nieuwbouw , eerst ramen of eerst gevelsteen

• Tags gevelsteen nieuwbouw raam
  • kv12

Actief Lid
    Lid geworden
    23 okt 2024
    Waarderingsscore
    54
    Punten
    28
    Er werd mij onlangs deze vraag egsteld wat ik eerst ga doen (zelfbouw)
    Ik dacht dat de ramen altijd pas na de gevelsteen kwamn maar dat blijkt niet zo te zijn , ik vind tegenstrijdige berichten hierover.

Ik ga de ramen ook zelf plaatsen en puur daarnaar kijkend denk ik de eerst de ramen en dan de gevelsteen makkelijker werkt , puur het ramen plaatsen gedeelte dus.

In nederland doen ze blijkbaar altijd eerst de ramen en dan de gevelafwerking en ik dacht eens gezien te hebben dat hier in belgie het ook zo gedaan werd bij een huis dat met crepi is afgewerkt .

Ik ga voor de traditionele opbouw , snelbouw , PIR , spouw, gevelsteen.

Ik hoor graag julie meningen en adviezen hierover.

kv

Vroeger werd binnenblad en buitenblad met isolatie te gelijk opgetrokken.

Nu binnenblad, isolatie en buitenblad in 3 fasen. Je kan zo uw isolatie veel gecontroleerder en correcter plaatsen, en dus ook beter laten aansluiten op de ramen ook (onder voorwaarde dat ze er staan natuurlijk)

Nu binnenblad, isolatie en buitenblad in 3 fasen. Je kan zo uw isolatie veel gecontroleerder en correcter plaatsen, en dus ook beter laten aansluiten op de ramen ook (onder voorwaarde dat ze er staan natuurlijk)
    lijkt mij idd (als leek) een goede volgorde , snelbouw , dan ramen en deuren , dan isolatie mooi passend en daarna de gevelsteen.

lijkt mij idd (als leek) een goede volgorde , snelbouw , dan ramen en deuren , dan isolatie mooi passend en daarna de gevelsteen.
    In dit geval kan je best je ramen bestellen tezamen met de bouwaanvraag. Dit gezien de "wachttijd" op ramen tegenwoordig (15 weken is geen uitzondering)

• Leuk
    Waarderingen: BnB2

In dit geval kan je best je ramen bestellen tezamen met de bouwaanvraag. Dit gezien de "wachttijd" op ramen tegenwoordig (15 weken is geen uitzondering)
    beetje bijzondere situatie , ik werk met ramen en deuren van ramenhal , ik heb zelf mijn huis getekend op maat van de ramen die ze daar in stock hebben (in bulk aankopen) , dit geeft een gigantisch prijsvoordeel op . als ik ramen op maat laat maken zoals dat standaard bij woningbouw gebeurt zou ik naar schating op ongevveer 40.000euro komen , maar bij ramenhal kom ik op 13.000euro , maar dus kiezen uit de maten die er zijn en zelf te plaatsen . maargoed een besparing van 27.000euro is niet niks .
    De ramen zijn in priciepe gewoon op stock en direct leverbaar .

Ok, zelf plaatsen heeft een besparing daar ben ik mee akkoord, en stockaankoop zal misschien ook iets goedkoper zijn maar - 67 % zal het toch niet zijn
    Trouwens je hebt ramen en je hebt ramen en voor de rest is het zoals de appels en peren .

Ok, zelf plaatsen heeft een besparing daar ben ik mee akkoord, en stockaankoop zal misschien ook iets goedkoper zijn maar - 67 % zal het toch niet zijn
    Trouwens je hebt ramen en je hebt ramen en voor de rest is het zoals de appels en peren .
    Het zijn wel pvc ramen.geen alu.
    Maar het feit dat ze vaste maten in bulk bestellen maakt heel veel verschil in prijs. Ik heb in totaal 14 ramen en 3 deuren. Allen 210cm hoog.

Maar het feit dat ze vaste maten in bulk bestellen maakt heel veel verschil in prijs. Ik heb in totaal 14 ramen en 3 deuren. Allen 210cm hoog.
    Weet je hoe dat ze ramen maken?

De profielen worden met een cnc zaagmachine gezaagd of ze nu 200 of 253,5 moeten zagen maakt voor de machine niet uit. Het in elkaar zetten is verder hetzelfde. Vroeger (toen we nog met de klompen naar school gingen en ons in de beek wasten) kom dit het geval zijn maar heden te dage in 2025…

Als je 40k aan ramen besteed, in PVC dan heb je een half kasteel. Ik heb een offerte schuco aluminium lopen met screens, 2 grote schuiframen, 3 deuren, speciale lak en driedubbele beglazing voor 50k.

Ik volg @minoeske hierin 67% is los de bocht uit. Verkeerd bestelde partijen wil ik nog geloven maar nieuwe ramen geloof ik niet.

Ik vind het ook heel vreemd dat je jou eigen woning, die je naar eigen smaak bouwt ramen gaat kiezen omdat je korting krijgt. Korting die mij eerder gevoelsmatig lijkt

Ga ik op kerstavond zeker niet tegenspreken, maar ik ben al in fabrieken geweest waar er amper nog personeel aanwezig is voor de fabricage van ramen, alles was praktisch computer/robot gestuurd.
    Daar was het echt niet zo'n probleem om na elkaar ramen te maken van verschillende afmetingen (wel zelfde type raam natuurlijk)

Zie je wel, BnB2 was me voor
    K'zal in 2026 toch nog eens dactylo les moeten volgen, want met 2 vingers typen is toch nog altijd ietsje trager :cry:

• Haha
    Waarderingen: BnB2
    klopt , het is appelen en peren . ik heb geen keuze , het is pvc en dubbel glas , geen alu en 3 dubbel glas.
    Ik vergelijk met enkele mensen in de buurt die recent gebouwd hebben , die hebben op het zicht ongeveer evenveel ramen als ik maar idd , door firma geplaatst , alu en 3 dubbel . maar die zitten allen rond de 40k . ik heb een offerte van 13k maar correct appels en peren ... en ik ga voor peren en die andere hebben appels:)

Zie je wel, BnB2 was me voor
    K'zal in 2026 toch nog eens dactylo les moeten volgen, want met 2 vingers typen is toch nog altijd ietsje trager :cry:
    ik type vanop pc , gaat stukken sneller (bij mij) dan via telefoon:LOL:

klopt , het is appelen en peren . ik heb geen keuze , het is pvc en dubbel glas , geen alu en 3 dubbel glas.
    Ik vergelijk met enkele mensen in de buurt die recent gebouwd hebben , die hebben op het zicht ongeveer evenveel ramen als ik maar idd , door firma geplaatst , alu en 3 dubbel . maar die zitten allen rond de 40k . ik heb een offerte van 13k maar correct appels en peren ... en ik ga voor peren en die andere hebben appels:)
    smakelijk :love:

Weet je hoe dat ze ramen maken?

De profielen worden met een cnc zaagmachine gezaagd of ze nu 200 of 253,5 moeten zagen maakt voor de machine niet uit. Het in elkaar zetten is verder hetzelfde. Vroeger (toen we nog met de klompen naar school gingen en ons in de beek wasten) kom dit het geval zijn maar heden te dage in 2025…

Als je 40k aan ramen besteed, in PVC dan heb je een half kasteel. Ik heb een offerte schuco aluminium lopen met screens, 2 grote schuiframen, 3 deuren, speciale lak en driedubbele beglazing voor 50k.

Ik volg @minoeske hierin 67% is los de bocht uit. Verkeerd bestelde partijen wil ik nog geloven maar nieuwe ramen geloof ik niet.

Ik vind het ook heel vreemd dat je jou eigen woning, die je naar eigen smaak bouwt ramen gaat kiezen omdat je korting krijgt. Korting die mij eerder gevoelsmatig lijkt
    die prijzen zijn echt hoor en vast , die staan op hun website , ik kan alleen maar zeggen dat ik als ik alles uit tel een offerte heb van 13k , waar de buren hier voor op het zicht evenveel raampartijen rond de 40k zitten , maar zoals hierboven vermeld , gaat het om pvc en 2 laags bij mij ....
    dus je kan stellen dat die 67% verschil zit in de som van : pvc vs alu , dubbel vs 3 dubbel , wel en geen plaatsing inbegrepen.

Ik zit op mijn telefoon en dat is naar schrijffouten en zinsopbouw altijd verschrikkelijk voor mij.

Ik blijf me vragen stellen bij die prijsstelling.

Ik heb een 4 jaar geleden een huisje (170m2) ramen besteld en dat zat rond die prijs maar wel opgemeten en geplaatst. Was ook pvc, dubbele beglazing

als voorbeeld , van deze heb ik 9 stuks , komt op 3240 euro (excl btw)
    dan nog enkele groteren vaste ramen en een schuifraam en 2 deuren

1766603347521.png

Eerst ramen dan gevelsteen ? prutswerk mijn idee.
    waarom is dat ? het lijkt wel vaak toegepast , ik denk in nederland altijd op deze manier als ik goed begrepen heb.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan