Nieuwbouw ´Herenhuis´

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Onze interpretatie van nieuwbouw ´herenhuis´ icm paar moderne toetsen

Architect heeft goed werk verricht vinden wij.

Shoot the remarks....

Lid geworden
23 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
de gevels geven mij wel nog een goed gevoel, alles lijkt in evenwicht.

Hopelijk een woning die wat ruimte krijgt en niet op een klein kaveltje geprest staat?

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
20 breed op 70 diep.

Geen toevoegingen hoow? Wat vind je van de ´achterinkom´ aan de linkse kant naar berging en nutsruimte?

Lid geworden
5 sep 2010
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het verre van geslaagd.

De voorgevel is een rommeltje (geen symmetrie), tevens mis ik een statige voordeur.

Ik zie ook dat je je plafonds op 3m50 legt, dat is wel extreem hoog.

In mijn vorige "herenhuis" uit 1900 was het hoogste plafond 3m05.

Lid geworden
12 feb 2011
Waarderingsscore
0
Punten
0
Volledig mijn smaak qua stijl, enkel van de voorgevel ben ik niet 100% overtuigd.

archiklusser

Zeer Actief lid
Lid geworden
20 sep 2007
Waarderingsscore
41
Punten
48
De stijl vind ik wel mooi maar ik zou nooit een nieuwbouw oude stijl plus aanbouw nieuwe stijl maken. De voordeur zou ik ook in de voorgevel willen, noodzakelijk is het niet. In de linker zijgevel is de entree mooi overdekt en met deze indeling kun je daar prima binnenkomen. De kozijnverdeling in de voorgevel past niet bij de stijl, dat moet inderdaad beter kunnen.

De indeling hebben we op de achtergrond al doorgenomen, ik zou alleen nog adviseren om het bureau rechtstreeks vanuit de hal bereikbaar te maken. De trappendans op de verdieping begrijp ik niet, gewend als ik ben om elke vierkante decimeter te benutten komt mij dit over als ruimtebederf.

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mr Gray wrote:
Ik vind het verre van geslaagd.

De voorgevel is een rommeltje (geen symmetrie), tevens mis ik een statige voordeur.

Ik zie ook dat je je plafonds op 3m50 legt, dat is wel extreem hoog.

In mijn vorige "herenhuis" uit 1900 was het hoogste plafond 3m05.

dat mag je vinden natuurlijk.

Qua plafondhoogte, volledig onze keus natuurlijk. Onze architect woont in een echte herenwoning en zijn plafonds waren 370 of 380 geloof ik.

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
archiklusser wrote:
De stijl vind ik wel mooi maar ik zou nooit een nieuwbouw oude stijl plus aanbouw nieuwe stijl maken. De voordeur zou ik ook in de voorgevel willen, noodzakelijk is het niet. In de linker zijgevel is de entree mooi overdekt en met deze indeling kun je daar prima binnenkomen. De kozijnverdeling in de voorgevel past niet bij de stijl, dat moet inderdaad beter kunnen.

De indeling hebben we op de achtergrond al doorgenomen, ik zou alleen nog adviseren om het bureau rechtstreeks vanuit de hal bereikbaar te maken. De trappendans op de verdieping begrijp ik niet, gewend als ik ben om elke vierkante decimeter te benutten komt mij dit over als ruimtebederf.

De mix landelijk/oud + modern is op onze vraag. Wij vinden dat echt mooi dat contrast tussen die 2 stijlen.

De bureau is nu toch vanuit de hal bereikbaar?

Voor de trap hebben we ons gebaseerd op de trap die John Pawson een paar keer gebruikt heeft. Lange ingesloten die op een helder stuk uitkomt.

http://www.johnpawson.com/architecture

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
FilipB wrote:
Volledig mijn smaak qua stijl, enkel van de voorgevel ben ik niet 100% overtuigd.

Is dat omdat je een conventionele voordeur verwacht of omdat de ramen niet symmetrisch staan?

Lid geworden
16 mrt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind het ook een zeer geslaagd ontwerp, alleen vind ik de voorgevel ook minder goed gelukt. Ik mis idd ook een statische voordeur, en de ramen zijn te mondern voor de stijl van het oude gebouw vind ik, maar dat was misschien net de bedoeling van het ontwerp. Tussen het linkse en de twee rechtse ramen op het gelijkvloers mis ik iets. Een extra raam zou daar dan misschien ook weer niet passen, maar toch...?

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
thx alvast, iemand nog remarks?

tips voor de voorgevel evt dan?

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik vind de combinatie oud-nieuw ook niet helemaal geslaagd (b.v. ramen te sober, detailering daklijst weer heel fijn). De gevels lijken me ook niet helemaal in proportie. Vooral bij de voorgevel valt dit sterk op. De achtergevel wordt nog enigszins gebroken door die aanbouw.

Ik denk dat je heel veeleisend bent en ik zou dan ook enige stijlvastheid eisen van je architect. Dat kan ook als je oude stijlconcepten met nieuwe elementen wil combineren. Maar misschien draag je zelf teveel ideeën aan om je architect met een eigen fraai ontwerp te laten komen.

Misschien moet je gewoon de zaken die je je aantrekken aan een herenhuis als basiseisen bij hem neerleggen (samen met je andere functionele eisen en stijlwensen).

- voorname uitstraling

- hoge gootlijn

- ruime, hoge vertrekken

- uitstraling met eeuwigheidswaarde

- verrassende interieurelementen zoals de light-at-the-end-of-the-tunneltrap

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
jeanhup merci.

Ik zou het hen een smoeten vragen mss van die invloed van ons.

Eigenlijk was de vraag:

- geen pastorie!

- hoge kames

- laneg smalle ramen

- moderne elementen in oude stijl huis

- bakgoot met wat tierelantijntjes

- leien dak

- vvw

- parket

- aparte bureau

- niet te duur

Lid geworden
6 jan 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
bonte wrote:
jeanhup merci.

Ik zou het hen een smoeten vragen mss van die invloed van ons.

Eigenlijk was de vraag:

- geen pastorie!

- hoge kames

- laneg smalle ramen

- moderne elementen in oude stijl huis

- bakgoot met wat tierelantijntjes

- leien dak

- vvw

- parket

- aparte bureau

- niet te duur

Hahaha, vooral bij het laatste puntje zal je architect wel eens gefronst hebben.... :twisted:

Lid geworden
20 jan 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
Als je het materiaal van de entree en (waarschijnlijk) een deel van de moderne achterbouw ook in de voorgevel laat terugkomen én een extra raam boven plaatst heb je misschien al een wat beter ogende voorkant met behoud van de klassieke herenhuisbasis en wat modernere elementen.

Voorbeeld:

Antje

Zeer Actief lid
Lid geworden
21 mrt 2006
Waarderingsscore
1
Punten
38
Jean's voorstel is 200% beter dan het origineel! Ik miste ook "iets" in de voorgevel, en dat is bij deze ingevuld. Voordeur in de voorgevel is geen vereiste als het zo wordt opgevangen.

Binnen heb ik weinig opmerkingen, behalve dat er boven wel héél veel ruimte verloren gaat aan hallen en trappen.

bonte

Lid
Lid geworden
1 dec 2007
Waarderingsscore
0
Punten
16
Nog iemand input / opmerkingen / nieuwe toevoegingen?

alvast bedankt !

Lid geworden
7 nov 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Hoi,

Ja ik zou dat ontwerp meer omschrijven als modern met wat trekjes van een herenhuis.

Je zou veel meer sym moeten hebben.

Plafondhoogte ideaal, maar wel afwerken met moluren.

Geen vloerverwarming maar gietijzeren radiatoren

Een herenhuis veranda

Dubbele deuren

En apparte kamers......

Groetjes jimmyke

Bovenaan