• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

nieuwbouw: gasaansluiting nog voorzien?

Lid geworden
13 dec 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Is het nog een goed idee om in een nieuwbouw toch nog een aansluiting gas te nemen, nu het nog mag? Ik ga bouwen en verwarmen met een warmtepomp maar speel met het idee om toch nog gasaansluiting te nemen om zo twee energiebronnen te hebben. Zo kan ik later, over pakweg 15 jaar, toch nog overschakelen naar gas (voor indien het dan terug voordelig zou zijn). Want over 15 jaar kan alles terug helemaal anders zijn. Ik vraag me af hoe hoog de aansluitingskosten hiervoor tegenwoordig zijn en of er een jaarlijkse kost is om aangesloten te blijven terwijl er geen verbruik is?
 

roosen00

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 nov 2016
Berichten
1.562
Waarderingsscore
1.049
Punten
113
standaard aansluitkost is sinds half jaar sterk verhoogd van een 200 euro naar 1200 euro

quakosten betaal je bij mijn weten niks zolang je meter dicht blijft staan
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Binnen 15 jaar zal het waterstof zijn ipv gas …
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Alleen bij een volstrekt gebrek aan realiteit zou je dat kunnen bedenken en dan nog is het stom. Wordt wakker, gas is eindig, de hele wereld is bezig om CO2 emissies naar 0 te krijgen want er is een klimaatprobleem dus in geen enkel universum zou men nu nog als backup een achterhaalde fossiele brandstof kiezen.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Het leidingennet kan eventueel in de toekomst wel gebruikt worden voor het transport van H2. Dan wordt jouw brandstofcel gevoed vanuit dat leidingennet. De druk zal echter groter moeten zijn want hoewel waterstof een veel grotere energieinhoud heeft per kg dan aardgas, is het veel lichter dan aardgas en heb je ofwel zeer veel volume ofwel zeer grote druk nodig om 1kg waterstof te bekomen. Bij dezelfde druk is h2-gas ongeveer 1/4e van aardgas aan energie. Komt daarbij dat een brandstofcel lang geen 96% rendement haalt zoals een gasketel en het verhaal wordt een stuk moeilijker. Gelukkig haalt een WP tot 400% rendement en meer, dus dat kan wat compenseren, maar toch…
 

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Alleen bij een volstrekt gebrek aan realiteit zou je dat kunnen bedenken en dan nog is het stom. Wordt wakker, gas is eindig, de hele wereld is bezig om CO2 emissies naar 0 te krijgen want er is een klimaatprobleem dus in geen enkel universum zou men nu nog als backup een achterhaalde fossiele brandstof kiezen.
Ik zou dat absoluut niet stom noemen.
De toekomst voorspellen is moeilijk, en er zijn al veel voorbeelden van 'ideale oplossingen' die na enige tijd terug in de vuilbak werden geworpen, wegens tocht niet het gewenste resultaat.
Aan TS zou ik zeggen : doen , beter op 2 paarden wedden, dan op 1
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tornadinho

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
1 mei 2017
Berichten
1.161
Waarderingsscore
824
Punten
113
Inschatten wat het energiebeleid in België zal zijn binnen 10-15-20 jaar is hetzelfde als de winnende cijfers voor de lotto vragen aan madame soleil, er is altijd een kans dat het juist is maar het blijft ook maar een gok achteraf.

Bij keuze voor verwarming met bouwaanvraag in 2018 ben ik gegaan voor volgende principes:
  • In eerste plaats warmte/energie vraag beperken voor verwarming/koeling (niet-transparante stukken woning met U<0.1, schrijnwerk is bijna alles passiefhuis niveau gegaan buiten schuifdeuren en garagepoort, velux 3-voudig glas, ...), aandacht voor luchtdichtheid woning (met garagepoort een lek blijvend), en opwarming in zomer tegengaan met screens/rolluiken.
  • Daarnaast gekeken om verwarming wat het meest efficiënte was in primair verbruik van energie met alles op VVW en maar beperkt rekening gehouden met de installatie kost (ik heb door mijn werk een misvorming/fetish van efficiëntie in gebruik en wij hadden er de 10-15k extra voor over )
Daaruit kwam ik uit op een geothermische WP met maximum van fotovoltaïsche zonnepanelen (18 op zuidoosten van dak, 12 op zuidwesten).

Al dat drama van geen terugdraaiende teller meer is niet belangrijk bij nieuwbouw, je hebt nu mooie injectietarieven in de plaats wat veel gaat compenseren. Met mijn digitale teller is dit momenteel zelf goed aan het uitdraaien in huidig systeem aangezien ik veel meer injectie heb dan gebruik in de zomer (iets van 6 keer meer kWh injecteren dan uit net halen in augustus), zullen zien wat het deze eerste winter zal doen maar paar snelle simulaties laat mij nog altijd vermoeden dat mijn jaarrekening elektriciteit voor alles in de orde van paar 100 euro zal zijn (aangezien ik mooi injectie tarief heb in de zomer). Gaat dit zou blijven, mogelijk niet en gaat de overheid dat ook gaan verprutsen, maar dan is het nog altijd belangrijk dat je maar weinig verbruik hebt in de eerste plaats.

Gas zou ik niet voor kijken, in Nederland zijn ze dit reeds aan het uitfaseren, en met huidige geopolitieke situatie gaat er meer LNG moeten komen naar Europa waardoor wel hogere prijzen zal blijven dan tot paar jaar terug. Het kan zijn dat er binnen 15 jaar terug gas in grote hoeveelheden goedkoop zal aanwezig zijn, maar dan zou elektriciteit ook terug aan lage prijzen moeten aanwezig zijn. Mocht het dan plots toch weer heel interessant worden om op gas te gaan, dan zal politiek wel bijdraaien en het terug mogelijk worden.

Aan wie nu gaat bouwen zou ik zeggen: maximaal isoleren (meer dan eisen ook voor ramen, ventilatie D), vloerverwarming met een lucht WP plaatsen met maximaal zonnepanelen dat meer dan uw verbruik gaat compenseren.

Maar indien die gasaansluiting meer gemoedsrust gaat geven om het te hebben dan moet je dat zeker doen. Ik heb mijn putten bvb 105m diep laten boren terwijl maar 75m nodig was volgens berekening maar wegens de beperkte meerkost toch maar laten dieper doen. Als die geruststelling je een eenmalige kost van 1-2k waard is moet je dat doen. Betaal je ook bijna per jaar aan uw brandverzekering of andere zaken.
 

Caroto

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 okt 2019
Berichten
3.668
Waarderingsscore
1.827
Punten
113
Nu een aardgasaansluiting laten maken voor binnen 15 of 20 jaar of nooit is nutteloos.
Je kan wel een lege buis voorzien (normaal zullen die er zitten met energiebocht en lege buizen tot op de rooilijn)
en dat is dan meer dan voldoende.

Stel dat er binnen 15 of 20 jaar toch nog gas is en wordt gebruikt in particuliere woningbouw, en dit ook dan nog eens 20 jaar in het vooruitzicht
van toepassing zal blijven, dan laat je gewoon dan een aansluiting maken. Als dat dan niet meer toegelaten is, mag je er zeker van zijn dat
het ook nutteloos zou zijn om dat nog te installeren en in dienst te nemen.
 

MarcMarc

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 okt 2012
Berichten
1.369
Waarderingsscore
361
Punten
83
Wat betreft die gascentrales, nieuwe gascentrales die onder de groene EU taxonomy vallen zullen na 2030 voornamelijk op groene waterstof draaien want maximaal 100g CO2 emissie per kWh terwijl je met aardgas op 500g/kWh zit wanneer je de upstream emissies meeneemt.
Aangezien groene waterstof straks per definitie goedkoper is per MWh dan aardgas is het geklaag van dat beetje CO2 emissie tijdens de transitie terwijl op de langere termijn dat naar 0 gaat is het ja maar gascentrales stoten ook CO2 uit argument aan deflatie onderhevig. De wereld is niet meer als 5 jaar geleden toen aardgas nog goedkoop was en hernieuwbaar duur. Er is een nieuwe realiteit en dat kwartje valt maar niet. Ter onderbouwing, gisteren aangekondigd de wind op zee ambitie in NL. 21 GW in 2030, 40 GW in 2040 en 70 GW in 2050, dat gecombineerd met electrolysers voor waterstof. Dat wordt de realiteit en dat gaat snel want hernieuwbaar is goedkoper dan fossiel en kernenergie.
Leer aanvaarden dat anderen misschien ook wel hetzelfde doel hebben, maar het niet altijd eens zijn met de manier waarop.
Mensen met hetzelfde doel kan je een goede discussie mee hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lid geworden
20 dec 2009
Berichten
25
Waarderingsscore
3
Punten
3
Als je een backup wil, zou ik eerder plaats voorzien voor een stookolietank of propaantank, desnoods zelfs voor electriciteitsgeneratie.

Of die groene transitie er gaat komen zal nog moeten blijken. Windmolens worden gebouwd van metalen en polymeren, en de productie daarvan wordt in Europa beperkt of stilgelegd omdat de energie te veel kost (1€/kwh vs 5cent/kwh elders). Als onze bedrijven failliet gaan, gaan we ook geen spullen meer kunnen verkopen aan de landen die grondstoffen produceren, waardoor die ze ons niet meer gaan verkopen.

Mensen/wetenschappers/politiekers vergeten soms dat die powerpoints moeten gerealiseerd worden door echt werk en dat tussen droom en realiteit een groot verschil zit. Met meer betrouwbare capaciteit af te zetten (kolen/nucleair) voor het alternatief gerealiseerd is, vergroot de kans dat we tussen twee stoelen vallen.
 

getmixedup

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
21 jan 2019
Berichten
1.678
Waarderingsscore
1.181
Punten
113

Tussenkomst Moderator

Okay.. laten we de discussie afronden en terug ontopic antwoorden op de vraag van TS
 

leiepisser

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
20 feb 2016
Berichten
1.561
Waarderingsscore
705
Punten
113
Wat @maximverbiest1 betreft: een gasaansluiting zou ik op dit moment niet overwegen*, maar als je nog onzeker bent, kan je altijd wel de wachtbuis vanaf je energiebocht voorzien.

(*) Wij hebben in onze nieuwbouw waar we 4 jaar geleden aan begonnen zijn geen gasaansluiting (zelfs geen wachtbuis) voorzien, maar op het moment van het plots afschaffen van de virtueel terugdraaiende teller wel even heroverwogen. Op dit moment is dit dan weer totaal niet aan de orde. Zo zie je maar hoe snel de situatie kan veranderen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

minoeske

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
23 dec 2012
Berichten
3.015
Waarderingsscore
1.932
Punten
113
Lol.., net na openingspost van TS lees ik dit 1663419900037.png
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
@Pieter123 … als backup stel je hierboven een stookolietank voor … dit is sinds januari verboden bij nieuwbouw in Vlaanderen ! Zelfs bij renovatie mag dit niet meer als er gas in de straat ligt …
 

M1ke

Actief Lid
Lid geworden
9 apr 2021
Berichten
195
Waarderingsscore
86
Punten
28
Zou financieel gezien zeker voor een gasaansluiting gaan.
Gas kan over 1-2 jaar weleens terug heel goedkoop worden. Massas projecten worden terug goedgekeurd en die contracten zijn vaak voor 10-15 jaar.

Moest stookolie nog mogen zou ik dat financieel aanraden.

En wappies of woppies of wat is de naam, maakt niks uit. De ene mag co2 en klimaat belangrijk vinden, een ander mag dit onzin vinden of niet belangrijk vinden. Waar TS belang aan hecht weet ik niet maar is zijn/haar zaak.
Opties open houden is vaak interessant. Al maakt het voor een nieuwbouw niet veel uit.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Als je nog moet gaan bouwen zou ik eerder overwegen om passief te gaan. Heb je geen verwarming nodig.
Je kan dan wel enkele airco's hangen, als het nodig moest zijn, dan kan je op de koudste en warmste dagen daar mee werken..

Dan is een gas aansluiting zeker overbodig.
Als je toch voor wp kiest nu, dan zou ik het ook niet overwegen. Als het later toch nodig zou zijn, kan het altijd nog. Doorvoer is toch voorzien.
 

ljo13

Zeer Actief lid
Lid geworden
27 jun 2018
Berichten
259
Waarderingsscore
129
Punten
43
Binnen 15 jaar zal het waterstof zijn ipv gas …

Waterstof tot in huis zal het zeker niet worden. Fluxys heeft plannen om waterstof te leveren aan bedrijven maar voor woonhuizen is het niet zo heel erg simpel. Voor bedrijven ook niet trouwens.

Waterstof ontsnapt namelijk nogal gemakkelijk. Als ze het bestaande gasnet willen gebruiken voor waterstof, moeten ze het eigenlijk volledig opnieuw aanleggen. Er zijn verschillende redenen waarom het niet geschikt is voor waterstof, maar het feit dat waterstof zo moeilijk is op te slaan en te transporteren is eigenlijk één van de belangrijkste.
 
Laatst bewerkt:

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Binnen 15 jaar zal het waterstof zijn ipv gas …

Waterstof tot in huis zal het zeker niet worden. Fluxys heeft plannen om waterstof te leveren aan bedrijven maar voor woonhuizen is het niet zo heel erg simpel. Voor bedrijven ook niet trouwens.

Waterstof ontsnapt namelijk nogal gemakkelijk. Als ze het bestaande gasnet willen gebruiken voor waterstof, moeten ze het eigenlijk volledig opnieuw aanleggen. Er zijn verschillende redenen waarom het niet geschikt is voor waterstof, maar het feit dat waterstof zo moeilijk is op te slaan en te transporteren is eigenlijk één van de belangrijkste.
Tuurlijk wel … in NL en de UK is Bosch reeds begonnen met uitrollen van ketels op 100% waterstof bij particulieren als test . In NL wordt dit binnen enkel jaren de standaard …
 

tumkie

Gewaardeerd lid
Lid geworden
9 okt 2007
Berichten
751
Waarderingsscore
458
Punten
63
Binnen 15 jaar zal het waterstof zijn ipv gas …

Waterstof tot in huis zal het zeker niet worden. Fluxys heeft plannen om waterstof te leveren aan bedrijven maar voor woonhuizen is het niet zo heel erg simpel. Voor bedrijven ook niet trouwens.

Waterstof ontsnapt namelijk nogal gemakkelijk. Als ze het bestaande gasnet willen gebruiken voor waterstof, moeten ze het eigenlijk volledig opnieuw aanleggen. Er zijn verschillende redenen waarom het niet geschikt is voor waterstof, maar het feit dat waterstof zo moeilijk is op te slaan en te transporteren is eigenlijk één van de belangrijkste.
Ook in België staan er op korte termijn testen op het programma met 100% waterstofketels in huis
 
Laatst bewerkt:

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
3.625
Waarderingsscore
899
Punten
113
Wow jongens, wat een verhitte discussie.
Als ik zie wat er gebeurt, maakt me dat enkel bescheiden in het formuleren van meningen.
Niemand kon 15 jaar geleden de situatie van nu voorspellen.
Dus als ik nu met een nieuwbouw bezig zou zijn, ik zou het ook niet weten.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan