• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

[Nieuwbouw] Hoe een waterdichte kelder bouwen ?

Gent32m

Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Waarderingsscore
15
Punten
18
Hoi,

In onze nieuwbouw mag geen schuin dak geplaatst worden. Wel een plat dak. We kunnen de woning volledig laten onderkelderen. Zodat onze kelder als technische ruimte, opslag ruimte (voor wat er nu allemaal op ons zolderdak staat) en eventueel nog een extra kamer gebruikt kan worden.

Mijn enigste schrik is dat die kelder (neem 2,5 meter diep uitgegraven) op termijn zou kunnen inlopen met water. Is het mogelijk, anno 2024, om een duurzame waterdichte kelder in je huis te bouwen ? Zonder "waterschade" zorgen. En zo ja, waar moet je dan vooral technisch op letten ?

1. Volgens ik op het internet las, is het aangewezen om een drainage rondom de kelder aan te leggen.
2. Als je kelder ook een stuk als leefruimte wilt kunnen gebruiken. Pas je zowel best kelderdichting als kelderdrainage toe ?
3. Ook ventilatie van de ruimte is belangrijk (om vochtige lucht af te voeren)
4. Kies je voor een betonnen EE3 kelder (die is 100% waterdicht). Of andere specificaties.
5. Gebruik van noppenfolie. Is dat interessant ? Of andere dingen.
6. Je gegoten kelder 15cm boven het maaiveld laten uitkomen (vermijd je daarmee beter waterinsijpeling, tussen je keldermuur en de welvingen erboven ?).

Het lijkt me echt horror mocht er water in de kelder lopen. Dan staat je leefruimte nat. Of gaan de machines in je technische ruimte stuk. Of krijg je kortsluiting in je elektriciteit. Al kun je die elektrische leidingen wel bewust wat hoger leggen. Dat ze minstens 30 cm boven de keldervloer uitkomen. Vloerverwarming plaatsen in een kelder lijkt me dan ook "not done".

Op livios las ik gisteren (vermijd deze 6 fouten bij het dichten van een kelder). Daarin staat o.a. vermeld.

"De grootste blunder die nog steeds gemaakt wordt, is het plaatsen van drainage aan de voet van de kelder of nog erger, onder de keldervloer. Niet alleen is er een vergunning nodig om het grondwater te verlagen, maar vooral door het onvermijdelijk meepompen van fijn slib, ondermijn je letterlijk de woning. Je kan een filter rond de drainage nooit perfect maken. Ofwel slibt het filterdoek dicht, ofwel trek je het fijn slib uit het zand. Dit kan leiden tot zeer ernstige scheuren en nefaste verzakkingen doorheen de volledige woning. Deze overtollige kost kan je beter aanwenden voor een degelijke waterdichting. Laat het grondwater waar het zit."

Bedoelt men hiermee dat je best geen drainage rondom je kelder legt ? Of is het vooral belangrijk waar je die legt. Ik begrijp de opmerking in dit artikel niet zo goed. Als het veel regent, geraakt je grond verzadigd. Dit water kan niet snel genoeg weg. En zodoende tegen je keldermuur aandrukken. Water zoekt de weg van de minste weerstand. Waardoor het door je gegoten keldermuur zou kunnen insijpelen. Vandaar het idee om dat water via een drainage wat weg te pompen ? Het wegpompen van dat grondwater (richting de riolering) zou volgens dit artikel geen goed idee zijn, omdat het tot ernstige verzakkingen of scheuren in je woning kan leiden. Ook kan je drainage dicht slippen (tenzij je die goed kan onderhouden met inspectieputjes).

Dit vind ik als leek moeilijk. Je leest soms tegenstrijdige verhalen.
Is drainage rondom een kelder nu een goed idee of juist niet ?

Graag wat technische feedback.

Of ervaringen van mensen die hun woning ook volledig hebben laten onkelderen.
Die als leefruimte gebruiken en hier totaal geen water problemen mee hebben.

Mvg,
Bart

Laatst bewerkt door een moderator:

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Waarderingsscore
2.342
Punten
113
Indien goed geplaatst zijn kelders altijd waterdicht maar fouten in de uitvoering zorgen weleens voor problemen.
(externe) controle ter plaatse is dan ook een vereiste in mijn ogen, en een goed ontwerp natuurlijk.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
600
Punten
113
Hetgeen wat livios schrijft is correct. Drainage zorgt voor afvoer van zand.

Geen enkel beton is waterdacht, het transfer van vocht van de buiten naar de binnenkant gebeurt alleen zo traag dat het is verdamp vooraleer het erdoor is. Daarom dat er een minimale dikte wordt gevraagd, deze ligt op 25cm, sommige zeggen 30cm. Afhankelijk van je muuropbouw van de woning ga je waarschijnlijk sowieso breder nodig hebben.

Zoals @janus wago aangeeft is uitvoering zeer belangrijk. De juist keringen op de juiste plaatsen, goede bekisting en goed verdichten van het beton.

Als je dan nog een extra laag zekerheid wil kun je er langsbuiten een extra laag coating op zetten. Ik bedoel geen teer of iets dergelijks, maar kwalitatieve coatings die ontwikkeld zijn voor zulke toepassingen.

Mijn eigen woning is half verzonken in de grond. Mijn slaapkamers, badkamer, technische ruimtes en berging zitten onderkant vloerplaat 2,1 onder het maaiveld. De kelder is 25cm breed en voorzien van een polyurea coating.

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Waarderingsscore
7.011
Punten
113
Kelder in 1 keer gegoten met beton met additieven en dik genoeg.
Dat is het eerste waar ik aan denk.

Liefst iets boven het maaiveld laten uitkomen voor natuurlijk licht etc..

Gent32m

Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Waarderingsscore
15
Punten
18
Ik blijf tegenstrijdige zaken lezen m.b.t drainage rondom een kelder.

Hier is men voor.

Hier tegen

Ook het artikel van Liveos is tegenstrijdig.

Als je bij fout 1 verder klikt op het plaatsen van drainage, staat er dit te lezen.

"Een ringdrainage komt rondom de voet van de keldermuren en kan zowel grond- als sijpelwater afvoeren. Als aanvulling hierop kan je ook nog voorzien in drainagebuizen onder de kelderfundering om grondwater af te voeren voor het onder de vloerplaat komt."

De meningen hierover lijken verdeeld... ☹️

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Waarderingsscore
1.928
Punten
113
Ofwel zijn u keldermuren en vloer volledig waterdicht. Waarom zou je dan drainage nodig hebben?
Ofwel zijn ze niet volledig dicht en dan is drainage geen oplossing van het echte probleem, hoogstens symptoombestrijding (met mogelijks negatieve gevolgen)
Gewoon een volledige betonnen kelder laten gieten. En zoek misschien eens op mensen die problemen gehad hebben, maar waar voor een uitzondering, de aannemer het probleem WEL heeft opgelost. Dat zijn vaak de goede.

Phoebe

Zeer Actief lid
Lid geworden
24 jan 2011
Waarderingsscore
160
Punten
43
Hier nog niet zo lang geleden een kelder laten gieten. Volgens de plaatser hebben ze bij 8/100 kelders een probleem dat ze niet waterdicht zijn. Een andere plaatser die langs mijn ouders aan het werken was sprak bij hun over ongeveer 10%.

Ik denk dat je het nog zo goed kan doen als je wil, theorie en praktijk zijn in de bouw echt 2 totaal verschillende dingen.

De ene zegt bijvoorbeeld van een dubbele kimplaat te voorzien, de andere zegt juist van niet want je kan de beton daartussen niet goed aantrillen 🤷🏼‍♀️

Na ze hier bezig gezien te hebben zou ik (als leek) zeggen van de muur zeker niet te smal te maken. Met al het ijzer er in is het dan moeilijk om met de trilnaald tot beneden te geraken. Ook lage muurdoorvoeren zijn te vermijden.

Succes!

Fuss

Zeer Actief lid
Lid geworden
14 sep 2016
Waarderingsscore
246
Punten
43
Hier al enkele betonkelders laten doen.

Zeker kimplaat (geschrankt) voorzien, evenals gelijkaardige plaat bovenaan (ben even de naam kwijt).

De grootste problemen komen voor bij:
- Niet in 1x storten, dus aan (bijna of helemaal) opgedroogde beton aansluiten
- Kelderdoorvoeren
- Te weinig aantrillen (luchtbellen)

Als er toch niet in 1x gestort kan worden, zeker de kelder langs de buitenkant op die plaats bestrijken met teer/pek.

GuntherS

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 aug 2020
Waarderingsscore
323
Punten
63
Zeker kimplaat (geschrankt) voorzien
De beton zelf zal wel waterdicht genoeg zijn, mits juiste samenstelling beton + juiste aantrillen (te weinig = luchtbellen, te veel is scheiding van grind en cement = grind-nesten). Het is inderdaad meestal bij de naden dat er grotere kans is op lekken.

Nog een tip bij die overlappende kimplaten: niet vlak tegen mekaar plaatsen, dan kan er geen beton tussen vloeien, centimeter ofzo. Er is ook de optie om hier zwelband tussen te steken, hebben ze bij ons gedaan (denk ik, afgaande op de foto's die ik heb genomen), de overlap was ongeveer 20 à 50cm. De kimplaat van de vloer werd ook geplaatst na het storten van de beton, anders zouden ze toch niet op de juiste plaats blijven steken.

De wanden van de betonkelder zijn bij ons in 3 "niveaus" gevuld (en telkens getrild). De kelderbouwer zei dat sommigen het in één keer doen (sneller) en dat is dan moeilijker consistent getrild te krijgen. Dit vergt dan weer goede afspraken met de betoncentrale en goed doorwerken zodat de niveaus als één geheel kunnen uitharden.

Als de kelderwanden in meerdere segmenten worden gezet, is denk ik de enige juiste oplossing een kimplaat in de verticale aansluiting >> checken.

Als je veel schrik hebt voor water insijpeling, kan ik je aanraden een pompput te voorzien in de kelder; bij ons dit model, maar dan in 500x500x500mm uitvoering. De wapening loopt hier volledig rondom + beton eveneens; de put wordt gelijktijdig gestort met de vloerplaat. Zet er een dompelpomp in met vlotter en als je al water binnenkrijgt, zal het niet hoger dan een paar cm komen (afhankelijk hoe vlak de vloerplaat is, die staat altijd een beetje bol). Als je laat tegelen, kan je het zelfs allemaal laten aflopen naar die pompput. Zelf heb ik geen schrik dat het water binnen sijpelt (heel lage grondwaterstand en alles volgens de regels van de kunst uitgevoerd), maar is het eerder voor een lek van de waterleiding (technieken in de kelder) + heel handig tijdens de bouw zelf om het water (neerslag) uit de kelder weg te pompen.

Als je toch haarscheurtjes hebt, waarlangs het water binnenkomt, komen ze dit achteraf afdichten; kennissen van ons hadden dit voor en na herstelling was er amper iets van te zien en was het waterdicht.

Als je toch al een betonkelder neemt, verschuift het waterinspijpelingsprobleem naar de aanzet van de opgaande muren gelijkvloers; bespreek dit met je architect en aannemer: roofing, epdm, PEC3000, etc met juiste verwerking voor onderste waterkering + DPC's voor afvoer spouwwater.

BnB2

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 okt 2023
Waarderingsscore
600
Punten
113
Als je zeker wil zijn in volgorde van “zekerheid”

Kimplaat
Kimplaat + zwelband
Kimplaat + zwelband + coating

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.889
Punten
113
Drainage
manmanman
Moet je mij eens uitleggen waarom je in een ZANDGROND een drainstreng ga steken ???
Zandgrond is een vergiet !!
Drain steken in zandgrond is dus uitzonderlijk of er zouden andere factoren een rol moeten spelen zoals bv ijzerhoudende lagen die het water tegen houden.

Een drainstreng steken is niet zomaar een sleufke graven en daar die streng in smijten zonder nadenken.
Je moet inderdaad op een bepaalde hoogte blijven boven de funderingsvoet want we weten gewoon niet of die aannemer bij de bouw geen plaatzand als onderlaag heeft gebruikt om zijn betonplaat te gieten. Meestal weten we ook niet of er geen zandlaag onder de funderingsplaat zit en mensen betalen niet graag om terug een schouwput te laten graven tot onder de funderinsvoet.
Vandaar die drain op cc 30/40 cm boven de funderingsvoet.

Drainstreng zuigen het water capilair aan. Dus je hebt ook aanzuiging ONDER de drainstreng. Maar ook een werking links en rechts en boven de streng.
Dus als je streng op cc 1 tot 2 meter van de woning ligt op een diepte van cc 1-1,50 meter in een zand, zandleem of leemgrond dan kan je een aanzuigeffect hebben van links en rechts cc 2 meter ver .
Diepte zal tot 1.50 -2.00 zijn .
De aanzuiging is een sinusoïde !
Met andere woorden; een drainstreng vlak tegen de fundering is eigenlijk lomp maar wel handig want die funderingssleuf steekt er al.
Daarom leg ze beter een eindje weg van de woning , ze gaat meer capaciteit hebben.

Drainstrengen worden NOOIT volledig leeggezogen door de pomp.
99 keer op de 100 zie ik dat de pomp aanzuigt op gelijke diepte met de onderkant van de drainbuis . FOUT , je pomp moet hoger staan dan de bodem van de drainbuis !!
De uitgang van zo'n streng komt in een verzamelput waarin die pomp hangt enzo dat de buis nooit volledig wordt leeggezogen.

Een drainstreng moet ingebed zijn in een kiezelbed omhult met een drukverdelende waterdoorlatende doek. Deze doek houdt ook grondpartikels tegen,zowel van zand, leem als klei. Klei heeft de kleinste granulaat, zand grootste dus zorgt voor de kleinste micromaas.

Drainstrengen zijn dan nog eens omgeven met coco's of polypropyleen. Vooral polypropyleen is van belang in kleigrond want klei tast cocos aan.
Polypropyleen moet je ook best gebruiken als het grondwater , hangwater of hemelwater veel ijzer bevat.
Ijzerdeeltjes zetten zich in droge periodes vast op de binnenkant van de streng en beletten na verloop van tijd de vlotte doorstroming van water. Gevolg ze blazen de streng uit met hogedrukreiniger en rattekop maar vergeten dat ze gans de bodemstructuur rondom de streng kapot blazen .
Weerom een jaar wachten voordat die o zo belangijke capilaire werking terug is hersteld.

Dus als je een streng in de grond steekt, je husselt de grond zo hard dooreen dat er geen capillaire werking meer is endit duurt 6 a 12 maanden om te herstellen.

Ik ken geen kloten van kelders maar wel iets van ' den hof' grond dus, lucht en water

disco stu

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
13 dec 2012
Waarderingsscore
2.407
Punten
113
Uit interesse: wat is een goede zwelband om hiervoor te gebruiken? Zwelband of rol, of om te spuiten met kitpistool?

En hoe gaat dat in het werk tijdens het storten van het beton? Trekt die zwelband geen vocht aan uit het beton en begint dat dan niet voortijdig te zwellen voor de uitharding beton?
En hoe verhinder je dat dat gaat drijven? Op één of ander manier bevestigd?

_remi_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
7 jul 2020
Waarderingsscore
707
Punten
113
Ik heb uitdrukkelijk gekozen voor een terplaatse (in één keer!) gestorte kelder; en niet voor een gemetselde.

De dubbele kimplaten onderaan waren bij mij standaard voorzien,
maar ik heb eveneens dubbele kimplaten bovenaan laten steken.

Ondanks dat beton vanaf als 25cm als waterdicht beschouwt wordt, heb ik 40 cm dikke wanden laten gieten.
Dat was extra handig omdat het dezelfde dikte was als mijn aansluitende (funderings)vorstranden. Mijn kelder zit immers op een hoek van mijn woning).

De kelderventilatie heb ik telkens zoals een periscoop uit de bovenkant van de kelderwand laten komen, om zo in de spouw met een gevelrooster op 1m hoogte te werken.

Ik heb PEC3000 gebruikt als maaivelddichting vanaf 1m diepte tot over Ytong kimblok.

Ik heb een pompputje laten steken in de vloerplaat van de kelder, om water weg te pompen met een dompelpomp mocht dat ooit nodig blijken.

En ik heb de vloerpas van mijn woning flink boven het maaiveld bepaald.

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Heeft er iemand ervaring met de firma Kelders Roba?
https://www.keldersroba.be/betonkelder-laten-gieten

Ze bieden 25 jaar garantie op hun waterdichte kelders.

Lijken me veel ervaring in deze materie te hebben.
Ik heb ze ook al enkele keren gezien bij controle grote werven en moet zeggen dat ik hier positief over ben naar uitvoering toe. Dat neemt niet weg dat er geen controle uitgevoerd moet worden van de werken maar die mannen hebben wel ervaring hierin.

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Waarderingsscore
2.042
Punten
113
Uit interesse: wat is een goede zwelband om hiervoor te gebruiken? Zwelband of rol, of om te spuiten met kitpistool?

En hoe gaat dat in het werk tijdens het storten van het beton? Trekt die zwelband geen vocht aan uit het beton en begint dat dan niet voortijdig te zwellen voor de uitharding beton?
En hoe verhinder je dat dat gaat drijven? Op één of ander manier bevestigd?
goede zwelband : DE NEEF Bentorub +
deze heeft een uitgetelde zweltijd zodat deze na een regenvlaag niet opeens 10 x dikker is geworden.
vast te zetten met een bijbehordend netje dat je over de zwelband zet en vastgenageld
Zeer belangrijk : altijd werken op propere ondergrond

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
536
Punten
113
Toevallig deze week ontdekt dat de vloer van de ondergrondse parking hier (huurappartement) op verschillende plaatsen water door laat. Op verschillende plaatsen zijn barsten en waar mijn voertuig staat komt het meeste water binnen.
De plas op de foto is op 24u gevormd, ongeveer 2,5 liter. (Waterstofzuiger gebruikt om op te zuigen en zo het volume te weten.) Op de andere plaatsen is het veel minder. Op zich dus nog niet zo erg maar wel hinderlijk dat ik wekelijks dat water moet opkuisen. (Er is maar 1 grote put met pomp op een 15 meter van mijn parkeerplaats.) Gebouw wordt dit jaar 10 jaar. Ik heb het gemeld aan de huisbaas maar nog geen reactie gekregen. 20240226_153420.jpg

Amigo_T

Actief Lid
Lid geworden
30 nov 2020
Waarderingsscore
25
Punten
28
Toevallig deze week ontdekt dat de vloer van de ondergrondse parking hier (huurappartement) op verschillende plaatsen water door laat. Op verschillende plaatsen zijn barsten en waar mijn voertuig staat komt het meeste water binnen.
De plas op de foto is op 24u gevormd, ongeveer 2,5 liter. (Waterstofzuiger gebruikt om op te zuigen en zo het volume te weten.) Op de andere plaatsen is het veel minder. Op zich dus nog niet zo erg maar wel hinderlijk dat ik wekelijks dat water moet opkuisen. (Er is maar 1 grote put met pomp op een 15 meter van mijn parkeerplaats.) Gebouw wordt dit jaar 10 jaar. Ik heb het gemeld aan de huisbaas maar nog geen reactie gekregen. Bekijk bijlage 100771
Toevallig ook veel geregend.... enige lokale lekkages en vochtplekken zijn moeilijk te vermijden in een kelder (kan natuurlijk wel). Vaak wordt het ontworpen rekening houdende met waterdichtheidsklasse 1 (waar lokale lekkages en vochtplekken zijn toegelaten). Natuurlijk blijft dit ambetant..

Tom DV

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
29 aug 2009
Waarderingsscore
536
Punten
113
De plas op de foto is op 24u gevormd, ongeveer 2,5 liter. (Waterstofzuiger gebruikt om op te zuigen en zo het volume te weten.) Op de andere plaatsen is het veel minder. Op zich dus nog niet zo erg maar wel hinderlijk dat ik wekelijks dat water moet opkuisen. (Er is maar 1 grote put met pomp op een 15 meter van mijn parkeerplaats.) Gebouw wordt dit jaar 10 jaar. Ik heb het gemeld aan de huisbaas maar nog geen reactie gekregen. Bekijk bijlage 100771
Toevallig ook veel geregend.... enige lokale lekkages en vochtplekken zijn moeilijk te vermijden in een kelder (kan natuurlijk wel). Vaak wordt het ontworpen rekening houdende met waterdichtheidsklasse 1 (waar lokale lekkages en vochtplekken zijn toegelaten). Natuurlijk blijft dit ambetant..
Een ondergrondse parking van ongeveer 1500m2 vloeroppervlakte ontwerpen waar in het ontwerp rekening gehouden wordt met lekkages? Ik denk niet dat dat hier het geval was, anders zouden ze toch op zijn minst wat afvoerroosters geplaatst hebben die naar de, enige, pompput zouden lopen? (Pompput bevindt zich aan de ingang.)

Gent32m

Lid
Lid geworden
14 dec 2015
Waarderingsscore
15
Punten
18
Is het een groot risico, bij het onderkelderen, als het grondwater niveau hoog is. En 50 meter naast je woning een beek (water buffer bekken) ligt.

Of maakt dat niet zoveel uit. Moet je er vooral op letten dat de betonnen kelder goed gegoten wordt (in één stuk, wanden 40cm dik, etc.). Dus ja, alles volgens de regels van de kunst. Werk voor specialisten.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan