• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!
  • Vraag hier je gratis tickets voor bis beurs 2024 in gent aan!

[Nieuwbouw] Hoe een waterdichte kelder bouwen ?

Gent32m

Lid
Joined
14 Dec 2015
Messages
100
Reaction score
15
Points
18
Hoi,

In onze nieuwbouw mag geen schuin dak geplaatst worden. Wel een plat dak. We kunnen de woning volledig laten onderkelderen. Zodat onze kelder als technische ruimte, opslag ruimte (voor wat er nu allemaal op ons zolderdak staat) en eventueel nog een extra kamer gebruikt kan worden.

Mijn enigste schrik is dat die kelder (neem 2,5 meter diep uitgegraven) op termijn zou kunnen inlopen met water. Is het mogelijk, anno 2024, om een duurzame waterdichte kelder in je huis te bouwen ? Zonder "waterschade" zorgen. En zo ja, waar moet je dan vooral technisch op letten ?

1. Volgens ik op het internet las, is het aangewezen om een drainage rondom de kelder aan te leggen.
2. Als je kelder ook een stuk als leefruimte wilt kunnen gebruiken. Pas je zowel best kelderdichting als kelderdrainage toe ?
3. Ook ventilatie van de ruimte is belangrijk (om vochtige lucht af te voeren)
4. Kies je voor een betonnen EE3 kelder (die is 100% waterdicht). Of andere specificaties.
5. Gebruik van noppenfolie. Is dat interessant ? Of andere dingen.
6. Je gegoten kelder 15cm boven het maaiveld laten uitkomen (vermijd je daarmee beter waterinsijpeling, tussen je keldermuur en de welvingen erboven ?).

Het lijkt me echt horror mocht er water in de kelder lopen. Dan staat je leefruimte nat. Of gaan de machines in je technische ruimte stuk. Of krijg je kortsluiting in je elektriciteit. Al kun je die elektrische leidingen wel bewust wat hoger leggen. Dat ze minstens 30 cm boven de keldervloer uitkomen. Vloerverwarming plaatsen in een kelder lijkt me dan ook "not done".

Op livios las ik gisteren (vermijd deze 6 fouten bij het dichten van een kelder). Daarin staat o.a. vermeld.

"De grootste blunder die nog steeds gemaakt wordt, is het plaatsen van drainage aan de voet van de kelder of nog erger, onder de keldervloer. Niet alleen is er een vergunning nodig om het grondwater te verlagen, maar vooral door het onvermijdelijk meepompen van fijn slib, ondermijn je letterlijk de woning. Je kan een filter rond de drainage nooit perfect maken. Ofwel slibt het filterdoek dicht, ofwel trek je het fijn slib uit het zand. Dit kan leiden tot zeer ernstige scheuren en nefaste verzakkingen doorheen de volledige woning. Deze overtollige kost kan je beter aanwenden voor een degelijke waterdichting. Laat het grondwater waar het zit."

Bedoelt men hiermee dat je best geen drainage rondom je kelder legt ? Of is het vooral belangrijk waar je die legt. Ik begrijp de opmerking in dit artikel niet zo goed. Als het veel regent, geraakt je grond verzadigd. Dit water kan niet snel genoeg weg. En zodoende tegen je keldermuur aandrukken. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Waardoor het door je gegoten keldermuur zou kunnen insijpelen. Vandaar het idee om dat water via een drainage wat weg te pompen ? Het wegpompen van dat grondwater (richting de riolering) zou volgens dit artikel geen goed idee zijn, omdat het tot ernstige verzakkingen of scheuren in je woning kan leiden. Ook kan je drainage dicht slippen (tenzij je die goed kan onderhouden met inspectieputjes).

Dit vind ik als leek moeilijk. Je leest soms tegenstrijdige verhalen.
Is drainage rondom een kelder nu een goed idee of juist niet ?

Graag wat technische feedback.

Of ervaringen van mensen die hun woning ook volledig hebben laten onkelderen.
Die als leefruimte gebruiken en hier totaal geen water problemen mee hebben.

Mvg,
Bart
 
Last edited by a moderator:
Dat maakt niet veel uit, er worden wel gebouwen in het water gezet, die lekken ook niet.
 
De grootste risico’s lijken me bij de overgang van vloerplaat naar muur en dan opnieuw van muur naar vloerplaat gelijkvloers.
De onderste plaatst men kimplaten en zwelband, de bovenste los je het makkelijkst op door te zorgen dat die boven het maaiveld blijft. Ook met een ondiepe drainage (maar dat is niet zomaar een buis in een gleuf leggen, dat is met folies en vulmiddel en hellingen weg van het huis enzomeer, een kunde op zijn eigen l volledig gericht op insijpelend hemelwater, niet op grondwater).

En daarnaast bestaan ook allerlei smeermiddelen, zowel 1 of 2 component. De effectiviteit op langere termijn (>10j) is variabel, dacht ik. Die dingen raken ook beschadigd, verduurd/verdroogd, barstjes door zettingen van wat er onder zit,…

De aanleg van verhardingen rondom het huis is ook iets wat veel problemen kan veroorzaken met water.
 
Last edited:
Indien je de hele betonnen bekisting (kelder) 10cm boven het maaiveld laat komen en zo verder werkt, is dat een goede aanpak, om te vermijden dat grond of hemelwater in de kelder kan komen ?

Ik ken wel niet veel van bouwtechnieken. Ga met een paar kelder specialisten (firma's) eens contact opnemen.

Wellicht komt die bekisting wat lager uit, omdat je betonnen vloerplaten daar nog op moeten (en isolatie, vloerverwarming, ventilatiebuizen, etc.). Ook heb je de nodige binnenmuren voor de stabiliteit.

Langs de buitenkant (en ook binnenkant) van je keldermuren kun je een noppenfolie aanbrengen. Die beschermt je betonnen muren, dat ze niet verzwakken. En later barstjes kunnen krijgen. Of een drainage nodig is, weet ik niet. De één zegt van wel, de ander niet.
 
De grootste risico’s lijken me bij de overgang van vloerplaat naar muur en dan opnieuw van muur naar vloerplaat gelijkvloers.
De onderste plaatst men kimplaten en zwelband, de bovenste los je het makkelijkst op door te zorgen dat die boven het maaiveld blijft.
Hoe bedoelde je jouw laatste zin ? Bedoel je hiermee om de fundering (wanden) van de kelder net boven het maaiveld te laten uitkomen ? En daar dan de vloerplaat op te bevestigen. Echter word je woning dan niet heel hoog ? Op die vloerplaat komt er nog isolatie, chappe, vloertegel, ...
 
De woning heeft dan inderdaad enkel trapjes aan de voordeur.
 
Wordt dit veel gedaan ? Moet ik eens bespreken met mijn architect.
Je kan het (afhankelijk van de grondwaterstand en hoeveel zekerheid je wilt inbouwen) ook ergens tussenin doen. Hier ligt de dorpel van de achterdeur gelijk met de vloerpas binnen en het maaiveld 10cm lager. Bij de voordeur ligt de dorpel hetzelfde, maar het maaiveld/verharding ligt gelijk met de dorpel (of misschien vlak eronder, we zijn nog niet zo ver), maar daar is wel een oversteek van 2x3m.

Hier had ik bij het tuinhuis door slechte/nog niet afgewerkte regenafvoer een zwembad rond het huis gecreëerd; blijkbaar hadden we de waterkering Delta Thene toch goed gezet want het water stond tegen de (verzonken) raamkader. Als je zoiets elke maand verwacht, zou ik ook hoger gaan met het huis (iemand in de familie heeft zelfs een dikke buis onder de woning gelegd om het water dat van de heuvels achter zijn huis komt snel naar de straat te kunnen geleiden en ze zitten +1m boven de straat met hun vloerpas, elk jaar staat de straat daar ook wel 2 à 3 keer blank). Hier zit het grondwater 17m diep, dus we lopen quasi geen risico, toch vloerpas 85cm boven straat (eerder om gelijk te blijven met de buren), maar maaiveld zit wel hoogstens 10cm onder de dorpels (niet lager), terrein loopt tot 1m50 omhoog tov straat (50m achteraan in de tuin).

Als je een garage hebt en daar ooit binnen wilt met de auto/fiets ga je daar uiteraard ook geen trappen steken.
 
Wordt dit veel gedaan ? Moet ik eens bespreken met mijn architect.
Je kan het (afhankelijk van de grondwaterstand en hoeveel zekerheid je wilt inbouwen) ook ergens tussenin doen. Hier ligt de dorpel van de achterdeur gelijk met de vloerpas binnen en het maaiveld 10cm lager. Bij de voordeur ligt de dorpel hetzelfde, maar het maaiveld/verharding ligt gelijk met de dorpel (of misschien vlak eronder, we zijn nog niet zo ver), maar daar is wel een oversteek van 2x3m.

Hier had ik bij het tuinhuis door slechte/nog niet afgewerkte regenafvoer een zwembad rond het huis gecreëerd; blijkbaar hadden we de waterkering Delta Thene toch goed gezet want het water stond tegen de (verzonken) raamkader. Als je zoiets elke maand verwacht, zou ik ook hoger gaan met het huis (iemand in de familie heeft zelfs een dikke buis onder de woning gelegd om het water dat van de heuvels achter zijn huis komt snel naar de straat te kunnen geleiden en ze zitten +1m boven de straat met hun vloerpas, elk jaar staat de straat daar ook wel 2 à 3 keer blank). Hier zit het grondwater 17m diep, dus we lopen quasi geen risico, toch vloerpas 85cm boven straat (eerder om gelijk te blijven met de buren), maar maaiveld zit wel hoogstens 10cm onder de dorpels (niet lager), terrein loopt tot 1m50 omhoog tov straat (50m achteraan in de tuin).

Als je een garage hebt en daar ooit binnen wilt met de auto/fiets ga je daar uiteraard ook geen trappen steken.
Een garage gaan we niet plaatsen in onze woning. Wel ligt er een beekje wat verder op (waterbekken). Ik zou de woning volledig willen onderkelderen. Tegelijk ook wat beschermd zijn, moest het bv heel veel regenen. En er wat plassen rondom de woning zouden komen te staan, dit onze woning (of kelder niet kan binnenlopen). Daarom dacht ik van die woning 10 cm boven het maaiveld te laten uitkomen. Ze helt ook wel een klein beetje af. Dus staat rechts wat hoger dan links. Ik zit wel met een kroonlijst hoogte beperking. Al kan ik hier misschien wel nog 10cm bijkrijgen. Of onze plafonds op de bovenverdieping 10 cm laten zakken. Morgen zie ik de architect. Ik leg het hem nog eens voor (mijn bezorgdheid).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Top