• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

Nieuwbouw: koeling via lucht/water warmtepomp: ervaring, verbruik, nood aan airco?

AdamD

Nieuw Lid
Reaction score
4
Beste forumleden,

Even onze situatie schetsen: wij bouwen een nieuwbouwwoning met een SOD-firma. Standaard is er nog een gasketel voorzien. Oriëntatie van grootste raampartijen is zuid en enkele kleinere ramen west. Alle ramen worden van screens voorzien. Enkel op 2 ramen met een breedte van 50 cm op het westen zouden screens niet mogelijk zijn (te smal). Iemand een oplossing hiervoor? Ik zag in andere topics 'raffstores' passeren? Mijn grote vrees is dat zelfs met screens de temperatuur in de zomer in een nieuwbouw toch te hoog oploopt. Zeker met de toenemende temperaturen naar de toekomst toe. De mogelijk tot koelen lijkt mij dus zeker noodzakelijk.

Ondertussen heb ik alle recente topics rond warmtepompen in nieuwbouw doorgelezen. Ik kwam op één topic waarin de poster zeer positief was over de koeling van zijn l/w-warmtepomp. In andere topics lees ik vooral veel positieve ervaringen over de passieve koeling van bodem/water-warmtepompen. Soms geeft iemand aan om met beide systemen toch nog nood te hebben aan airco. Ik heb begrepen dat met zowel passieve als actieve koeling even veel gekoeld kan worden aangezien de beperking bij condensatie zit?

Concreet profiteert de SOF-firma enorm van een geothermische opstelling, waar eerst onze keuze naar uitging (vooral omwille van de passieve koeling). Ik vrees dus dat we gaan moeten afstappen van de geothermie. Hun prijs voor een lucht/water daarentegen is wel schappelijk. Hier zou ik dan de koelmodule aan laten toevoegen. Het valt mij bij nieuwbouwwoningen wel op dat ik vaak een l/w wp zie staan met daarnaast ook nog airco-buitenunits. Daaruit kan ik afleiden dat het toch nog te warm wordt of dat de bewoners op safe hebben gespeeld. Wat is jullie ervaring met het koelvermogen van een lucht/water? Wat is het verbruik per dag ongeveer? Hebben jullie toch nog nood aan airco?

Om het nog complexer te maken, weigert de SOD-firma airco-koelleidingen te voorzien die dan worden weggewerkt in de muur voor later eventueel. M.a.w. als wij nu geen volledige airco-installatie laten plaatsen door hen, kunnen wij later enkel nog in opbouw werken, wat wij absoluut willen voorkomen...

Alvast bedankt voor de reacties!

Veel hangt af van de manier hoe je er mee omgaat.
Warmen met een L/W wp is een constant op temp houden van de woning.
Koelen zal dat dan ook zo zijn. Maar velen zetten de koeling pas aan als de warmte reeds binnen zit.
Dan is een airco een veel sneller.

Met de SOD heb je wss het contract al getekend....de hoge meerprijs is spijtig genoeg iets dat vaker voorkomt. Maar weigeren om iets te voorzien in jou woning...
Nu voor Airco, moet er zoveel leiding weggewerkt worden ? Zijn er geen plekken waar je direct van binnen naar buiten kan voor beide units ?

Koelen zal dat dan ook zo zijn. Maar velen zetten de koeling pas aan als de warmte reeds binnen zit.

Met de SOD heb je wss het contract al getekend....de hoge meerprijs is spijtig genoeg iets dat vaker voorkomt. Maar weigeren om iets te voorzien in jou woning...
Nu voor Airco, moet er zoveel leiding weggewerkt worden ? Zijn er geen plekken waar je direct van binnen naar buiten kan voor beide units ?
Ik ben mij bewust van het feit dat VVW een traag systeem is en we dus de koeling ver op voorhand moeten aanzetten.

De onderliggende reden lijkt mij puur dat ze dan niet kunnen verdienen aan een volledig airco-systeem.
Ja, er moeten wel redelijk wat leidingen worden weggewerkt want wij zitten met een landelijke woning waardoor buitenunits e.d. moeilijker uit het zicht te plaatsen zijn dan bvb. rechtstreeks op plat dak zoals bij een moderne blok. Later plaatsen zou dus betekenen dat er over bijna de volledige diepte van de woning kabelgoten in opbouw aan de gevel hangen...

Ik ben mij bewust van het feit dat VVW een traag systeem is en we dus de koeling ver op voorhand moeten aanzetten.

De onderliggende reden lijkt mij puur dat ze dan niet kunnen verdienen aan een volledig airco-systeem.
Ja, er moeten wel redelijk wat leidingen worden weggewerkt want wij zitten met een landelijke woning waardoor buitenunits e.d. moeilijker uit het zicht te plaatsen zijn dan bvb. rechtstreeks op plat dak zoals bij een moderne blok. Later plaatsen zou dus betekenen dat er over bijna de volledige diepte van de woning kabelgoten in opbouw aan de gevel hangen...
landelijke omgeving...ergens achter een mooi haagje

voor de ramen zonder screens...plaats een leuke boom op die plek.

in welke fase zit je nu al?
mss toch wat doorpushen voor die koeltechnische leidingen.
als je overal screens hebt en dan nog eens een l/w warmtepomp die kan koelen dat doet al veel, alleen spijtig die grote ramen op het zuiden,
heel de zomer lang op screens kijken ipv naar uw tuin.

informeer eens achter zonnewerend glas voor de ramen zonder screens.

als je overal screens hebt en dan nog eens een l/w warmtepomp die kan koelen dat doet al veel, alleen spijtig die grote ramen op het zuiden,

Ruwbouw is net gestart.

Er is hier nog een topic waar meerde personen aangeven dat koeling via L/W op vvw perfect is en meer dan voldoende.

Wij hebben gerenoveerd en hebben zowel koeling via l/w als met airco’s. De reden dat we beide hebben is omdat we enkel beneden vloerverwarming hebben. Boven gebruiken we de airco’s sporadisch als koeling of verwarming.

Het huis beneden (met L/w wp) is steeds aangenaam, koeling staat op automatisch, dus moet deze niet aan of uit zetten.

Als je boven in slaapkamer ook vloerverwarming voorziet denk ik dat dit wel oké is en geen airco’s nodig zijn.

Om een idee te geven van ons verbruik:

Juni/juli/aug 2020: 2234 kWh
Juni/juli/aug 2021: 1780 kWh

Nu met installatie WP en airco’s in 2022 en 2023

Juni/juli/aug 2022: 2610 kWh
Juni/juli/aug 2023: 2435 kWh

Er is dus wel een extra verbruik maar al bij al valt dat mee. Zeker omdat de schommelingen niet enkel veroorzaakt worden door de airco’s en WP, wij hebben ook een zwembad en bij een mooie zomer staat die pomp dan 24/24 te draaien 3 maanden lang..

voor de ramen zonder screens...plaats een leuke boom op die plek.
Exact wat ik zinnens ben te doen, 2 ramen op Zuid-westen op gelijkvloers waar er geen overhang is voorzien.
Ik plant daar enkele wilgen die ik ga knotten.

(behoorlijk vochtige grond, wilgen gedijen goed)

Ruwbouw is net gestart.
Dan ga je heel veel betalen om te wijzigen van gasketel naar WP
zoals altijd bij SOD en wijzigingen

Ruwbouw is net gestart.
Voor een lucht/water valt dit heel goed mee.

Ruwbouw is net gestart.
Wat is de meerprijs voor L/W ? Wat krijg je daarvoor ?
Wat vraghen ze voor airco's ? en ook daar wat krijg je dan juist ?

Hier was het in het begin ook wat twijfelen.
Gasketel + airco's of warmtepomp met koeling. Omdat ik een paar jaar terug ook al had gebouwen en screens had voorzien, had ik wel vertrouwen in dat koeling met de warmtepomp voldoende zou zijn. Zonder koeling kon ik het binnen ook nog redelijk houden. Toen met de hittegolf van 2020, waarbij het 14 dagen lang +30°C was, was het binnen uiteindelijk 26°C geworden.

Met onze nieuwe bouw (waar we begin zomer zijn ingetrokken) zijn we dan uiteindelijk gegaan voor screens + L/W warmtepomp met actieve koeling. Elk verdiep heeft vloerverwarming.
Achtergevel is zuid/oost georiënteerd. Achtergevel gelijkvloers is volledig uit glas waarbij een deel is voorzien met screen, ander deel is voorzien met oversteek (voor terras). Rest van de ramen op zuid/oost + zuid/west zijn voorzien met screens. De andere 2 gevels niet.

Het is nu niet echt een uitdagende zomer geweest qua temperaturen.
Maar het is vooral wanneer het buiten onvoldoende afkoelt in de avond dat we koeling nodig hebben. Als het in de avond voldoende afkoelt zetten we eerder onze schuifraam open en een raam boven.

Koeling zet ik enkel op wanneer het dus een paar dagen aan een stuk onvoldoende afkoelt in de avond, waardoor we onze schuifraam niet kunnen openzetten. Alsook staat de koeling enkel op wanneer de zonnepanelen voldoende opbrengen. Als er koeling nodig is, zijn het ook dagen dat de panelen veel opbrengen. Als de koeling dan afspringt en de zon is weg, dan zie je nog steeds dat de temperaturen blijven dalen door de koude vloer.

Het verbruik tot nu toe deze zomer is 137kwh. Het geleverd koelvermogen is 840kwh.
Dus SEER van de warmtepomp is dus 6,13.
In begin trekt hij 1,2kw voor zo'n uur en bouwt dan af naar 400w. Meeste van de tijd draait die met een vermogen van 400w

Omdat de warmtepomp enkel draait op zonne-energie is de kost deze zomer. 137kwh x 5 cent = €6,85. Ik krijg een 5 cent injectievergoeding.

Ik moet zeggen dat we tot nu toe zeer tevreden zijn over de koeling en geen nood hebben aan airco's. We houden de temperatuur binnen op de gewenste waarde. Elke kamer is uitgerust met temperatuursensoren, dus kan het mooi opvolgen. Ik laat het hier binnen dan ook nooit opwarmen. Max temperatuur dat hier gemeten is, is 22,5°C.

Omdat het deze week warm wordt is de koeling vandaag aangesprongen. :)

Last edited:

Ruwbouw is net gestart.
L/W (Vaillant) met optie koelen is een 10.000 euro excl. BTW, inclusief correctie VVW naar 10 cm.
Prijs airco is weinig relevant aangezien we hier nu toch het budget niet voor hebben maar nog voornamelijker dat ik twijfel of dit effectief nodig zal zijn met screens, tactisch geplaatste bomen en actieve koeling via VVW. Fitz en Bimmer bevestigen mijn bedenking.
Wij zijn wel aan het pleiten om toch de wachtleidingen klaar te krijgen, desnoods via een eigen aannemer want het contract laat dit toe.

Wij hebben gerenoveerd en hebben zowel koeling via l/w als met airco’s. De reden dat we beide hebben is omdat we enkel beneden vloerverwarming hebben. Boven gebruiken we de airco’s sporadisch als koeling of verwarming.
...

Er is dus wel een extra verbruik maar al bij al valt dat mee. Zeker omdat de schommelingen niet enkel veroorzaakt worden door de airco’s en WP, wij hebben ook een zwembad en bij een mooie zomer staat die pomp dan 24/24 te draaien 3 maanden lang..

Hier was het in het begin ook wat twijfelen.
...

Omdat het deze week warm wordt is de koeling vandaag aangesprongen. :)
Dank je wel, exact deze antwoorden van gebruikers zocht ik!

Ruwbouw is net gestart.
L/W (Vaillant) met optie koelen is een 10.000 euro excl. BTW, inclusief correctie VVW naar 10 cm.
Prijs airco is weinig relevant aangezien we hier nu toch het budget niet voor hebben maar nog voornamelijker dat ik twijfel of dit effectief nodig zal zijn met screens, tactisch geplaatste bomen en actieve koeling via VVW. Fitz en Bimmer bevestigen mijn bedenking.
Wij zijn wel aan het pleiten om toch de wachtleidingen klaar te krijgen, desnoods via een eigen aannemer want het contract laat dit toe.
10k extra is toch wel een heel bedrag....
en waarom aanpassen van de vvw naar 10 cm ? de berekening van legafstand etc veranderd toch niet ?
Prijs airco niet relevant. Als je het vraagt, weet je het en weet je wat je in overweging kan nemen.
voor 10k kan je heel wat airco hangen icm de gasketel

hoe is het sww voorzien in beide gevallen ?

Concreet profiteert de SOF-firma enorm van een geothermische opstelling, waar eerst onze keuze naar uitging (vooral omwille van de passieve koeling). Ik vrees dus dat we gaan moeten afstappen van de geothermie. Hun prijs voor een lucht/water daarentegen is wel schappelijk. Hier zou ik dan de koelmodule aan laten toevoegen. Het valt mij bij nieuwbouwwoningen wel op dat ik vaak een l/w wp zie staan met daarnaast ook nog airco-buitenunits. Daaruit kan ik afleiden dat het toch nog te warm wordt of dat de bewoners op safe hebben gespeeld. Wat is jullie ervaring met het koelvermogen van een lucht/water? Wat is het verbruik per dag ongeveer? Hebben jullie toch nog nood aan airco?
Hoe profiteert de sod concreet van geothermie? Het is misschien wat moeilijker praktisch haalbaar en ze zetten er een zotte prijs op? Die passieve koeling vinden wij echt wel top....

wat is de legafstand dan standaard voorzien? ik zou die sowieso op 10cm leggen ongeacht welke verwarming je nu kiest.
beetje vooruit denken, wat ga je doen over 15 jaar als de gasketel kapot is? die warmtepomp zal er op een dag toch sowieso komen.

Ruwbouw is net gestart.
10k extra is toch wel een heel bedrag....
en waarom aanpassen van de vvw naar 10 cm ? de berekening van legafstand etc veranderd toch niet ?
Prijs airco niet relevant. Als je het vraagt, weet je het en weet je wat je in overweging kan nemen.
voor 10k kan je heel wat airco hangen icm de gasketel

hoe is het sww voorzien in beide gevallen ?
Ik heb zelf 5 offertes als particulier opgevraagd, allemaal rond de 12-14k excl. BTW, dus die 10k is zeer schappelijk.
Omdat 15 cm naar de toekomst toe met een warmtepomp niet ideaal is gezien de lage temperatuur.
Airco's zullen op een 15.000 uitkomen. Gas is een eindig verhaal en zullen we op X-aantal jaar op doodbelast worden. En verwarmen met airco's is voor ons geen optie.
SWW standaard via gasketel (doorstromer) en anders via de warmtepomp.
Hoe profiteert de sod concreet van geothermie? Het is misschien wat moeilijker praktisch haalbaar en ze zetten er een zotte prijs op? Die passieve koeling vinden wij echt wel top....
Een prijs die 10.000 hoger ligt dan de offertes die ik als particulier opvraag...
wat is de legafstand dan standaard voorzien? ik zou die sowieso op 10cm leggen ongeacht welke verwarming je nu kiest.
beetje vooruit denken, wat ga je doen over 15 jaar als de gasketel kapot is? die warmtepomp zal er op een dag toch sowieso komen.
15 cm. Heb ik hen ook gezegd, dat dit van hun kant echt niet toekomstgericht is. Wij gaan inderdaad sowieso die correctie naar 10 cm laten uitvoeren, ongeacht welk type verwarming er komt.

De aanvoertemp zou met gas niet hoger mogen zijn dan met wp...

In het begin van de zomer bij de eerste hittegolf mijn eerste ervaring gedeeld met het forum ivm actieve koeling.
Toen zeer positief over, en nu met deze temperaturen nog steeds zeer positief !
Woning blijft mooi op de ingestelde temperatuur van 21°C.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief