• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nieuw AREI / PV / Differentieel

s-a

Lid
Reaction score
44
Vraagje voor de AREI kenners:

huidige situatie:
bestaande huishoudelijke installatie, gekeurd 5/2023 (dus voor het nieuwe arei).
hoofddifferenteel: 300mA
achter deze hoofddiff was al een 40A/3F automaat voorzien voor garage.

nu ben ik de garage aan het zetten. Van aan de 40A automaat is kabel 5g6 getrokken naar garage, waar een nieuw verdeelbord komt.
voor dit nieuwe bord zal ik moeten voldoen aan het nieuwe AREI. in dit bord komt:
- een diff 30mA voor acht kringen (licht + stopcontacten).
- een diff 30mA voor laadpaal
- kleine PV-installatie (eenfasig, max 5KVA).

vraag:

Voor de PV moet nog een aparte diff (acht kringen op de andere diff zijn al in gebruik). Vroeger hoorde je wel eens dat een omvormer best niet achter een 30mA diff zit, omdat die er dan vaak uitvliegt. Kan ik een 300mA diff plaatsen voor de omvormer? Of moeten ALLE bijkomende differentiëlen 30mA zijn?

NB:
ik houd rekening met de stromen voor alle diffs, de bekabeling in de kast, en eventueel een remautomaat. Vraag betreft enkel bovenstaande.

Die kring voor de PV mag je zo aansluiten, er hoeft geen extra diff geplaatst te worden. En dan zit die perfect, namelijk na de 300mA en niet na de 30mA.

Als je toch een extra diff wil plaatsen, dan steek je een 300mA op de toekomende kabel van de garage. Dan kan je dat bord in 1 beweging ook uitschakelen.

Last edited:
Die kring voor de PV mag je zo aansluiten, er hoeft geen extra diff geplaatst te worden. En dan zit die perfect, namelijk na de 300mA en niet na de 30mA.
Merci! Wist niet dat dat zou mogen.
Als je toch een extra diff wil plaatsen, dan steek je een 300mA op de toekomende kabel van de garage.
Dus ook bijkomende differentieels (na de hoofddiff) mogen 300mA, zolang er maar niks opzit dat achter 30mA moet. Bedankt om dat te bevestigen.

Als je toch een extra diff wil plaatsen, dan steek je een 300mA op de toekomende kabel van de garage.
Dus ook bijkomende differentieels (na de hoofddiff) mogen 300mA, zolang er maar niks opzit dat achter 30mA moet. Bedankt om dat te bevestigen.
Nee als het de bijkomende differentieels zijn die verplicht zijn door het nieuwe AREI en dienen voor de reguliere stopcontacten- en verlichtingskringen, dan moeten dat 30mA zijn.

Dus
In hoofdbord hoofddif 300mA --> 40A automaat --> kabel 5G6 naar garage
In bord garage: kabel 5G6 van hoofdbord --> 30mA subdiff voor 8 eindstroombanen
--> automaat + 30mA subbdiff voor laadpaal (afhankelijk van welke beveiliging in de laadpaal zit)
--> automaat PV installatie

Mogelijk moet er nog een remautomaat in je hoofdbord.

Bedankt disco. Daar kan ik mee verder.

Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief