• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwbouw: gordingendak, spantendak of sarkingdak?

Lid geworden
25 feb 2013
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beste,



Wij gaan bouwen met een zadeldak 13x13m. In de spouw hebben we 2x8cm pir voorzien. In het dak dacht ik aan 30 cm glaswol of equivalent.

Wat is nu de beste keuze van dakopbouw? Alles is nog mogelijk.

Architect stelt sarkingdak voor, gemakkelijk om isolatie te laten aansluiten met spouw en direct ook afgewerkte binnenkant. Ben wat bang voor de geluidsisolatie en de warmtedoorslag.

Zolder gaat gebruikt worden als hobbykamer en mogelijks als slaapkamer indien uitbreiding gezin.

We wonen in een relatief rustige straat.

We streven naar lew, dus goede isolatie is belangrijk.

Met de zoekfunctie al een en ander gevonden over de voor- en nadelen van de verschillende daken, maar nooit echt vergelijking tussen deze 3 gevonden.

Beste keuze spantendak??



Alle tips en suggesties welkom.



Mvg
 

Kris77

Zeer Actief lid
Lid geworden
15 jun 2008
Berichten
9.316
Waarderingsscore
7
Punten
38
ik zou voor dak zeker werken met cellulose of rotswol/glaswol isolatie. dit zorgt voor veel betere geluid-demping dan harde isolatie platen.

Verschil al vaker gehoord, het is soms enorm verschil.



spantendak wordt veel toegepast tegenwoordig. Dit kan je ook makkelijk isoleren tussen de spanten door inspuiten van cellulose of stroken wol snijden en er tussen duwen.
 
Lid geworden
20 jun 2012
Berichten
55
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik ben net bezig met de dakwerken, bij ons is het een spantendak.

De spanten zelf zijn 22,5 cm hoog, dus hier kan vlot 22 cm isolatie tussen.

Deze worden dan nog verlengd, zodat een extra laag van 10 cm isolatie kan geplaatst worden.

Mogelijks plaats ik deze haaks op de eerste 22 cm, dat moet ik nog bekijken.



Veel zal ook afhangen van de gewenste dakhelling.

Als je 13m moet overbruggen met een helling van 45°, dan heb je al spanten van 9,2m.
 
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
48
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zou alleszins geen sarking dak nemen: dampdichte daken geven me een ongemakkelijk gevoel... als er ergens vocht ontstaat vind ik het toch aangenaam te weten dat het KAN drogen.



IMHO zijn sarking daken in essentie renovatieoplossingen als andere opties te duur of te ingewikkeld zijn -- in die gevallen kan het echt de beste oplossing zijn.



Ik zou nooit voor een sarking dak kiezen als alle opties open zijn.
 
Lid geworden
25 feb 2013
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bedankt voor de info.

Het is een gordingendak geworden, op plan. Nu nog bouwen!
 
Lid geworden
24 feb 2013
Berichten
33
Waarderingsscore
0
Punten
0
Waarom heb je voor gordingen gekozen boven spanten? Was de overspanning te groot?
 
Lid geworden
25 feb 2013
Berichten
28
Waarderingsscore
0
Punten
0
Oeps, iets te vlug over de meetstaat gelezen, het wordt toch een spantendak. Ik had de architect gezegd dat ik een sarkingdak niet zag zitten maar ik had geen voorkeur gegeven voor gordingen- of spantendak.

Na alles wat ik erover heb gelezen denk ik dat een spantendak de beste keuze is.
 

FilTheBuilder

Nieuw Lid
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
95
Waarderingsscore
0
Punten
6
Hier net een weekendje met 2,5 man een spantendak ten belope van iets meer dan 100m² geisoleerd met 16 cm glaswol.



Dat ging eigenlijk redelijk vlot, zeker voor iemand zoals ikzelf met 2 linkerhanden ;-)

En het verschil naar geluid van buiten en ook zelfs koude is duidelijk hoor/voelbaar.
 
Lid geworden
11 apr 2012
Berichten
3.234
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hcvdb;1900562 wrote:
... het wordt toch een spantendak. Ik had de architect gezegd dat ik een sarkingdak niet zag zitten maar ik had geen voorkeur gegeven voor gordingen- of spantendak.

Na alles wat ik erover heb gelezen denk ik dat een spantendak de beste keuze is.



Er bestaat ook een combinatie vd twee:



Spantendak met celit 4D erop, en isolatie tussen de spanten.

Koudebrug weg, en prima geluids- en thermische isolatie.
 

FilTheBuilder

Nieuw Lid
Lid geworden
17 feb 2012
Berichten
95
Waarderingsscore
0
Punten
6
Galenbo;1900738 wrote:
Hcvdb;1900562 wrote:
... het wordt toch een spantendak. Ik had de architect gezegd dat ik een sarkingdak niet zag zitten maar ik had geen voorkeur gegeven voor gordingen- of spantendak.

Na alles wat ik erover heb gelezen denk ik dat een spantendak de beste keuze is.



Er bestaat ook een combinatie vd twee:



Spantendak met celit 4D erop, en isolatie tussen de spanten.

Koudebrug weg, en prima geluids- en thermische isolatie.



Zo is het bij mij gedaan :)
 
Lid geworden
2 dec 2012
Berichten
110
Waarderingsscore
0
Punten
0
Bij ons wordt het ook een spantendak met houtvezelonderdak (pavatex) en rotswol tussen de spanten.

De kamers die een deel schuin dak hebben krijgen een extra laagje houtvezel isolatie vanwege de warmtedoorslag.



Dit kwam voor ons het goedkoopste uit om zelf te doen. (ik zie echter niet uit naar het steken van de isolatie)
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan