• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Niet-geïsoleerde kelder inrichten - wat en hoe

Lid geworden
2 nov 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
Hoi,

we gaan binnenkort beginnen bouwen, waarbij we ook voor een niet-geïsoleerde (gegoten) kelder gaan van +- 40m2 (2m20 hoog). Dit hebben we gedaan omdat we geen zolder mogen zetten en de vloeroppervlakte beperkt is (valleigebied). Nu moeten we gaan denken over de technieken etc, dus ook kijken hoe we de kelder praktisch gaan gebruiken naast de bergruimte.
Wat we zouden overwegen:
- Wasruimte (wasmachine/droogkast)
- Berging droge voeding/bulk huishoudgerief zoals wasmiddel of vaatwastabletten etc etc
- Elektriciteit (indien dit aangeraden is?) het is wel een kelder, maar als je anderhalve meter van de grond werkt om je kast etc op te hangen moet er toch al heel erg veel water inlopen lijkt me..

Daarnaast, hoe zouden jullie deze ventileren gelet op het feit dat er sowieso een wasruimte van gemaakt wordt? Natuurlijke ventilatie of aansluiten op systeem D van de woning, of een aparte ventilatie voorzien?

Indien er andere tips zijn, laat maar weten!

Als er anderhalve meter in je kelder staat zal je straat ook wel blank staan. Kast staat hier ook in de kelder. Daar zou ik me niet zo druk in maken. Wij hebben voorlopig geen mechanische ventilatie, natuurlijke ventilatie lijkt ruim voldoende (van voor- naar achtertuin, twee buizen tegenover elkaar gepositioneerd). Maar wij hebben geen 40 m², eerder 30.

Onze kelder is vochtig - niet abnormaal voor een kelder - dus tenzij die droge voeding luchtdicht verpakt is, of je de luchtvochtigheid onder controle kan houden zou ik die niet in de kelder stockeren.

Laatst bewerkt:
Ook waspoeder kan je niet in een kelder bewaren die vochtig is.

Je kan enkel glazen potten en spullen blik of plastic daar bewaren, maar hou er rekening mee dat etiketten gaan beschimmelen.

Ik heb hier ook een kelder die op zich volledig droog is in de zin van dat er niks van water of vocht via de vloer of muren binnenkomt.
Maar een ongeïsoleerde kelder is, zeker in de zomer, koeler dan de temperatuur die je buiten hebt en daardoor krijg je potentieel hoge relatieve luchtvochtigheid (met mogelijks zelfs condensatie op de koude buitenwanden). Enkele bevindingen:
- Wasmachine en droogkast is bij ons geen probleem
- Was te drogen hangen in de kelder is bij ons vaak wel een probleem, zeker in de zomer, omwille van hoge relatieve luchtvochtigheid. Tenzij we dan de luchtdroger aanzetten.
- Elektriciteit is hier helemaal geen probleem
- Opslag van spullen die niet gevoelig zijn luchtvochtigheid, is geen probleem
- Opslag van spullen die wel gevoelig zijn aan luchtvochtigheid, kan wel een probleem zijn. Denk aan kartonnen dozen, droge voeding in papieren verpakking, een niet meer verzegelde zak cement. Om dit te counteren zetten we regelmatig de luchtdroger aan in de zomer.
- Wij hebben veel opslagrekken. Bij rekken met leggers van MDF kan deze ook gaan kromtrekken door de hoge vochtigheid, of minder stevig zijn bij zware lasten erop. We proberen nu te standaardiseren op rekken die volledig uit metaal zijn.

Dus op zich kan je er veel in doen op voorwaarde dat je die luchtvochtigheid onder controle kan houden.

Qua ventilatie zou ik gaan voor iets dat op een C of een B type ventilatie gaan specifiek voor de kelder. Dus een ventilatorke dat verse lucht van buiten naar binnen inblaast (systeem B) of dat lucht afzuigt van de kelder naar buiten (systeem C). Ventilator uitschakelen wanneer in de zomer de absolute luchtvochtigheid buiten groter is dan in de kelder. Indien nodig luchtdroger aanzetten.

Ik heb een neef die een gelijkaardige kelder heeft qua oppervlakte: hij hangt zijn was daar ook te drogen en verschiet er dan van dat het zo vochtig wordt dat hij er een ontvochtiger moet zetten. Het kan verkeren uiteraard; maar een koude kelder is nu éénmaal een plaats waar in de zomer het dauwpunt een pak lager ligt dan die van de verse lucht die er in terecht komt.

Zelf heb ik een (grote, 220m²; 70 lopende meter wand) betonkelder geïsoleerd met 10cm XPS zowel wanden (door betonkelder bouwer) als zijkant (zelf), voor een meerprijs van pakweg €8000. Geen ventilatiegaten naar buiten en aangesloten op D-ventilatie van de woning. Deze kelder zit mee in het beschermde volume en had een gunstige invloed op het S-peil, wat we goed konden gebruiken. Nadeel: de kelder is iets te warm voor als "koude" berging te gebruiken. Nul last van vocht, waarschijnlijk is het daar constant zelfs te droog. Er staat nu al een half jaar onze voorraad eten, kleren, extra matras, etc. Ik zou niets liever meer willen als ik vergelijk met mijn onderkelderd tuinhuis waar het veel vochtiger is (ok, daar moet ik de natuurlijke ventilatie nog wel wat verbeteren).

Ventilatie-unit, WP en collectoren vloerverwarming GLV en sanitair -en regenwater staan ook in de kelder, blij dat die ook geen last hebben van (vlieg)roest. Er is door zeer lage grondwaterstand en omdat het een betonkelder is, sowieso 0% kans dat er ooit water in komt, maar vlak naast de WP is er ook nog een 50x50x50cm pommput mee ingegoten. Dus als het overstroomt (of lek), kunnen we het relatief goed leeghouden; maar dat is vooral handig tijdens de bouw

Eergisteren nog met kennissen gesproken en opgemerkt dat het raar is dat er geen/weinig stof ligt op spullen in onze betonkelders; zal bijkomend voordeel zijn van de luchtdichtheid/ventilatie D (+ filters) zeker?

Blijf op de hoogte. Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.
Bovenaan