• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuw gazon - veel wild gras

Lid geworden
15 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Mijn gazon is ongeveer anderhalve maand geleden gezaaid.

De grasmat wordt weliswaar alsmaar dikker, maar ik zie dat er heel veel wild gras in groeit.

Na wat opzoekwerk vind ik terug dat je dit enkel kan uitstekken of plaatselijk verdelgen.

Is dit echt de enige manier om dit weg te krijgen of is het toch een kwestie van geduld, zoals bij de meeste andere onkruiden?

De foto's tonen een beetje mijn probleem...

Alle hulp is welkom!

Bijlagen

• IMAG0763.jpg
    IMAG0763.jpg
    100,1 KB · Weergaven: 10
  • IMAG0765.jpg
    IMAG0765.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 10
  • IMAG0764.jpg
    IMAG0764.jpg
    72,3 KB · Weergaven: 10
V

Verwijderd lid 178789

Guest
1davy1;1941178 wrote:
Mijn gazon is ongeveer anderhalve maand geleden gezaaid.

De grasmat wordt weliswaar alsmaar dikker, maar ik zie dat er heel veel wild gras in groeit.

Na wat opzoekwerk vind ik terug dat je dit enkel kan uitstekken of plaatselijk verdelgen.

Is dit echt de enige manier om dit weg te krijgen of is het toch een kwestie van geduld, zoals bij de meeste andere onkruiden?

De foto's tonen een beetje mijn probleem...

Alle hulp is welkom!

Het is te zien wat je wild gras noemt, gazonzaad is sowieso een mengsel van verschillende grassoorten.

Lid geworden
15 feb 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
Met wild gras bedoel ik het breedbladige gras dat in plukken breed uitgroeit.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dat is geen onkruid he... het is ook gras, net zoals je gazon gras is. Dus verdelgen gaat inderdaad niet zomaar, zonder ook je gazon kapot te spuiten. Het is nu eenmaal van dezelfde familie.

Dus inderdaad uitsteken. Of 1 voor 1 verdelgen.

Arbeidsintensief werkje om daarvan af te komen...

Maar op de foto's ziet ook nog veel meer ander spul staan dat wel degelijk onkruid is. Dus het is niet enkel maar wild gras dat je daar hebt...

fido

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 jun 2006
Waarderingsscore
881
Punten
113
Gene paniek, maaien en de meeste onkruiden verdwijnen vanzelf. Ook veel 'wilde grassen' zullen verdwijnen, vele dan die grassen zijn ook eenjarig.

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik hoor het jullie met jullie mirakel gazonnetje en ondergronden graag zeggen. Maaien en de problemen verdwijnen vanzelf... :rolleyes:

kv nr12

Lid
Lid geworden
12 apr 2010
Waarderingsscore
3
Punten
18
Hier nieuw gazon in september gezaaid en ook behoorlijk wat last van wild gras, vooral aan de zijde van de aangrenzende weide.Volgens onze tuinaannemer is er inderdaad nog geen verdelgingsmiddel die enkel het "wild gras" aanpakt.Als het pas gemaaid is, valt het wel niet meer op, enkel als het langer wordt.We hadden ook behoorlijk wat onkruid maar dat is toch aan het verminderen, door enkel maar te maaien.

vozzie

Lid
Lid geworden
19 sep 2011
Waarderingsscore
0
Punten
16
Mijn gras is ondertussen een centimeter of 7 lang. Helaas kan je het amper zien omdat het onkruid al 15 cm hoog staat of zo....Ik ga vanavond de eerste keer maaien, maar ik heb er geen goed oog op dat het goed komt. Jouw gazon ziet er dus gewoon zeer goed uit als je het mij vraagt...

Lid geworden
4 okt 2013
Waarderingsscore
0
Punten
0
vozzie;1941275 wrote:
Mijn gras is ondertussen een centimeter of 7 lang. Helaas kan je het amper zien omdat het onkruid al 15 cm hoog staat of zo....Ik ga vanavond de eerste keer maaien, maar ik heb er geen goed oog op dat het goed komt. Jouw gazon ziet er dus gewoon zeer goed uit als je het mij vraagt...

Is perfect normaal hoor. Het meeste van het onkruid komt niet meer terug als je het een keer of 10 hebt afgereden. Onkruid die laag tegen de grond staat (vb paardebloem, distels) zal je moeten uitsnijden.

Verschiet niet als 2 dagen na de eerste maaibeurt het onkruid weer 15cm hoog staat, dat groeit echt razendsnel met dit weer :)

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
36
Gras groeit idd supersnel met dit weer amai, kwamen vorig weekend net terug uit verlof en kon meteen beginnen maaien :D Moest zelfs in 2 keer om goed te komen :p

Ikzelf zit ook met veel wildgras, wat mij op zich niet zo stoort. Ook het onkruid is volop aanwezig, op sommige plaatsen zelfs zeer zeer sterk.

Daarom zou ik ook eens een stuk willen spuiten om vooral alle distels en paardebloemen weg te krijgen. Deze verdringen echt het gras.

Zou dit wel enkel op mijn "voorste" stuk van de tuin willen doen, daarop kijken we eigenlijk...

Nu is mijn vraag, wanneer spuit ik dit het beste?? Als het gras langer staat, als het gras pas gemaaid is. Wanneer mag ik na het spuiten weer maaien, want zoals gezegd, dat groeit als zot momenteel en moet hier 2 keer per week maaien dus maimum kan ik zo'n 5 dagen wachten anders word het moeilijker.

RDB

Lid geworden
3 jun 2012
Waarderingsscore
0
Punten
0
1davy1;1941206 wrote:
Met wild gras bedoel ik het breedbladige gras dat in plukken breed uitgroeit.

Wij hebben een paar maanden terug graszoden gelegd en na een maand had ik ook best veel van dat breedbladig gras ( dat een stuk bleker is van kleur ook trouwens ).

Ik heb intussen reeds het gazon een tweetal keren bemest ( Compo Floranid ) en ik kan alleen maar vaststellen dat door veel te maaien (toch bijna 2 keer per week, ik kan wel niet anders want het groeit natuurlijk als zot ) ik eigenlijk bijna zo goed als geen breedbladig gras meer zie ? Het andere gras heeft dit breedbladige blijkbaar voor een groot deel verdrongen.

Momenteel staat ons gazon werkelijk fenomenaal mooi, een fantastisch dicht donkergroen tapijt eigenlijk, hopelijk kunnen we dit toch ietwat op die manier houden.

Ik moet wel zeggen dat ik bewust vrij "lang" maai , mijn machine staat op 1 stand na op de hoogste stand ( denk toch minstens aan 5 a 6 cm lengte dus ), als je gras mooi dik staat is dit zeker niet lelijker dan kort gemaaid, integendeel. Ik heb het intussen ook al eens belucht met een prikrol.

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
36
Nogmaals mijn vragen herhalen:

Wanneer kan je best spuiten tegen onkruid in het gazon?

- Als het gazon net gemaaid is

- Als het gazon x-aantal dagen niet gemaaid is

Na hoeveel dagen achter het spuiten mag je weer het gazon afrijden?

Normaal rijd ik wel om de 5 dagen mijn gazon af omdat het een jong gazon is dat redelijk snel groeit. Alleen is het gezaaid geweest in een zeer droge periode en zijn er plekken met echt immens veel onkruid dat begint te overwoekeren. Wil dit nu wat binnen de perken houden door eens te spuiten.

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Waarderingsscore
6.472
Punten
113
Pas ingezaaide gazon.

Beste is om deze de eerste 6 maanden niet met herbecide te behandelen tegen onkruiden.

Het jonge gras is te fragiel voor de meeste produkten.

Bespuitingen uitvoeren bij windstil weer en lichte bewolking.

Voor detail is er maar uitweg: LEES AANDACHTIG DE GEBRUIKSAANWIJZING EN HOU JE ERAAN!

MAAR:

Zorg er voor dat je duidelijk weet welk onkruid je teistert, zodat je een gericht produkt kunt uitkiezen.

Gazon en onkruid moet groeikracht hebben bij kontactherbicide. (opname via blad) dus zorg ervoor dat het gras en onkruid niet te kort zijn gemaaid en doe deze bespuiting bv niet in de winter want dan groeit er niks.

Hermaaien wordt meestal pas na een week terug toegepast op het moment dat de onkruiden duidelijk afsterven.

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
36
ok cava, dus dan ga ik spuiten in september.

Ik heb gezien dat er een product bestaat, bv Dinet Garden van Edialux en dit kan je gebruiken op jonge gazons. Dit product zal ik dan waarschijnlijk gebruiken op mijn gazon.

Dan nog een bijkomend vraagje, ik heb op verschillende plaatsen echt vol, mooi groen gazon staan en dat groeit ook aan een goed tempo, dan de meeste andere vlakken die bevatten meer onkruid, zien er geler uit en met verdorde stukken bij. Zou dit kunnen door de droogte of is er meer aan de hand?

Lid geworden
31 mrt 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Kan je zo vrij weinig over zeggen (via een berichtje op een forum bedoel ik). Dat kan vanalles zijn. Inderdaad misschien droogte. Maar even goed engerlingen of wie weet wat nog allemaal...

GunSmoke007

Zeer Actief lid
Lid geworden
17 nov 2011
Waarderingsscore
1
Punten
36
zal eens proberen een foto te maken... vandaag net het gras afgereden en man man, dat onkruid word met de week erger :p ik denk ondertussen dat er meer onkruid dan gras tussenstaat :p ik denk als ik alles kapotspuit dat er niet veel meer overblijft :D

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan