Canada gewoond, waar zowat alle gebouwen uit een houten skelet bestaan, en ik vond in vergelijking hiermee onze Belgische huizen toch een pak kwalitatiever.

Cheers,

Guy

Dag Guy,
    OK. Het nadeel vind ik wel dat je als isolatie bijna alléén PUR/PIR is

VRAAG 2

Ik zou op dit moment willen opteren voor een massief-passieve woning (alleszins een lager E- en S-peil dan een BEN-woning), maar ik kan momenteel moeilijk achterhalen welke architecten/aannemers in de omgeving van Turnhout (2300 Turnhout) hiermee genoeg ervaring hebben.

Iemand die hierop (constructief) kan antwoorden?
    Voor wat vraag 2 betreft, zit ik inmiddels al iets dichter bij huis.

ZeroHuis: https://www.zerohuis.be/.

Dit is misschien ook het bedrijf waarnaar BnB2 verwees (Zitten in Noorderwijk, Herentals, net op de grens met Olen)?

Overigens, dit is wat ik op hun website vind over de voordelen die ik hierboven heb aangehaald:

Wat zijn de voordelen van massief bouwen?

• Zeer grote thermische inertie
    • Zeer goede akoestische eigenschappen (beter dan hout) omwille van de grote massa van steen en beton
    • Goede brandeigenschappen van keramische materialen
    • Flexibel tijdens de bouwfase, kleine aanpassingen ter plaatse zijn mogelijk
    • Ecologisch verantwoord dankzij de juiste materiaalkeuze
    • Sterke en stabiele basis met een zeer lange levensduur
    • Flexibel naar verbouwingen toe
    • Groot recuperatievermogen bij vochtproblemen

Guy

Laatst bewerkt:
    Dag Guy,
    OK. Het nadeel vind ik wel dat je als isolatie bijna alléén PUR/PIR is
    In de praktijk zal dat waarschijnlijk wel kloppen, maar het gebruik van bv. Resol zou ook moeten kunnen (het is en blijft natuurlijk wel een thermoharder).

Guy

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan