Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Nieuwbouw aan 6%
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 5.395
- Punten
- 113
Tuin Als de woning ouder is dan 10 jaar ( niet afbraak en heropbouw of nieuwbouw
Terras aansluitend op de gevel= 6%
Terras in de tuin niet aansluitend 21
Verlichting inbouw ( grondspots) in verharding 6%, in de grond 21% . armaturen opbouw steeds 21, armaturen inbouw 6% MAAR
Plantgoed 6
Eigenlijk kun je beter uitgaan van 21% op alles in je budgetplanning want wetgeving en regeltjes zijn zo complex dat het bijna een feitenkwestie is op het moment zelf.
En , de literatuur die hier ligt enkel voor het juiste btwtarief van 0-6-12-21% toe te passen in tuinwerken , bedraagt zo'n dikke 1.20 meter lang en 30 cm hoog.
Terras aansluitend op de gevel= 6%
Terras in de tuin niet aansluitend 21
Verlichting inbouw ( grondspots) in verharding 6%, in de grond 21% . armaturen opbouw steeds 21, armaturen inbouw 6% MAAR
Plantgoed 6
Eigenlijk kun je beter uitgaan van 21% op alles in je budgetplanning want wetgeving en regeltjes zijn zo complex dat het bijna een feitenkwestie is op het moment zelf.
En , de literatuur die hier ligt enkel voor het juiste btwtarief van 0-6-12-21% toe te passen in tuinwerken , bedraagt zo'n dikke 1.20 meter lang en 30 cm hoog.
Net facturen gekregen van onze keukentoestellen(sloop/heropbouw), die we laten installeren:
6%:
Badkamer is ook allemaal 6% geloof ik. Alles dat makkelijk/eenvoudig te verwijderen/mobiel is, wordt beschouwd als roerende goederen = 21%. Alles inbouw = 6%
Zelf installeren is altijd 21%.
6%:
- (inbouw) dampkap
- kokend waterkraan (quooker)
- gootsteen
- Kookplaat
- Oven
- Microgolf
- Koelkast
- extra scharnieren koelkast (alhoewel ik denk dat dit ook aan 6% kan)
- Vaatwas
Badkamer is ook allemaal 6% geloof ik. Alles dat makkelijk/eenvoudig te verwijderen/mobiel is, wordt beschouwd als roerende goederen = 21%. Alles inbouw = 6%
Zelf installeren is altijd 21%.
Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 1.183
- Punten
- 113
In principe "Alles wat vast is aan uw gebouw".
Als uw hek dus aan één kant aan uw huis hangt is het geloof ik 6%, staat het er een meter van dan is 't aan 21%.
Men gaat er van uit dat gordijnen meegenomen worden en dus niet vast zijn; screens en rolluiken zijn wel vast.
Inbouwspots 6%, staanlampen 21%...
Voor de keuken dateert de btw-wetgeving eigenlijk nog uit de tijd dat de mensen een dampkap tegen de muur vezen (dus vast) en het kookfornuis als los toestel kochten, dus niet vast in de keuken gemonteerd. De wetgever woont vermoedelijk nog in zo 'n huis uit de jaren '20 ;-)
Trouwens een cola op restaurant 6%, een whiskey 21%
Als uw hek dus aan één kant aan uw huis hangt is het geloof ik 6%, staat het er een meter van dan is 't aan 21%.
Men gaat er van uit dat gordijnen meegenomen worden en dus niet vast zijn; screens en rolluiken zijn wel vast.
Voor de keuken dateert de btw-wetgeving eigenlijk nog uit de tijd dat de mensen een dampkap tegen de muur vezen (dus vast) en het kookfornuis als los toestel kochten, dus niet vast in de keuken gemonteerd. De wetgever woont vermoedelijk nog in zo 'n huis uit de jaren '20 ;-)
Trouwens een cola op restaurant 6%, een whiskey 21%
minoeske
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 23 dec 2012
- Waarderingsscore
- 1.417
- Punten
- 113
en ne whiskey-cola dan ?In principe "Alles wat vast is aan uw gebouw".
Trouwens een cola op restaurant 6%, een whiskey 21%![]()
NicoP
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 17 feb 2008
- Waarderingsscore
- 836
- Punten
- 113
Awel, dat dacht ik dus ook. Maar van de 6 poortfabrikanten/-plaatsers die ik bezocht was er welgeteld eentje die 6% wilde aanrekenen (ter info: onze woning dateert van 1968). Als je vroeg naar die 6% kreeg je ostentatief een "nee, 21%, voor iedereen" als antwoord.In principe "Alles wat vast is aan uw gebouw".
De meerderheid rekent 21% BTW op hekwerk/tuinpoort die vasthangt aan uw woning. Die maken geen uitzondering meer. En dit om boetes te vermijden was hun uitleg, dus iedereen 21%. En allemaal gaven ze die reden op.
lukanar
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 27 mrt 2007
- Waarderingsscore
- 5.395
- Punten
- 113
Poort en afsluiting , daar zit inderdaad een resem interpretaties op dat ge nen boek ermee kunt vullen.
Het klopt dat er in een of andere circulaire staat dat een poort bevestigd met zijn scharnieren !!! tegen de gevel aan 6% kan. Maar we hebben hier al
gehad van den btw die zeien, neen het scharnier in dit geval staat aan de andere kant van de poort. 
Euh ja deu, forget it dat ik voor een verschil van 15% zo van mijne takker ga maken tegen dien controleur. Laat ons wel zijn , op een poort van zeg pakweg 1000- 5000 , neem 10.000€ is dat een verschil van 1500€. Daar ga ik NIET MIJN GANSE AANGIFTE OP DE HELLING voor zetten.
Betaal mijn klant die 15% ? JA want hij heeft een dokument ondertekent dat bij verkeerd btw tarief hij deze moet bijpassen.
Betaalt hij mij als mijn aangifte wordt geweigerd en ik boetes krijg??? denk het niet
Voor de goede orde het ging hier over een poortje van 1.20 m breed van nog geen 500€ dus 75€.
Het klopt dat er in een of andere circulaire staat dat een poort bevestigd met zijn scharnieren !!! tegen de gevel aan 6% kan. Maar we hebben hier al

Euh ja deu, forget it dat ik voor een verschil van 15% zo van mijne takker ga maken tegen dien controleur. Laat ons wel zijn , op een poort van zeg pakweg 1000- 5000 , neem 10.000€ is dat een verschil van 1500€. Daar ga ik NIET MIJN GANSE AANGIFTE OP DE HELLING voor zetten.
Betaal mijn klant die 15% ? JA want hij heeft een dokument ondertekent dat bij verkeerd btw tarief hij deze moet bijpassen.
Betaalt hij mij als mijn aangifte wordt geweigerd en ik boetes krijg??? denk het niet
Voor de goede orde het ging hier over een poortje van 1.20 m breed van nog geen 500€ dus 75€.
Stefaan Van Slycken
Zeer gewaardeerd lid
- Lid geworden
- 13 mei 2017
- Waarderingsscore
- 1.183
- Punten
- 113
Vroeger was dat toch gewoon een document waarin de klant verklaarde dat zijn woning ouder dan (op dat moment geldende leeftijd) was en uitsluitend/hoofdzakelijk in gebruik als privéwoning? Dus toepassing van het btw-tarief ligt toch bij de aannemer, klant zegt niet welk btw-tarief je in dat geval moet gebruiken.Betaal mijn klant die 15% ? JA want hij heeft een dokument ondertekent dat bij verkeerd btw tarief hij deze moet bijpassen.
Met de nieuwe formulering zou je 't nog kunnen interpreteren als: de klant zegt dat de werken "aan" de woning plaatsvinden...
‘Btw-tarief: Bij gebrek aan schriftelijke betwisting binnen een termijn van één maand vanaf de ontvangst van de factuur, wordt de klant geacht te erkennen dat
(1) de werken worden verricht aan een woning waarvan de eerste ingebruikneming heeft plaatsgevonden in een kalenderjaar dat ten minste tien jaar (*) voorafgaat aan de datum van de eerste factuur met betrekking tot die werken,
(2) de woning, na uitvoering van die werken, uitsluitend of hoofdzakelijk als privéwoning wordt gebruikt en
(3) de werken worden verstrekt en gefactureerd aan een eindverbruiker.
Wanneer minstens één van die voorwaarden niet is voldaan, zal het normale btw-tarief van 21 % van toepassing zijn en is de afnemer ten aanzien van die voorwaarden aansprakelijk voor de betaling van de verschuldigde belasting, interesten en geldboeten.’
We zijn trouwens nog vergeten vermelden dat die 6% enkel is voor privéwoningen, niet voor voornamelijk kantoren en dergelijke - maar die zijn meestal toch btw-plichtig.