• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuw(ZELF)bouw rijwoning in uniek staalbouw systeem van Skellet

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
Dag Iedereen ! 

Ik ben Leon en op beetje aanvraag van hier en daar ga ik in dit topic meer vertellen over de rijwoning die ik zelf aan het bouwen ben. Wie ben ik? Leon, 23 jaar en ondertussen werk ik al mijn 3de jaar als industrieel onderhoudstechnieker. Alle dagen werk ik dus met mijn handen, maar echt in de bouw had ik tot voor kort geen ervaring. Vorig jaar heb ik besloten om zelf mijn eigen huis te bouwen. Ergens een charmant bescheiden stukje grond gevonden en hier is het avontuur begonnen. Het concept van het huis wordt modern, open en ruim. Niet eenvoudig omdat ik maar een breedte van 6m ter beschikking heb, waar het gelijkvloers 13m diep mag zijn, hier bovenop een verdiep van 9m diep en hier bovenop een puntdak/zadeldak. Om de "beperkte" oppervlaktes toch zo ruim mogelijk te doen voelen is zijn alle ruimtes helemaal open. Praktisch geen binnenmuren, op een wc en berging na. Ook wordt het een bel-etage, heel de gelijkvloers zal (voorlopig) garage/werkplaats worden, 1ste verdiep wordt keuken en living (6x9m) met hierachter een "dakterras" (6x4m), met onder het dak mijn slaapkamer met "open" badkamer en dressing. Heel het geheel moet beetje "loft" achtig aanvoelen. Mede door de open ruimtes, maar ook omdat zowel op het gelijkvloers als het 1ste verdiep heel de achtergevel bestaat uit glaspartijen. 

 

Eenmaal de funderingen uitgegraven heb ik besloten om na het gieten van de fundering de beton ineens te laten polieren zodat dit al da afgewerkte vloer zal zijn voor het elijkvloers (garage/werkplaats + 1 wc). 

foto%2020-03-18%2017%2004%2041_zpsokrd3ap7.jpg


 

Omdat ik geen ervaring heb met metsen of dergelijke heb ik met overleg met mijn architect besloten om te werken met de firma Skellet. Hun leveren, na het berekenen/ontwerpen/controleren van de plannen, een hoop profielen die ik dan ineen moet steken die dan mijn huis moeten vormen. Omdat dit holle profielen zijn, zou dit handelbaar moeten zijn. Maw het zijn geen grote dikke poutrellen die allemaal met een professionele bouwkraan gezet moeten worden. Al was dit al beetje het eerste struikelpunt... 
Nog even achtergrond info: Heel de clue van het verhaal was om in het mate van het mogelijke dit een budgetwoning te maken. Ik als 23jarige jonge snaak moet het wel betaald zien te geraken. Daarom ook de nadruk op ZELFBOUW 
biggrin.gif
 . Zaken als de beton van de fundering zelf afdraaien etc ging ik niet doen, maar zo goed als de rest van de ruwbouw, en al zeker de technieken etc wel.

 

Dus 15 juni, was mijn huis geleverd, hier ligt dus... mijn hele huis;

foto%2015-06-18%2007%2021%2010_zps5tfqurzu.jpg


 

Twee Dagen later kwamen 2 werkmannen van de firma mij één werkdag mee helpen opbouwen. En toen verschoten ze enorm van het feit dat er nergens een bouwkraan aanwezig was. Ze waren er zeker niet gerust is en benadrukten zelfs dat ze het niet goed zagen komen... Echter was ik er zeker wel van overtuigd... Want na een nachtje wakker liggen en piekeren; kraan to huur or not to huur ?! Had ik besloten om de mannen het tegendeel te bewijzen, mijn eigen "kraantje" te maken en zo alles ineen krijgen. Zo gezegd zo gedaan. Met mijn eigenbouw kraantje met kettingblok ben ik begonnen met het eerste verdiep te zetten:

foto%2015-06-18%2013%2055%2046_zpsxx9fw8r7.jpg


foto%2018-06-18%2012%2013%2001_zpsjgubmxop.jpg


foto%2018-06-18%2014%2032%2037_zpsj1lhf3hp.jpg


 

 

Even bij te vertellen; Alle profielen worden aan elkaar geriveteerd ! Met serieuze beiren van rivetten van 6,4mm. Met een goede compressor en een rivetpistool op lucht was dit een eitje van een cent. Eens het 1ste verdiep klaar was , heb ik met een hoop paletten een "vloertje" gemaakt en zo aan het 2de verdiep begonnen;

foto%206-07-18%2018%2032%2035_zps10qsbd0e.jpg


 

En nu kwam een fixe uitdaging... Hoe steek ik de vloerbalken (zijn dus die dubbele profielen die van de linker gevel naar de rechter gevel gaan) van het 2de verdiep? Nog enkele slapeloze nachten verder had ik een idee... DUS met mijn kraantje heb ik 2 vloerbalken met wat gesukkelen kunnen plaatsen, en hier heb ik een constructie op gemaakt:

foto%2015-07-18%2019%2059%2010_zpsxiw8vmvf.jpg


foto%2015-07-18%2019%2017%2018_zpst4nmt23u.jpg


 

Op die poutrelle hang ik een loopkatje (hierdoor kon ik van voor naar achter rijden), met deze keer een elektrisch takeltje, kon ik de vloerbalken van onder naar boven takelen en op zijn plaats vastzetten. Hier kan ik een filmpje van posten indien er geinteresseerden zijn. 

Dit ging als een trein:

foto%2020-07-18%2019%2010%2049_zps3lq05h3w.jpg


 

Net op tijd klaar, want 25 augustus werden mijn dakpanelen en steeldeck vloeren geleverd:

foto%2025-07-18%2011%2026%2009_zpsfnhrkp6b.jpg

 

Ik ben begonnen met het leggen van de steeldeck vloeren. Dit is de "ondervloer" eens de vloerverwarming hier later op ligt wordt er een laag chape over gedaan. 

De steeldeck diende simpelweg vastgezet te worden met zelftappers, in elk dal waar er een vloerbalk onder liep:

foto%201-08-18%2020%2040%2005_zpshvnpi6ij.jpg


foto%201-08-18%2020%2040%2025_zpszup8wlbp.jpg


 

Eens de vloeren op beide veriepen gelegd was kon ik op tenminste een verantwoorde manier, en niet wandelend op paletten, aan de slag aan de dakstructuur:

foto%2011-08-18%2020%2048%2017_zpssurjweim.jpg


 

Hierop komen de dakpanelen van 200mm dik op te liggen. Dit zijn sandwichpanelen die een overbrugging hebben van 6 m. Serieuze mannen dus... Weeral met een poutrelle die ik op de dakspanten gemonteerd had heb ik deze omhoog kunnen takelen. Eenmaal boven, tot de conclusie gekomen dat ze allemaal te lang waren; Ze pasten NIET tussen de 2 muren, omwille van de gevels van de buren die naarmate ik hoger ging steeds minder haaks stonden... Goed opgemeten van de architect...
dash1.gif


Goed... overal 10cm afzagen, snel gezegd bij panelen van 200mm dik. Met een cirkelzaag een snede maken langs elke zijde, en dan met de handzaag erdoor... Paar zaag-dagen later poging 2. En ik kan denk ik zeggen dat ik de moeilijkste en zwaarste taak was zonder professionele bouwkraan. Puur omdat het zo'n groot en lomp gewicht was. EN wat erbij kwam dat de dakpannen van de linkerbuur, naar mijn kant zo'n 7cm uitstaken. Het was serieus op voorhand nadenken en puzzellen hoe dit aan te pakken omdat ik wou voorkomen dat ik door een paneel in de weg zou staan voor een ander paneel.

foto%2023-08-18%2017%2043%2051_zpsybmqtruc.jpg


foto%2022-08-18%2017%2033%2021_zpsnk1olu2y.jpg


foto%2024-08-18%2011%2053%2019_zpswpjqrlij.jpg


foto%2024-08-18%2011%2053%2034_zps0fkpvdo0.jpg


3 zweterige en zwoegerige dagen later... Mag het resultaat gezien worden:

foto%2026-08-18%2018%2033%2058_zpsf5kq2iwo.jpg


 

Op zo goed als 2 maanden tijd is dat het resultaat ! En dit enkel en alleen in de weekends en voor en na de werkuren. 

Momenteel ben ik terwijl ik aan het wachten ben op de volgende levering (al de rest van de isolatie die tussen de profielen komt, en sandwichpanelen voor en achtergevels en lijm etc) en voor ik een hoop details uit. De vloeren waar nog een hoop schroeven in moeten (had ze eerst maar provozwaar vastgemaakt zodat ze niet konden gaaan "waaien"), nog een hoop rivetten dat ik moest schieten, plaatsen waar ik met mijn rivettang niet bij kon, omdat de muur van de buur bv in de "weg" staat moeten uiteboord worden naar 8mm en vastgezet worden met bout en borgmoer... . 

Even denken wat ik nog vergeten te zeggen ben... Aja misschien interessant om te zeggen: heel het huis staat op "pootjes" dit zijn stelbouten, via een moer kan elke poot op hoogte gezet worden. Zo kon heel het huis perfect pas gezet worden. Op een paar (kritieke denk ik )plaatsen (gewoon opgegeven door de firma Skellet) zit zo'n stelbout chemisch verankerd in de beton. Ook staat het huis volledig onafhankelijk van de huizen van de buren, tussen de muur en de profielen zit zo'n 4cm, die ik later ga opvullen met rotswol.

Voorlopig ben ik uitgepraat denk ik. 

Aarzel niet om vragen te stellen. Ik doe mijn best om ze te beantwoorden. Ikzelf leer stap per stap van het bouwproces bij. Het kan zijn dat ik niet op alles kan antwoorden omdat ik me er nog niet in heb verdiept. Zo, zal deze pagina zeker en vast blijven updaten omdat er blijkbaar toch veel geïnteresseerden zijn. Zo staan er ook regelmatig een hoop toeschouwers te kijken, wat ik zeker en vast niet erg vind. 
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
Keon zei:
Isolatie tussen de profielen

Ik hanteer dezelfde definitie als jij... Ik zou sowieso al geen EPS gebruiken vanwege het brandgevaar. Die EPS kan er immers voor zorgen dat uw brand zich gaat uitbreiden over de ganse woning via de gevel.

Het is beter dat je de ruimte tussen de profielen opvult met glas- of rotswol van een andere densiteit dan die van tussen de profielen en de zijmuren. Dit verbetert het geluidswerend karakter van het totale isolatie-pakket.

Verder moet je alle beweringen van Skellet wat betreft isolatie met flinke korrel zout nemen... Hun benadering is zeer theoretisch en éénzijdig gericht op de u-waarde. EPS isolatie met een laagje crepie doet het in de praktijk minder goed dan EPS isolatie met een bakstenen gevelmuur waarbij de totale muurdikte gelijk blijft.

Opletten met oververhitting

Uw bouwmethode is een zeer lichte bouwmethode en doordat de zijmuren eigenlijk ook nog eens binnenisolatie krijgen, heb je vrij weinig thermische massa in uw woning, enkel de vloeren. Hou dus ergens de optie open om indien nodig een koelsysteem te installeren/integreren.

Hoe ga je de binnemuren afwerken? Probeer daar relatief dikke platen voor te gebruiken...

Profielen van Skellet

Met dezelfde hoeveelheid staal van zo'n Skellet-profiel kan je goedkoper een vierkantig of rechthoekig profiel creëren dat niet alleen veel sterker (stijver) zal zijn maar bovendien goedkoper (want 8 plooien minder nodig & geen gaatjes nodig). 

Een zeker zo sterk/stijf profiel als het Skellet 100.2 profiel is een 'gewoon' koudgewalst buisprofiel (CF RHS) 80x80x3, deze zijn ca. 25 à 30% goedkoper...

Uw zelfde constructie kan door ieder bouwkundig ingenieursbureau worden berekend (en getekend)... tegenwoordig in om het even welk profiel...

Voordeel van Skellet is wel het gemak in montage omdat er op voorhand over alle verbindingen is nagedacht... maar met standaard rechthoekige buisprofielen en Hollow-bolts kan je ook leuke dingen doen.

Pas op, ik vind het heel symphatiek dat je tenminste een nieuwsoortige constructiemethode gebruikt voor uw woning! Vlaanderen kan op dat vlak altijd wat pioniers gebruiken ;-)

 

Ja... daar zit zeker wat in 
dash1.gif
 Maar ik vrees dat het voor mij beetje te laat is om erg ingrijpende veranderingen te doen. Bij mij gaat het wel om een rijwoning, de voor en achtergevel krijgen naast de EPS nog een sandwichpaneel met daar gevelsteen tegen. 
Wat de binnenmuren betreft; Skellet beweert dat enkel bezetting tegen de de EPS goed/sterk genoeg is als afwerking. Op plaatsen waar ik "zwaardere" zaken aan de muur zou hangen wou ik nog een OSB of dikke gyproc plaats tegen zetten.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
Le0n schreef:

Wat de binnenmuren betreft; Skellet beweert dat enkel bezetting tegen de de EPS goed/sterk genoeg is als afwerking. 

Ik begrijp ergens dat Skellet zoiets voorstelt om de prijs maximaal te drukken maar ik kan mij niet voorstellen dat uw architect en/of EPB-deskundige daar "zo maar" mee akkoord gaan...

Als je dit wenst te behouden, ga je toch uw ventilatie bij warme zomerdagen overdag moeten afzetten en voorzie je best een koelunit op uw ventilatie- of verwarmingssysteem (in geval van een warmtepomp). 

Ik las iets over screens... onderzoek eens of je geen screens kan installeren over de ganse gevelbreedte... op ide manier komt uw gevel zelf ook in de schaduw te staan hetgeen warmtedoorslag naar binnen toe zal uitstellen/vermijden.

Gezien het gebrek aan massa zal je in de tussenseizoenen ook sneller uw verwarming of koeling moeten inschakelen...

Als voordeel heb je wel dat uw ruimtes in de winter wat sneller op comfortemperatuur komen bij het inschakelen van de verwarming ... maar dan ook weer sneller afkoelen als je de verwarming uitzet.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Zijn volledige betonplaat van 30cm dik zit in het geïsoleerde volume. Dat levert wel wat massa.

Maar EPS zou ik enkel al voor het brandgevaaren de daarmee gerelateerde gassen die vrijkomen toch ook niet gebruiken.

Nog liever een voorzetwand, en die dan ook met leidingspouw, en dikkere ander soort isolatie, ook al is dat iets duurder en verlies je wat binnenruimte.
 

Keon

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
14 nov 2015
Berichten
5.610
Waarderingsscore
668
Punten
113
D I Y zei:
Zijn volledige betonplaat van 30cm dik zit in het geïsoleerde volume. Dat levert wel wat massa.

Dat is om te beginnen eigenlijk belachelijk dik... en die massa zit eigenlijk te laag om voldoende invloed te hebben op het woonklimaat...
 

rdr2180

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
18 mrt 2006
Berichten
2.674
Waarderingsscore
566
Punten
113
Le0n schreef:

Wat de binnenmuren betreft; Skellet beweert dat enkel bezetting tegen de de EPS goed/sterk genoeg is als afwerking. Op plaatsen waar ik "zwaardere" zaken aan de muur zou hangen wou ik nog een OSB of dikke gyproc plaats tegen zetten.

Ik vind je project heel interessant - heb je nog een update ?

Vorige week ontdekte ik dat je niet zo ver van bij mij aan het bouwen bent, trouwens - ik rij af en toe door je wijk en herkende de staalstructuur :)
 
Lid geworden
1 apr 2008
Berichten
18
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leuke manier van bouwen, eenvoudig, licht en zelf uit te voeren zonder grote kranen etc.

 

Wel een bedenking ivm geluiden. Ik zie bijna nergens ontkoppeling van de wanden etc. Ik vrag me af hoe de akkoestiek in deze blikken doos gaat zijn. Daarna isolereer je volledig met jorisIde panelen. Ik weet uit ervaring dat ook deze zeer veel geluid van buiten doorlaten. Dat wil zeggen dat ook hier het akkoestische effect groot zal zijn.

 

Verder wil ik het even hebben over de warmte doorslag. Ik heb zelf een atelier in staal waar onder de kap een bureau voorzien is. In de winter is dit eenvoudig warm te stoken. Koelt ook evensnel af doordat er niet genoeg massa is in het verwarme volume... En in de zomer is het er 30 graden eens de warmte binnen zit. En deze buiten krijgen is niet eenvoudig. Joris ide panelen zijn rigide en worden luchtducht aangesloten met een mousse tussen de naden. Blowerdoors wijzen uit dat dit echter niet dicht is. :(

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar fan ben ik hier niet van.

 

Voor geïnteresseerde doe het zelvers zou ik aanraden om eens contact op te nemen met WFR uit Vichte. Zij maken bouwpaketten met i-liggers dewelke je kan gaan isoleren met cellullose. Tot op heden nog steeds de isolatie met de beste werkelijke prestaties.  bouwwijze is gelijkaardig aan deze reportage.

 

gr Sven
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
rdr2180 zei:
Le0n schreef:

Wat de binnenmuren betreft; Skellet beweert dat enkel bezetting tegen de de EPS goed/sterk genoeg is als afwerking. Op plaatsen waar ik "zwaardere" zaken aan de muur zou hangen wou ik nog een OSB of dikke gyproc plaats tegen zetten.

Ik vind je project heel interessant - heb je nog een update ?

Vorige week ontdekte ik dat je niet zo ver van bij mij aan het bouwen bent, trouwens - ik rij af en toe door je wijk en herkende de staalstructuur :)

 

Dit weekend probeer ik nog een grote update te posten, want die is er zeker. Heb niet stil gezeten hehe. Als je nog eens voorbij rijdt spring je maar gerust eens binnen als ik er bezig ben 
biggrin.gif
 .
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
sven. zei:
Leuke manier van bouwen, eenvoudig, licht en zelf uit te voeren zonder grote kranen etc.

 

Wel een bedenking ivm geluiden. Ik zie bijna nergens ontkoppeling van de wanden etc. Ik vrag me af hoe de akkoestiek in deze blikken doos gaat zijn. Daarna isolereer je volledig met jorisIde panelen. Ik weet uit ervaring dat ook deze zeer veel geluid van buiten doorlaten. Dat wil zeggen dat ook hier het akkoestische effect groot zal zijn.

 

Verder wil ik het even hebben over de warmte doorslag. Ik heb zelf een atelier in staal waar onder de kap een bureau voorzien is. In de winter is dit eenvoudig warm te stoken. Koelt ook evensnel af doordat er niet genoeg massa is in het verwarme volume... En in de zomer is het er 30 graden eens de warmte binnen zit. En deze buiten krijgen is niet eenvoudig. Joris ide panelen zijn rigide en worden luchtducht aangesloten met een mousse tussen de naden. Blowerdoors wijzen uit dat dit echter niet dicht is. :(

Ik wil je zeker niet ontmoedigen, maar fan ben ik hier niet van.

 

Voor geïnteresseerde doe het zelvers zou ik aanraden om eens contact op te nemen met WFR uit Vichte. Zij maken bouwpaketten met i-liggers dewelke je kan gaan isoleren met cellullose. Tot op heden nog steeds de isolatie met de beste werkelijke prestaties.  bouwwijze is gelijkaardig aan deze reportage.

 

gr Sven

 

De jorisIde paneel zijn enkel voor het dak voorzien en niet de volledige isolatie. De naden hiervan worden eerst afgekit en daarna afgeplakt met Butytape zodat de naad wel luchtdicht is. Over de akoestiek kan ik niet nog niet veel vertellen, maar al bij al denk ik dat het in mijn geval zal meevallen aangezien ik ook een gesloten bebouwing heb. En eens er chape op ligt zal er al veel geluid van de vloer gedempt worden denk ik/hoop ik 
clapping.gif
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
UPDATE UPDATE 
clapping.gif


 

Wat later dan verwacht maar hierbij eindelijk nog eens een update. Was steeds druk bezig op de werf en niet zo veel voor de computer. Sinds de vorige updates zijn er al enkele zaken gebeurd ! 
De dakdramen zijn geplaats whoop whoop wat een uitzicht:

foto%2011-10-18%2016%2059%2019_zps2gz9sh01.jpg

foto%2012-10-18%2018%2006%2046_zpszpjkidrz.jpg
foto%2012-10-18%2018%2012%2054_zps3aobterk.jpg


Verder is de EPS geleverd geweest. Deze moet aan de zijwanden overal op maat gesneden worden en tussen de profielen geplaats, en gelijmd met MS polymeer kit.

foto%2026-09-18%2020%2008%2048_zpsmoovaqk8.jpg
foto%2027-09-18%2014%2054%2052_zpsoipgwgbb.jpg
foto%2013-10-18%2016%2019%2013_zpsmtmxhaj3.jpg
foto%2020-10-18%2014%2008%2032_zpsqfuadw7p.jpg


Verder waren de sandwichpanelen voor de gevels die niet tussen de buren vallen (voor,achter en zijgevel van uitstekend terras). Dat was ineens een heel ander zicht met deze platen, en ineens geen pottekijkers meer 
dirol.gif
 .  Hier komen later steenstrips tegenaan geplakt. Aan de kale profielen die aan de voorgevel op het gelijkvloers te zien zijn komen ook nog sandwichpanelen, maar deze zijn ineens afgewerkt. Die plaats ik binnenkort, eerst nog even uitzoeken hoe de connectie met de oprit/grond moet voorzien worden.

foto%2023-11-18%2016%2045%2007_zpskukvgpml.jpg

foto%2023-11-18%2016%2019%2027_zpsd3pegvdk.jpg


Het laatste constructieve deel van de structuur is ook geplaats; de dakgoot. Bij deze zijn alle constructieve profielen gebruikt, en heb niets over dus ben niets vergeten 
yahoo.gif
. Heb nu enkel nog dunnere profielen liggen, maar die zijn voor een paar niet-constructieve binnenmuurtjes.

foto%2018-11-18%2014%2048%2021_zps61w96twl.jpg

 

Waar ik geen foto's van heb, maar ook al bezig mee ben geweest zijn de (schuif)ramen en voordeur, die zijn besteld, allemaal in hetzelfde antraciet grijs zoals de afwerkingspanelen die aan de voorgevel gelijkvloers komen.

Zo, nog genoeg te doen dus ik ga verder aan het werk  
drinks.gif
. Blijf deze pagina wel geregeld checken om vragen opmerkingen (proberen) te beantwoorden.
 

D I Y

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
12 aug 2013
Berichten
16.037
Waarderingsscore
4.939
Punten
113
Die constructie voor de dakgoten, die moet dan ook nog volledig geïsoleerd worden??
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
D I Y zei:
Die constructie voor de dakgoten, die moet dan ook nog volledig geïsoleerd worden??

Die profielen worden "ingepakt" met ook een sandwichpaneel. 
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
Weer eens tijd voor enkele updates.

Met het goede weer van aantal weken geleden goed kunnen doorwerken; vooral bezig geweest met de aansluiting van het dak met de daken van de buren. De "spleet" tussen onze 2 daken zijn nu ook (hopelijk) 100% waterdicht. Was ook een heel werkje... ladder 98498 op en af, op zo'n momenten zou een handje hulp toch wel heel handig zijn, achja. 
bike.gif

Alleen heb ik precies nog een klein lekje aan de dakramen als het hard regent... 
dash1.gif
 .

Verder heb ik ook de muurtjes opgetrokken waar de dorpels op komen te staan en later de schuiframen, garagepoort, voordeur etc. En de eerste laag epdm gelegd, wat niet helemaal evident ging. Zie LINK voor meer details.

In mijn geval heb ik een dorpel over de gehele gevelbreedte, dus niet enkel waar de deur of garagepoort etc staat. 
Dan heb ik de dorpels ook opgemeten, wat een klusje; rekening houden met 101 zaken 
shok.gif
 Maar deze zijn nu dus al in productie normaal gezien. Zo dat waren de grootste updates waar ik nu aan denk. 

O ja, stilletjes aan ben ik ook alles aan het uitpluizen- en zoeken om te beginnen aan de draaitrap; 1 centrale buis, met de treden in een spiraal naar boven. Ben bijna rond met het zoeken van alle materialen etc dus hier begin ik binnenkort aan. Wordt ook nog een hele uitdaging 
mail.gif
 !

 

En nu tijd voor wat foto's ! Heb nog eens wat algemene foto's van wat er nu dus allemaal staat:

foto%2017-02-19%2012%2010%2013_zpsbiuzhyof.jpg


foto%2017-02-19%2012%2010%2046_zpsbsj0ch92.jpg


foto%2017-02-19%2012%2011%2009_zpsh1cazvr8.jpg


foto%2017-02-19%2012%2011%2018_zpsmsacnknn.jpg

foto%2017-02-19%2012%2011%2041_zpscdvmj4je.jpg

foto%2017-02-19%2012%2012%2003_zpsaikea3wq.jpg

foto%2017-02-19%2012%2012%2016_zpscfdzfvea.jpg
foto%2017-02-19%2012%2012%2017_zps5acziwkc.jpg
foto%2024-02-19%2012%2026%2056_zpsykpdauh4.jpg

foto%2024-02-19%2016%2037%2026_zpsxl9xtiz5.jpg

 

Stilletjes aan komt er einde aan de ruwbouwwerken. De plaatsing van de ramen, garagepoort en voordeur zou ook niet meer lang duren, kan de voor- en achtergevel panelen erop, en kan ik stillaan aan de technieken beginnen 
dance4.gif
.
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Waarom overal EPS ook binnenmuren?

 

zacht3 isolatie werkt toch veel eenvoudiger tussen skelet?
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
stefan zei:
Waarom overal EPS ook binnenmuren?

 

zacht3 isolatie werkt toch veel eenvoudiger tussen skelet?

 

Tegen die EPS isolatie kan rechtstreeks bezet worden.
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
Gips?

 

1000-den liters water binnenbrengen in een droogbouw systeem :-(
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
stefan zei:
Gips?

 

1000-den liters water binnenbrengen in een droogbouw systeem :-(

 

Ik zie het probleem niet 
bike.gif
 

11221

Zeer Actief lid
Lid geworden
6 sep 2015
Berichten
1.164
Waarderingsscore
3
Punten
38
Probleem?
Je kan dat volgens mij nooit scheurvrij bezetten.
Was beter opgevuld met rotswol en afgewerkt met Gyproc of Fermacel.
 

Le0n

Lid
Lid geworden
5 feb 2017
Berichten
244
Waarderingsscore
11
Punten
18
Tja wat kan ik erop zeggen 
tongue_smile.png
 Het is zo voorgeschreven en aangeraden volgens de leverancier, zun hebben al zoveel huizen zo opgebouwd. Alle EPS eruit sleuren en vervangen door rotswol is ook geen optie meer... Slaapkamer en badkamer ben ik nog opzoek naar welke wand en plafond bedekking, maar leefruimte zal wel bezet worden. Na gesprekken en voorbeelden te zien moet dit zeker scheurvrij kunnen 
biggrin.gif
 Zal het binnenkort laten weten haha 
mail.gif
 

stefan

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
10 mrt 2006
Berichten
29.898
Waarderingsscore
2.465
Punten
113
en je architect volgt blindelings advies van leverancier?

 
 

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Onderwerp
Aangemaakt door
Laatste reactie
Reacties
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan