Nieuw plat dak maakt geluiden tijden opwarmen en afkoelen

• Tags daken dakisolatie isolatie plat dak
  • MatD

Lid
    Lid geworden
    22 mrt 2017
    Waarderingsscore
    7
    Punten
    18
    Hallo iedereen,

Sinds januari zijn wij ingetrokken in ons nieuwe huis.
    Vanaf het begin horen wij 's avond regelmatig geluiden komen uit het pat dak (poppend en knallende geluiden).
    Soms zijn deze redelijk stil, af en toe toch een pak luider.

De opbouw van het dak is als volgt (onder naar boven):
    • Stucplaten op plafondlatten
    • Draagbalken
    • OSB
    • Dampscherm
    • PUR isolatie aangebracht in 2 lagen (overlappende naden)
    • Rhepanol dakafdichting
    De geluiden komen vooral 's avonds voor wanneer het buiten afkoelt.
    's Morgens ook, maar dan is het natuurlijk minder opvallend.
    Ik dacht in eerste instantie aan zetting van het hout, maar dat lijkt me toch vreemd aangezien de volledige houtconstructie onder constant binnenklimaat staat.

Verder dacht ik mogelijks het verschil in uitzetten van de 2 isolatielagen.

Als laatste ook vermelden dat er zonnepanelen op het dak staan over een lengte van 15m ongeveer.
    Deze staat volledig op plastic steunvoeten onder de profielen (solarstell systeem) en is verzwaard met betonstenen.
    Misschien dat deze uitzet en dat die het geluid veroorzaakt zoals in onderstaande topic?
    Daar gaat het wel om een hellend dak, waarbij het frame van de panelen dus aan de dakconstructie zelf is bevestigd.
    Topic

Architect zegt denkt dat het mogelijks de draagbalken zijn en dat er weinig aan te doen valt...

Ik vroeg me af of dit een gekend probleem is, en of hier wat aan valt te doen.
    Ik mag toch verwachten van een volledig nieuw dak dat dit niet zou mogen voorkomen.

gr,
    Mat

Laatst bewerkt:
    Even een update: deze avond ben ik eens op het dak gegaan.
    Het valt me op dat de bovenste laag platen zicht zet als ik eroverheen loop.
    Dit zou de geluiden wel kunnen verklaren, aangezien deze laag natuurlijk wel onderhevig is aan temperatuurschommelingen.
    Kunnen PUR platen dan toch redelijk wat uitzetten?

Indien dit zo is, lijkt het me dat de bovenste laag onvoldoende is bevestigd aan de onderste laag.
    Oplossing zou zijn om extra schroeven met drukverdeelplaat aan te brengen om die platen zo meer op hun plaats te houden lijkt me?

Niemand dezelfde ervaringen?

gr,
    Mat

Het uitzetten en krimpen van de draagconstructie van uw zonnepanelen lijkt me een geschikte kandidaat.

Dit zou de geluiden wel kunnen verklaren, aangezien deze laag natuurlijk wel onderhevig is aan temperatuurschommelingen.

Indien dit zo is, lijkt het me dat de bovenste laag onvoldoende is bevestigd aan de onderste laag.
    Oplossing zou zijn om extra schroeven met drukverdeelplaat aan te brengen om die platen zo meer op hun plaats te houden lijkt me?

gr,
    Mat
    Ja pur kan enorm uitzetten
    Er is hier een topic over gevelmetselwerk dat weggeduwd is daardoor

gr,
    Mat
    Klopt helemaal maar maakt dat een krakend geluid?

gr,
    Mat
    Absoluut, de pur wordt dan thermisch ongelijkmatig belast . De buitenkant zal aanvankelijk veel warmer hebben dan de binnenkant om dan langzamerhand door conductie ( de zogenaamde warmtedoorslag ) egaal opwarmen en in de breedte uitzetten . Lijmen of vijzen of wat voor bevestiging dan ook zal die uitzetting en vervorming niet tegen gaan en zal voor een extra belasting voor de onderliggende constructie zorgen .

gr,
    Mat
    Absoluut, de pur wordt dan thermisch ongelijkmatig belast . De buitenkant zal aanvankelijk veel warmer hebben dan de binnenkant om dan langzamerhand door conductie ( de zogenaamde warmtedoorslag ) egaal opwarmen en in de breedte uitzetten . Lijmen of vijzen of wat voor bevestiging dan ook zal die uitzetting en vervorming niet tegen gaan en zal voor een extra belasting voor de onderliggende constructie zorgen .
    Allemaal akkoord maar maakt dat “knallende” geluiden?

Trek eens aan je middelvinger, als het goed gaat hoor je ook een knal . Zoek maar eens uit hoe dat komt . ( ik weet het al, maar dat zal je wel al vermoed hebben, is dus een aanname van mijnentwege ) .

Heb je al is alu horen krimpen en uitzetten? Is dat vergelijkbaar met PUR?

Geen ervaring met aluminium . Wel een goede geleider voor warmte, geluid enz ...

Metaal maakt die knallende geluiden. Wij hebben een metaalskelet huis die nu deels gestript is voor de sloop, en een stuk die blijft staan waar we slapen nog. Smorgens en savonds hoor je daar ook knallen

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Metaal maakt die knallende geluiden. Wij hebben een metaalskelet huis die nu deels gestript is voor de sloop, en een stuk die blijft staan waar we slapen nog. Smorgens en savonds hoor je daar ook knallen
    Dat is wat ik al de hele tijd bedoel. Ik heb 68m2 glas in mijn huis als de zon op de profielen schijnt hoor je dit ook… Vandaar de draagconstructie van de zonnepanelen.

Zo u het beschrijft, de veranda hier heeft ook aluminium profielen in het dakgedeelte en kan ook wel wat herrie maken als de zon er op zit . Dacht eerder dat het van de polycarbonaatplaten kwam maar het zou evengoed de aluminiumprofielen zijn of de beide .

Onze ramen maken ook soms knallen als de zon er 's avonds al even af is, maar de knallen uit het dak zijn toch nog van een ander soort.
    De panelen staan op voetjes, op het EPDM, en dan op de PUR platen. Zou het geluid van het uitzetten dan echt zoveel doorgeven?

Ik zal misschien beginnen met onder de voetjes vilt te leggen om ze te isoleren, maar de PUR platen lijken me toch ook een goede kandidaat te zijn.

Heeft iemand anders met een plat dak hier ook last van?
    Lijkt me toch dat PUR platen nog wel in 2 lagen worden gelegd?

gr,
    Mat

Is het een optie om het frame van uw zonnepanelen op een zonnige dag van een schaduwdoek ofzo te voorzien als test? Dan kan je zo mss de oorzaak achterhalen.

• Leuk
    Waarderingen: BnB2
    Even dit topic opnieuw oprakelen.

De piste van de zonnepanelen is denk ik uitgesloten. Dit om 3 redenen:
    1. Eigenlijk zittern er geen lange aaneengesloten delen in de draagstructuur van de zonnepanelen. Er is dus meer dan voldoende ruimte voorzien voor uitzetting.
    2. Op een avond ben ik eens op het dak gaan zitten, en kon ik horen dat de geluiden niet van de panelen of structuur kwamen, maar eerder van de platen. Ik stond toevallig ook op een pir/pur plaat, toen ik die onder mijn voet voelde omhoogschieten en geluid maken.
    3. Boven onze slaapkamer liggen geen panelen. Afgelopen nacht lag ik wakker van de geluiden toen er opeens een luide knal was in het dak van onze slaapkamer (waar dus geen panelen liggen).
    Dakwerker heeft al geprobeerd om de platen extra vast te zetten met schotelvijzen, maar dat heeft momenteel nog niet geholpen.
    We zijn een beetje ten einde raad qua ideeën...

Heeft niemand hier ooit gelijkaardig problemen gehad of van gehoord?

Je zou een witte UV coating kunnen aanbrengen op uw EPDM. Lijkt me een haalbare, niet destructieve oplossing.

• Leuk
    Waarderingen: MatD
    Je zou een witte UV coating kunnen aanbrengen op uw EPDM. Lijkt me een haalbare, niet destructieve oplossing.
    Zou inderdaad nog een optie kunnen zijn. Echter is de dakbedekking wel geen EPDM maar Rhepanol HFK (https://www.fdt.be/src/Frontend/Files/userfiles/files/TF Rhepanol hfk V_2019.pdf). Deze heeft al een lichtgrijze kleur en is dus zeker niet zo zwart als EPDM.

Verder beginnen de knallen ook telkens als de zon ondergaat en het afkoelt, en ze duren ook enkele uren (in begin wel meer frequent). Afgelopen nacht bijvoorbeeld nog een stevige knal rond 2u 's nachts. Lijkt me dat tegen dan toch de meeste warmte al lang uit de dakbedekking is weggetrokken?

Hoe zijn al die lagen aan elkaar verbonden. Welke techniek zodat het dak bij storm blijft liggen. Wat voor een lijm synthetisch rubber lijm een PU lijm of iets mechanisch met schroeven, plaatjes en volgringen enz.
    Is de constructie sterk genoeg voor grind zou je dat aan kunnen brengen.

Hoe zijn al die lagen aan elkaar verbonden. Welke techniek zodat het dak bij storm blijft liggen. Wat voor een lijm synthetisch rubber lijm een PU lijm of iets mechanisch met schroeven, plaatjes en volgringen enz.
    Is de constructie sterk genoeg voor grind zou je dat aan kunnen brengen.
    Dakopbouw is als volgt:
    • Houten balken
    • OSB
    • Dampscherm (Alutrix zelfklevend)
    • Isolatie laag 1 (PIR/PUR) bevestigd met schotelschroeven
    • Isolatie laag2 (PIR/PUR) gelijmd op laag 1 met pur lijm
    • Rhepanol gelijmd met contactlijm
    Afgelopen week zijn dus nog schotelschroeven door laag 2 en laag 1 geschroefd tot in de OSB in een poging om de 2de isolatielaag die voor het geluid lijkt te zorgen beter vast te zetten. Deze zijn dan uiteraard weer afgedicht met extra Rhepanol dichting erover.

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Terug
Bovenaan