• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuwbouw 2019 welke verwarming kiezen

Lid geworden
14 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste bouwers,

Wij gaan in augustus beginnen met onze bouw, nu ben ik tijdens het uitzoeken op wat vragen gestuit over welke soort verwarming we zullen gaan kiezen.

Tegen dat we onze elektriciteit aansluiten hebben we straks sowieso een digitale teller. Nu hebben we in de straat aardgas liggen, mijn vraag is voor welke soort verwarming zou ik nu kiezen? Zoals ik het nu zie heb ik geen andere keuze dan aardgas (een hoogrendementsketel) te nemen. De reden dat ik hier zo over denk is omdat de terugverdientijd van warmtepomp in combinatie met zonnepanelen zo groot is geworden dat het de investering niet meer waard is. Wat is jullie gedacht hierover? 
Isolatiewaarden huis 14 cm in de spouwmuur, 30 cm in het dak, Pastorijwoning.
Grtjes Laurent
 

Mr. Bouwinfo

Administrator
Lid geworden
7 dec 2016
Berichten
208
Waarderingsscore
2
Punten
0
Weet dat het rendement van je investering in verwarming bepaald wordt door de verhouding tussen de kostprijs van je installatie en het verbruik ervan. Daarom is het belangrijk om je woning goed te isoleren en de juiste ketel en verwarmingstoestellen te kiezen. Een warmtepomp is een duurzaam alternatief voor een cv-ketel, maar hierdoor stijgt je elektriciteitsverbruik. Zonnepanelen kunnen dan een alternatief zijn maar dit is ook een vrij hoge kost die er bijkomt. Daarom kiezen de meeste bouwers in nog steeds voor een gasketel met verwarming op temperatuur zoals vloerverwarming.

Op de website van Luminus kun je via een tool berekenen hoeveel je gasketel zal kosten:  https://mijn-ketel.luminus.be/bereken-prijs-gasketel/
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
Nog nooit overwogen om passief te bouwen? Dan is die vraag over welke verwarmingsinstallatie meteen opgelost. Geen !
 

Nu7s

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 aug 2011
Berichten
8.396
Waarderingsscore
354
Punten
83
Gasketel en overal vloerverwarming ...
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Je moet ook eens uitzoeken (bij uw intercommunale) hoeveel het kost om een aansluiting te krijgen op het aardgasnet en wat de kosten gaan zijn voor het vast recht en de huur van de gasmeter.

Die som moet je mee opnemen in de investeringskost en dat dan vergelijken met een WP (aansluiting op het e-net neem je immers altijd).

Wat WP's betreffen... als iedereen een slimme meter heeft, komen hoogstwaarschijnlijk aangepaste seizoenstarieven... wat dat gaat geven, is momenteel koffiedik kijken maar je kan er gerust van uitgaan dat elektriciteit in de winter duurder gaat worden dan de huidige tarieven.

Alles begint met de vraag welk vermogen je gaat nodig hebben voor verwarming (en SWW).
 

MrXx2

Nieuw Lid
Lid geworden
13 nov 2017
Berichten
83
Waarderingsscore
0
Punten
6
hey,

als ik je een tip mag geven , ga inderdaad gewoon voor passief ...
dit zal goedkoper uitkomen dan dure verwarmingsinstallaties ...

ik ben in september 2017 begonnen met mijn bouw en nog volop bezig ook pastorijwoning.
als ik er nu op terugdenk ben ik hier een beetje de mist ingegaan :)

mocht ik het opnieuw doen zou ik investeren in meer isolatie en doordachter bouwen.

ik ben nu ook volop aan het kijken voor verwarming en is niet gemakkelijk ;)
 
Lid geworden
23 okt 2015
Berichten
563
Waarderingsscore
9
Punten
18
Gasketel + vloerverwarming overal. Waarom? Vloerverwarming is een lagetemperatuur verwarming. Kan later nog altijd met een WP. 

Vloerverwarming uitbreken doe je nooit meer, ketel vervangen moet wel eens gebeuren. Dan kan je nog overwegen om het anders te doen. Gasmeter kan je ook laten wegnemen. Daar moet je niet over inzitten.
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
Stap 1 is gewoon de warmte vraag beperken. Passief is daar dan het uiterste van. Als je dan zeer weinig nodig hebt is de bron van verwarmen het minst belangrijke.
Overal vvw en dan gas is goede oplossing. Overschakelen is altijd mogelijk.
 

Qacino

Gewaardeerd lid
Lid geworden
11 jan 2019
Berichten
817
Waarderingsscore
296
Punten
63
Ik sluit me bij de rest aan . 

Cond gasketel + vloerverwarming en installatie zo ontwerpen zodat je later gemakkelijk kan overstappen naar een warmtepomp. (strategische afsluitkranen zodat je het u later gemakkelijk maakt)

 

Of als je echt funky wilt doen kan je een gasadsorptiewarmtepomp overwegen :p 

Zeer simplestisch voorgesteld, een ketel met een rendement van circa 165% (afhankelijk van aanvoertemp & buitencondities etc etc ).
Kostprijs is wel een PAK hoger (grootorde 12.000-15.000€)
 

BartG.

Lid
Lid geworden
11 feb 2012
Berichten
204
Waarderingsscore
1
Punten
18
Ik zit nog steeds met dezelfde vraagstelling als topicstarter, ben er na veel rekenen en opzoekwerk nog steeds niet helemaal uit. Bij mij gaat het wel om een doorgedreven renovatie en geen nieuwbouw.

Ik heb nog geen aardgas en kan via via voordelig aan Daikin toestellen geraken (geplaatst), een warmtepomp plaatsen zou zo met subsidies zelfs goedkoper uitkomen dan een condensatieketel en een pak minder gedoe met attesten, keuringen etc.

Maar dan nog lijkt het plaatsen van een warmtepomp een risico t.o.v. aardgas.

 

Warmtepompen lucht/water worden pas interessant als je de aanvoertemperatuur van je vloerverwarming naar 35 graden of lager kan brengen en ik denk dat dit voor veel huizen, zeker renovaties, en vloerverwarmingsystemen moeilijk haalbaar is. Bij 40 graden is de cop van een warmtepomp al een stuk lager maar de warmteopbrengst per m² vloer een stuk hoger...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
BartG, ik heb zo’n woning, weliswaar zonder spouwisolatie en volledig plat dak met slechts 8cm PIR. Ik heb vvw, en de watertemp is nog nooit naar 40° gemoeten. Uitzonderlijk eens naar 35°.

Ik verstook wel 22000 kWh per jaar... (het voorbije jaar maar 16000, maar het was uitzonderlijk warm).
 
Lid geworden
14 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Beste bouwers,

Dank allemaal voor de reactie's,

Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

2de optie waar ik voor zou gaan mocht een passief huis geen oplossing zijn, een hogerendements gasketel plaatsen en vloerverwarming leggen.. evt voorbereiding leggen om later over te schakelen op een warmtepomp als het de investering waard is.

Grtjes Laurent
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
ldbock schreef: ...

Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen? ...

uw woning zit met een hele hoop verwarmingsbronnen. 

Jijzelf als persoon verwarnt de ruimte mee op.

De tv, de ijskast, de oven, het kookvuur, de digicorder, ...

kijk maar eens naar de temperatuur in een leeg cafe  en vergelijk met dezelfde plaats als dat 2 uur later bomvol zit en staat ... zonder enige verwarming te plaatsen.
 

D'Haese

Zeer Actief lid
Lid geworden
4 nov 2013
Berichten
1.965
Waarderingsscore
8
Punten
38
ldbock zei:
Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

 

Verwarming kan nodig zijn als het buiten dagen aan een stuk koud is en/of de zon te weinig schijnt. Dit zou echter beperkt moeten zijn.  Je zou vloerverwarming kunnen leggen (op grotere legafstand) en een WP plaatsen (+PV-panelen), naar comfort toe gaat dit wellicht wat aangenamer zijn. Alleen gaat dit qua kostprijs voor dergelijke installatie redelijk 'overkill' zijn bij een passiefhuis, denk ik. Er zijn verschillende mogelijkheden. De ene al wat eenvoudiger/minder kostelijk dan de andere.

 

Hetgeen je wel alle dagen nodig hebt in huis... is warm water. Daar kan je bij een passief huis ook nog je hoofd over breken: een warmtepompboiler, zonneboiler + naverwarming, ...
 

BartG.

Lid
Lid geworden
11 feb 2012
Berichten
204
Waarderingsscore
1
Punten
18
BartG, ik heb zo’n woning, weliswaar zonder spouwisolatie en volledig plat dak met slechts 8cm PIR. Ik heb vvw, en de watertemp is nog nooit naar 40° gemoeten. Uitzonderlijk eens naar 35°.

Ik verstook wel 22000 kWh per jaar... (het voorbije jaar maar 16000, maar het was uitzonderlijk warm).

Dan heb jij in principe een elektriciteitsfactuur van 5-6000 euro per jaar?? Of zie ik dat verkeerd?
 

Mario_

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
19 dec 2014
Berichten
20.143
Waarderingsscore
6.697
Punten
113
BartG. zei:
BartG, ik heb zo’n woning, weliswaar zonder spouwisolatie en volledig plat dak met slechts 8cm PIR. Ik heb vvw, en de watertemp is nog nooit naar 40° gemoeten. Uitzonderlijk eens naar 35°.

Ik verstook wel 22000 kWh per jaar... (het voorbije jaar maar 16000, maar het was uitzonderlijk warm).

Dan heb jij in principe een elektriciteitsfactuur van 5-6000 euro per jaar?? Of zie ik dat verkeerd.

gas ...
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Ongeveer 1300€, met gas inderdaad. Dat is enkel verwarming. Sanitair warm water is daar niet bij.

Met elektr zou dat er nogal duur zijn. Met elektr met een WP zal dat op een gelijkaardig bedrag uitkomen. Met voldoende zonnepanelen nog 35% goedkoper. De initiële installatiekost van de WP is daar niet in verrekend, de pv-panelen wel.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.038
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Mijn punt was echter: matig geïsoleerd gebouw, 22000kWh verwarming nodig. Dus als je aan het renoveren bent en dak goed isoleert en spouwen isoleert en ook goede isolerende ramen plaztst, luchtdichtheid bewaakt en D-ventilatie, dan zal je heel wat minder nodig hebben... als je dat allemaal niet doet, dan ben je niet aan het renoveren maar met cosmetische ingrepen bezig. Dan zet je beter radiatoren, betaalt je blauw aan verwarming en hebt koude zones in huis.
 
V

Verwijderd lid 178789

Guest
ldbock zei:
Zelf heb ik me eerlijk gezegd nog niet verdiept in Passief bouwen, mogelijk is dit een oplossing mits de prijs het toelaat.. al snap ik niet helemaal wat Charel bedoeld met dan zijn er geen verwarmingproblemen, je zal je huis toch hoe dan ook met iets moeten verwarmen?

 

Je heb dan geen verwarmingsproblemen meer omdat je dan geen vaste verwarmingsinstallatie meer nodig hebt. Enkel een bijverwarmingstoestelletje dat je zo weinig nodig hebt dat het verbruik ervan er weinig toe doet.

Om een voorbeeld te geven:

Wij hebben een losstaand elektrisch stralertje van 1,5 kWatt dat praktisch het gehele jaar opgeborgen staat.

Enkel bij koude en zonloze winterdagen wordt dat al eens bovengehaald om ergens in de zithoek in het stopkontact te steken voor een aantal uren.

Ik heb het jaarverbruik hiervan gedurende drie jaren opgevolgd en in het nadeligste jaar was er een totaalverbruik van 800 kWh terwijl dat in het voordeligste jaar slechts 200 kWh was. Dus in het slechtste geval zou dat zonder pv ongeveer 200 €/jaar aan verbruik gekost hebben en in het beste geval 50 €/jaar. In mijn geval echter niets omdat dit mee kon worden afgedekt met mijn pv productie.

Ik heb 7 jaar geleden passief gebouwd en snap hoegenaamd niet waarom dit ondertussen nog altijd niet meer is ingeburgerd. Ik vermoed dat het is omdat de meeste architecten nog altijd niet helemaal mee zijn. Maar ook de lobby van technische oplossingen zoals warmtepompen speelt hierin een grote rol. Als iedereen passief zou bouwen, zoals het in Brussel wel verplicht wordt gesteld, dan zou die industrietak op zijn gat zitten terwijl die nu ongegeneerd aan het boomen is.
 
Lid geworden
14 mrt 2018
Berichten
20
Waarderingsscore
0
Punten
1
Charel,

En hoe los je dit op met sanitair warm water ? Mijn vriendin is nogal een koukleum
smile.gif
. Zij heeft het graag 22/23 graden in de living, nu zouden we willen bijverwarmen met een pelletkachel 1 voor de gezelligheid en 2 voor de stralingswarmte...

Hoe zit het in een passief huis met badkamerverwarming ? je wilt het daar toch ook graag goed warm hebben?

Grtjes Laurent
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan