Niet onbelangrijk: het vullen van de wijnkelder..

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Totaal geen kaas gegeten van die Afrikaners, ik drink dit bv ter vervanging van een cola'tje, feestwijntje, sommigen kunnen daar liters van drinken :) Denk dat Delhaize die Arniston tegenwoordig zelf bottelt of laat bottelen. Toen ze dat importeerden x jaar terug was dat niet het geval. Ze werden ook nog geleverd met echte wijnstopels ipv schroefdop/zakken. Ook de kleur/smaak werd wat fletser, maar ik krijg er geen hoofdpijn van... wat nogal eens het geval is bij andere sulfietenrommel. Anyhow, je mag altijd wat namen toelichten als je wil, met in het achterhoofd prijs/kwaliteit in verhouding met deze natuurlijk. Interesseert me wel!

Maar als ze hier niet beschikbaar zijn, zijn we er vet mee natuurlijk... met de wagen er geraken is ook geen optie 8)

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
dim;1849951 wrote:
Anyhow, je mag altijd wat namen toelichten als je wil, met in het achterhoofd prijs/kwaliteit in verhouding met deze natuurlijk. Interesseert me wel!

Maar als ze hier niet beschikbaar zijn, zijn we er vet mee natuurlijk... met de wagen er geraken is ook geen optie 8)

Er zijn er al een groot aantal die je hier kan krijgen, o.a. van het relatief kleine domein Rust & Vrede (waar wij vlak naast logeerden). Ik vind hun Merlot top, misschien iets aan de dure kant maar ze zijn geen grootproducenten. Ik zou ook hun 1694 Classification (2007 vintage) - +15% alc.! - wel eens willen proeven maar aan 60 euro de fles zal dit moeten wachten tot er zich een bijzondere gelegenheid voordoet!

Weet niet van waar je bent. De Wingerdstok in Brasschaat heeft een grote collectie Kaapse wijnen, ook deze van Rust & Vrede. Van de andere (kleine) estates die wij bezocht hebben heb ik nog geen invoerders gevonden.

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Merci vr de tip, es opzoeken. Wat ik sowieso leuk vind aan die Afrikaanse wijnen zijn... de namen die men er aan geeft. Hier wat verder serveert men 'Schoone Gevel', 'Vergelegen'... de max toch! Hebben doorsnee allemaal een redelijk hoog alocholpercentage hé. Soms naar likeur naartoe zelfs, plakt aan uw glas als stroop... de schuld van de nieuwe wereldwijnen! Meer zon, meer suiker in uw druiven en dus uiteindelijk meer alcohol. Of dat altijd goed/beter is, zeker niet, iemand die houdt van 'subtiliteit' in een wijntje, heeft er geen nood aan. Als de alcohol gaat overheersen dan kan het gaan pikken en schakel je beter over naar euhm... 'korten drank' :|

Over Merlot gesproken, typisch dat die de vrouwen wat meer charmeert denk ik ;-) Gisteren dronken wij Chateau La Ganne (2005). Een pomerol uit de hand van Mr/mdm Dubois, een kleine speler in de Libourne streek, maar wel eentje die meer dan een 'doorsnee' wijntje produceert. Geen 'attak' op uw smaakpapillen, iets dat ontploft in de mond, maar toch redelijk pittig met een lange, zachte afdronk. Je kan er verliefd op worden en 't is zeker geen one night stand. Prijs kwaliteit zeer goed (schommelt rond de 20€). Voor mij part moet'm zeker 10 jaar liggen opdat'm z'n échte verleidingstoer kan starten. Skol!

Bekijk bijlage 7703

Bijlagen

• laganne.jpg
    laganne.jpg
    8 KB · Weergaven: 0
Lid geworden
30 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
in leuven is er een (kleine) zuidafrikaanse winkel.

die mens verkoopt ZA wijn, maar ook ander gerief, ik koop er soms wel een wijn bij

(en amarulla, haha)

als je wilt bezorg ik de adresgegevens in PB?

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
dim;1850154 wrote:
Merci vr de tip, es opzoeken. Wat ik sowieso leuk vind aan die Afrikaanse wijnen zijn... de namen die men er aan geeft. Hier wat verder serveert men 'Schoone Gevel', 'Vergelegen'... de max toch! Hebben doorsnee allemaal een redelijk hoog alocholpercentage hé. Soms naar likeur naartoe zelfs, plakt aan uw glas als stroop...

Ze maken er ook redelijk wat dessertwijnen. Een rode Muscadel bijvoorbeeld weet ik wel te appreciëren. Is wel een versterkte wijn, gaat al lichtjes naar de porto toe. Mmmm, het is dat het nog zo vroeg op de morgen is ...

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Tabasco;1850160 wrote:
in leuven is er een (kleine) zuidafrikaanse winkel.

die mens verkoopt ZA wijn, maar ook ander gerief, ik koop er soms wel een wijn bij

(en amarulla, haha)

als je wilt bezorg ik de adresgegevens in PB?

LEuk Tabasco, laat maar komen!

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
MyriamC;1850162 wrote:
Mmmm, het is dat het nog zo vroeg op de morgen is ...

Beetje vroeger opstaan, dan is dat alvast geen argument :cool:

Lid geworden
6 jul 2007
Waarderingsscore
0
Punten
0
dim;1850165 wrote:
Beetje vroeger opstaan, dan is dat alvast geen argument :cool:

Nooit vóór de lunch is mijn principe. En nee, ik ga niet foefelen met mijn lunchtijden. ;)

jandc

Zeer Actief lid
Lid geworden
11 mrt 2006
Waarderingsscore
2
Punten
38
dim;1849951 wrote:
Totaal geen kaas gegeten van die Afrikaners, ik drink dit bv ter vervanging van een cola'tje, feestwijntje, sommigen kunnen daar liters van drinken :) Denk dat Delhaize die Arniston tegenwoordig zelf bottelt of laat bottelen. Toen ze dat importeerden x jaar terug was dat niet het geval. Ze werden ook nog geleverd met echte wijnstopels ipv schroefdop/zakken. Ook de kleur/smaak werd wat fletser, maar ik krijg er geen hoofdpijn van... wat nogal eens het geval is bij andere sulfietenrommel. Anyhow, je mag altijd wat namen toelichten als je wil, met in het achterhoofd prijs/kwaliteit in verhouding met deze natuurlijk. Interesseert me wel!

In witte wijn ga je altijd sulfieten hebben, zit er nl. van nature al in.

Een zak is een zeer goede manier om wijn te bewaren.

Stopsels zijn pas interessant als 't kunststof is en een schroefdop is ook zeer goed. Veel minder misserie dan met kurk: http://home.tiscali.nl/wijndomein/wijnbouw/pagina5.htm

En verder: de tijd dat houten vaten gebruikt werden is al lang passe. Wijn is ook al lang geen 'zuiver' product meer. Er wordt, binnen de grenzen van wettelijk toegelaten, nogal wat geprutst met wijn. Een dure fles is niet perse beter. Fles + kurken stop kost ongeveer 1 EUR dacht ik. Kan ook meer zijn. Daar komt nog transport en winst enzoverder bij. Dus je mag je nu afvragen hoeveel je nu eigenlijk betaalt voor de inhoud...

Enfin, ik ken niet veel van wijn en namen omdat ik dat weinig drink. Maar ik weet wel dat een echte wijnkenner absoluut niet neerkijkt op flessen met draaistop of kunststof stop. De grootste nitwits zijn toch wel de mensen die niet mee zijn met de technologie achter wijn en blijven volharden in oude gewoontes. De topwijnen zijn al lang mee hoor. Die spullen zijn gewoon te duur om NIET mee te zijn.

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
jandc;1850183 wrote:
In witte wijn ga je altijd sulfieten hebben, zit er nl. van nature al in.

Een zak is een zeer goede manier om wijn te bewaren.

Stopsels zijn pas interessant als 't kunststof is en een schroefdop is ook zeer goed. Veel minder misserie dan met kurk: http://home.tiscali.nl/wijndomein/wijnbouw/pagina5.htm

Wat een "pittig" postje jandc... :confused: In veel voeding zit er van nature al sulfiet. In alle wijnen zit er sulfiet, allleen, in de ene veel meer dan in de andere. Men heeft het wettelijk verplicht gemaakt van dat op de flessen te drukken, want tegenwoordig moet dat zo op elke verpakking van voeding: wat zit erin, bestanddelen, bewaarmiddelen... opdat men oa zou kunnen checken, 'ben ik allergisch'. Maar wat het werkelijke gewicht sulfiet per liter wijn is? Als ze dus sulfiet toevoegen (wat gedaan wordt, bewaarmiddel), weet je sowieso niet over hoeveel het gaat... tenzij na het drinken, als je bv stevige hoofdpijn krijgt (en sommige andere mensen nog ergere bijwerkingen). En dat vind ik dus 'rommel', vandaar mijn 'sulfietenrommel'...

Voor de rest, ik denk dat je op dit moment niet kan zeggen wat 'beter is'; kurk of kunststof. Over wijn dat op fles gezet wordt (in massa) en onmiddellijk wordt gedronken is het eenvoudig, geen discussie: een stopsel/kunststof. Dat doet niets aan de wijn zelf. Wijn dat best nog rijpt (>5-20 jaar) leeft, 'ademt'. Dat doet hij ahv zijn kurkje. Als je dat afsluit kan hij dat niet. (kunststof doet dat ook btw, maar het effect op lange termijn is nog niet gekend, verstikken, lekken enzo). Over 'ademen' van wijn is ook al veel geleuterd - persoonlijk denk ik dat er iets moet van aan zijn: walsen met uw glas (lucht mengen), lucht slurpen terwijl de wijn in uw mond ronddraait (lucht mengen)... een fles openen en opzij zetten/ decanteren, allemaal te maken met lucht, om de wijn een boost te geven/te laten ontplooien, om hem zelfs terug drinkbaar te maken etc. Dat het dus ook een rol speelt in het rijpingsproces, lijkt mij logisch. Daarom ook de nadruk op het 'goed bewaren' van wijn, de miserie zoekt de mens zelf, omdat' m niet goed weet hoe de wijn exact te bewaren... anders krijg je de zgn 'stopselsmaak' bv. Pas op, dat verder bewaren, rijpen begint zodra de fles de producent verlaat. Daarvoor de voorkeur om zelf te gaan tuffen en shoppen aan de bron, in de mate van het mogelijke.

De uitleg in uw link met referentie naar oa Champagne mag je ook nuanceren vind ik. Gemiddeld genomen heeft men aan dat soort wijn 3-4 jaren werk voor het in de winkel ligt. Het wordt verkocht en in 9/10 zeer snel uitgedronken. Dat men daar een kroonkurk gebruikt tijdens rijping maakt dus niet uit, het proces is ook helemaal anders. Uitzonderlijk gaan ze er het dubbel aantal jaren vertoeven voor dat het champangestopsel er opkomt, dat is dan weer bedoeld voor een nichemarkt, want de prijzen lopen snel op (oa, door stockage)

Een oplossing voor het bewaarprobleem van wijn bij het merendeel van de mens is de kunststof kurk. Maar wat het effect daarvan is weten we pas over x aantal jaren. Het gaat hier dus niet over 'neerkijken' op... eerder over, kan het wel voldoen aan wat we 'gewend' zijn? 30 jaar en langer voor kurk is perfect mogelijk, in ideale omstandigheden. Over de rest weten we het nog niet. Als we er dan hopelijk nog mogen zijn en dit forum bestaat nog, kunnen we er eens op terugkomen.

Laat de Fransen nu echt wel traditioneel zijn als het over hun (top)wijnen gaat. Ze hebben recht van spreken als je het mij vraagt. Persoonlijk vind ik het meer charme hebben zo'n echte kurk, ik verzamel ze, dat is mijn 'logboek' van wat we ooit gedronken hebben. Zet daartegen dan zo'n lelijk kunststof ding...

jandc;1850183 wrote:
En verder: de tijd dat houten vaten gebruikt werden is al lang passe. Wijn is ook al lang geen 'zuiver' product meer. Er wordt, binnen de grenzen van wettelijk toegelaten, nogal wat geprutst met wijn. Een dure fles is niet perse beter. Fles + kurken stop kost ongeveer 1 EUR dacht ik. Kan ook meer zijn. Daar komt nog transport en winst enzoverder bij. Dus je mag je nu afvragen hoeveel je nu eigenlijk betaalt voor de inhoud...

Wtf man?! Je hebt wijnfabrieken en 'traditionele' wijnproducenten/boeren...waar het vol ligt met houten vaten dus waar jij het uithaalt dat vaten al lang passe zijn is mij een raadsel. Opslag in vaten kost tijd/geld, laten rijpen in vaten kost tijd/geld. Ik denk dat je nog aardig kan schrikken wat sommige producenten moeten doen vooraleer het tot in uw glas geraakt. Vraag en aanbod, de markt speelt ook een rol. Ja, er zijn zelfs producenten die schrikken van wat de een of andere zot wil geven voor een fles... die zotten drijven de prijzen op en er wordt geincasseerd. Het is nog altijd handel drijven. Easy.

Foefelaars heb je overal natuurlijk. Wees gerust dat een zichzelf respecterende 'wijnboe'r het niet snel in z'n hoofd haalt. Dat heeft te maken meer eergevoel, fierheid over de ambacht. De dag dat Goossens, De Mangeleer, name it, beginnen te foefelen met hun eten, is het gedaan. Zo eenvoudig is het.

Een dure fles is niet per se 'beter'. Wat is beter eigenlijk, redelijk subjectief niet. Een prijskaartje zet meestal al de toon nietwaar. Een denigrerende ondertoon voor diegenen die er zich niet aan interesseren of het misschien niet kunnen betalen maar daar niet durven voor uit te komen. Je moet daar nuchter in blijven, het gaat'm tenslotte maar over 'drank', nietwaar. Er bestaan zeer goede wijntjes voor 7/8€ de fles, maar je moet er verdorie toch serieus naar zoeken vind ik. Onder dat budget moet ik de eerste nog tegenkomen waarvan ik zeg 'wow'. Drinkbaar ja, zoals ik zei, het is gezonder wellicht dan cola? Koeken naar geld doorgaans, is met veel zo vermoed ik?

jandc;1850183 wrote:
Enfin, ik ken niet veel van wijn en namen omdat ik dat weinig drink. Maar ik weet wel dat een echte wijnkenner absoluut niet neerkijkt op flessen met draaistop of kunststof stop. De grootste nitwits zijn toch wel de mensen die niet mee zijn met de technologie achter wijn en blijven volharden in oude gewoontes. De topwijnen zijn al lang mee hoor. Die spullen zijn gewoon te duur om NIET mee te zijn.

In Frankrijk heet dat 'traditions et qualite', een ambacht als het ware. Altijd moeilijk om daar aan te raken, maar als techniek het mogelijk maakt om uiteindelijk een rendabel, kwalitatief zelfde of beter product aan te bieden = niemand die koppig zal vasthouden aan oude gewoontes. Misschien eerst wat meer gaan in verdiepen, zeker als je insinuaties wil gaan maken?

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
En we drinken verder:

Uit de categorie "doordeweeks, betaalbaar, maar erg degelijk wijntje", geklasseerd als 'vin remarquable' (en dat voor amper 6,75€ bij de boer) uit het Noorden van de Libournais, 100% Merlot tegenwoordig. Il faut le faire! Donkerrood/paars met robijnkleurige schittering, redelijk lange afdronk en toch wel een ietwat zwaardere body. Was zeker een 'bewaarwijn' (2005), maar begint zich nu te ontpoppen, hoewel hij efkes mag ontkurkt/gedecanteerd (depot) worden vooraleer'm te degusteren. Uit de Vignobles Grégoire (Puynard, Bois Noir en De La Riviere) gemaakt uit het grootste deel Merlot en Cabernet Sauvignon. Ook de witte valt in de smaak, hoewel ik soms twijfel: Sauvignon, Muscadelle en Sémillon. Blanc de Bois Noir draagt tegenwoordig een schroef, maar hier nog met kunststof stopsel. Meer iets voor de vrouw die witte ;)

Lid geworden
30 mei 2008
Waarderingsscore
0
Punten
0
heeft er iemand goeie adressen in de champagne streek?

B&B?

adressen om champagne te kopen?

alle tips / links zijn welkom :)

Lid geworden
3 nov 2009
Waarderingsscore
1
Punten
0
@dim: het zou wel leuk zijn moest je bij een wijn de gegevens van de importeur of winkel vermelden. Dat maakt de weg naar instant geluk wat makkelijker :).

Ik heb zonet een afspraak gemaakt bij http://www.leplangt.com/nl/ voor tijdens de vakantie. Ben benieuwd.

@tabasco. Wij gaan elk jaar kopen bij:

http://champagne-oudart.com/

http://www.champagneferatjackyetcatherine.com/index.php?p=accueil

Een cultdomein is: fallet-prevostat in avize. Je waant je in de middeleeuwen :) Zoek maar even op google de verhalen over dit domein.

Als je een toeristisch huis wil bezoeken, vind ik Pommery in Reims de mooiste kelders hebben.

Als mijn ouders gaan verblijven zij meestal hier: http://www.hostellerie-mont-aime.com/. Een bastion van de klassieke Franse hostellerie en keuken.

Voorts zijn de dorpjes Hautvillers en Oger zeker de moeite. In Oger heb je trouwens http://www.champagne-milan.com/index.php waar je een mooi bezoek aan de caves kunt brengen. De champagne is er lekker, maar duurder.

http://www.auberge-saint-fergeux.fr/ is ideaal om met de kindjes te gaan. Je kan er ook blijven slapen. Specialiteit: eend!

dim

Lid
Lid geworden
29 jul 2006
Waarderingsscore
0
Punten
16
Bart G;1852088 wrote:
@dim: het zou wel leuk zijn moest je bij een wijn de gegevens van de importeur of winkel vermelden. Dat maakt de weg naar instant geluk wat makkelijker :).

Ik heb zonet een afspraak gemaakt bij http://www.leplangt.com/nl/ voor tijdens de vakantie. Ben benieuwd.

Hey Bart, zal ik doen. Op die La Ganne/Cos Labory (moet ik nagaan - edit: zie onder) na zijn we alles hierboven zelf gaan halen, vandaar de linkjes naar de wijnproducenten. Meestal hebben die zelf een B&B, je kan er dus verblijven, wat het heel interessant maakt om eens het verhaal over de wijnen/domein te ontfutselen en de families te leren 'kennen'.

Tof, die biologische LePlan-Vermeersch, nog niet gedronken. Ben wel erg benieuwd naar uw relaas achteraf ;) Altijd curieus wat er achter dat soort 'moderne' etiketten zit. Goede info op de 'technische' fiches btw. Leuke prijzen waar ze mee gaan lopen!

Bart G;1852088 wrote:
@tabasco.

Voorts zijn de dorpjes Hautvillers en Oger zeker de moeite. In Oger heb je trouwens http://www.champagne-milan.com/index.php waar je een mooi bezoek aan de caves kunt brengen. De champagne is er lekker, maar duurder.

Ons laatste bezoek aan de Champagnestreek werd 'georganiseerd' door een nichtje van mijn vrouw. We verbleven toen in Le Mesnil sur Oger in de B&B van Baradon-Michaudet: 4 kamers en 1 gite. Niets speciaal hoor, maar proper en supervriendelijk. Je stapt buiten en je kan de wijngaarden in. Maar dat is ook alles. Achter in 'den hof' kan je de stronken van bv Veuve Clicquot terugvinden. Nuja, het ziet er allemaal hetzelfde uit hoor...km's lang he.

Ze maken er uiteraard zelf ook Champagne en hun Blanc de Blancs is wel in orde. Als ik me goed herinner kostte die een 18€/fles.

Directe buren maken de Grand Cru/BdB van Mesnil Sur Oger, Le Mesnil, Champagne Launois (prijs kwaliteit zeer goed, toffe flessen :)!) en Vincent Charpentier

Bekijk bijlage 7777

Wil je eens lekker uit eten, op een dikke 15 minuten staat je bij Le Grand Cerf in Monchenot. Eén sterreke, zeer degelijk klassieke Franse keuken. Het kader is misschien wat oubollig ja (vasttapijt,kitcherige meubeltjes etc) maar bon, zie je wel vaker in France.

Uiteraard mag een bezoek aan een van de 'grote' Champagnehuizen niet ontbreken. Zoals Bart aanhaalt, Pommery is de moeite, ik vind'm prijs/kwaliteit wel goed hoor. Als je er toch bent, er recht tegenover kan je bij Veuve Clicquot binnen. Ze zijn in kei in PR/marketing, als je niet oppast ben je snel een fortuin kwijt :) Ga ook eens zeker eens stappen op de Champagne boulevard in Epernay en ga op de foto met 'Dom Pérignon' -> Moët et Chandon, wellicht de grootste producent van allemaal. Wist je trouwens dat de Belgen per kop de grootste Champagnedrinkers zijn ter wereld? Ja we kunnen er wat van!

De meer exclusieve Champagnes ga je wellicht niet te zien krijgen. Nu ja, als je een gezien hebt, hebt je ze allemaal gezien vind ik.

In de regio zijn er veel Champagne-Piano bars. Zeker doen als je 's avonds wat leute wenst. Je betaalt gemiddeld een 30€ voor een zestal glazen, verschillende champagne's. Proeverij dus en soms een houten kop.

Het is echt eens leuk om te doen en iedereen zou dat eens moeten gezien hebben. Persoonlijk vind ik wel dat het snel tegensteekt die Champagne... een glas of 2 ok, maar na een 3e komt het er langs mijn oren uit.:)

Wat wij doen, ook een superleuke B&B tip btw, is naar Bouillon rijden, overnachten in Les Anges , 's ochtends vertrekken en op een dik uur sta je in Reims/Epernay. Inladen en terug. De B&B ligt aan de andere kant van het dal, in the middle of nowhere. Je kan er vette wandel/fietstochten maken en het is er doods. 's avonds kan je er tegen democratische prijzen degelijk eten. De wijnen zijn er ook goed en zeer betaalbaar. Je kan achteraf gewoon naar je kamer strompelen indien nodig. Wil je 'actie', dan steek je de berg over naar Bouillon zelf bv - 5 a 10 min met de wagen.

Btw, ik zie vandaag toevallig via Groupon een arrangementje passeren...

Edit: de aangehaalde wijnen La Ganne, Cos Labory én ook Bois Noir kwamen van/zijn ook beschikbaar bij Vinnoble (Groothandel - Dirk De Nul) uit Sint-Martens-Lierde. In principe doet hij jaarlijks een grote proeverij, rond december (zaal devos Ninove). Klanten zijn meestal horeca zaken in de regio, maar je kan er ook wel binnenstappen vermoed ik.

Bijlagen

• launois-pere-fils-dorine-le-mesnil-sur-oger-blanc-de-blancs-grand-cru-brut-champagne-france-1023.jpg
    launois-pere-fils-dorine-le-mesnil-sur-oger-blanc-de-blancs-grand-cru-brut-champagne-france-1023.jpg
    16,8 KB · Weergaven: 0

Marburg

Zeer gewaardeerd lid
Forumleiding
Lid geworden
13 mrt 2006
Waarderingsscore
250
Punten
83
LePlan-Vermeersch kan je altijd gaan proeven bij Magnus in Edegem of Kontich.

Ik heb 'm al een paar keer geproefd en hij is inderdaad best wel goed, maar ik heb 'm zelf nog niet ingeslagen omdat ik er telkens toevallig goedkopere in dezelfde soort heb geproefd die ik persoonlijk lekkerder vond.

Lid geworden
30 nov 2008
Waarderingsscore
1
Punten
0
Terug van vakantie uit Italië. Diverse wijnen uitgeprobeerd en enkel rode wijnen. De wijn die mij supergoed gesmaakt heeft is een Amerone della Valpolicella. Deze had een vriend meegenomen vanuit het Gardameer. Ik heb daarvoor nog gekeken in Venetië en Modena, maar daar hadden zij enkel de Tomassi. Nu vind ik € 39,- teveel voor een fles wijn. Daarom heb ik de Ripasso van Tomassi meegenomen (€ 18,-). Hierbij zijn de Amerone schillen gebruikt bij het gisten. Ik heb hem nog niet geproefd, maar indien wel zal ik een update geven.

[h=1][/h]http://www.buyyourwine.com/tommasi-viticoltori-ripasso-valpolicella-classico-superiore-doc.html

Lid geworden
17 okt 2006
Waarderingsscore
0
Punten
0
Marburg;1849207 wrote:
Moeilijker te maken zou ik niet durven zeggen. Gewoon een goeie mal (of 3, want je wil wel doorwerken terwijl de boog op de ene mal uitdroogt) en een beetje meer tijd.

Ik heb het ook zelf gemetst op die manier en veel plezier aan beleefd.

De reis kan soms even plezant zijn als het doel.

En het oogt natuurlijk net dat tikkeltje authentieker, zeker als je dan nog een oude recuperatie steen gebruikt en niet al te strak metst.

Zoude gij eens niet als de wiedeweerga foto's plaatsen!?

Wat heb je trouwens als "schap" ingemetst? Dat is nog mijn grootste kopzorg. Allez, het gezaag van dievannons als ik weer met een koffer vol geuze thuiskom even uitgezonderd.

Jimbo

(heeft grootse plannen; en een grote kelder)

Bovenaan