• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niet onbelangrijk: het vullen van de wijnkelder..

Lid geworden
30 nov 2008
Berichten
1.129
Waarderingsscore
1
Punten
0
Ik heb nog een keldertje in ons huis en daar gaat een wijnkeldertje komen. Deze wil ik natuurlijk ook vullen met wijn. Ik ben geen vinoloog, maar ik vind het wel leuk om wijn te proberen. Ik ben er inmiddels achter dat ik van de volle krachtige wijnen hou. Vaak met een Shiraz druif.



Mij lijkt het wel leuk om een topic te maken met aanraders. Het mogen dure wijnen zijn, maar ook "goedkope" wijnen. Zeg maar de leuke koopje.



Over een paar weken gaan wij naar Venetië en Rome. Ik heb mij al eens opgezocht welke aanraders daar te krijgen zijn. Dat is de Amarone della Valpolicella in Venetië en de Cesanese del Piglio uit Lazio, Rome.



Hebben jullie ook nog suggesties? Of voor de inrichting van een wijnkelder?
 
Lid geworden
8 dec 2008
Berichten
2.723
Waarderingsscore
3
Punten
0
Ik koop dikwijls in de supermarkt of bij wijnhandelaars. Ik heb een periode gehad dat ik veel kruidige Zuid-Afrikaanse of Chileense wijnen kocht (Syrah druif), maar tegenwoordig nogal verzot op Italiaanse en Franse wijnen. Veel hangt ook af van het jaar: de meeste bordeaux wijnen van 2009 waren vb echt top, zelfs de wijnen van 5-6 euro per fles.
 

PJ2

Lid geworden
19 jun 2011
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Beurt;1950655 wrote:
Ik koop dikwijls in de supermarkt of bij wijnhandelaars. Ik heb een periode gehad dat ik veel kruidige Zuid-Afrikaanse of Chileense wijnen kocht (Syrah druif), maar tegenwoordig nogal verzot op Italiaanse en Franse wijnen. Veel hangt ook af van het jaar: de meeste bordeaux wijnen van 2009 waren vb echt top, zelfs de wijnen van 5-6 euro per fles.

Ja Syrah vind ik ook best te pruimen, net zoals een Argentijnse Malbec bijvoorbeeld. Maar veel hangt toch af van het wijnhuis zelf. In Auchan durf ik soms ook wel eens een paar doosjes Bordeaux mee te brengen die in afprijzing staat, da's dan voor de vriendin gezien die de "zwaardere" wijnen niet echt lust.
 

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Berichten
893
Waarderingsscore
23
Punten
18
Omdat ze in het andere topic toch over Syrah begonnen:



Ben tegenwoordig ook in mijn Syrah,Grenache periode. Afgelopen weken gesmaakt, van goed naar best (naar mijn goesting):





Chateau Prieure de Bubas, Corbieres - 2011





bubas.jpg






Gewezen Coup de Cœur in de Hachette. Voor mij iets te zacht/licht in het genre.

Carignan, Genache noir, Syrah, Cinsault, Mourvèdre - 8,95€





Borsao Tres Pico Granacha - 2010





trespico.jpg






Een Campo de Borja, uit de Aragon deelstaat ten noorden van Spanje. 15-18 €

100% Garnacha, Grenache en geproefd bij iemand die mij wou overtuigen de wijn te gebruiken als aanvulling van het chocolade proeven (en omgekeerd). Zeer mooie paarse kleur, lekker druiperige en kruidige body van zwart fruit. Dik me gusta, maar no way dat ik dit met chocolade combineer.

Chocolade en “fruit”, ik walg ervan.









Domaine de La Coste Moynier - Saint-Christol - 2011





lacoste.jpg






Syrah & Grenache. wow, prijs kwaliteit boenk op voor mij. Wie zoekt die kan vinden! 8,25€

Eleganter dan de Tres Pico, maar met veel meer typische Grenache/Syrah toetsen dan de Bubas van hierboven. Een nobel wijntje in die klasse als je het mij vraagt.





Over nobel en Spaans gesproken; dat brengt ons bij de Tempranillo druif. Doe er merlot en cabarnet sauvignon bij en we komen bijvoorbeeld uit bij:





Laus Tinto Roble - 2009





laus.jpg






Ik zie die paarsrode kleur graag in het glas. Totale omwenteling tov de hierboven vermelde flessen, maar bon, we stappen niet alle dagen met hetzelfde been uit bed, nietwaar. Veel fruitiger en meer zurig, maar niet té. Voor een 10€ de fles nog altijd zeer betaalbaar als je het mij vraagt.





En dan even een versnelling hoger, eens “zotjes” doen in de niet Franse godendrank:





Domeco de Jarauta - 2008





jarauta.jpg






Rioja en Tempranillo, beperkte produktie. 24€ de fles. Zeer veel fruit en zuur. Gewoon not my cup of tea dus - bij het eten echter veel beter naar binnen te werken. Maar dat is voor mij niet de bedoeling. Ik wil wijn die op zichzelf kan staan. Miskoop blijkt dus achteraf. :-(



Wijntjes op de slaan via Vinea, Purewine, Comptoir des vins, Despert en Gastro Wines btw.



Terug naar het fruitige Frankrijk, iets anders:





Petit Bocq - 2011 - 20€





petitbocq.jpg






Merlot, Cabernet Sauvignon & Cabernet Franc geeft voor mij wat ik max. aan fruitigheid kan appreciëren, icm pittig en dus frisheid. Mag nog wat jaartjes achter slot: souplesse in de maak, dat is zeker. De Belg Lagneaux doet dat goed.





Ik haalde hier eerder al de Bois Noir aan... van hetzelfde huis (Les Vignobles Grégoire) is er ook de Chateau de la Riviere - 2004





lariviere.jpg






10 jaar mogen liggen en tijd om eens te ontwaken: rijkelijke body, zwart-fruitig, krachtig en vol expressief in de mond - Veelal merlot aangevuld met Cabernet Sauvignon, Franc en....een touch Malbec. Moet iets minder dan 20 euries geweest zijn.





Last but not least, een paar oudere knarren:





Chateau Lafleur-Gazin - 1988 - Bordeaux, Pomerol





lafleur.jpg






Chateau De Marbuzet - 1993 - Bordeaux, Saint-Estephe





marbuzet.jpg






"Klassiekers" die het lang kunnen trekken... hoewel de Gazin efkes reanimatie nodig had ;)
 

jvd30

Gewaardeerd lid
Lid geworden
22 okt 2007
Berichten
2.591
Waarderingsscore
246
Punten
63
Als basis wijntje in de week of voor de schoonouders : De Nero D avolo van den Aldi (3€). Beter prijs kwaliteit ga je niet vinden

Als lekker wijntje met iets meer tijd op zaterdagavond: De Chileense Vina Maipo wijnen van de makro (6€) of Valdepenas van de Carrefour (7€)

Voor speciale gelegenhededn: Groot Constantia Cabernet Sauvignon: 20€ maar super
 
Lid geworden
16 nov 2009
Berichten
5.143
Waarderingsscore
1
Punten
0
vloeken in de kerk, wijn in de Aldi, alhoewel die kleine flesjes aan de kassa zo slecht nog niet zijn.;)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Ik hoor al lekkere dingen langskomen. Nero d'Avola, heerlijk, mooie stevige Malbec of Syrah, maar zo in de zomer een gekoelde ride Zinfandel, ook heel lekker.



En als het warm is, is een Viognier of Sancerre ook niet verkeerd (das dan wit hè)
 

Dortje

Zeer Actief lid
Lid geworden
30 nov 2011
Berichten
1.446
Waarderingsscore
2
Punten
38
Coto De Imaz Reserve (Rood): Spanje

Roodeberg (Rosé, wit & rood): Zuid-Afrika

Elysis (Rosé d'Anjou & zoet wit): Frankrijk (Loire)

El Coto (Rosé en wit): Spanje

Tautavel Reserve (Rood): ZO-frankrijk

Terra Vecchia (Rosé): Italië

Las Mulas (Rood & wit): Chili



Museum Real (rood) staat nog op de verlanglijst. Een degelijke Pinot Gris gaat er ook wel in. :D
 

Stefke_00

Actief Lid
Lid geworden
10 jan 2012
Berichten
312
Waarderingsscore
25
Punten
28
In Madeira iets nieuw leren kennen: groene wijn.

Gatao, geen idee of hij hier ergens te vinden is :)
 

aartwessels

Gewaardeerd lid
Lid geworden
13 mrt 2014
Berichten
3.221
Waarderingsscore
134
Punten
63
Vinho Verde? Jahoor. Je bedoelt die met een lichte tinteling?
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
1 van man zijn favoriete rode wijnen: Rust en Vrede.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
stefdierckx;1950758 wrote:
In Madeira iets nieuw leren kennen: groene wijn.

Bij Delhaize: Casal Garcia en Gazela. De laatste heeft de mooiste fles, maar de eerste vind ik persoonlijk lekkerder.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte;1950773 wrote:
1 van man zijn favoriete rode wijnen: Rust en Vrede.

Lekkere wijnen inderdaad. Vooral als je ze ter plekke kan drinken.
 
Lid geworden
17 okt 2010
Berichten
2.195
Waarderingsscore
1
Punten
0
Dat wilden we graag met kerst doen, maar het lijkt niet te lukken :((

... de vluchten zijn zo duur die periode,( vlieg er maar eens 4 man naartoe) en de seats die ze aan mensen die miles inruilen geven zijn al voor winter 2015 van de hand aan het gaan...balen.
 

Tommie1

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
15 apr 2011
Berichten
5.182
Waarderingsscore
1.026
Punten
113
Dortje;1950748 wrote:
Coto De Imaz Reserve (Rood): Spanje

Roodeberg (Rosé, wit & rood): Zuid-Afrika

Elysis (Rosé d'Anjou & zoet wit): Frankrijk (Loire)

El Coto (Rosé en wit): Spanje

Tautavel Reserve (Rood): ZO-frankrijk

Terra Vecchia (Rosé): Italië

Las Mulas (Rood & wit): Chili



Museum Real (rood) staat nog op de verlanglijst. Een degelijke Pinot Gris gaat er ook wel in. :D



Die Museum Real is een van mijn favorieten. Ik koop die bij Colruyt voor een kleine 10€.

Echt een schitterende wijn voor zijn prijs.



Maar eerlijk, ik hou echt van d Tempranillo en Malbec druiven!

En ook een goede Chianti Classico Riserva kan er wer in.
 
Lid geworden
6 jul 2007
Berichten
10.613
Waarderingsscore
0
Punten
0
Babelutte;1950777 wrote:
Dat wilden we graag met kerst doen, maar het lijkt niet te lukken :((

... de vluchten zijn zo duur die periode,

Sowieso is de kerstperiode duur. Wij zijn in april gevlogen en betaalden al 1000 euro pp (KLM) ... 10 jaar geleden!
 

PJ2

Lid geworden
19 jun 2011
Berichten
51
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik zie hier toch vooral veel supermarktwijnen passeren. Niks verkeerd mee hé, pas op, ik heb hier zelf ook een paar flessen uit "denaldi" in de kelder liggen. Ook in de Makro zijn vaak goede wijnen te vinden. Een tip: Vina Zaco als hij in de Makro in promotie komt: €5/fles - een tempranillo. P/K bijna niet te kloppen. Zeer fruitig.



Mijn favoriete wijn is trouwens ook een tempranillo: Vina Magna Crianza, en als 't enigszinds kan de 2006. Prachtige wijn, maar niet overal te vinden (zeker niet in supermarkten).



Ik koop ook af en toe op wijnvoordeel. 't Is niet altijd even goed, maar ik heb er al prachtige wijnen gekocht voor quasi geen geld.
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan