• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

nieuw rookkanaal/schouw

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Hallo

ik had een vraagje ivm het plaatsen van een nieuwe houthaard. We zijn van plan een nieuwe haard te steken, die zal grenzen aan de buitenmuur van onze living. Hierdoor moeten we een nieuw rookkanaal steken. Nu heb ik mij al ingelezen over hoe hoog de buis boven het dak moet uitkomen, dat is niet het probleem, maar wel wetende of er voldoende 'trok' gaat gecreëerd kunnen worden.
Het rookkanaal zal namelijk niet boven de nok van het dak uitkomen, en is wel westelijk georiënteerd. We hebben al een stem gehoord die ons waarschuwde dat in winter bij oostenwind geen onderdruk zal kunnen gecreëerd worden en bijgevolg een trok zal zijn in de schouw. De persoon raadde ons aan een ventilator te plaatsen.
Zijn er hier experts?
1623270270040.png

Alvast bedankt, mvg
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Wat heb je dan gelezen en waar komt de schouw precies en op welke hoogte?
 

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Wat heb je dan gelezen en waar komt de schouw precies en op welke hoogte?
Ik had gelezen dat je beetr niet de zuid-westkant zit met je schouw.
De schouw zou tegen de buitenmuur komen, zie de printscreen in mijn eerste bericht (rechts in de living op de schets). Het rookkanaal zou aldus recht naar boven lopen, via de overkapping door het dak op minstens 3,5m hoogte. Uiteraard is het de bedoeling dat ze wel hoger komt, denk rond de 5m, maar dan zit je wel nog ruimschoots onder de nokhoogte.
 

dieterdhondt

Nieuw Lid
Lid geworden
19 sep 2020
Berichten
83
Waarderingsscore
3
Punten
8
Bedankt, hier had ik mij ook reeds in verdiept. Juist vroeg ik mij af, in hoeverre zone I voldoende trek gaat geven indien uw schouw/rookkanaal toch lager zou uitkomen dan de nok van je zadeldak. Zeker indien het kanaal aan de lage kant van het dak zou komen uit te steken. De man van de haardwinkel vertelde ons dat je daar te weinig trek gaat creëren zeker als de wind van de andere kant komt en over uw huis moet komen (turbulentie/valwind) die de rook zou laten terugkeren in de woning.
1623399606430.png
 

janus wago

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
5 dec 2009
Berichten
14.863
Waarderingsscore
2.229
Punten
113
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan