• Pesticiden kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid en voor de natuur. Beter is om preventief te werken door geen pesticiden te gebruiken om groen en verhardingen te onderhouden. Een tuin zonder pesticiden is perfect mogelijk. Op de website Mijn gifvrije tuin vindt u tips en ideeën voor een stadstuin, een grote tuin, een moestuin of een speeltuin.
    Hou er rekening mee de héél wat pesticiden enkel nog door professionelen met Fytolicentie mogen gebruikt worden!

Nidagravel en breekzand

Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
Allen,





kan ik in plaats van chape ook gewoon breekzand gebruiken om beetje te nivelleren onder de nidagravel. Wij willen een pad maken in de tuin met nidagravel en kiezel. Dit pad is 120cm breed, we zouden 15cm breekzand willen steken. Het pad wordt afgesloten door boordstenen.

We hebben dezelfde vraag voor de oprit. Daar hebben we momenteel 30Cm betonpuin, hierop zouden we dan 10-15 cm breekzand willen plaatsen tot de juiste dikte, en daarop de nidagravel en kiezel.



Kunnen wij breekzand gebruiken in dit verhaal?



greetz
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ja, dit kan
 
Lid geworden
11 sep 2013
Berichten
43
Waarderingsscore
0
Punten
0
Thanks Lukanar. Kan ik best betonpuin voorzien onder het tuinpad, of is 15cm breekzand genoeg? We hebben eerder leemachtige grond.
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Ik zou onder de nidagravel zelf nooit breekzand of stabilise of nog erger, chappe voorschrijven als enigste onderfundering.

Maar wel gebroken betonpuin tot cc 5cm onder de nidagravel. Dan een vleilaag van lommelzand of bij zware belasting 5cm breekzand of stabilisé. daarop de nidagravel gevuld met bulkmateriaal.

De laagdikte gebroken betonpuin is afhankelijk van 1) de draagkracht van de ondergrond,2) de belasting die er op volgt. Wagen, camion of voetganger?



Gebroken betonpuin is meer waterdoorlatend dan breekzand of stabilisé. Lommelzand is perfect waterdoorlatend.
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Lukanar, zou je ook lommelzand voorschrijven als nivellering bovenop een onderfundering van betonpuin voor een oprit? Of enkel voor een tuinpad?



Ik veronderstel dat het lommelzand verdicht dient te worden met een trilplaat?

Is er een minimum dikte?



Momenteel schrijft de leverancier van de platen steenslag (porfier) 0/4 voor als nivellering voor zowel oprit als tuinpad, 4 a 5 cm. Misschien is lommelzand iets voordeliger, qua gebruiksgemak voor een doe-het-zelver lijkt me beide even makkelijk effen te trekken?



Bedankt!



gr Klaus
 

lukanar

Zeer gewaardeerd lid
Lid geworden
27 mrt 2007
Berichten
21.936
Waarderingsscore
6.589
Punten
113
Kan ook met lommelzand.

De onderlaag in betonpuin wordt aangedrild, dan een laagje van cc 3 a 4cm lommelzand. afgereid dan nidagravel erop, steentjes en dan terug aandrillen
 

klaus

Lid
Lid geworden
23 aug 2009
Berichten
584
Waarderingsscore
4
Punten
18
Bedankt!, dus lommelzand niet meteen aandrillen, maar dan wel eens het grind gestort is?



Onze tuinaannemer waar ik in de tijd er mee sprak, zweerde bij stabilisé want anders zouden de platen kantelen op de plaats waar de oprit draait.. (snelheid auto op die plaats, 5/u).
 
Blijf op de hoogte en schrijf je in voor 
onze nieuwsbrief
Bovenaan