nieuw sociaal verkeersgedrag

M

marnix van glassmetal

Guest
nu ik weer de baan op mag na verplichte rust zie ik een aantal nieuwe "bewegingen" in het verkeer.

1. rond punt links oversteken zodat je niet moet volgen achter de auto's die het rond punt rechts nemen

2. Zo ver mogelijk in de file naar voor rijden op het linkse vak en dan ter hoogte van de afrit de boel blokkeren omdat ze er af willen

3. Zowel over het fietspad/voetpad als tegengestelde richting nemen om toch maar aan de verkeerslichten eerst te staan op vak verplicht naar links of naar rechts

4. moto's die stilstaand verkeer voorbij gaan (geen probleem) maar dan tegenliggend verkeer het voetpad of fietspad op dwingen omdat ze zelf geen kant uitkunnen (da's dus wel een probleem)

5. Fietspad oprijden omdat men geen 20 seconden geduld heeft op te wachten tot een naar links afslaand voortuig van de baan is. je moet dan maar eens met je brommertje in dezelfde richitng rijden en niet meer wegkunnen door zo'n achterloze bestuurder.

6. Gas geven bij oranje ipv remmen

7 en als laatste: aan lichten voetpad op lichten links laten en voetpad af naar rechts schiiiiiiiiiiiiiitterend (en ja ze was blond(?) of t (?)

wat zijn we toch lief voor elkaar he?

Tomerino wrote:
... serieus verschieten. Al verschiet ik telkens wel meer door de schok die je krijgt omdat je auto automatisch terug wordt rechtgetrokken.

RWD en nattigheid is toch altijd opletten opgeblazen.

Toen ik in't begin met den otto van onze pa reed heb ik dat ook is voorgehad, ga gezwind de bocht door (ene waar ik genoeg plaats had om me te herstellen voor onderstuur), wagen begint lichtjes te slippen dus ik corrigeer. Begint diene fucking ESP daar toch niet in te grijpen zeker? Kwam er op neer dat ik bijna in den decor zat van den binnekant van den bocht...

tilt! wrote:
thieu'ke":2cpm2spv wrote:
Tja, driften doe je ne eenmaal met een achterwielaangedreven wagen.

Kan jij het met een FWD onder de 100pk? Eerst zien, dan geloven. :wink:

All it takes is een beetje ijzel :)

natte kassei is ook OK[/quote]

flesjespa wrote:
Apex kiezen van de bocht die jouw rijstrook maakt.

Kunnen jullie trouwens eens jullie bondige definitie van apex geven?

Want er is apex en apex en ik weet graag waarover we het hebben ;-)

apex = virtueel punt aan binnenzijde bocht waar wagen dichts bijkomt op ideale rijlijn = zosnel mogelijk door bocht, vanaf buitenkant voor bocht tot apex en dan weer buitenkant bocht in één vloeiende lijn

probleem : er is niet één apex maar verschillende, omdat er verschillende rijstijlen zijn, ook verschillende rijomstandigheden, vb regen of niet

verschillende rijstijl : vroeg remmen, vroeg op gas of laat remmen en iets later weer op gas, in eerste geval ligt apex vroeger in bocht

"enige" fout die je kan maken op circuit = te ver van apex blijven = scherper moeten sturen, trager door bocht, gat laten voor achtervolger, ...

whacker wrote:
Tomerino wrote:
... serieus verschieten. Al verschiet ik telkens wel meer door de schok die je krijgt omdat je auto automatisch terug wordt rechtgetrokken.

RWD en nattigheid is toch altijd opletten opgeblazen.

Toen ik in't begin met den otto van onze pa reed heb ik dat ook is voorgehad, ga gezwind de bocht door (ene waar ik genoeg plaats had om me te herstellen voor onderstuur), wagen begint lichtjes te slippen dus ik corrigeer. Begint diene fucking ESP daar toch niet in te grijpen zeker? Kwam er op neer dat ik bijna in den decor zat van den binnekant van den bocht...

ESP altijd! afzetten voor ge gaat spelen :)

Mja, kan blijkbaar niet volledig meer af in de nieuwe VW's. Nuja, da's voortrax dus da's niet zo belangrijk...

Den ESP van mijne Passat lijkt me meer een doorgedreven ASR dan iets anders.

Hier in de straat ook heel veel lieve mensen in het verkeer...

Het is een straat met doorgaand verkeer en scholen: de ene rijdt daar voorzichtig door, de andere rijdt alsof hij alleen in een woestijn aan het rondcrossen is.

Ik durf in een slechte bui als ik een auto te vlug zie afkomen wel eens met de fiets vrij vlug vanaf mijn oprit komen en dan vlak voor de rijweg remmen (jaja, remmen worden regelmatig gecontroleerd :D , maar kunnen idd doorschieten... noodlot tarten...)... Je kan je niet voorstellen hoeveel er dan zijn die gewoon claxonneren ipv te proberen remmen uit vrees dat ze mij zouden kunnen meehebben. Neenee, gewoon "tuuuuut" en even hard doorrijden. Toch vriendelijk dat ze je er op voorhand attent willen op maken dat ze je gaan aanrijden, of waarom claxonneer je eigenlijk anders op zo'n moment?

Of mensen die hun kinderen naar school brengen... Hups, vlug nog even die fietser couperen zodat ik hem toch voorbij kan steken voor die tegenligger er is: yes, weer 7 seconden gewonnen! Dat die fietser daarom in de remmen moet en voet op het voetpad moet zetten, maakt niet uit. Of yiha, daar komt een vrachtwagen... Oei smalletjes, ik zal even rakelings langs dat meisje van 7 jaar dat nog niet te vast op haar fiets zit passeren, dan kan ik er net tussen...

En dan staan ze aan de schoolpoort te klagen hoe gevaarlijk en druk het wel is rond de school van hun kinderen... Waarna ze goeiedag zeggen en zich nog vlug voor die aanfietsende ouder (met fluovestje en helm die zijn kindje net heeft afgezet) de rijweg opschieten. Ochja, die fietser moest wel eventjes remmen, maar 't is mooi weer, he.

Mr. B wrote:
Ik durf in een slechte bui als ik een auto te vlug zie afkomen wel eens met de fiets vrij vlug vanaf mijn oprit komen en dan vlak voor de rijweg remmen (jaja, remmen worden regelmatig gecontroleerd :D , maar kunnen idd doorschieten... noodlot tarten...)... Je kan je niet voorstellen hoeveel er dan zijn die gewoon claxonneren ipv te proberen remmen uit vrees dat ze mij zouden kunnen meehebben. Neenee, gewoon "tuuuuut" en even hard doorrijden. Toch vriendelijk dat ze je er op voorhand attent willen op maken dat ze je gaan aanrijden, of waarom claxonneer je eigenlijk anders op zo'n moment?

Wat wil je dan? Dat ze hun stuur omgooien of beginnen slippen en aan de overkant iemand van het voetpad maaien? Waar ga je dan staan met je slechte bui en je onnozeliteiten?

En daar heb je het... Een beetje sociale druk uitoefenen en er zitten er al op hun paard. Dat is hier nog het grootste probleem: iedereen doet maar. Geen kat die een ander nog eens terecht durft wijzen.

Simuleer ik daar niet gewoon een kat of hond die plots van een oprit kan lopen in een bebouwde kom? Of een kleine zijn bal die de straat op rolt (en de kleine die er in het slechtste geval zelf omloopt)...

Wat ik wil??? Dat ze verdomme kunnen remmen ipv te trompen als zich zoiets voordoet? Ik weet niet hoe jij rijdt, maar als ik iemand van zijn oprit zie rijden, ben ik al op mijn hoede, idem als ik bv. een kleine met een bal net een oprit zie opgaan (zelfs van de straat weg).

Defensief autorijden is een must in straten met veel bebouwing, maar helaas hebben weinig mensen dat door. Er is hier trouwens ook overal voorrang van rechts, je moet niet denken dat er veel vertragen. En als je dan die voorrang probeert af te dwingen (want zomaar nemen mag naar het schijn ook niet), schrikken ze een klein beetje en "tuuuuut"... Ik haat de voorrang-van-rechts regel, maar in een drukke rechte straat zou het wel een heel goede snelheidsremmer zijn, als het nageleefd wordt.

Mr. B wrote:
En daar heb je het... Een beetje sociale druk uitoefenen en er zitten er al op hun paard.

Sociale druk? De mensen nodeloos doen verschieten en er nog trots op zijn ook, dat is nu eens écht wat we nodig hebben in de strijd voor een veiliger verkeer. :roll:

Mr. B wrote:
Ik durf in een slechte bui als ik een auto te vlug zie afkomen wel eens met de fiets vrij vlug vanaf mijn oprit komen en dan vlak voor de rijweg remmen

:shock:

al eens aan gedacht dat dat serieus verschietachtig kan zijn? :roll:

defensief rijden moeten ze niet alleen aan automobilisten aanleren denk ik dan als ik zoiets lees

Ik wil het ook niet overdrijven: ik doe dat af en toe eens, niet wekelijks, en misschien dat die "snel" bij jullie overkomt als 30km/u, maar noem het eerder de snelheid van goed doorstappen.

Jij noemt het "nodeloos doen verschieten", ik denk eerlijk gezegd gewoon aan mijn 1-jarig dochtertje die daar over een jaar of 4 van de oprit zal rijden. Ik zal haar opvoeden met oog voor gevaar en aandacht voor voorzichtigheid, maar kom het maar tegen, he.

En als je het gewoon zegt, lacht men je in je gezicht uit en ben je een paterke.

Krijg nu trouwens al de kriebels als ik zie dat vooral dat (OK, ik geef het toe, slechte) voorbeeld aangegrepen wordt om verder op door te bomen, terwijl ik andere gewone verkeerssituaties als voorbeeld gaf ook.

Mr. B wrote:
Krijg nu trouwens al de kriebels als ik zie dat vooral dat (OK, ik geef het toe, slechte) voorbeeld aangegrepen wordt om verder op door te bomen, terwijl ik andere gewone verkeerssituaties als voorbeeld gaf ook.

op de rest van je voorbeelden kan ik toevoegen "je hebt gelijk", veel meer heb ik daar niet op te zeggen :wink:

Ik zit zelf dagelijks op de baan (+/- 60.000km/jaar) voor het werk en probeer zo defensief mogelijk te rijden.

Om de zoveel maand moet ik toch eens tegen mezelf zeggen: "nu heb ik toch weer heel veel chance gehad".

Nog net op tijd kunnen remmen voor een voorligger, fietser maar op het laatste nippertje gezien,...

Ik mag er niet aan denken ooit iemand aan te rijden, levenslang schuldgevoel verzekerd zelfs als je volgens de wet in je recht bent.

fietsers zouden regelmatig ns met de auto moeten rijden (ja theoretisch gezien ook -18 jarigen) en automobilisten zouden regelmatig ns op een fiets het verkeer moeten trotseren.

Ze staan zo dikwijls gewoon niet stil bij anderen hun point of view.

toen ik 14 was deed ik ook mijn fiets licht niet aan, de auto's reden toch naast het fietspad, pas als je met de auto rijdt besef je hoe vreselijk gevaarlijk dat wel is.

Feit! Ik ben trouwens de eerste om te zeggen dat de meeste fietsers in Gent óók geen discipline hebben... Hoe er soms geslalomd wordt en overgestoken zonder kijken, etc...

Mr. B wrote:
Feit! Ik ben trouwens de eerste om te zeggen dat de meeste fietsers in Gent óók geen discipline hebben... Hoe er soms geslalomd wordt en overgestoken zonder kijken, etc...

Kijken is toch voor de andere ? 8)

Geen antwoord op je vraag? Misschien vind je iets in onderstaande topics.

Subject
Aangemaakt door
Laatste reactie
Comments
Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan