• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuw EPDM dak - isolatie vraag

Lid geworden
20 apr 2021
Waarderingsscore
1
Punten
3
Goedemorgen

Omdat ons vorige (overzet)dak zo lek als een zeef was, hebben we mid vorig jaar een nieuwe dakbedekking + isolatie laten plaatsen. Het betref een licht hellend dak. Op advies van de dakwerker hebben we EDPM laten plaatsen. Het is een laagbouw woning, geen verdiep. De zolder is een kruipzolder en wordt niet gebruikt. Hoogste stuk 1m80, maar helt snel af.

Opbouw als volgt:

1642758736001.png

Op de zoldervloer (plafond is gyproc) lag en ligt er nog glaswol isolatie. Op sommige plaatsen (boven de living) relatief recent en vrij dik (20 cm), maar zeker niet perfect gelegd (hier en daar gaten waar er aan de elektriciteit is gewerkt etc). Aan de zijkanten van het huis (boven slaapkamers en garage/berging) nog wat restanten oudere glaswolisolatie van een paar centimeter dik.

We hebben sinds het plaatsen van het dak iets meer last van condensatie. Ik vermoed dat die EDPM minder verlucht als ons oude lekkende overzetdak. We hebben ook hoogrendementsglas, maar geen geïsoleerde muren of vloer. (zichtbare) condens zit op de onderkant van de ramen in de slaapkamers. Wij verluchten momenteel door 2x per dag 10 minuten ramen open te zetten. Snachts staat raam in de slaapkamer op kiep.

Verder isoleren en een ventilatiesysteem staan zeker op de (meerjaren) planning. Ik vroeg me (naar vocht en verwarming toe) af of ik de oude glaswolisolatie op de vloer best laat zitten? Of wat bijleggen / fatsoeneren? Of gewoon volledig verwijderen?

Als deze niet afgeschermd is van de leefruimtes eronder door een dampdicht scherm, dan zal de glaswol op lange termijn vochtig worden en kan het voor problemen zorgen.

De recente(re) glaswol heeft zo'n aluminium zijde aan de onderkant. Vermoed dat dit fungeert als dampscherm?

Gezien de 12 CM PIR op het dak heeft die glaswol op de zoldervloer misschien tout court niet echt veel nut?

Als deze niet afgeschermd is van de leefruimtes eronder door een dampdicht scherm, dan zal de glaswol op lange termijn vochtig worden en kan het voor problemen zorgen.
Ik begrijp je redenering hier niet.
Je kan maar condensatie krijgen (wat jij bedoelt met vochtig worden van isolatie) wanneer de temperatuur ergens in de isolatie lager dan het dauwpunt is.
echter kan dat niet, daar TS zijn dak geïsoleerd heeft, wat betekent dat de temperatuur van zolder hoog is en dus geen risico op condensatie in glaswol die op de vloer ligt.

art: hangt volledig af van waar dat dauwpunt ligt. Als dat in de nieuwe isolatie onder het dak zou liggen ok. Maar als dat in de glaswol zou liggen niet.
Ik lees van buiten naar binnen12cm PIR , PE dampscherm, hoopke lucht in de zolderruimte, 20 cm glaswol.

Moest dat hopeke lucht tussen de pir/dampscherm en de glaswol (omdat de pir en het dampscherm onderaan het dak hangt en de glaswol op de zoldervloer ligt) er niet tussen zitten, zou ik ook veronderstellen dat het dauwpunt in de PIR ligt en omwile van het dampscherm dus geen probleem mag zijn, maar als er hier of daar nog een spleetje (tochtgat) zou zitten onder dat dak, zou dat hopeke lucht ertussen wel eens wat koeler kunnen uitvallen dan wenselijk zou zijn, en zou het dauwpunt wel eens kunnen verschuiven naar de glaswol.

Snelbouwsteen en spouw lopen maar tot plafond. De gevel erboven (dus grenzend aan de zolder) bestaat enkel gemetste gevelsteen. Dak is misschien wel goed geïsoleerd, maar we verliezen veel warmte door dat dun muurtje.

Nieuwe (geïsoleerde) gevel staat, zoals zoveel, op de planning...

Dus best de glaswol weghalen? Of enkel de oude weghalen en op die plaatsen vervangen door nieuwe glaswol met zo'n ingewerkt dampscherm? Of gaat dat qua energetische winst te verwaarlozen zijn?

Beetje een twijfelgevalleke, waarmee ik zelf niet goed weet welke kant ik ermee uit zou gaan.

- Na de aanpak van de muurtjes ter hoogte van de zolder, de glaswol voorzichtig oprollen, een dampscherm eronder en deze mooi aanwerken tegen de muurtjes, en de glaswol er terug op.
- Na de aanpak van de muurtjes gewoon niets meer doen en erop rekenen dat het dauwpunt in de PIR ligt.

Ik ben ook geen grote fan van 2 dampschermen met isolatie+lucht tussen te hebben, ALS daar dan vocht tussen zou komen kan het helemaal niet meer weg, ik ben ook geen grote fan van het buitenste dampscherm doorsteken als je een nieuw onder de glaswol legt, dus misschien zou ik toch opteren om het gewoon zozo te laten, en ervoor te zorgen dat die zijmuurtjes geisoleerd worden en de ruimte op de zolder mooi luchtdicht afgesloten is, zodat het dauwpunt zeker in de PIR komt te liggen.

Bedankt voor de uitgebreide feedback.

Vorig weekend nog eens op zolder gaan checken en het ziet er allemaal kurkdroog uit. Dan laat ik momenteel zo en zorg ik ervoor dat de muurtjes degelijk, aansluitend, geïsoleerd worden

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan