Nieuw plat dak maakt geluiden tijden opwarmen en afkoelen

• Tags daken dakisolatie isolatie plat dak
  • MatD

Lid
    Lid geworden
    22 mrt 2017
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    18
    Hallo iedereen,

Sinds januari zijn wij ingetrokken in ons nieuwe huis.
    Vanaf het begin horen wij 's avond regelmatig geluiden komen uit het pat dak (poppend en knallende geluiden).
    Soms zijn deze redelijk stil, af en toe toch een pak luider.

De opbouw van het dak is als volgt (onder naar boven):
    • Stucplaten op plafondlatten
    • Draagbalken
    • OSB
    • Dampscherm
    • PUR isolatie aangebracht in 2 lagen (overlappende naden)
    • Rhepanol dakafdichting
    De geluiden komen vooral 's avonds voor wanneer het buiten afkoelt.
    's Morgens ook, maar dan is het natuurlijk minder opvallend.
    Ik dacht in eerste instantie aan zetting van het hout, maar dat lijkt me toch vreemd aangezien de volledige houtconstructie onder constant binnenklimaat staat.

Verder dacht ik mogelijks het verschil in uitzetten van de 2 isolatielagen.

Als laatste ook vermelden dat er zonnepanelen op het dak staan over een lengte van 15m ongeveer.
    Deze staat volledig op plastic steunvoeten onder de profielen (solarstell systeem) en is verzwaard met betonstenen.
    Misschien dat deze uitzet en dat die het geluid veroorzaakt zoals in onderstaande topic?
    Daar gaat het wel om een hellend dak, waarbij het frame van de panelen dus aan de dakconstructie zelf is bevestigd.
    Topic

Architect zegt denkt dat het mogelijks de draagbalken zijn en dat er weinig aan te doen valt...

Ik vroeg me af of dit een gekend probleem is, en of hier wat aan valt te doen.
    Ik mag toch verwachten van een volledig nieuw dak dat dit niet zou mogen voorkomen.

gr,
    Mat

Laatst bewerkt:
    Hoe zijn je balken bevestigd, met metalen schoentjes? Knallen die niet?

Hoe zijn je balken bevestigd, met metalen schoentjes? Knallen die niet?
    Nee die liggen in uitsparingen tussen de ytong muur.
    Normaal hebben die links en rechts voldoende ruimte om eventueel uit te zetten. Onderaan zijn ze waar nodige opgespied en ondervoegd om ze pas te krijgen.

De schroeven zijn volgens de normen van de fabrikant van de isolatie aangebracht? Kan me nog niet voorstellen als dat zo zou zijn uitgevoerd een dak krijgt wat geluid maakt. We zouden verzuipen van die klacht. Toch.

Ik denk dat als de isolatieplaten lawaai maken, dat dit dan vooral zou zijn doordat de bovenste laag die gelijmd is op de onderstame laag isolatie misschien los laat.

Andere reden zou kunnen zijn dat de osb platen mogelijks onvoldoende zijn vastgemaakt en dat die misschien hol of bol komen te staan.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan