Nieuwbouw domotica - OpenHab met NHC/Loxone of iets anders?

Lid geworden
25 okt 2020
Waarderingsscore
1
Punten
3
Ik dacht mijn vraag eerst te stellen in het domotica topic, maar zag toen dat die toch wel iets te groot werd :)

Al geruime tijd ben ik aan het rondlezen (ook vele topics hier) en zie overal andere meningen of methoden waardoor ik even het noorden kwijt ben.

Momenteel zijn we bezig met de planning van de bouw van een nieuwe woning (die gaat volgend jaar van start). Ik ben al een tijdje aan het denken over hoe ik de elektriciteit/domotica zou aanpakken en kom er eerlijk gezegd niet uit. In onze huidige woning maak ik gebruik van OpenHab die ik recent gecombineerd heb met NodeRed. Initieel had ik alle regels uitgeschreven in code, maar NodeRed is zo makkelijk in gebruik dat ik nu alle logica daarnaar aan het migreren ben. De sturing en connectie gebeurt nog steeds via OpenHab. Deze setup draait hier intussen al een 4 jaar zonder problemen. Ik ben me er van bewust dat dit een samenraapsel van protocollen, merken en technologie is, maar ik had weinig keuze gezien de traditionele bekabeling die hier reeds aanwezig was. Trouwens, misschien handig om te weten: ik ben van opleiding IT'er met ook wat kennis van elektronica. Ik ben dus niet bang van software-integratie vraagstukken :)

Huidige setup:
- Openhab + NodeRed
- Enkele Shelly (Tasmota) switches voor simpele lichten (aan/uit) en schakelaar input (over mqtt)​
- Twee Eastron meters in de zekeringkast voor opvolging verbruik/opbrengst (zonnepanelen) (over mqtt)​
- Zigbee2mqtt waarmee ik rechtstreeks Tradfri en Xiaomi devices kan aanspreken over mqtt. Ik gebruik dus geen gateways of hubs van Ikea etc.
- Tradfri lampen, aan/uit en kleurtemperatuur + intensiteit worden doorheen de dag gestuurd op basis van lichtmeting en stand van de zon​
- Tradfri ledsturing/dimmer voor ledstrips achter TV​
- Tradfri outlet switches, aan/uit​
- Xiaomi/aqara temperatuur/humidity/barometer sensoren die in de kamers liggen​
- Xiaomi/aqara beweging/lichtmeting sensoren​
- Xiaomi/aqara door contact sensoren​
- Xiaomi/aqara zigbee drukknoppen (waarvan er eigenlijk maar een gebruikt wordt)​

Alle devices hangen rechtstreeks aan OpenHab, alle logica wordt beslist in NodeRed die verbonden is met OpenHab. Op die manier zijn alle logische stappen grafisch en heel makkelijk te begrijpen.
Temperatuur/verbruiksdata wordt vanuit OpenHab in een influxdb database opgeslagen, en hier kan ik mooie grafieken uit genereren via Grafana.

Enerzijds besef ik dat een professional uit de domoticawereld eens goed zal lachen met mijn huidige setup omdat ik geen domoticastandaarden gebruik. Ik weet dat in theorie draadloze protocollen onbetrouwbaar zijn, dat het waarschijnlijk not done is om "lampen van den Ikea" te gebruiken en dat mijn setup niet als stabiel aanzien zal worden. Echter, heb ik er in de voorbije 4 jaar geen enkel probleem mee gehad (ik weet dat dat niet gigantisch lang is).
Ik waak er wel op dat mijn schakelmateriaal europees en gekeurd is. Een chinees relais bord van aliexpress ga je me niet snel zien gebruiken. Voor mijn zigbee sensoren leg ik die lat iets minder hoog aangezien het risico hier nagenoeg onbestaande is.

De nieuwe setup:
Mijn eerste idee is uiteraard om alle bedrading terug te laten lopen naar de zekeringkast zodat elke schakelaar, lichtpunt of stopcontact apart toekomt.
Daarnaast zou ik graag mijn OpenHab setup zo veel mogelijk behouden aangezien we hier eigenlijk wel tevreden van zijn.
De grootste zoektocht is voor mij het schakelmateriaal. Zowel voor het verwerken van input (schakelaars) als het schakelen van lichtpunten/stopcontacten wil ik degelijk materiaal gebruiken.
Daarmee krijg ik standaard NHC of Loxone toegegooid als antwoord, maar deze lijken overkill (zeker gezien de prijs) omdat deze ook de logica bieden en daar ben ik eigenlijk niet naar op zoek.
Ook zijn we eigenlijk zodanig tevreden met de slimme lampen (Ikea, hue, ...) dat ik me sterk de vraag stel of een relais/dimmer sturing in de kast zelfs nog nuttig is gezien die duurder en moeilijker te vervangen is en dan ook minder mogelijkheden heeft (geen lichtkleur).
Als ik dan kijk naar de hardware die in de Loxone units zit, dan is dat eigenlijk bedroevend voor de prijs die ze vragen. Chinese no name relais (alsof een degelijke Finder niet kon met dit budget?) zelfs zonder enige air-gap tussen de 240v op de printplaat, heel basis componenten, CANbus protocol dat ze voorstellen als proprietary, SD kaart als single point of failure. (Voor de geinteresseerden: Foto Loxone miniserver )
Daarmee neig ik dan eerder naar NHC omdat ze als grote speler hopelijk degelijke hardware gebruiken, hoewel ik daar geen binnenkant van gezien heb. Maar dan zit je echt wel zeer closed en ben je volledig afhankelijk van de beslissingen van Niko rond hun "hobby-API" waarvoor je elk jaar een nieuwe key moet aanvragen om dan met je eigen hardware te kunnen communiceren.
Ook zie ik vaak Eltako of KNX langs komen, maar hier heb ik dan weer heel weinig ervaring mee. Ik mis hier hoe ik dan best de hardware->software koppeling maak tussen deze modules en OpenHab.

In het kort:
Ik heb het gevoel dat ik bij nieuwbouw het "beter" moet doen dan nu waar ik allerlei devices heb, waaronder een deel op zigbee. Als ik echter kijk naar NHC/Loxone dan kost het me een fortuin om een setup samen te stellen die functioneel "bijna zo goed" is als wat ik nu heb (puur functie naar de eindgebruiker toe dan). Daarbij komt dan dat ik NHC/Loxone eigenlijk als veredeld relais bord zou gebruiken omdat ik de logica in OpenHab laat zitten, en dat de Loxone interne hardware voor mij absoluut steken laat vallen.
Zijn er mensen die een gelijkaardige setup hebben of die NHC/Loxone combineren met OpenHab of HomeAssistant?
Alle feedback wordt gewaardeerd :)

KNX is aan te raden zowel qua relaismodules en qua drukknoppen/tasters. Qua relaismodules kom je sowieso goedkoper uit dan Loxone of NHC, zeker als je veel kringen moet schakelen (voorbeeldje: 24-voudige schakelactor van MDT). Basisdrukknoppen (1-voudige knop, met aparte up/down kanalen dus qua functionaliteit is 2-v mogelijk) heb je vanaf 40-50 euro, fancier materiaal gaat tot honderden euros. Het hangt er allemaal vanaf hoe het eruit moet zien en wat je ermee moet kunnen. De keuze is enorm.
Er bestaat ook een bridge KNX<->Hue zodat je op dat vlak al niet meer via OpenHab moet. Scheelt alweer een PoF. Hoe meer je in KNX doet, hoe stabieler het zal zijn. Je kunt perfect de basis volledig in KNX steken zodat je licht altijd zal werken (tenzij de KNX voeding of je hele 230V eruit ligt uiteraard) en alle extra logica in OpenHAB. Zo is mijn setup momenteel ook.

Als je de link tussen het ontvangen van de drukknop inputs en het sturen van bijvoorbeeld zo'n schakelactor (die dan KNX input neemt) bij jou dan OpenHAB is, dan gaat het licht toch niet meer werken als die down gaat? Of mis ik daar iets? KNX is heel nieuw voor mij, ben het nu aan het lezen :)

Dat heb je mis begrepen in mijn post, als OH down gaat werkt mijn verlichting nog steeds. Mijn initiele setup was ook enkel KNX, OH heb ik pas later toegevoegd.

Op zich is het principe achter KNX vrij simpel. Alles is gebaseerd op groepadressen. Op een groepadres (GA) kan data verstuurd worden, gaande van simpele ON/OFF tot sensorwaarden in allerlei gestandaardiseerde formaten.
Om een lamp te schakelen heb je bv een drukknop en een schakelactor. Je linkt een druk op de knop met GA 1/1/1. Het kanaal van de schakelactor waar je lamp op hangt link je met hetzelfde GA. Als je dan op de knop drukt, wordt er een telegram op de bus gezet met GA 1/1/1 en waarde ON. De actor ziet dit en schakelt het juiste kanaal. Druk je nogmaals op de knop stuurt die een OFF op 1/1/1, en de actor schakelt het kanaal weer af.

Steek je er OpenHAB bovenop dan configureer je een SwitchItem voor GA 1/1/1. Als OH vervolgens een ON ontvangt weet die dat de lamp aan staat. Je kunt ook OH zelf de ON/OFF laten sturen en de actor ontvangt die evenzeer. De drukknop luistert ook naar wat er op zijn GA wordt verstuurd zodat hij geen ON gaat versturen als je op de knop drukt terwijl de lamp al aan staat. Al wordt er meestal een apart status-GA ingezet om de status terug te koppelen. Dit status-GA kan je eveneens in OH configureren op hetzelfde Item.

Aha, nu ben ik mee. Er moet dus op zich niks tussen de ontvanger van de input en de sturing van de relais.
In theorie zou je dus bijvoorbeeld deze twee kunnen combineren (excl voedingen etc) en daarmee het licht gaan aansturen zonder verdere externe logica-componenten:

Klopt. Een binaire ingangsmodule is inderdaad ook een optie naast echte KNX drukknoppen. Die oplossing is echter omslachtiger en minder flexibel. Omslachtiger qua bekabeling - SVV van elke drukknop naar de kast ipv gewoon buskabel van schakelpunt naar schakelpunt. Je hebt ook die extra module in de kast nodig. Minder flexibel omdat je oa op die manier geen statusleds kunt sturen (zit zowat standaard in bijna elke KNX drukknop) en je de module niet eenvoudig kan vervangen door eentje met meerdere knoppen, of door een PIR sensor, of zelfs een klein display.

Als ge toch met OpenHAB wilt werken zou ik ook es kijken naar alles via IOT.
Uw IO kunt ge dan bijvoorbeeld met een EK9160 en wat standaard in en uitgangsmodulekes maken.
Als ik nu voor mijzelf opnieuw moest beginnen zou ik het op die manier doen denk ik.

Deze oefening met knx heb ik ook eens gedaan, maar daar kwam Loxone zonder probleem als winnaar uit. Het enige waar knx toen een klein pluspuntje had was de prijs voor de geschakelde uitgangen. Dan gaat het over uitgangen zonder dat men een oplossing heeft voor uitgebreide logische functies en visualisatie. Bij het dimmen is het een heel ander verhaal, voor het dimmen betaal je bij Loxone 80 euro voor 4 kanalen. Dat is dan maar 20 euro per kanaal, het grote voordeel is natuurlijk dat je echt met uw verlichting kunt gaan spelen. Met deze oplossing kunnen ondertussen alle vormen van verlichting gestuurd worden, deze fabrikant https://www.illuxtron.com/ is een goed voorbeeld Zij kennen Loxone goed en bijna al hun verlichting kan met de Loxone rgbw dimmer aangestuurd worden, zelfs de stroomgestuurde leds. Ik moet het nog eens bekijken maar ik denk dat zelfs een teleruptor oplossing moeite heeft om het goedkoper te doen.

Je hebt het over het single point of failure, ben je zeker dat als men alles verdeeld over verschillende software en hardware platformen, dit dan de bedrijfszekerheid vergroot? Persoonlijk heb ik trouwens geen weet van een Miniserver die zomaar uit zichzelf uitvalt.
Iedereen in de IT wereld is het eens dat als hardware en software van één fabrikant komt dat dit veruit de stabielste oplossing is, Apple is daar een goed voorbeeld van. Bijkomend worden door zulke samenraapselen eenvoudige dingen opeens heel moeilijk, zoals bv. de hartbeat functie die Loxone ingebouwd heeft in al zijn hardware zodat men een melding krijgt als er een component een fout heeft. Maar ook de talloze extra functies die men gratis krijgt zonder dat men ze zelf moet programmeren. Mijn boerenverstand zegt dat als alles van één fabrikant komt je enkel zo de garantie gaat hebben dat alles goed zal samenwerken.

Je hebt het over het single point of failure, ben je zeker dat als men alles verdeeld over verschillende software en hardware platformen, dit dan de bedrijfszekerheid vergroot? Persoonlijk heb ik trouwens geen weet van een Miniserver die zomaar uit zichzelf uitvalt.
Ik heb al gehoord van corrupte SD kaarten. Maar dat heb je zelf ook in de hand natuurlijk door een kaart van een degelijk merk aan te schaffen.
Ik weet niets van de betrouwbaarheid van de Loxone hardware zelf, maar het betreft toch een systeem dat 10-20 jaren moet kunnen blijven draaien. De eerste miniserver dateert 'pas' van 10 jaar geleden, het systeem heeft dus nog niet de kans gekregen zich te bewijzen. Stel je hebt een miniserver van de begindagen, en die valt binnenkort uit. Het is niet omdat je er nog niet van gehoord hebt dat het niet kan gebeuren. Ik zou in ieder geval zorgen dat ik een backup op het schap heb liggen, want meerdere dagen in het donker zitten omdat je bestelling onderweg is vind ik onaanvaardbaar.
En stel dat je miniserver pas over 10j uitvalt. Kun je dan nog een vervangexemplaar kopen dat je huidige software draait zonder aanpassingen?
Een reserve KNX voeding heb ik liggen. En ik ben zeker dat ik er over 10-15 jaar ook nog wel een zal vinden moest het nodig zijn.
Iedereen in de IT wereld is het eens dat als hardware en software van één fabrikant komt dat dit veruit de stabielste oplossing is,
Sorry, als permanente bewoner van de IT wereld noem ik dit onzin. En ik kijk breder dan het beperkte entertainmentwereldje waar Apple, Sonos etc populair zijn.
Je gaat het wel maar met 1 tegenvoorbeeld moeten doen, maar het is meteen wel een heel goed voorbeeld: het Internet. Werkt al sinds ruwweg de jaren 70 van vorige eeuw met een gigantische heterogene mix van hardware en software. Het geheim? Protocollen en standaardisatie.
Natuurlijk is het voor fabrikanten leuk om een gesloten ecosysteem te creëeren zodat je wel verplicht blijft producten van hun te blijven kopen.

Dat met die SD kaart is met een reserve kaart op 10sec verholpen, dus dit zorgt niet voor een totaal uitval. De Miniserver blijft trouwens doorwerken tot hij een hardware reset moet doen, als het goed is krijg je hier trouwens een melding van. De SD kaart oplossing heeft als grote voordeel dat als er een probleem is met paswoorden of programmatie men altijd vlug naar een werkend systeem kan gaan.

Je hebt gelijk Loxone is nog maar 10 jaar op de markt, maar in deze periode zijn wel al hun producten 100% up to date gebleven. De eerste klanten hebben ondertussen meer dan 100 extra functies gekregen en die hebben zij niet moeten betalen. Toevallig is recentelijk gen2 van de Miniserver op de markt gekomen, met natuurlijk 100% neerwaartse compatibiliteit van de bestaande hardware en software.

Zoals ik knx ken krijgt de meeste hardware nooit een update en na een paar jaar zijn ze zelfs voor de fabrikant zelf al verouderd, want dan brengt hij een nieuwe hardware versie uit. Is dit laatste niet zo? Als dit waar is dat ze nooit updates krijgen hoe blijft deze hardware dan up to date? Hoe worden dan nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan het systeem, toch niet door telkens nieuwe hardware te kopen. Of nog erger, een bijkomend software platform boven de hardware plaatsen om daar dan de gebrekige/ontbrekende functionaliteiten mee op te lossen???? En kom nu aub niet af met open source software waar elke hacker blij van wordt, dat is hetzelfde als geen huisdeur hebben voor je huis.
https://community.openhab.org/t/my-personal-openhab-server-infrastructure-hacked/78927/19
Apropos hacken, is het nog altijd zo dat een knx installatie standaard niet beveiligd is en dat men extra componenten moet installeren om het veilig te maken? En dan komen we ook terug op het vorige probleem, hoe ga je knx componenten veilig maken als ze geen update krijgen?
https://www.computable.nl/artikel/n...0449/knx-domotica-is-eenvoudig-te-hacken.html
Hier nog een mooie vergelijking:
https://www.onedomus.nl/nieuws/ruim-1300-slimme-gebouwen-makkelijk-te-hacken-via-het-internet.html

Dat voorbeeld van het internet is heel leuk, blijkbaar weet je nog niet eens dat de meeste hardware en software ook maar van één firma komt, namelijk Cisco. Dat van die open systemen wil ik wel geloven maar dan moet je wel toegeven dat daar structureel een groot probleem in zit. Namelijk geen enkele fabrikant gaat garantie geven op producten van een andere fabrikant, hoe ga je dan in godsnaam garantie kunnen geven op de totale oplossing. Kijk naar de autosector waar elke fabrikant zijn eigen (gesloten) ecosysteem heeft, dit is de enige manier om de nodige garantie te kunnen geven. Zij gaan samenwerkingen aan met toeleveringsbedrijven en dergelijke voor diverse technieken zoals bv. verlichting, motor maar ook met bv. bandenfabrikanten. Maar uiteindelijk is het één product, met hardware/software, waar elke autofabrikant dan garantie op geeft.

Kort samengevat, standaarden hebben de wereld verandert, zoals de autosector, pc, smartphone, televisie, ... allemaal standaard oplossingen waar men garantie krijgt dat het werkt. Daarom versta ik jouw probleem niet met de Loxone standaard voor een Smart Home, eindelijk kan deze sector volwassen worden. Zoals jezelf aangeeft zijn standaarden belangrijk maar niet de Loxone standaard?? Wat is dan juist uw probleem hiermee?

Dat voorbeeld van het internet is heel leuk, blijkbaar weet je nog niet eens dat de meeste hardware en software ook maar van één firma komt, namelijk Cisco.
Het Internet bestaat uit veel meer dan enkel switches. Jouw en mijn computer maken er bv ook deel van uit. Een uiteraard de vele servers, IoT devices, smartphones...
Wat is dan juist uw probleem hiermee?
Ik ben niet graag afhankelijk van 1 fabrikant. Als iemand graag bij zijn thuis graag een Apple- of Loxone-ecosysteem wil, mij niet gelaten, maar ik kies daar bewust niet voor.

De rest van je KNX-bashing verhaal heb je al vaak genoeg neergepend hier (met verschillende accounts), daar ga ik dus niet meer op in.

Hallo kroket, ik wist dat nu met die corona heel veel mensen overal complotten zien maar dit gaat toch wel heel ver. Zo dadelijk ga je me er nog van beschuldigen dat ik zelf al die websites online gezet heb gewoon maar om jou te pakken. Of nog erger ik ben Donald Trump en dit is allemaal fake news. Heb je toevallig koorts, proef je nog alles? Serieus kerel ik weet niet wat jouw mankeert maar ik hoop dat de dokter dit kan genezen.
Als je geen zin hebt om te antwoorden had je dit ook op een normale manier kunnen zeggen en anders 'If you can't stand the heat, stay out of the kitchen' , maar kom niet met flauwe verhaaltjes.

Die router op het internet aansluiten is hetzelfde als een lamp aansluiten op het elektriciteitsnet, die lamp gaat je niet garanderen dat je uiteindelijk elektriciteit hebt. Zonder Cisco heb je geen internet dus daar gaat die router van jou niets aan veranderen.

Je hebt gelijk dat men graag zoveel mogelijk keuze wilt, maar realistisch is dat niet. Het is leuk dat je voor jezelf een installatie hebt kunnen maken die voor jou ideaal is, maar het grote nadeel is dan natuurlijk dat die installatie enkel voor jou van toepassing is. Het enige wat jij kunt doen is tegen iedereen vertellen hoe jij het gedaan hebt maar verder zal iedereen zelf zijn ding ermee moeten doen, met als resultaat dat elke installatie anders is. Voor zulke oplossingen zal ook niemand anders geld geven, dus zal het ook geen meerwaarde zijn bij een eventuele verkoop. Je blijft zeggen dat een standaard belangrijk is maar wat jij doet is het tegenovergestelde van wat een standaard juist inhoud.

Hallo kroket, ik wist dat nu met die corona heel veel mensen overal complotten zien maar dit gaat toch wel heel ver. Zo dadelijk ga je me er nog van beschuldigen dat ik zelf al die websites online gezet heb gewoon maar om jou te pakken. Of nog erger ik ben Donald Trump en dit is allemaal fake news. Heb je toevallig koorts, proef je nog alles? Serieus kerel ik weet niet wat jouw mankeert maar ik hoop dat de dokter dit kan genezen.
Als je geen zin hebt om te antwoorden had je dit ook op een normale manier kunnen zeggen en anders 'If you can't stand the heat, stay out of the kitchen' , maar kom niet met flauwe verhaaltjes.
Dus jij wilt beweren dat je een andere persoon bent dan die andere KNX-basher die hier sporadisch opduikt? Ok dan, mij goed.
Ik heb geen zin om meermaals dezelfde non-argumenten te moeten weerleggen, maar bekijk gerust mijn antwoorden op zijn posts (ik heb ze hierboven gelinkt).

Ik heb niets tegen Loxone, en ik heb zelf geen enkele band met de KNX org of eender welke fabrikant die KNX producten maakt. Ik ben een gewoon een hobbyist met wat technische bagage die mensen op dit forum neutraal probeert te informeren over verschillende systemen. Daarom stoort het me telkens als er iemand met duidelijke biased praatjes afkomt, ondersteund door argumenten die totaal geen steek houden, appelen met peren vergelijken en op die manier allerlei topics vervuilen. COVID-19 heeft daar dus totaal niets mee te maken, je hoeft het niet in het belachelijke te trekken.

Over dit punt kunnen we wel discussieren:
Je blijft zeggen dat een standaard belangrijk is maar wat jij doet is het tegenovergestelde van wat een standaard juist inhoud.
Als ik 'standaard' zeg, dan bedoel ik dit. Specifiek toegepast op dit onderwerp gaat het dus over communicatiestandaarden. HTTP, MQTT, KNX, DALI zijn daar voorbeelden van die gebruikt worden in home automation.
Jij gebruikt het woord op een andere manier, namelijk een 'standaardoplossing', en dat is heel wat anders. En als je de openingspost leest, dan zie je misschien dat de TS helemaal niet op zoek is naar een standaardoplossing?

Just my two pence ... KNX is de enige gestandardiseerde oplossing die een gestandardiseerde security heeft. (KNX Secure, bestaande uit KNX Data Security en KNX IP Security). Zelfs BACnet heeft nog geen internationaal aanvaarde standaard daarvoor.

Mja het KNX Secure verhaal kwam wel veel te laat.
Security is eigenlijk pas een issue als de omgeving waarin je home automation systeem opereert niet afgeschermd is. Voor bedrade systemen zou dat eigenlijk nooit het geval mogen zijn. Tegenwoordig hebben zowat alle systemen een koppeling met een IP-netwerk, dus je interne thuisnetwerk, wat op zich sowieso al zo goed als volledig dicht zou moeten staan.
Thuis heb ik bv slechts 1 poort openstaan, namelijk voor VPN connecties te accepteren. De enige zwakte in mijn beveiliging is dus de OpenVPN server, als die security issues bevat zouden die uitgebuit kunnen worden. Maar gezien dit opensource project ondertussen bijna 20 jaar bestaat is dit dus wel te vertrouwen.
Om vanop afstand aan mijn home automation te kunnen maak ik gebruik van OpenHab cloud. Daarmee connecteert je OH-instantie met de server in the cloud en moet je dus geen poort openzetten. Wat dat betreft heb ik dus zelfs geen VPN nodig.
Het enige onbeveiligde in mijn systeem zijn de onversleutelde commando's op de 433Mhz-band om mijn dampkap te bedienen en de verlichting boven het keukeneiland te dimmen, maar daar maak ik me weinig zorgen om :cool:

@teaser Je mag dan wel zeggen dat je hier op een neutrale manier communiceert, het is toch een pijnpunt voor jou. Als iemand nog maar iets negatief over knx post begin je toch je aardig te verzetten of begin je met een hele hoop afleidingen en niets zeggende argumenten. Ik haal hier gewoon aan dat bij Loxone het dimmen goedkoper is dan bij knx het schakelen en een beetje later wordt ik bij het knx bashen groepje gezet, ik hoop toch dat een persoonlijke mening hier nog altijd gezegd mag worden op dit forum. Dit gezegd zijnde kan ik beter niet reageren op dat knx secure verhaal.
Als ik 'standaard' zeg, dan bedoel ik dit. Specifiek toegepast op dit onderwerp gaat het dus over communicatiestandaarden. HTTP, MQTT, KNX, DALI zijn daar voorbeelden van die gebruikt worden in home automation.
Nu ga je wel heel kort door de bocht, maar ja we zitten blijkbaar toch al in fantasie land. Kun jij mij vertellen wat ik hiermee moet, dit is in het beste geval maar een klein stukje van het verhaal, waar zit de rest? Je weet toch dat je nu zelf heel het knx verhaal aan het ondergraven bent, knx hardware is plotseling niet meer belangrijk. Communicatie standaarden zijn belangrijk maar zeggen uiteindelijk niets over welke oplossing men gaat krijgen, daar zijn de combinatie hardware/software mogelijkheden voor verantwoordelijk. Waar is de automatisering, waar zijn de toepassingen/functionaliteiten, waar is de garantie dat ik een slimme woning ga krijgen als ik deze standaarden toepas? Deze communicatie standaarden zeggen niets over hoe de hardware toegepast moet worden. Dit is hetzelfde als de Can bus in alle auto's, de Can bus standaard zegt niets over wat voor auto je gaat hebben en nog veel minder over de werking van die auto. Vind je nu zelf dat dit een toepasselijk antwoord is?
Als ik het over standaarden heb is dit het volgende ;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardisatie
"Standaardisatie is het opleggen van een bepaalde norm of standaard voor het ontwerp, de constructie, het testen of gebruiken van een product of proces."
Enkel zo kunnen er garanties gegeven worden op functionaliteiten, nogmaals bv. de HTTP standaard gaat je geen garantie op internet functionaliteit geven. Dali gaat u geen garantie geven dat je licht gaat hebben en zegt ook niet hoe deze aangestuurd gaat worden. Net zo weinig als dat de knx communicatie standaard je de garantie gaat geven op een slimme woning, nee het is nog erger, knx gaat je zelfs niet de garantie geven dat je met een drukknop het licht kunt aansturen.

Ps:
Loxone kan alle aangehaalde (en nog vele meer) communicatie standaarden aan:
https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2020/10/IG_systemgrafik-übersicht.jpg

Deze oefening met knx heb ik ook eens gedaan, maar daar kwam Loxone zonder probleem als winnaar uit. Het enige waar knx toen een klein pluspuntje had was de prijs voor de geschakelde uitgangen. Dan gaat het over uitgangen zonder dat men een oplossing heeft voor uitgebreide logische functies en visualisatie. Bij het dimmen is het een heel ander verhaal, voor het dimmen betaal je bij Loxone 80 euro voor 4 kanalen. Dat is dan maar 20 euro per kanaal, het grote voordeel is natuurlijk dat je echt met uw verlichting kunt gaan spelen.

Hangt maar puur van je installatie af, in mijn geval was een KNX installatie destijds goedkoper dan Loxone. We spreken dan over ongeveer € 500 in het voordeel van KNX. Peanuts op het totale plaatje, maar in mijn geval dus +1 voor KNX ;-)

Persoonlijk heb ik trouwens geen weet van een Miniserver die zomaar uit zichzelf uitvalt.

Ik heb persoonlijk ook geen weet van een KNX installatie met security issues, zal dan ook niet bestaan neem ik aan? Punt is: gaat jouw Miniserver binnen 5 minuten stuk, zit jij in het donker. Gaat bij mij 1 van mijn schakelmodules binnen 5 minuten stuk, ben ik een paar schakelpunten kwijt maar werkt de rest vrolijk verder. Als jij daar vrede mee hebt, is dat echt prima. Bij mij was dat een puntje om toch weer naar KNX te neigen. Voor je nu zou afkomen met het feit dat ik ook in het donker zit als mijn KNX voeding faalt, uiteraard! Net zoals óók jij in het donker zit als jouw Loxone voeding faalt. Maar een reservevoeding in de kast is verdedigbaar, een extra Miniserver was voor mij minder verdedigbaar...

Zoals ik knx ken krijgt de meeste hardware nooit een update en na een paar jaar zijn ze zelfs voor de fabrikant zelf al verouderd, want dan brengt hij een nieuwe hardware versie uit. Is dit laatste niet zo? Als dit waar is dat ze nooit updates krijgen hoe blijft deze hardware dan up to date? Hoe worden dan nieuwe functionaliteiten toegevoegd aan het systeem, toch niet door telkens nieuwe hardware te kopen. Of nog erger, een bijkomend software platform boven de hardware plaatsen om daar dan de gebrekige/ontbrekende functionaliteiten mee op te lossen???? En kom nu aub niet af met open source software waar elke hacker blij van wordt, dat is hetzelfde als geen huisdeur hebben voor je huis.

Welke update zou nu bijvoorbeeld mijn schakelmodule moeten krijgen? Of mijn dimmodule? Een KNX schakelmodule is geen 'magic black box' zoals Loxone. Dat is ook niet te rijmen met een decentraal systeem, in welke module zou je je logica stoppen? In een dimmodule? In een schakelmodule? Of in een inputmodule? Of overal een beetje?

Wil je fancy features bij KNX, dan moet je daar een extra module voor voorzien. Ofwel een beetje DHZ met OpenHAB of Home Assistant, of als je niet wil klussen gewoon een Gira X1. Of als je echt helemaal zot wil doen, zet je een Loxone over je KNX installatie!

KNX is simpelweg niet 1:1 te vergelijken met Loxone, deal with it. Jouw voorkeur ligt bij Loxone, @teaser zijn bij KNX gecombineerd met OpenHAB, mijne bij KNX gecombineerd met Home Assistant, echt gewoon prima. Verder is dit gewoon puur appelen met peren vergelijken om te eindigen bij persoonlijke voorkeuren: wàt vindt de eindgebruiker nu net belangrijk.

Mijn eerste idee is uiteraard om alle bedrading terug te laten lopen naar de zekeringkast zodat elke schakelaar, lichtpunt of stopcontact apart toekomt.
perfect vertrekpunt :)

Daarnaast zou ik graag mijn OpenHab setup zo veel mogelijk behouden aangezien we hier eigenlijk wel tevreden van zijn.
De grootste zoektocht is voor mij het schakelmateriaal. Zowel voor het verwerken van input (schakelaars) als het schakelen van lichtpunten/stopcontacten wil ik degelijk materiaal gebruiken.
dus eigenlijk heb je enkel de hardware-interfaces nodig en dan zou je perfect naar RaspberryPi-oplossingen kunnen kijken. Met standaard drukschakelaars (bv Niko, Gira, ...) stuur je een 5V puls naar een standaard I/O bordje en de beslissingen van OpenHab laat je uitvoeren door een standaard I/O relaisbordje of via een interface naar een dimsysteem naar keuze (0-10V of zelfs DMX). Als je de output niet betrouwbaar genoeg vindt, kan je richting Eltako / Finder of zelfs QBus gaan.

Zelf heb ik nu een drietal jaar Loxone in gebruik, dat is gemakkelijk te configureren en biedt handige functionaliteiten, maar gaat meer en meer de proprietary toer op en dropt de ene na de andere support voor oudere hardware (zelfs al beweren ze officieel het tegendeel). De miniserver is IMHO redelijk goed gebouwd, maar de software van dit SPoF laat af en toe te wensen over. Op één keer na geen dramatische dingen, maar hier en daar zitten kleine bugs, lopen updates niet perfect, moet de miniserver om onverklaarbare reden toch eens herstart worden om terug stabiel te werken enz.
Ik stuur die Loxone met standaard Niko drukknoppen, gecombineerd met KNX schakelmateriaal en DMX dimmers. Sensoren zijn ofwel Loxone air (onverantwoord duur), Loxone 1-wire (onvoldoende betrouwbaar) of zelfbouw die een analoge of digitale ingang stuurt.

Persoonlijk heb ik trouwens geen weet van een Miniserver die zomaar uit zichzelf uitvalt.
Ik wel en dat legt inderdaad het hele huis plat. Het enige dat dan nog werkte waren mijn KNX-schakelaars en mijn zelfbouwsensoren.

Niet echt on-topic:
Iedereen in de IT wereld is het eens dat als hardware en software van één fabrikant komt dat dit veruit de stabielste oplossing is,
Ik maak zelf al heel lang van die wereld deel uit en ik denk niet dat ik iemand van die "iedereen" ken...
Het klopt wel dat binnen een proprietary systeem de vendor minder gemakkelijk de schuld voor de fout naar iemand anders kan verschuiven en zelfs dat binnen een proprietary systeem de vendor de eigen omgeving het best zou moeten kennen en dus theoretisch ook betere service zou moeten kunnen leveren.

Mijn boerenverstand zegt dat als alles van één fabrikant komt je enkel zo de garantie gaat hebben dat alles goed zal samenwerken.
Ooit al geprobeerd je Apple toestellen bij Apple zelf - zelfs onder garantie - deftig gerepareerd te krijgen ? Ik denk dat het voor die 3 weken oude laptop van 3.000 euro een zestal maanden geduurd heeft en heel wat mails, telefoons en heen en weer rijden gekost heeft - "o ja, is een gekend probleem" :(

@teaser Je mag dan wel zeggen dat je hier op een neutrale manier communiceert, het is toch een pijnpunt voor jou. Als iemand nog maar iets negatief over knx post begin je toch je aardig te verzetten of begin je met een hele hoop afleidingen en niets zeggende argumenten. Ik haal hier gewoon aan dat bij Loxone het dimmen goedkoper is dan bij knx het schakelen en een beetje later wordt ik bij het knx bashen groepje gezet, ik hoop toch dat een persoonlijke mening hier nog altijd gezegd mag worden op dit forum. Dit gezegd zijnde kan ik beter niet reageren op dat knx secure verhaal.
Ik reageerde op jouw eerste post in deze thread op 2 punten: de SPoF en jouw uitspraak dat in de IT-wereld hard- en software maar best van dezelfde fabrikant komt. Die 2 dingen gingen niet over KNX. Op jouw dim-verhaal heb ik niet gereageerd, het zou best kunnen dat je daar goedkoper uitkwam dan KNX.
Vervolgens een post van jou vol bashing op KNX, uit of the blue, met argumenten die ik eerder op dit forum al weerlegd heb in threads waarin jij ook hebt deelgenomen.
En dan vind jij dat ik me 'aardig verzet'? Ik heb er niet eens op gereageerd.
Nu ga je wel heel kort door de bocht, maar ja we zitten blijkbaar toch al in fantasie land. Kun jij mij vertellen wat ik hiermee moet, dit is in het beste geval maar een klein stukje van het verhaal, waar zit de rest? Je weet toch dat je nu zelf heel het knx verhaal aan het ondergraven bent, knx hardware is plotseling niet meer belangrijk. Communicatie standaarden zijn belangrijk maar zeggen uiteindelijk niets over welke oplossing men gaat krijgen, daar zijn de combinatie hardware/software mogelijkheden voor verantwoordelijk. Waar is de automatisering, waar zijn de toepassingen/functionaliteiten, waar is de garantie dat ik een slimme woning ga krijgen als ik deze standaarden toepas? Deze communicatie standaarden zeggen niets over hoe de hardware toegepast moet worden. Dit is hetzelfde als de Can bus in alle auto's, de Can bus standaard zegt niets over wat voor auto je gaat hebben en nog veel minder over de werking van die auto. Vind je nu zelf dat dit een toepasselijk antwoord is?
Als ik het over standaarden heb is dit het volgende ;
https://nl.wikipedia.org/wiki/Standaardisatie
"Standaardisatie is het opleggen van een bepaalde norm of standaard voor het ontwerp, de constructie, het testen of gebruiken van een product of proces."
Enkel zo kunnen er garanties gegeven worden op functionaliteiten, nogmaals bv. de HTTP standaard gaat je geen garantie op internet functionaliteit geven. Dali gaat u geen garantie geven dat je licht gaat hebben en zegt ook niet hoe deze aangestuurd gaat worden. Net zo weinig als dat de knx communicatie standaard je de garantie gaat geven op een slimme woning, nee het is nog erger, knx gaat je zelfs niet de garantie geven dat je met een drukknop het licht kunt aansturen.

Ps:
Loxone kan alle aangehaalde (en nog vele meer) communicatie standaarden aan:
https://www.loxone.com/nlnl/wp-content/uploads/sites/9/2020/10/IG_systemgrafik-übersicht.jpg
Besef gewoon eens dat niet iedereen zit te wachten op die Loxone-standaardoplossing die jij hier graag verkoopt. Dit is een forum voor doe-het-zelvers, die graag zelf de touwtjes in handen hebben en een flexibele oplossing willen die je nooit kan bereiken met eender welke standaardoplossing. We gaan aan de slag met OpenHab, Home Assistant, bouwen eigen sensoren en koppelingen, om precies te bereiken wat we willen. En neen, dat levert geen meerwaarde op bij verkoop van het huis, maar daar draait het ook niet altijd om.
De redenering achter mijn KNX installatie is een solide basis hebben waar ik alle kanten mee uit kan. Door de koppeling tussen de KNX-bus en het IP-netwerk (standaarden dus) kan ik dit bereiken.

En ik weet dat bij Loxone er ook koppelingen mogelijk zijn met vele andere systemen, dat is exact de reden dat het zo populair is geworden bij DHZ-ers. Maar dat heeft dus niets te maken met die standaardoplossing waar je graag op hamert. Die heeft zijn meerwaarde bij installateurs en huiseigenaren die niet zelf met hun systeem bezig zijn, maar dat zijn mensen die zich doorgaans niet lang op dit forum ophouden.

Trouwens, in de KNX wereld zijn er ook dergelijke standaardoplossingen. Bv het Smart@Home systeem van Busch-Jaeger/ABB is gebaseerd op KNX. Er zullen er nog wel zijn, maar zoals ik al heb gezegd ik ben maar een DHZ-er met weinig interesse in dergelijke totaaloplossingen.

ik heb uiteindelijk ook voor KNX gekozen, omdat het gewoon de enige echt gestandaardiseerde oplossing is die fabrikant onafhankelijk is. De gedachtengang achter het systeem bevalt me enorm. (geef toe het is soms niet evident voor de leek, maar maakt het ook wel boeiend) Verder hebben veel lokale domotica bedrijfjes nogal een hobby karakter qua hardware, waar KNX door de grote jongens gemaakt wordt. het was een quasi no-brainer voor mij.

ben ook overtuigd dat dit zal blijven bestaan en het aanbod is gewoonweg enorm waar je bij veel andere kleine domotica spelers toch echt vasthangt wat zij maken. Stoppen ze er na enkele jaren mee, ben je de pineut.

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan