nieuwbouw: laadpaalvraag en coaxvraag en wifi

JP's

Actief Lid
Lid geworden
30 mrt 2015
Waarderingsscore
26
Punten
28
Momenteel zijn we onze elektriciteitspunten aan het bepalen in onze nieuwbouw.
En waarschijnlijk is mijn volgende wagen een elektrisch voertuigje.

We hebben 3 fasen elektriciteit laten voorzien door Fluvius.
Ik had de elektricien al gezegd dat op een meter of 5 van de zekeringskast een laadpaalvoorziening komt in de toekomst (langs buitenkant woning).
Mijn vraag: moet daar ook een UTP-kabel naar getrokken worden of zijn die laadpaalvoorzieningen niet gewoon standaard met wifi? Aan die zekeringskast komt ook vermoedelijk telenet/proximus binnen en wordt er toch wifi-signaal verzonden. Of komt dat dat signaal niet door zo'n buitenmuur van 42cm en is het dus wel nodig om een fysieke utp-kabel tot aan die laadpaal te leggen?
Ik las immers dat internet aan de laadpaal enkel nuttig is als er aan load-balancing gedaan wordt, het slim opladen op momenten elders in de woning er minder elektriciteitsverbruik is.
Correct me if i'm wrong.

2de vraag:
mijn elektricien zei me dat je geen coaxkabel meer moet trekken, ook niet bij Telenet.
Ik las hier en daar dat bij Proximus het niet meer moet en bij Telenet soms wel. Ik kan daar gewoon niet meer aan uit.
Iemand hier dat eens duidelijk kan zeggen, moet het bij telenet of niet als je TV wilt kijken op een niet smart-tv.

3de vraag:
ik had initieel een access point laten voorzien op gelijkvloers en 1e verdiep zo ergens tegen de muur.
Elektricien stelt voor om dat "lelijk" ding weg te werken in de muur met een wifi-router van Herschman.
Iemand daar ervaring mee?
En dat zou volgens hem zeer goed werken met Telenet.
Minder goed met Proximus.

groetjes en bedankt!

Laatst bewerkt:
Data is nodig bij laadpaal
coax is nodig bij analoge tv van Telenet, maar is aan het uitsterven, alles digitaal binnenkort
AP daarvoor voorzie je gewoon ergens, aan bureau een data-aansluiting

Als je Telenet in huis wilt, dan heb je op zijn minst een coax aansluiting nodig van de straat tot aan je modem.

De signalen van Telenet worden digitaal over de coaxkabel gestuurd. De analoge signalen zijn er sinds vorig jaar niet langer op te vinden.

De coaxkabel binnenshuis bevat de digitale tv-zenders die kunnen worden gedecodeerd door uw digibox of digicorder. De netwerkverbinding wordt vooral gebruikt voor niet live kijken en voor de uitgebreide EPG.

Leg die coax toch maar van buiten naar binnen. Anders kan je geen internet van Telenet of Orange nemen. Ook naar een tv zou ik die zeker voorzien. De digiboxen vandaag hebben die nog steeds nodig.
Voor proximus voorzie je een wachtbuis van rioollijn tot binnen.

Leg maar een utp naar je laadpaal. Wifi van binnen naar buiten is een ramp.

Ap's zelf voorzien. Ik ken dat merk niet.
Plaats ze in een kast van tv, keuken, bureau. Tegen het plafond boven vind ik geen probleem.

Leg die coax toch maar van buiten naar binnen. Anders kan je geen internet van Telenet of Orange nemen. Ook naar een tv zou ik die zeker voorzien. De digiboxen vandaag hebben die nog steeds nodig.
Voor proximus voorzie je een wachtbuis van rioollijn tot binnen.

Leg maar een utp naar je laadpaal. Wifi van binnen naar buiten is een ramp.

Ap's zelf voorzien. Ik ken dat merk niet.
Plaats ze in een kast van tv, keuken, bureau. Tegen het plafond boven vind ik geen probleem.

De TS bedoeld die nieuwe van Hirschmann, ze hebben zo'n ap uitgebracht dat in de muur zit als netwerkaansluiting met ingebouwde wifi, voeding is poe.
zelf nog geen ervaring mee maar als je daarmee wil werken voorzien je dit best per ruimte waar je gebruik wil maken van wifi. Ikzelf ben voorstander van Ubiquiti, en dan liefst zo centraal mogelijk tegen het plafond. Achter een tv kan je dat ook wel plaatsen maar dat is dan toch iets minder voor je bereik.

Voorzie zeker een UTP aan je laadpaal.

Vandaag heb je nog steeds coax nodig aan je tv decoder maar dat is inderdaad een eindig verhaal. Maar vandaag en morgen heb je dit wel nog nodig. Voorzie ook zeker voldoende utp's, een stuk of 4, 5, 6. altijd handig en kost nu ook niet veel. wachtbuiske voor de toekomst is ook altijd goed.

Ik denk dat de elektricien deze bedoelt van Hirschmann:

Ik vermoed dat die goed zijn voor wifi binnen 1 ruimte maar niet echt voor een heel verdiep te dekken met zo eentje
.
Edit> ah JS_89 was me voor 😊

De meeste laadpaal werken ook op 4G, wanneer dit niet goed genoeg is gebruiken ze voornamelijk de UTP kabel.
Zou dit dus wel voorzien nu het nog kan.

Coax hebben wij ook naar binnen getrokken ook al gebruiken we dit momenteel niet.
Zelfde verhaal met internetkabel van Proximus.
We hebben alles wat we eventueel zouden kunnen nodig hebben naar binnen getrokken en in een netwerkkast klaar gelegd voor het geval dat ...
Met de gedachte dan moeten we in de toekomst niet meer aan het straat graven wanneer alles proper is aangelegd.

Wat Wifi in de woning betreft, wij hebben het eerst geprobeerd met het standaard ding van Telenet ... dat was een ramp !
Wij hebben in de garage en de technische ruimte op de 1ste verdieping een Unifi access point voorzien mooi tegen de plafond bevestigd (kan ook tegen de muur) maar ook eentje in een kast gestoken aan in de TV hoek aangezien we hier vaak zitten en goede wifi willen.
Dit geeft een perfecte dekking binnen.
Uiteraard hoe meer het signaal door muren / kasten / ... moet hoe zwakker en ga je er eventueel een extra moeten plaatsen (die dingen zijn niet goedkoop).
Wij hebben op meerdere plaatsen zoals in de garage / technische ruimte / in kasten / ... UTP kabels laten voorzien, je weet het nooit ...
Hebben er al handig gebruikt van gemaakt voor SONOS boxen hieraan te sluiten.

Wifi geraakt zo goed als niet door 3V glas, daarom zouden we nog een wifi access point buiten willen plaatsen (in een tuinberging tegen het terras).

UTP kabels heb je nooit genoeg heb ik zo het gevoel ...

Voor wat het waard is: ik heb voor toekomstige laadpaal één flex van 40mm + 2x PVC 20mm buis naar een kookfornuis inbouwdoos (10x10) getrokken; loopt recht naar de kast. Potje is dichtgepleisterd. Later kan ik dat makkelijk openmaken en eender welke nodige kabel doortrekken. De laadpaal komt toch voor dat gat te hangen. Kostprijs: €40 ofzo?

1682323351548.png1682323486663.png

Voorzie 2 UtP naar je laadpaal, dat je mogelijk nodig voor load balancing en het beheer er van.
Dit. Eén UTP voor internet naar de plek van je switch, en één UTP naar je digitale meter of zekeringkast. Sommige load balancing methoden gebruiken de P1 poort van je digitale meter, sommigen gebruiken een extra module (spanning en stroommeting) in je zekeringkast.
Voor wat het waard is: ik heb voor toekomstige laadpaal één flex van 40mm + 2x PVC 20mm buis naar een kookfornuis inbouwdoos (10x10) getrokken; loopt recht naar de kast. Potje is dichtgepleisterd. Later kan ik dat makkelijk openmaken en eender welke nodige kabel doortrekken. De laadpaal komt toch voor dat gat te hangen. Kostprijs: €40 ofzo?

Bekijk bijlage 94115Bekijk bijlage 94116
Zelf niet volledig een fan van, want een 5G6 door zo'n flex trekken is geen cadeau. En op zich weet je welke kabels er gaan moeten liggen, dus het is ook maar uitstel van betaling. Je zou nog 4mm² VOB kunnen doortrekken als je 11kW laadpaal zet, dan zal 't ook al vlotter gaan dan de 5G6 XVB die ik gelegd heb.

Bekijk bijlage 94115Bekijk bijlage 94116
En denk je dat je daar makkelijk een 5G4 of 5G6 door krijgt?
Leg die kabel ineens er in, dat spaart een pak gevloek later.

En denk je dat je daar makkelijk een 5G4 of 5G6 door krijgt?
Leg die kabel ineens er in, dat spaart een pak gevloek later.
De 5G4 ging tegen mijn verwachting heel vlot door 18m pvc 20mm naar het fornuis; ik zal proberen te onthouden hier een update te geven van de 5G6 door 40mm buis over een afstand van 8m (met trekveer). Er moet ook nog een 5G10 over een langere afstand door zelfde formaat flex. Zonder bochten helpt altijd + trekken met echte trekveer en duwen aan andere kant + glijmiddelspray.

Maar ik geef je gelijk hoor, als het kan en je weet wat er in moet, doet het dan meteen.

Je zou nog 4mm² VOB kunnen doortrekken
Ik dacht niet dat je VOB (H07V-K) buiten mocht gebruiken. Daar heb je op zijn minst XVB kabel in buis voor nodig.
Klopt, maar op de foto van GunterS lijkt het een laadpaal binnen te zijn. In zijn geval zou hij nog VOB door de flex kunnen trekken moest een XVB te lastig gaan.

Voor naar buiten inderdaad XVB leggen, en eigenlijk ook voor binnen als je al weet waar hij moet komen zou ik zelf 5G4 of 5G6 leggen.

Wat Wifi in de woning betreft, wij hebben het eerst geprobeerd met het standaard ding van Telenet ... dat was een ramp !
Wij hebben in de garage en de technische ruimte op de 1ste verdieping een Unifi access point voorzien mooi tegen de plafond bevestigd (kan ook tegen de muur) maar ook eentje in een kast gestoken aan in de TV hoek aangezien we hier vaak zitten en goede wifi willen.

Helemaal akkoord met wat @mattias787 hier heeft gedaan. Vergeet aub de Telenet-modem en voorzie meteen bekabeling voor deftige access points. Een nieuwbouwwoning vraagt om goeie hardware, liefst bekabeld. Telenet heeft nu zelf ook een nieuw wifi mesh systeem maar het is 3 EUR/maand per pod. Als je er twee hebt, zit je op 72 EUR/jaar voor een inferieur product. Best ook meteen het wifi-signaal van je modem uitschakelen. Dat hoeft geen Ubiquiti te zijn, er bestaat ook goed gerief van TP-link, Aruba, etc.

Ik had een tijdje geleden die vraag gesteld over de Hirschmann in-wall access punten, maar heb ze uiteindelijk ook niet geïnstalleerd. Op het eerste zicht ziet dat er wel zeer goed gerief uit, maar wel behoorlijk beperkt in configuratiemogelijkheden. Al hoeft dat niet noodzakelijk een nadeel te zijn natuurlijk. Er zou eens iemand ergens een test moeten kunnen doen qua dekking en bereik maar helaas nog nergens een goeie test van die dingen gevonden.

Helemaal akkoord met wat @mattias787 hier heeft gedaan. Vergeet aub de Telenet-modem en voorzie meteen bekabeling voor deftige access points. Een nieuwbouwwoning vraagt om goeie hardware, liefst bekabeld. Telenet heeft nu zelf ook een nieuw wifi mesh systeem maar het is 3 EUR/maand per pod. Als je er twee hebt, zit je op 72 EUR/jaar voor een inferieur product. Best ook meteen het wifi-signaal van je modem uitschakelen. Dat hoeft geen Ubiquiti te zijn, er bestaat ook goed gerief van TP-link, Aruba, etc.

Ik had een tijdje geleden die vraag gesteld over de Hirschmann in-wall access punten, maar heb ze uiteindelijk ook niet geïnstalleerd. Op het eerste zicht ziet dat er wel zeer goed gerief uit, maar wel behoorlijk beperkt in configuratiemogelijkheden. Al hoeft dat niet noodzakelijk een nadeel te zijn natuurlijk. Er zou eens iemand ergens een test moeten kunnen doen qua dekking en bereik maar helaas nog nergens een goeie test van die dingen gevonden.
Wij zouden in onze nieuwbouw ook kijken om acces points van Ubiquiti te gebruiken. Maar als ik het goed voor heb moet je wel je modem van Telenet/Proximus laten plaatsen (want anders heb je geen internet natuurlijk) maar dit kan je toch niet zomaar uitschakelen? Wij zouden kijken voor Proximus Fiber te gebruiken dat reeds voorzien is in de wijk.

3de vraag:
ik had initieel een access point laten voorzien op gelijkvloers en 1e verdiep zo ergens tegen de muur.
Elektricien stelt voor om dat "lelijk" ding weg te werken in de muur met een wifi-router van Herschman.
Iemand daar ervaring mee?
En dat zou volgens hem zeer goed werken met Telenet.
Minder goed met Proximus.
stap 1 in een goed thuisnetwerk is je eigen router zetten achter de modem van telenet/proximus/andere isp, en deze verbinden met je acces points. welke ISP je hebt mag geen invloed hebben op welke accespoint goed of slecht werkt.
zon in-wall systeem vind ik overbodig en beperkt uw upgrade mogelijkheden in de toekomst.

voorzie een centraal punt, waarvan je cat6 utp kabel legt van je modem en naar elke plek waar je een acces point wilt, op elk verdiep heb je toch wel ergens een berging of inbouwkast ofzo, voorzie liefst het punt ergens hoog, aan het plafond of hoog aan de muur.
ik heb op elk verdiep 1 punt, als je een groot huis heb kan het nodig zijn om er 2 te voorzien.

als je hier je plannen post wil ik wel een suggestie doen van locatie.

Wij zouden in onze nieuwbouw ook kijken om acces points van Ubiquiti te gebruiken. Maar als ik het goed voor heb moet je wel je modem van Telenet/Proximus laten plaatsen (want anders heb je geen internet natuurlijk) maar dit kan je toch niet zomaar uitschakelen? Wij zouden kijken voor Proximus Fiber te gebruiken dat reeds voorzien is in de wijk.
je kan in de settings van telenet/proximus enz, de wifi uitschakelen, en dan via utp een eigen wifirouter of accespoints verbinden

unifi is een heel goede keuze, maar vergt wel een klein beetje kennis om de juiste producten te kiezen en op te zetten.

Inderdaad je dient wel en modem van Telenet / proximus te laten plaatsen.
Vanuit de modem vertrekt een UTP kabel naar een 19" patchkast waar een 19" PEO switch inzit (handig voor PEO camera's, PEO accespoint, ....).
In deze patchkast is een 19" patchpaneel waar alle UTP kabels vanuit de woning toekomen, dit geeft flexibiliteit en alles zit proper weg.
Het Wifi signiaal van je Telenet modem kan je via de website via "mijn telenet" uitschakelen.

je kan in de settings van telenet/proximus enz, de wifi uitschakelen, en dan via utp een eigen wifirouter of accespoints verbinden

unifi is een heel goede keuze, maar vergt wel een klein beetje kennis om de juiste producten te kiezen en op te zetten.
Ik ben verre van een IT man, wat opzoeken en inlezen doe ik wel.
De keuze van het product is al bij al duidelijk uitgelegd op de website.
Persoonlijk ben ik voor de Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO gegaan.

Instellen hiervan is via een app.
Hier had ik wat schrik van, maar was totaaaaal onterecht, super eenvoudig !
De app kan je blijven gebruiken voor updates, te bekijken hoeveel toestellen er verbonden zijn, ...

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan